Selasa, 19 Januari 2010

Teori & Kaedah Sejarah

TOPIK 1 : PENGERTIAN SEJARAH
1. Nyatakan apakah bidang² dlm sejarah
- sosial
- kebudayaan
- arkeologi
- diplomatik
- ekonomi
- politik
- liunguistik
- pentadbiran
- geologi
- inteletual / Falsafah

2. Berikan pjelsan mngenai bidang² sejarah berikut :
- i. Sosial – mkaji pkmbangan kump manusia (komuniti, interaksi masyarakat lebih besar)
- ii. kebudayaan / intelektual – mbicarakan mngenai maksud idea, sikap & kesan thdp p’ubahan sosial.
- iii. Politik – tertumpu thdp operasi di antara kerajaan parti² politik & institusi
- iv. diplomatik – mngenai hubungan diantara negara / organisasi antarabangsa. (tumpuan dlm bidang politik, ktenteraan, organisasi, keamanan, perang & alam sekitar
- v. Ekonomi – mkaji pkmbangan teknologi, pngeluaran sumber, pdagangan, bidang kekayaan & pgguna.

3. Apakah definisi bg sejarah?
- pkara lepas yg benar² blaku. T’utamanya peristiwa dikalangan manusia. Ia dianggap absolute & objektif
- merupakan rekod mngenai perkara yg benar blaku. Ia berbentuk relatif & subjektif. Merupakah pandangan penulis dr apa yg blaku. (Dlm rekod btulis). Tiga bntuk rekod; naratif, didaktif & genetik

4. Berikan pbezaan antara naratif, didaktif & genetik (bentuk² Rekod Sejarah)
- naratif – pnyampian tertua & dilakukan dlm bntuk lisan. Pnyampaiannya dlm bentuk susunan kronologi / urutan peristiwa
- didaktif – adalh sejarah instruktif / belajar drpd sesuatu peristiwa (umum – khusus)
- genetik – mkaji kompleksiti sebab & akibat sesuatu peristiwa blaku. (mwujudkn psoalan kenapa dlm sesuatu peristiwa sejarah)

5. Apakah pandangan ilmuan Islam tentang sejarah?
- sejarah sbg satu disiplin ilmu lain
- sejarah sbg satu ilmu pngetahuan yg mlihat masa lampau mlalui kaca mata masa kini
- dlm bahasa arab, Qisah / hikayat mrujuk kpd catatan kronologi mngenai pkara² pnting
- shajarah bmaksud salasilah / kturunan
- sejarah adalah catatan maklumat mngenai organisasi manusia

6. Nyatakan latar belakang Ibnu Khaldun
- nama penuh Wali al-Din Abd Rahman Ibn. Muhammad Ibn. Abi Bakar Ibn. Muhammad Ibn. Khaldun
- dilahirkan di Tunis pd thn 1332M
- mninggal dunia di Kaherah pd thn 1406M
- karya tmasyhur al-Mukaddimah (pdahuluan mngenai sejarah, falsafah, & sosiologi tmsuklah pdidikan).
- Sejarah adalah sbg catatan & maklumat mngenai organisasi manusia

7. Apakah makna sejarah mngikut Ibnu Khaldun?
- sejarah ialah satu prinsip yg indah, b’aneka gunanya & tujuan yg luhur
- sejarah mberitahu tentang org masa silam, sifat negara, khidupan nabi, kerajaan & polisi raja²
- pnulis sejarah memerlukan banyak sumber & berbagai² pngetahuan, memerlukan ptimbangan yg tajam serta pmeriksaan yg teliti, bg mbawa kpd kbenaran & mjauhkan drpd ksilapan & ktelanjuran.

8. Nyatakan pbahasan Ibnu Khaldun mngenai pnelitian & analisis laporan sejarah
- mhubungkan peristiwa² satu dgn lainnya mlalui kaedah sebab & musabab
- mngambil kiasan antara yg telah lalu dgn apa yg blaku masa depan
- mngambil kira kesan alam sekitar dgn pkmbangan yg blaku
- mgambil kira kesan ekonomi & pkara yg diwarisi

9. berikan pberbezaan pandangan ilmua barat dgn ilmua tempatan mngenai sejarah
- sejarah satu proses interaksi bterusan di antara ahli² sejarah dgn fakta²nya, satu dialog yg tidak bkesudahan di antara masa kini dgn masa lampau – E.H Carr
- sejarah satu dialog yg tidak bkesudahan antara masa kini dgn masa lampau – E.H Carr
- pelajaran sejarah dpt mnyingkap semula lembaran sejarah darihal kbangkitan kemajuan, kjatuhan & kmunduran sesuatu bangsa – Shaharom Hussein
- sejarah mbolehkan kita memeriksa, mngambil pngertian & mnimbangkan satu² pkara itu dgn lebih saksama & sempurna. Sejarah boleh mjadi ptunjuk & pmandu kita – Zainal Abidin Abdul Wahid
10. Apakah kpentingan ilmu sejarah?
- pdidikan – utk mdidik masyarakat mpunyai semangat patriotik, mngambil pngajaran & iktibar
- boleh mjelaskan salah fahaman masyarakat serta keagungan tamadun
- kperluan mngetahui kbenaran – mdidik manusia kpd kperluan mcari kbenaran. (sesuatu peristiwa itu mseti benar & tiada unsur pamlsuan)
- Harus dibuktikann kbenarannya utk mngelak drpd sejarah digunakan utk memenuhi kpentingan seseorg indvdu / kumpulannya
- Pngalaman lalu utk kgunaan sdiri – spy tidak mngulangi kesilapan yg pernah dilakukan oleh manusia sebelum ini
- Mbimbing manusia ke arah kbaikan & mngelak unsur² kburukan

11. Apakah polemik ilmu sejarah?
- sejarah disalahertikan dgn mpelajari tarikh / peristiwa blaku
- sejarah dianggap mbosankan
- sejarah dalam sains sosial – masa kini sejarah telah mlangkaui plbagai disiplin ilmu tmasuk sains & teknologi
- ketulenan hasil sejarah – mnentukan hasil sejarah itu mpunyai keaslian / ketulenannya (utk mngelak sejarah itu direka² yg mjadikan sejarah itu sbg unsur fiksyen / khayalan)
- bias sbg ancaman – bias akan mdatangkan kesan negatif kpd masyarakat (unsur bias memudaratkan khidupan masyarakat)

12. Nyatakan pkmbangan sejarah mngikut zaman
- zaman Yunani – Herodotus
- zaman Medieval – Thucydides
- zaman Renaissance – Bruni, Machiaveli
- zaman enlightment – Sir Francis Bacon
- zaman Moden – E.H carr, R.G Colingwood


TOPIK 2 : CABANG-CABANG ILMU SEJARAH
1. Apakah cth bidang & sub bidang dlm sejarah?
- bidang : ekonomi, politik, kemasyarakatan, agama, ktenteraan, peperangan & diplomatik
- sub bidang : antropologi. Sosiologi, demografi, geografi, psikologi, semiotic & linguistik

2. Nyatakan cabang² ilmu sejarah
- i. Sejarah sbg satu biografi
- ii. sejarah sbg epik nasional
- iii. Sejarah sbg disiplin akademik
- iv. sejarah intelektual

3. Apakah yg dimaksudkan dgn sejarah sbg satu biografi?
- penulisan sejarah yg mdedahkan pbaca kpd kisah hidup seseorg tokoh
- mberi pngetahuan tentang institusi / organisasi yg beliau tlibat
- penulisan biografi tidak semestinya drpd seseorg tokoh dunia ttp juga utk tokoh tempatan / tokoh pdidikan
- asalkan tokoh² tsebut mberikan sumbangan kpd pkembangan sejarah (tidak kira tedmpatan / antarabangsa)
- biasanya mlibatkan latar belakang kluarga (klahiran, asal usul keturunan, pdidikan) & sumbangan tokoh² bkenaan dlm bidang yg dikaji

4. Apakah pbezaan penulisan sejarah biografi pd zaman ptengahan & renaissance dgn zaman Victoria?
- zaman ranaissance – penulisan biografi berbentuk dedactic, (dibentuk utk memaparkan indvdu sbg model kristian
- zaman Victoria – karaktor yg mbentuk biografi adalah dlm bentuk phargaan (utk mbolehkan org ramai mhormati ktokohanseseorg tokoh kerana kpimpinan politik, agama / masyarakat)

5. Apakah makna memahami subjek dlm konteks sejarah?
- ia mesti ditulis oleh seseorg yg mngetahui dgn sebenar²nya tokoh tsebut serta mkaji kseluruhan bahan mngenainya (tmasuk dokumen, pnulisan yg bkaitan dgn tokoh bkenaan)

6. Apakah faedah penulisan biografi?
- utk mngetahui mngenai seseorg tokoh yg telah dilupakan mngenai sumbangan mereka dlm sejarah
- mngetahui siapa & apakah sumbangan sebenar mereka kpd sejarah t / air
- sbg satu usaha utk memahami motif & niat

7. Apakah yg dimaksudkan dgn sejarah sbg epik nasional?
- sejarah dpt mbina semangat cintakn negara mlalui catatan² peristiwa kmajuan & ktamadunan yg telah dicapai dlm sesebuah negara sebelum ini
- catatan peristiwa biasanya tkandung dlm bentuk sastera lisan / btulis & pninggalan artifak yg mggambarkan kjayaan sesebuah negara
- unsur² sejarah amat bguna bg memupuk & menanam sikap sayangkan negara & tanah air dgn syarat ia dpt ditulis dgn merujuk kpd sumber & kbenarannya

8. Apakah yg anda faham sejarah sbg disiplin akademik?
- mlalui proses pnyelidikan, mtlamat, kaedah serta konsep & plbagai teori sejarah mjadikan sejarah sbg satu bidang ilmu pngetahuan.
- Satu disiplin ilmu pngetahuan yg mpunyai jonsep & teori, kaedah / tatacaranya & juga falsafah sbg proses mcari & menentukan sidfat kbenarannya
- Sejarah mjadi satu ilmu yg dihormati kerana menolak unsur² manipulasi & bias
- Sejarah msyaratkan kaedah² pnyelidikan berbentuk akademik (utk mjaga hasil kjian bnilai tinggi & tidak memenuhi kpentingan sesuatu kump / kelompok masyarakat)

9. apakah makna sejarah intelektual?
- sejarah yg menjurus kpd sesuatu bidang yg khusus spt politik, ekonomi, kebudayaan dll

10. Jelaskan beberapa bidang sejarah kemasyarakatan & kajiannya
- i sejarah politik :
- institusi dlm sebuah negara
- sistem politik & pilihanraya
- undang² & plembagaan
- pkembangan & kmakmuran
- cabaran & masalah dlm negara

- ii. sejarah ekonomi :
- institusi & sistem ekonomi
- rancangan ekonomi
- pmbangunan & kesannya kpd negara
- pmbangunan & kesannya kpd masyarakat
- peranan kerajaan & negara
-
- iii. Sistem sosial :
- sistem masyarakat
- sikap masyarakat
- pkembangan masyarakat
- pngaruh tokoh atau institusi dlm masyarakat
- sikap & reaksi masyarakat

*** Bidang : ILMU SEJARAH & SEJARAH KEMASYARAKATAN
***Cabang: 4 cabang ilmu sej & 3 cabang sejarah kemasyarakatan

TOPIK 3 : TEORI SEJARAH
1. Apakah pbincangan mngenai teori sejarah?
- sejarah merupakan salah satu bidang dlm ilmu sains sosial
- dibuktikan mlalui teori dlm sejarah & kedudukan teori dlm ilmu sejarah
- ahli sejarah perlu m’aplikasikan teori dlm mjalankan tugas & plibatan mereka dlm pkmbangan teori² baru
- hipotesis sejarah akan mbawa kpd aplikasi teori
- ahli sejarah lebih bhati² mggunakan teori agar pnulisan sejarah lebih bkualiti & dpt dipertahankan
- namun, blaku pdebatan samada sesuatu teori itu benar² boleh digunakan

2. Apakah yg mnyebabkan munculnya teori sejarah?
- i. Kesukaran mhubungkan setiap pkara mngenai pngalaman manusia dlm sesuatu zaman.
- Pluasan bidang pnyelidikan sejarah & jumlah besar bukti serta tekanan thdp bidang kpakaran mnuntut pnyelidikan lebih luas mngrenai sejarah sesuatu peristiwa
- ii. p’ubahan ilmu sejarah kpd bidang² yg lebih khusus
- ahli sejarah mnumpukan kbanyakan masa mereka mnerangkan p’ubahan yg blaku dgn sejarah yg blaku kpd manusia & masyarakat yg lbih khusus spt sejarah ekonomi, diplomatik & sains
- iii. Kperluan teori utk mnerangkan bagaimana p’ubahan sejarah mngambil tmpt & p’ubahan yg blaku itu bgerak

3. kenapakah teori sejarah dikritik?
- teori sejarah berbentuk spekulasi / andaian (btentangan dgn prinsip asas ilmu sejarah)
- ahli sejarah lebih bminat mggunakan kaedah mereka sdiri & mggunakan intepretasi sumber
- pggunaan teori sejarah akan mcabar kesahihan hampir keseluruhan bidang ilmu
- teori menolak keunikan sesuatu peristiwa & harga diri seseorg indvdu yg tlibat t’utamanya apabila sesuatu peristiwa yg dikaji akan mkaji faktor manusia sbg pnyebab kpd blakunya sesuatu buruk itu blaku. (mdedahkan ahli sejarah mcari kesalahan & mletakkan kesalahan kpd seseorg indvdu)
- teori sejarah boleh mnyebabkan matlamat ilmu sejarah sbg bidang yg mkaji masa lepas itu tcabar (ksukaran mcari sumber yg boleh dipertahankan)

4. Apakah definisi metodologi sejarah (kaedah sejarah)?
- mggunakan tatacara yg betul mengikut kaedah² yg ditentukan dlm mhuraikan sesuatu peristiwa itu blaku
- satu bentuk yg sistematik mngenai prinsip & p’aturan bg mbantu secara bkesan dlm usaha mngumpulkan bahan² sejarah, mkaji secara kritikal & mpersembahkan secara sintesis hasil yg diperolehi

5. Nyatakan operasi yg mggunakan kaedah ini (metodologi)
- i. Heuristik – pcarian bahan utk mcari sumber² maklumat
- ii. kritikan – penilaian sesuatu bahan / sumber yg digunakan itu dpt dibuktikan
- iii. Sintesis – kaedah mngumpulkan data² sejarah & mpersembahkan data bentuk terma² objektif kebenaran & keberkesanannya.

6. Apakah pbezaan utama antara sejarah & sains?
- i. Dlm bidang sejarah tidak tdpt penerimaan konsep universal mngenai istilah² teknikal (ketiadaan istilah² teknikal sejarah adalh merupakan kelemahan dlm sejarah utk diterima sbg ilmu sains)
- ii. sejarah bukanlah kaedah sains yg mggunakan kaedah pmerhatian terus (banyak mkaji peristiwa masa silam)
- iii. Andaian dlm sejarah adalah kurang bkesan berbanding dgn sains tulen (sejarah mbolehkan manusia mjangkakan sesuatu peristiwa ttp dlm batasan tertentu)

7. Nyatakan kepentingan metodologi sejarah
- i. Bg menentukan hasil ptafsiran & pnulisan sesuatu tajuk itu mpunyai ciri² sejarah
- ii. memastikan pnulisan mngenai sesuatu peristiwa itu adalah tepat & dpt diterima oleh masyarakat
- iii. Mbantgu ahli² sejarah mbuat kajian mngenai sesuatu peristiwa sejarah
- iv. mbuat kriteria lengkap utk menilai sumber² yg diperolehi

8. Huraikan tentang teori kdatangan Islam ke Malaysia
- islam tsebar mlalui guru² agama yg telah mnyebarkannya di Melaka
- islam tsebar mlalui golongan pedagang yg majalankan pdagangan di samping ,ngembangkan agama di negeri² pantai barat Smj Tanah Melayu
- islam disebarkan mlalaui Terengganu (tinggalan batu bersurat sbg bukti)

9. Nyatakan bentuk kaedah pnyelidikan dlm sejarah
- pnyelidikan sumber perpustakaan – mggunakan sumber arkib spt dokumen, rekod² ptadbiran, laporan & surat²
- kaedah lisan / temubual – berasaskan temubual dgn responden / mereka yg tlibat dgn sesuatu peristiwa (mereka org yg paling rapat / hampir dgn sesuatu kajian yg dibuat)
- kaedah galicari / arkeologi – utk mcari tinggalan sejarah masa lampau spt tengkorak, pinggan mangkuk, alat phiasan & tinggalan makanan
- bahan² tsebut dinilai berdasarkan kpd usia bahan tsebut. (mggunakan kaedah ujian karbon.

10. Apakah tanggungjawab / karektor ahli² sejarah?
- mcari kebenaran dgn mjalankan pnyelidikan secara jujur & tbuka (mngelakkan diri drpd dpengaruhi unsur² bias & sentiasa bpegang kpd kebenaran)
- memerlukan semua fakta penting & keadaan dicatat tidak kira yg baik / buruk
- ahli sejarah harus mbuat kputusan secara kritikal (unsur² negatif perlu dielakkan dlm mbuat pnilaian
- mbuat pnilaian sesuatu peristiwa yg dikaji secara tepat & mngelakkan drpd mbuat sesuatu phakiman secara sepintas lalu (btanggungjawab mhuraikan keraguan² yg timbul drpd peristiwa yg dikaji
- mlakukan tanggungjawab dgn sempurna dgn mggunakan kebolehan yg ada utk mngelakkan pmbaziran waktu & tenaga

11. Huraikan zaman pkembangan metodologi sejarah
- zaman dahulu
- zaman Rom
- zaman ptengahan ( medieval)
- zaman renaissance Itali
- zaman abad ke 16 hingga 18 akhir
- zaman abad ke 18 hingga 19 & era zaman moden


TOPIK 4 : PERSOALAN SEJARAH
1. Apakah konsep penulisan sejarah yg perlu diamalkan?
- objektiviti
- subjektiviti
- naratif

2. apakah peranan objektif, subjektif & naratif dlm penulisan sej?
- utk memandu ahli sej drpd mlakukan kesalahan² yg nyata
- mngelakkan pnyelewengan fakta & hujah dlm pnulisan
- mngelakkan keburukan dinyatakan dlm pnulisan

3. Apakah konsep objektifviti?
- bmakna tujuan / sasaran sesuatu sej itu dikaji & ditulis
- sejauh mana sesuatu hasil sej itu tepat & bebas drpd pengaruh & unsur bias
- lebih kontroversi & memerlukan pbincangan yg lebih luas
4. Apakah faktor kelemahan penulisan sej mngikut pandangan Ibn Khaldun
(Apakah hujah Ibn Khaldun utk mnyokong perlunya Objektif dlm pnulisan sej?)
- semangat kpartian / sesuatu kpercayaan
- tlalu bgantung kpd suatu sumber
- gagal memahami sumber
- yakin kpd yg tidak benar
- cuba memuji & memujuk
- jahil tentang hukum yg mnguasai p’ubahan masyarakat
- suka mbesar²kan sesuatu peristiwa

5. Apakah kesan penulisan yg dianggap tidak objektif? (ciri² pnulisan yg tidak obj)
- penulisan mereka bsifat memihak
- mnyanjung / mperbesarkan seseorg tokoh / peristiwa
- cuba menyerapkan pandangan / idea sdiri
- hasil penulisan tidak dianggap sbg sumber sejarah

6. Apakah matlamat mjadikan sej bsifat objektif? (ciri² objektif)
- mjadikan sej sbg satu bidang yg tepat & mnyamai ciri² ilmu sains tulen
- mjadikan sej satu bidang yg mpunyai kredebiliti yg dihormati
- mjadikan penulisan itu tepat / mngelak ditokok tambah

7. Apakah konsep subjektiviti dlm pnulisan sejarah?
- pkara yg mpunyai kaitan rapat dgn diri, pdirian, sudut pandangan, ideologi, orentasi dan budaya seseorg sejarawan
- mdedahkan unsur bias, yg mjadi pnyelewengan, pnipuan & pmalsuan fakta / pnyelewengan sejarah

8. Nyatakan 3 bentuk penulisan sejarah
- deskriptif
- analisis
- naratif

9. Apakah konsep penulisan naratif?
- sesuai dlm kajian sejarah teks & tradisi lisan
- berbentuk laporan sesuatu peristiwa yg blaku (tanpa unsur² analisis)
- hanya mceritakan sesuatu peristiwa

10. Apakah ciri² pnulisan naratif?
- memerlukan kandungan topik
- m’organisasi tajuk & mbicarakan satu persatu
- mngikut kronologi (tarikh)

11. Apakah ciriu karya yg boleh dianggap objektif?
- dpt btahan drpd kritikan
- dpt bsaing dgn karya lain
- dpt mlambangkan satu usaha yg jujur utk mlihat masa lalu
- hujah disertakan dgn fakta
- ptafsiran dilakukan mngikut proses & kaedah pnyelidikan
- tidak bsifat kekal sehingga muncul penulisan baru yg mngemukakan bukti² baru

12. Apakah ciri² utama konsep objektif?
- i. Memahami & mngamalkan proses pnyelidikan yg sistematik dlm mhasilkan karya
- ii. mggunakan sumber² utama & lengkap yg boleh dibuktikan
- iii. memeriksa, mkaji, & m’analisis sumber secara kritis san jujur
- iv. ptafsiran dilakukan dgn fikiran tbuka bpandukan pd sumber & bukan b’asaskan motif tertentu
- v. Bpegang kpd ciri² yg tidak memihak / bias

13. Apakah kesan kpd tafsiran yg dipesongkan? (tidak b’objektif)
- cebderung utk mlakukan tafsiran b’asaskan kpd pngetahuan & pngalaman
- tidak semua tafsiran yg dilakukan bsifat bebas (ada kpentingan)
- mnimbulkan psoalan di kalangan ahli sejarah dr segi ketepatan fakta
- pandangan yg sengaja diadakan / dipesong utk kpentingan penulis

14. Bagaimanakah penulisan yg bsifat berat sebelah?
- dipengaruhi sentimen indvdu & kenegerian
- secara sedar – menonjolkan kelebihan sesuatu kump & mlemahkan satu kump lagi
- tidak disedari – secara tbuka ttp bila dibaca secara mdalam baru nampak sentimen tsebut

15. apakah masalah bg sumber sejarah?
- kekurangan fakta
- fakta yg sudah ditokok tambah
- keaslian sumber diragui
- kesukaran mbaca / mbuat tafsiran

TOPIK 5 : KAEDAH PENYELIDIKAN SEJARAH
1. Apakah pbezaan pdpt antara Gilbert J Garraghan dgn Jacques Barzun & Henry F. Graff mngenai kaedah sejarah?
- Gilbert – kaedah sej sbg skump prinsip & p’aturan yg sistematik yg btujuan mbantu usaha mngumpul sumber² sejarah dgn bkesan, meneliti & mkaji sumber² tsebut dgn kritis & mbentangkn suatu sintesis drpd hasil yg telah diperolehi
- Jacques – kaedah sej sbg sebahagian drpd teknik² pnyelidikan sejarah

2. Apakah peranan etika dlm pnyelidikan sejarah?
- mngelakkan sesuatu pnyelidikan itu dipengaruhi oleh unsur² bias
- mngelak dr melakukan kesilapan
- mngatsi pencemaran bukti
- mngatsi kekurangan sumber & bahan
- spy hasil penulisan tepat & bwibawa

3. Apakah keperluan yg perlu diambil phatian oleh ahli² sejarah?
- i. b/mana seseorg memilih di antara kenyataan yg bcanggah drpd plbagai sumber
- ii. b/mana seseorg mbuktikan sumber yg diperolehi itu adalah seseuatu yg benar² berlaku
- iii. b/mana seseorg bhdpan dgn masalah mngenai b/mana motif mpngaruhi tindakan manusia (apakah faktor yg mnyebabkan sesuatu itu blaku)

4. Apakah kriteria yg digunakan utk mbuktikan sumber yg diperolehi adalah benar & mngatasi sumber² lain?
- ketepatan : sumber yg paling hampir dgn peristiwa blaku dr segi masa & tmpt / mlalui mereka yg tlibat
- kompeten : sumber yg lebih mampu utk difahami & menerangkan keadaan salah satu pkara yg diberi phatian
- sumber yg mampu mpertahankan keasliannya
- i. Harus mbuktikan keasliannya bila dicabar dgn sumber² lain
- ii. sumber mesti dpt bdiri sdiri mlalui asal-usul ia diambil / autoriti sumber itu
- kesaksamaan / adil : sumber yg langsung tidak diubahsuai drpd maklumat yg asli

5. Nyatakan etika dan kaedah pnyelidikan
- i. Mpelajari apakah kategori bukti yg ada, elemen yg kritikal yg mbezakan mereka & apakah makna kpd pnelidik
- ii. mngumpul bahan / bukti (mlibatkan pcarian bibliografi, deskripsi, pngawalan & analisis
- iii. The communication of evidence, (kritikan luaran, kritikan dlman & sintesis)
- iv. kritikan luaran ialah utk mdpt kesahihan bukti (btujuan mngenalpasti pengarang & ptarikhan sesuatu bukti sumber
- v. Kritikan dlman mngenalpasti pngertian & nilai kredebiliti sesuatu sumber
- vi. sintesis : mcairkan bukti drpd peristiwa sejarah secara tepat / mnyelesaikan masalah sejarah

6. Salah satu cara mngumpul data / sumber adalah mlalui nota. Apakah yg perlu anda
lakukan semasa mcatat nota?
- catat semua sumber yg digunakan
- catat tarikh & tmpt setiap pnyelidikan sumber yg anda lakukan
- catatkan pkara penting mngenai sumber & hasil² yg bkaitan dgnnya
- mbuat salinan (fstat) sumber t’utamanya dokumen. Catatkn sumber rujukan & tmpt diambil
- m’organisasikan nota sehingga berjaya mlakukan pnulisan

7. Apakah pkara yg perlu diberi phatian dlm pmilihan & mngenalpasti subjek pnyelidikan?
- perlu mggunakan sumber yg asli & bmanfaat kpd bidang kajian
- perlu dilakukn dlm ruang pnyelidikan dgn mggunakan kaedah yg betul & tepat
- memastikan tdpt bukti² yg relevan dlm mlakukan kajian (mlalui kad katalog, teks peperiksaan, nota kaki, & bibliografi drpd beberapa kajian tbaik mngenai subjek)
- memilih subjek yg menarik & penting kpd masyarakat spy mdpt sokongan dlm mlakukn pnyelidikan
- tajuk pnyelidikan perlu lebih t’peinci bg mbolehkan pmeriksaan dilakukn (tiada yg dipelajari dgn mngeluarkan kertas umum secara deskriptif yg disalin drpd sesuatu sumber)
- jgn memilih tajuk diluar kemahiran anda
- pilih tajuk yg boleh mbantu / mbolehkn pkmbangan kmahiran pnyelidikan (t’utama yg dpt mbentuk mlakukan pnyelidikan asli)
- subjek perlu mpunyai unsur² psefahaman antara beberpa tajuk lain (bmakna setiap drpd tajuk adalah bersesuaian – spt perang saudara di Amerika Syarikat)
- bhati² dgn beberapa subjek yg sukar dijalankan pntelidikan spt aktvt tidak bmoral & slah laku di sisi undang².

8. Apakah langkah² awal yg perlu dilakukan oleh pnyelidik?
- kenalpasti beberapa kelebihan dlm mjalankan pnyelidikan :
- i. Mggunakan kad katalog ppustakaan & bibliografi
- ii. mcari artikel drpd jurnal² sejarah / sains sosial
- iii. Mbuat kajian ringkas mngenai buku yg bsesuaian dgn tajuk
- iv. memulakan mbaca bahan² bkenaan (orentasi mbaca) – utk mdpt pngetahuan awal mngenai karakter & dimensi subjek
- v. Menapis & mngambil nota
9. Apakah psoalan yg dpt mjadi rangka & boleh mbantu pnyelidik?
- mngapa periodisasi ini perlu?
- Apakah faktor² mngenai tajuk ini mpngeruhi kajian / pnyelidikan?
- Apakah faktor² utama yg perlu dikaji – faktor ekonomi, ktenteraan, politik, kbudayaan / pkmbangan diplomatik?
- Apakah sebab² blakunya pbezaan antara satu period dgn satu period yg lain?

10. Apakah sebab utama yg utk mnilai bibliografi?
- utk mngenalpasti sebahagian besar bahan, bg mbolehkan dilakukn pmilihan bahan² yg perlu / penting shj
- mlatih dlm bentuk kaedah bibliografi (mggunakan bahan secara bebas)
- boleh mluaskn & mningkatkan psefahamn mngenai dimensi projek penyelidikan itu secara sdiri

11. Jelaskan 4 jenis kawalan yg perlu diberi phatian oleh seseorg pnyelidik
- i. Kawalan sumber – mengimbangkan pggunaan sumber ptama & sumber kdua. (jumlah sumber juga perlu dikawal)
- sumber yg diambil mpunyai rujukan / asal-usulnya (dpt dibuktikan)
- ii. kawalan kaedah – merancang dgn jelas kaedah yg akan digunakan (tidak bcampur antara satu sama lain)
- tiga kaedah (kajian perpustakaan, kajian lisan & kaedah cari gali / artifak)
- iii. Kawalan masa – masa yg sesuai perlu dirancang.
- Merancang dr segi tempoh masa pnyelidikan sumber dilakukan (tidak tlalu singkat / tidak tlalu lama)
- Bgantung kpd matlamat pnyelidikan & pnulisan
- Iv. kawalan kewangan – merancang kewangan bg kerja pnyelidikan mlibatkan kos pnyalinan dokumen, pngangkutan ke tmpt pnyelidikan, makan minum, saguhati utk temu bual lisan, & pbiayaan pbantu pnyelidikan
- Bkait rapat dgn tempoh masa pnyelidikan & pusat² pnyelidikan


TOPIK 6 : SUMBER DALAM SEJARAH
1. Terangkan apa yg anda faham mngenai sumber sejarah
- semua bentuk yg boleh mbuktikan khidupan & aktvt manusia pd masa lepas
- biasanya dlm bentuk btulis, pkataan, tinggalan artifak, hasil seni & budaya, gambar & filem
- sumber btulis adalah sbg unsur yg penting yg digunakan oleh ahli² sejarah utk mngemukakan hasil kajian mereka (sumber adalah asas kperluan dlm pnulisan sejarah
- apa yg ditulis oleh org sebelum ini dianggap sbg sumber kedua
2. terangkan kelas² dlm sumber primer
- belum dicetak, cth manuskrip yg belum dicetak
- hak pngarang selalu merujuk kpd mereka yg mngeluarkannya spt kerajaan, organisasi korporat / indvdu pseorangan

3. Apakah makna sumber kedua?
- sumber² digunakan dlm kajian & pnulisan sejarah yg telah diterbitkan
- hasil kajian sejarah yg diterbitkn dlm bentuk buku, jurnal / monograf
- sumber yg banyak mbantu ahli sejarah utk mdptkan gambaran / pngetahuan tentang sesuatu tajuk
- juga mbantu pkaji mngenai sumber yg sudah digunakan & yg masih belum digunakan

4. Terangkan jenis² sumber sejarah
- sumber lisan : sumber tradisional sejarah yg sudah tua
- bgantung kpd bahasa yg diucapkan, disampaikan dr satu generasi ke generasi yg seterusnya
- selain fakta & kenyataan juga tdpt unsur² mitos & lagenda
- sumber tulisan : kisah sejarah yg ditulis oleh masyarakat semenjak mereka tahu menulis
- bahan² btulis yg diterima sbg sumber sejarah spt buku sejarah, annal, chonicle, catatan peristiwa, buku peringatan, buku harian, resolusi, diari, rekod dsbgnya.
- Sumber artifak : semua bentuk tinggalan masa lalu yg mpunyai bentuk & rupa
- Didapati mlalui kerja² cari gali drpd kgiatan arkeologi
- Mlalui artifak ini, ahli sejarah dpt mngetahui usia, kgiatan masyarakat & pkmbangan semasa yg blaku ketika itu

5. Huraikan bentuk² dr sumber tulisan
- i. Memoir – ditulis oleh jurutulis/ pngembara yg mceritakan peristiwa semasa
- ii. annal – laporan peristiwa² dlm bentuk tahunan
- iii. Buku p’ingatan – mcatatkan peristiwa sempena ulang tahun sesuatu peristiwa bsejarah
- iv. buku harian – laporan tugas & peristiwa yg blaku ditulis dr sehari ke sehari
- v. Diari – catatan indvdu mngenai pkara yg blaku dlm bentuk harian
- vi. rekod kerja – merupakan catatan kerja harian pegawai²²

6. bagaimanakah penilaian thdp sumber dijalankan?
- kritikan luaran
- kritikan dalaman
- bukti secara bkumpulan yg ada kaitan dgn plbagai jenis
- interpretasi drpd bukti yg bkaitan dgn plbagai faktor
- penerangan bukti

7. apakah tujuan kritikan luaran?
- mereka mpunyai masalah sedia ada
- kekurangan bahan
- kekurangan pngalaman & kemahiran
- tlalu banyak bahan dokumen yg perlu dirujuk

8. Apakah pbezaan kritikan luaran & kritikan dlman?
- kritikan luaran : utk menilai kesahihan sumber utk dijadikan bukti penulisan
- mdptkan bukti bg digunakan utyk mkaji kegiatan manusia
- kritikan dlman : utk menerangkan ktulenan butkti

9. Apakah masalah menggunakan maklumat drpd sumber kedua?
- maklumat tidak tepat
- unsur tokok tambah
- ikut interpretasi penulis
- hilang keaslian peristiwa sejarah

10. Bagaimanakah kita boleh memastikan sesuatu penulisan sej itu boleh dipercayai? (KPERLUAN SUMBER PRIMER)
- keaslian peristiwa yg ditulis
- mggambarkan keaslian pnyelidikan
- sumber kuat utk mbuat pbandingan sama ada karya yg ditulis oleh org lain tepat atau tidak
- mngenalpasti peristiwa sebenar dr pngajaran yg dipelajari
- elak mggunakan pdpt org lain yg mungkin bias


TOPIK 7 : PEMBUKTIAN SEJARAH
1. Dlm mlakukan pnyelidikan thdp sumber² sejarah, ahli sejarah akan mhadapi dgn tiga keadaan. Nyatakan
- Plausibility – munasabah
- kemungkinan
- kepastian

2. Apakah yg dimaksudkan dgn kaedah kuantitatif?
- mengandungi pnilaian tepat, konsep mnyeluruh & kadangkala mggunakan p’alatan lengkap bg mlakukan pngiraan.
- Digunakan thdp bukti² yg boleh diukur / dikira. Cth bilangan pduduk, jumlah kewangan, bilangan kemusnahan akibat sesuatu peperangan
- Mjadikan pnulisan lebih tepat & bkesan
- Digunakan dlm kajian pilihanraya t’utama mahu mkaji mngenai tingkah laku pngundi
- Utk mngemukakan hujah mngenai kegiatan ekonomi negeri, wilayah / sesebuah kerajaan

3. Apakah yg anda faham mngenai fakta sejarah? (pembuktian sejarah)
- fakta tdpt dlm plbgai bentuk
- fakta mbantu mkategorikan bukti² yg digunakan oleh ahli sejarah
- fakta bgantung kpd kpentingan sesuatu peristiwa yg blaku kpd masyarakat
- fakta adalah unsur yg memantapkan kebenaran dlm penulisan sejarah
- ketiadaan fakta mnyukarkan penulisan & boleh ditolak drpd mpunyai ciri² sejarah (dianggap hanya karya kreatif)
- fakta sejarah tletak dlm akal fikiran manusia / akal seseorg pkaji
- fakta sej tidak bsifat kekal ttp boleh b’ubah dgn syarat tdpt fakta baru yg mpunyai sumber kekuatan & bukti

4. Apakah makna pembuktian sejarah?
- bgantung kpd fakta yg digunakan
- mngenalpasti kualiti & kredebility bukti
- peristiwa yg dianggap bsejarah akan disimpan & direkod sbg fakta sejarah
- fakta adalah unsur yg memantapkan kebenaran yg digunakan dlm penulisan sejarah
- fakta dianggap tulang utama sejarah
- hubungan fakta & sumber adalah rapat

5. Jelas sifat² fakta
- apakah catatan tsebut mrupakan sebenar peristiwa yg benar² blaku?
- Apakah tdpt sumber lain yg boleh mbuktikan peristiwa itu benar² blaku
- Apakah thp kpentingan peristiwa itu bhubung dgn rakyat tmptan / institusi

6. Apakah kategori bukti?
- bahan berbentuk material / dlm bentuk tulisan yg dikeluarkan oleh saksi / mereka yg tlibat dlm sesuatu peristiwa
- pkataan yg diberikan tdedah kpd unsur² bias (ahli sejarah perlu bhati² memilih bahan yg boleh diterima dgn bukti yg kukuh)
- bukti dibahagikan dlm bentuk dokumen² dll yg kemudian diasingkan dlm bentuk sub kelas

7. bagaimanakah dokumen dikategorikan?
- tarikh dikumpulkan
- kpd siapa dokumen itu disediakan
- kandungan dokumen tsebut

8. Bagaimanakah sumber² dinilai?
- i. aspek biografi : diuji nama² yg tlibat dlm sesuatu peristiwa
- nama² yg disebut / tlibat adalah mereka yg benar² tlibat
- mggunakan sumber yg b’autoriti dlm sesuatu peristiwa yg dikaji
- mereka yg tlibat bukannya yg mdengar drpd pihak lain
- rekod yg digunakan adalah merupakan rekod² tulen yg mcatatkan peristiwa bkaitan
-
- ii. aspek georafi : mnguji tmpt blakunya peristiwa yg ingin dikaji
- catatan rekod mestilah merujuk kpd tmpt yg benar² tlibat
-
- iii. Aspek kronologi : dpt menentukan ketepatan sumber
- rekod mngenai sesuatu sumber yg dikaji dinilai dr segi tempoh waktu ia dikeluarkan
- tempoh peristiwa blaku memainkan peranan penting dlm menentukan sumber itu benar² relevan
-
- iv. aspek fungsional : sumber yg digunakan haruslah bfungsi pd ketika sesuatu peristiwa itu dikaji
- dokumen yg dikaji memang mcatatkan mngenai peristiwa yg dikaji & dikeluarkan oleh organisasi yg benar² tlibat

9. Jelaslan mngenai kritikan sejarah
- kritikan luaran : utk memastikan ketulenan & hubungan antara sumber (spt asal sumber itu, utk apa sumber ditulis
- sumber dlm bentuk dokumen pula akan dikaji keasliannya (utk apa & kpd siapa ia ditulis)
- kritikan dlman : utk memastikan peristiwa yg dinyatakan oleh sumber



TOPIK 8 : SEJARAH LISAN
1. Jelaskan konsep sejarah lisan
- merupakan pngumpulan bahan² sejarah secara sistematik yg diperolehi drpd temu bual dgn seseorg yg mpunyai pngalaman mngenai sesuatu peristiwa sejarah
- utk mngenalpasti hasil pnyelidikan mereka & mletakkannya dlm konteks sejarah yg tepat
- mberi phatian thdp pnyimpanan hasil yg ditemui bg digunakan oleh ilmuan kemudiannya
- responden yg ditemu bual akan mngingati semula sesuatu peristiwa, akan dirakamkan & dibuat rekod
- sejarah lisan bnyak bgantung kpd daya ingatan responden
- pngumpulan sejarah lisan memerlukan teknik yg bkesan bg mbantgu pceritaan sesuatu peristiwa dpt dilakukan sebaik mungkin
- mlibatkan temu bual seseorg / sekumpulan org ramai utk mdptkan maklumat yg mdalam & t’perinci mngenai sesuatu peristiwa

2. apakah kepentingan sejarah lisan
- mbolehkan ahli² sejarah mngumpulkan maklumat mngenai sesuatu peristiwa drpd org ramai
- bguna bg ahli sejarah mngetahui kebenaran sesuatu fakta
- penting apabila maklumat sesuatu peristiwa yg dikaji tiada tdpt dlm rekod / dokumen
- sbg bukti memahami pngalaman indvdu / pngalaman kump di dlm sesuatu masa

3. bagaimanakah mengendalikan pnyelidikan sejarah lisan (proseur)
- i. Mbina soalan utama / isu
- ii. merangka pnyelidikan. Mnimbang bberapa pkara spt hasil akhir, kewangan, publisiti, pnilaian, tenaga kerja, p’alatan & jangka masa pnyelidikan
- iii. mlakukan pnyelidikan awal
- iv. temu bual
- v. Proses temu bual
- vi. menilai pnyelidikan & temu bual & memulakan kembali proses dr i / terus ke vii.
- vii. P’organisasian & hasil tkini / susun semula
- viii. Myimpan sumber² di arkib

4. Apakah persediaan anda utk mngendali temubual?
- mbiasakan dgn sejarah & karektor responden (spy mngetahui serba sedikit pngetahuan mngenai responden)
- mnyediakan senarai soalan tmasuk soalan asas mngenai aspek identiti (secara bstruktur)
- soalan dlm bentuk open ended (lebih banyak maklumat & bahan mentah akan diperolehi)
- meminta responden mberikan cth² kerana ia akan mbantu anda memahami pandangan seseorg itu
- elak mggunakan soalan ‘ya’ / ‘tdak’

5. huraikan senarai kperluan dlm kajian sejarah lisan
- i. Tentukan matlamat pnyelidikan & pastikan sejarah lisan akan mbantu
- ii. mngendalikan kajian awal mnggunakan sumber² bukan lisan spt buku / jurnal
- iii. mengenalpasti cth pdptan. Hubungi org² yg bakal ditemu bual, terangkan projek anda & minta ptolongan mereka
- iv. kumpulkan semua p’alatan utk temu bual. Pilih bentuk rakaman yg akan digunakan
- v. Gunakan mikrofon bg mdpt kualiti suara yg bmutu
- vi. uji p’alatan sebelum digunakan
- vii. Kumpulkan senarai tajuk² / soalan
- viii. Blatih menemu bual sebelum mlakukan yg betul
- ix. Pastikan temujanji sehari / dua hari sebelum temu bual
- x. Hari yg ditetapkan, p’untukkan masa yg secukupnya utk tiba di tmpt yg dijanjikan
- xi. Dengan dgn tekum & bminat
- xii. Benarkan senyap, berikan peluang responden utk bfikir & mngingat
- m/s 115

6. apakah bentuk² soalan yg sesuai digunakan dlm temu bual?
- anda seharusnya mpunyai senarai tajuk² di dlm fikiran (bukan soalan spesifik)
- anda merancang tajuk & mbuat senarai soalan² penting (guna soalan open ended)
- mulakan soalan yg mudah spt bkaitan biografi (bhati² soalan berbentuk pribadi)
- hanya satu soalan pd satu² masa
- berikan masa yg secukupnya kpd org yg ditemu bual
- jadilah pdengar yg baik (gunakan bahasa badan)
- gunakan pcakapannyg boleh mggalakkan sesi temu bual spt ‘sungguh menarik”
- tanyakan cth t’perinci jika responden mberi knyataan umum
- m/s 117

7. bagaimanakah sesi temu bual dijalankan? (etika)
- dilakukan dlm bentuk yg bhemah & tidak b’unsur paksaan
- meminta kebenaran responden utk mggunakan temu bual mereka dlm pnulisan anda
- tanyakan samada responden lebih suka mggunkan nama mereka dlm senarai rujukan anda
- pita rakaman perlu disediakan (uji sebelum digunakan)
- pastikan bunyi bising latar belakang dikurangkan (cuba carai suasana yg sunyi dan jauh dr gangguan) kedua² merasa selesa.


8. Bagaimana utk mngenalpasti keaslian sejarah lisan?
- menilai & mngenalpasti ketepatan data² yg diperolehi
- mesti memastikan had² sejarah lisan utk mngelak mpercayai keseluruhan data yg diberikan
- bgantung kpd sumber yg diberikan oleh manusia
- b’asaskan pcakapan & bukannya sumber btulis
- mggunakan rekod pceritaan / naratif
- elak bias

9. Apakah masalah responden ketika temu bual?
- i. Takut dgn p’alatan rakaman
- ii. tidak pcaya mereka mpunyai pkara bnilai utk diberitahu
- iii. tidak ingat
- iv. tidak bsedia mberi maklumat dgn apa yg diingati
- v. tidak selesa berbicara mngenai sesuatu tajuk tertentu
- vi. bimbang mceritakan pkara peribadi / sulit yg mdedahkan identiti mereka
- vii. lebih bsedia temu bual dlm bentuk kump (bukan seorg diri)

10. Apakah maslah penemu bual ketika temu bual?
- i. Tlalu gementar utk bfikir dgn tenang (sukar mberikan soalan selanjutnya)
- ii. tidak teratur
- iii. tidak mberikan tumpuan apa yg disampaikan oleh responden
- iv. mharapkn dpt apa yg ingin diketahui (tidak bsedia mdengar pakara lain)
- v. Kelihatab kritikal thdp responden
- vi. dr kump kelas / etnik yg berbeza dgn responden (mnunjukkan tingkah laku & pkataan yg tidak wajar)

11. apakah masalah dr hasil rakaman?
- i. Terlalu plahan
- ii. mngandungi bunyi bising (pbualan tidak dpt didengar)
- iii. tdpt lebih drpd seorg yg bcakap dlm satu masa
- iv. tidak jedlas

12. apakah soalan yg perlu difikirkan mngenai temubual?
- bagaimana memilih seorg tokoh utk di temubual?
- Bagaimana psiapan saya? Adakah sudah bsedia?
- Apakah p’alatan yg diperlukan?
- Apakah bentuk soalan yg perlu ditanya
- Di mana temu bual harus di jalankan?
- Adakah responden mahu bcakap?
- Sejauh mana ketepatan ingatan responden?
- Siapa yg mngawal temu bual & bagaimana dilakukan?
- Apakah perasaan saya ketika temu bual?
- Bagaimanakah perasaan responden semasa ditemu bual
13. Apakah jenis² sejarah lisan di Malaysia. Terangkan.
- i. Tradisi lisan (sastera lama) : merupakan karya² zaman kesultanan melayu melaka
- hasil² sejarah yg diperturunkan dr satu genersai ke satu generasi
- pkembangan mngambil masa yg lama
- pnulisan tertumpu kpd kgiatan istana
- Utk mnunjukkan kdudukan yg tinggi raja² Melayu
- utk mngukuhkan kdudukan tradisi sosiopolitik yg perlu dipatuhi oleh masyarakat
- ii. sejarah lisan moden : mlibatkan catatan lisan drpd tokoh²
- melaporkan apa yg blaku di istana

14. Apakah fungsi utama psejarahan / tradisi lisan?
- i. Utk mnunjukkan kdudukan yg tinggi raja² Melayu
- ii. utk mngukuhkan kdudukan tradisi sosiopolitik yg perlu dipatuhi oleh masyarakat

15. Apakah yg dimaksudkan penulisan moden?
- semenjak Portugis mduduki Melaka
- penulisan mereka m’abaikan ciri² sejarah & ditulis bdasarkan pmerhatian & pandangan apa yg mereka lihat

TOPIK 9 : PENULISAN SEJARAH
1. Jelaskan kriteria penulisan sejarah
- i. Penguasaan, bentuk & unsur bias
- ii. gaya & psembahan
- iii. Kump pembaca

2. Nyatakan garis panduan penulisan / klasifikasi sumber
- i. Kputusan thdp kategori utama bahan²
- ii. bahagian² drpd sesuatu kategori
- iii. Pggunaan lakaran (sketch) / gaya telegrafik berbanding dgn ayat²
- iv. tiada dlm peringkat rangka yg mpunyai satu unit
- v. Sedikit ptimbangan drpd koresponden di antara bilangan masukan rangka (outlines)& panjang sesuatu bahagian dlm manuskrip
- vi. pngulangan sumber mestilah dkm thp yg minimum

3. Apakah keperluan / kpentingan dlm pnulisan sejarah?
- mngikut panduan & arahan penulisan sejarah
- pmbinaan ayat & perenggan, nahu, ejaan, tanda bacaan, pmilihan pkataan & lain² yg bkaitan
- sumber & pbuktian
- bahasa yg mudah difahami
- bsedia dikritik
4. agaimanakah anda dpt mhasilkan hasil pnulisan sejarah yg baik / bkesan?
- perlu tepat, jelas & disampaikan dlm gaya yg menarik
- mberi phatian thdp mperkmbangkan pjelasan, berk’upayaan & pnyaringan
- konsisten dlm pbahasan

5. Apakah pkara yg perlu diberikan phatian oleh penulis?
- ayat & perenggan – ayat harus munasabah, mpunyai subjek & predikat, secara ringkas & difahami oleh pbaca
- pmilihan ayat – gunakan ayat² yg menarik
- nahu & pggunaan – nahu, tanda baca, & ejaan adalah pnting
- pkembangan idea
- pjelasan kesalahan
- tepat, jelas, gaya yg menarik

6. Senaraikan jenis² penulisan sejarah dan jelas setiap satunya
- i. Artikel : sebuah penulisan ilmiah yg pendek (diterbitkan dlm jurnal / makalah)
- panjang artikel biasanya 10 000 pp (20 hlman dgn langkau 2)
- dimuatkan nama pkaji & tajuk kjian / penulisan
-
- ii. monograf : penerbitan ilmiah dlm bentuk tidak bsiri / bkala
- mngenai satu tajuk tetentu / tajuk bkaitan ditulis secara pseorangan
- pnerbitan hasil drpd satu kajian yg dijalankan
- hasil kerja yg tperinci, dokumentasi thdp tajuk yg terhad
- pnerbitan mngenai sesuatu peristiwa / seseorg tokoh
- hasil kajian diterbitkan utk djadikan bahan bacaan
- hasil kajian yg tidak tlalu panjang ttp mpunyai cukup maklumat
- diterbitkan sekali shj dgn cetakan yg terhad

- iii. buku : dihasilkn drpd kajian / buah fikiran seseorg pkaji mngenai sesuatu tajuk
- diterbitkan dlm bentuk buku yg mpunyai halaman yg tebal
- tiada had maksimum jumlah halaman kerana bgantung kpd matlamat
- mpunyai thp ilmiah yg tinggi
- mngandungi sumber rujukan yg lengkap serta mbuat pbincangan mngenai sesuatu tajuk
- mngandungi beberapa bab, bibliografi & indeks di bahagian akhir
- dicetak berulang kali

9.3 Kesalahan mberi alasan
- ayat awal & ayat kemudian tidak seiring
- pengulangan
- penjelasan peristiwa diabaikan
- analogi yg tidak betul
- false dichotomy

9.4 Peraturan mggunakan Quatations
- kenyataan yg diambil minimu
- Jgn mnyusahkan pbaca mbuat tafsiran
- Ada hubungan dgn pbincangan
- tidak tlalu banyak kenyataan (satu cukup)
- mngekalkan kenyataan dlm bentuk asal


TOPIK 10 : SEJARAH SEBAGAI ALAT MENDIDIK
1. Kenapa perlu dilakukan pnyelidikan sejarah?
- utk mngembangkan ilmu mkaji setiap peristiwa yg blaku, t’utama yg mberikan nkesan thdp kehidupan nmanusia (dr segi kebaikan / keburukan)
- bg mbuktikan kebenaran dlm sejarah (pnyelidikan perlu mngikut kaedah yg sewajarnya)
- mtlamat, kaedah serta konsep & plbagai teori sejarah itu boleh dianggap sbg bidang ilmu pngetahuan
- bg mngelakkan kritikan & keraguan di kalangan pbaca thdp peristiwa yg ditulis (tafsiran yg dilakukan akan diterima sbg satu sumber ilmu pngetahuan kpd masyarakat)
- sejarah tidak akan bhenti malahan akan bterusan dr semasa ke semasa

2. Apakah yg dimaksudkan dgn tafsiran?
- tafsiran bererti pjelasan, pnerangan, ulasan / kajian thdp sesuatu peristiwa / kjadian yg telah blaku
- tafsiran dilakukan oleh mereka yg arif dlm bidang sejarah
- tafsiran perlu dibuat secara bhati², kritis & teliti (mngelakkan tafsiran yg btentangan dr segi fakta & bias.
- Tafsiran mngikut pandangan seseorg ahli sejarah (boleh dilakukan dlm plbagai sudut)

3. Apakah pngaruh sumber dlm Pnafsiran sejarah?
- sbg bahan bukti dlm bntuk catatan btulis, lisan, monumen / artifak
- bg sumber lisan kaedah pngumpulan sumber berbeza berbanding dokumen (bntuk yg paling sukar berbanding yg lain kerana tugas menentukan keaslian sumber
- mbantu ahli sejarah mngetahui dgn lebih mendlm pkembangan sesuatu peristiwa
- temubual perlu lebih bijak mcari kaedah utk mbantu mengingati peristiwa
- sumber lisan dpt mbantu ahli sejarah utk mdpt gambaran yg lebih tepat thdp sesuatu isu
- artifak dpt mbantu ahlik sejarah bg mbuat tafsiran dgn tepat kerana dia dibantu oleh penggunaan kaedah saintifik
- tanpa sumber, sukar bg ahli sejarah mlakukan tafsiran

4. Apakah pngaruh fakta dlm pentafsiran sejarah?
- ptafsiran perlu bebas drpd unsur² bias
- ptafsiran sejarah tidak boleh digunakan bg memenuhi kpentingan seseorg / seklompok indvdu
- ptafsiran perlu bpegang kpd prinsip asas ilmu sejarah iaitu kebenaran
- sebarang ptafsiran yg mpunyai keraguan akan ditolak
- ahli sejarah menolak sumber yg ada keraguan, pmalsuan & pnipuan

5. Nyatakan pengaruh yg tdpt dlm mlakukan tafsiran ilmu sejarah
- i. pngaruh idealisme dlm pnafsiran :
- kcenderungan thdp sesuatu fahaman / kump idea dlm pnulisan
- spt pmikiran komunisme, konsevatif, fundalmentalis, & modernis
- setiap kump mlahirkan tafsiran & pnulisan mereka mngenai peristiwa sejarah & pkmbangannya
- mberi kesan positif thdp pkmbangan ilmu sej (mperbanyakkan ptafsiran dlm sejarah)

- ii. pngaruh sistem nilai dlm ptafsiran :
- sifat seseorg sejarawan itu yg bebas drpd sebarang pngaruh
- hakikatnya ahli sejarah tidak dpt mbebaskan dirinya drpd pengaruh zamannya, masyarakat serta nilai² budayanya
- pngaruh ini akan mpngaruhi usaha pnyelidikan & penulisannya

- iii. pngaruh masyarakat dlm ptafsiran:
- sikap masyarakat bperanan besar dlm mpengaruhi pkmbangan peristiwa yg blaku
-
6. Apakah etika yg perlu bg ahli² sejarah
- i. Mngelakkan motif peribadi / kump apabila mlakukan pnafsiran
- ii. mengelak drpd bias (tafsiran yg memihak kpd seseorg undvdu / kump)
- iii. mngelak mlakukan tafsiran sesuka hati (perlu objektif, tepat & mpunyai bukti)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan