Selasa, 19 Januari 2010

Pengenalan Antropologi

TOPIK 1 : BUDAYA & MASYARAKAT

1. Berikan definisi budaya
- suatu keseluruhan yg mrangkumi pngetahuan, kpercayaan, seni. t/susila serta sebarang kem & t/laku yg dipelajari oleh manusia sbg ahli sebuah masyarakat.
- Cara hidup yg dikongsi bsama yg mrangkumi nilai² kpercayaan & pantang-larang yg dperturunkan dlm sesebuah masyarakat drpd satu generasi ke generasi mlalui proses pbudayaan

2. Apakah itu proses pbudayaan?
- manusia mpelajari peranannya dlm masyarakat mlalui interaksi sosial antara ahli² masyarakat. [bukan proses biologi iaitu budaya diturunkan dari generasi ke generasi secara genetik]

3. Apakah pbezaan antara antroplg sosial & antroplg budaya?
- antroplg sosial = pngetahuan tntang manusia dlm masyarakat [ilmu tntang manusia, masyarakat & budayanya]
- antroplg budaya = pngetahuan bkenaan dgn manusia yg telah dicambah / diterap dgn budaya

4. Apakah hubungan antara budaya dgn masyarakat?
- budaya = aspek khidupan yg dipelajari oleh seseorg / yg dicambah pd diri seseorg, bsifat kognitif & simbolik
- masyarakat = organisasi sosial yg mrangkumi khidupan manusia, dr segi interaksi / pola pgaulan [ b/mana kita harus btindak apabila bdepan dgn org lain]

5. Nyatakan ciri² budaya
- budaya dikongsi
- budaya dipelajari
- budaya ‘tidak klihatan’
- budaya mpengaruhi proses² biologi
- budaya saling berubah
- kesejagatan budaya
- budaya adaptif & maladaptif
- budaya bsifat integratif

6. Bezakan antara insan biologi & insan sosial
- insan biologi = manusia mpunyai khendak yg biologi yg sama spt perlu makan, minum, tmpt tinggal, bkumuh & sbgnya
- insan sosial = budaya utk mlaksnakan proses² biologi menurut norma² yg diterima pakai masyarakat

7. Nyatakan maksud bg setiap cir² budaya
- budaya dikongsi = ahli² masyarakat yg bkongsi sesuatu budaya, masing² maklum tentang maksud sesuatu objek, idea / kelakuan dlm konteks budaya tsebut.
- Budaya dipelajari = budaya tidak diwarisi secara genetik, ttp dipelajari ketika b’interaksi dgn psekitaran sosial mlalui proses enkulturasi
- Budaya tidak klihatan = kita tidak mnyedari bahawa budaya stiasa mpngaruhi tindak-tanduk & pmikiran kita krn ia telah mjadi tabiat yg dilakukan secara automatik [ budaya telah sebati dgn jiwa kita sbg insan sosial ]
- Budaya mpngaruhi proses² biologi = kita semua mpunyai khendak² biologi yg sama { makanan, minum, tidur, blindung, bkumuh & sbgnya]
- Budaya saling berubah = budaya saling berubah mlalui proses perubahan dr masa ke semasa
- Inovasi = idea² baru yg boleh digunakan utk memajukn sesebuah masyarakat
- Difusi budaya = elemen² dlm sesuatu budaya merebak kpd budaya² lain.
- Kesejagatan budaya = ekspresi luaran mgkin berbeza ttp konsep teras yg ingin disampaikan adalah sama [ keteraturan hidup mngikut apa yg ditentukan oleh sistem moraliti, nilai & norma dlm setiap masyarakat]
- Budaya adaptif (+) & maladaptif (-) =
- Budaya adaftif = memastikan manusia terus kekal & dominan di muka bumi ini [ cth manusia telah mcipta p’alatan utk mburu binatang, mnebang pokok, mghidupkan api & sbgnya]
- Budaya maladaptif = tidak mnyumbang kpd langsungan masyarakat manusia / mbawa khancuran masyarakat dlm jangka masa panjang [ cth tabiat merokok]
- Budaya bsifat integratif = merangkumi plbgai aspek yg saling bkait rapat antara satu sama lain [ aspek ekonomi, pdidikan, keluarga, agama, kerajaan, teknologi, kepimpinan & sbgnya] saling mpngaruhi antara satu sama lain.


TOPIK 2 : METODOLOGI ANTROPOLOGI

1. Nyatakan pbezaan antara metodologi antropolg & sosiolg
Metodolgi ANTROPOLG Metologi SOSIOLG
- mkaji masyarakat pre-moden [di luar Eropah] - mkaji masyarakat moden di negara mbangun
- masyarakat bskala kecil (p’alatan & teknologi yg kurang canggih) - masyarakat bskala besar (bsifat bandar / bandar) mpunyai p’alatan & teknologi yg maju
- bsifat deskriptif - bsifat kuantitatif
- bsifat holistik - bsifat spesifik

2. Jelaskan maksud metodologi antropolg bsifat deskriptif
- mggambarkan budaya yg dikaji mlalui kaedah etnografi
- hasil kajian dilaporkan secara btulis

3. Jelaskan maksud metodologi sosiolg bsifat kuantitatif
- kajian mggunakan kaedah statistik (bancian & soal selidik tmasuk psampelan)
- hasil kajian bbentuk prangkaan (dipersembahkan sbg statistik, carta, graf & sbgnya)

4. Jelaskan maksud metodologi antroplg bsifat holistik
- mkaji sesuatu budaya secara mnyeluruh
- (mjelaskan jalinan yg mhubungkn elemen² sosial spt ekonomi, kkeluargaan, kesenian & sbgnya)

5. Jelaskan maksud metodologi sosiolg bsifat spesipik
- hanya mkaji aspek² tertentu masyarakat moden

6. Apakah yg dimaksudkan kajian etnografi?
- mlibatkan kajian lapangan dlm sesuatu masyarakat
- utk mngenalpasti, mbanding, & mjelaskan pbezaan dan psamaan budaya

7. Apakah teknik etnografi yg digunakan utk mkaji budaya?
- pmerhatian ikut serta
- kaedah genealogi
- org dlm
- sejarah hidup
- kajian longitudinal

8. Apakah ciri² pmerhatian ikut serta?
- pmerhatian secara terus (b’interaksi dgn ahli masyarakat yg dikaji secara langsung, mlibatkan diri dlm semua kgiatan) bukan sekadar memerhati
- dlm satu tempoh masa yg panjang
- mwujudkan hubungan yg baik dgn ahli komuniti yg dikaji
- mcatat segala yg diperhati dgn teliti
- memerhati proses yg bterusan dlm hubungan sosial sesuatu masyarakat

9. Apakah yg dimaksudkan dgn kaedah genealogi?
- kajian utk mngesan salasilah keluarga & memahami jalinan hubungan kekerabatan antara anggota dlm masyarakat
- (mengapa kaedah genealogi sesuai digunakan utk masyarakat pra-industri?)
- Hubungan kerabat mjadi asas kpd khidupan sosial & semua org mpunyai hubungan kekeluargaan antara satu sama lain. Mlalui ptalian ini hak seseorg dr segi ekonomi & politik diolah & dituntut

10. Apakah yg dimaksudkan ‘Org Dlm’ / Key Informant ?
- org yg bpengalaman, berbakat / terelatih yg boleh mberikan maklumat lengkap & bguna tentang elemen² budaya mereka

11. Apakah maksud kajian Longitudinal?
- kajian jangka panjang thdp sesebuah masyarakat / budaya bdasarkan kpd lawatan yg b’ulang²
- utk mngesan p’ubahan & mbuat pbandingan dr segi masa & tempat

12. Apakah pkara² yg akan diambil kira oleh ahli antropolg dlm mtafsir data?
- pdekatan emik = mkaji pmikiran masyarakat stempat ( m’utamakan perspektif stempat serta makna budaya yg diguna pakai oleh masyarakat tsebut)
- perspektif stempat tmasuklah org dlm & sejarah hidup
- pdekatan etik = bpusatkn pkaji & tidak begitu mberatkan perspektif stempat
- ahli etnografi memutuskan sdiri apa yg dianggap penting utk dikaji (btindak seobjektif & seadil yg mungkin dlm mkaji sesuatu budaya
- Ethonocentric bias = tidak ada satupun masyarakat yg mpunyai budaya yg lebih tinggi / agung drpd masyarakat lain
- Budaya mesti dilihat dr kacamata ahli masyarakat budaya berkenaan & bukan dr kacamata org luar yg mpunyai budaya yg berbeza

13. Apakah kepentingan teori antroplg?
- utk mtafsir data antroplg
- mjelaskan fenomena budaya
- mbuat jangkaan tentang tingkahlaku sosial

14. Apakah pbezaan antara teori Evolusi, Defusi & Fungsionalis?
Evolusi Defusi Fungsinalis
Edward Tylor & Lewis Henry Morgan Grafton Elliot Smith, W.J Perry, Fritz Graebner dan Wilhelm Schmidt
Bronislaw Malinowski & Reginald Radcliffe-Brown
- semua masy mlalui thp² yg sama.
- evolusi bgerak secara linear (satu arah) & mbawa kmajuan & pningkatan budaya - masy dunia bnyk mminjam idea / tknologi drpd masy lain, mlalui proses defusi budaya - elemen budaya seseuatu masy mnyumbang kpd kesejahteraan indvdu & masy.
- masy dianggap suatu organisma biologikal yg tdiri drpd bahagian² yg bhubungkait & saling bgantung antara satu sama lain.
- prubahan yg blaku pd bahagian tertentu dlm sistem sosial akan mcetus prubahan pd bahagian² yg lain.


TOPIK 3: PERKAHWINAN DAN KEKERABATAN
1. Nyatakan definisi pkahwinan
- Ferraro : rentetan upacara yg mberikan p’iktirafan rasmi kpd hubungan antara lelaki & perempuan dewasa dlm sesebuah keluarga
- A New Dictionary of Sociology : hubungan yg direstui oleh masyarakat antara dua org yg blainan jantina yg dijangka akan bkekalan sehingga selepas tempoh phamilan bayi & selepas bayi itu dilahirkan
- A.R Radcliffe-Brown : satu bentuk hubungan sosial yg khusus yg mberikan p’inktirafan sosial atau taraf keibubapaan kpd anak yg dilahirkan hasil drpd hubungan tsebut

2. Apakah pbezaan definisi pkahwinan dgn keluarga
- perkahwinan : rentetan upacara yg mberikan p’iktirafan rasmi kpd hubungan antara lelaki & perempuan dewasa dlm sesebuah keluarga
- keluarga : satu unit sosial yg diasaskn kpd kerjasama ekonomi, yg juga bperanan mlahirkan zuriat, mjaga dan mngasuh anak² & bkongsi tmpt tinggal

3. Apakah makna keluarga orientasi & keluarga prokreasi?
- keluarga orientasi : keluarga di mana seseorg itu diasuh & dididik (anak)
- keluarga prokreasi : seseorg itu mjadi ibu bapa & mlahirkan anak sdiri

4. Nyatakan fungsi² perkahwinan
- mngatur hubungan seksual di antara suami isteri
- mbahagikan tugas antara suami dan isteri
- memastikan tbelanya kabajikan anak²

5. Apakah makna mas perkahwinan?
- diberikan oleh keluarga suami kpd keluarga isteri
- biasanya dlm bntuk wang (tp ada budaya yg mberikan binatang pliharaan & barangan spt tikar, slimut, lembing serta barangan bharga & bstatus)

6. Apakah fungsi mas perkahwinan?
i. sbg jaminan spy isteri dilayan dgn baik
ii. sbg mekanisme yg mstabilkan pkahwinan & mngurangkn risiko pceraian
iii. sbg gantirugi atas kerugian ekonomi krn anak perempuan yg mjadi isteri org mrupakan satu khilangan dr segi tenaga kerja
iv. ganti rugi atas k’upayaan mlahirkan anak utk keluarga suaminya
v. simbol dua pnyatuan dua kerabat besar
vi. sbg mekanisme yg mngesahkan pkahwinan tradisional
vii. sbg hak² thdp anak² drpd keluarga ibu kpd keluarga bapa

7. Apakah pbezaan antara Bride Service, Dowry & ptukaran timbal balas?
- Bride service : pihak lelaki mnawarkan pkhidmatan kpd kluarga perempuan (diamalkan oleh masy nomad)
- Cth: bakal suami mpelihatkan k’upayaan sbelum dianggap layak utk bkahwin.
- Dowry : merupakan perpindahan barangan / duit drpd keluarga isteri kpd pihak keluarga suami (dikaitkan dgn masy India)
- Ptukaran timbal balas: mlibatkan ptukaran hadiah yg sama rata antara keluarga suami & isteri.(pkahwinan merupakan psekutuan antara dua keluarga)

8. Berikan definisi saudara konsanguin & saudara affinal
- saudara konsanguin / saudara sedarah : saudara melalui kelahiran / ptalian darah
- saudara affinal / saudara semenda : bsaudara melalui perkahwinan

9. Apakah kepentingan sistem kekerabatan?
- mbataskan aktvt seksual & menentukan siap yg boleh mengahwini siapa (ikut prinsip sumbang mahram)
- menentuakan b/mana lelaki & wanita bkerjasama & mbahagikan tugas
- mnyediakan landasan utk mbesarkan anak² dgn baik
- mnyediakan mekanisme utk bkongsi harta benda & barang²
- meluaskan rangkaian sosial seseorg (mbolehkan meminta bantuan dlm kesusahan)

10. Apakah perbezaan antara sistem keturunan patrilineal & sistem keturunan Matrilineal?
- Keturunan patrilineal :
- Susur galur kekerabatan melalui bapa, datuk sebelah bapa & seterusnya, mlalui lelaki shj
- (indvdu lelaki, anak-anaknya, anak² saudara lelakinya² & anak² kpd anak lelakinya)
- `harta diwariskan drpd bapa kpd anak² lelaki & kmudian kpd cucu² lelaki
- Keturunan matrilineal :
- Tdiri drpd seorg wanita, adik²nya, anak²nya, anak² saudara perempuan & anak² kpd anak perempuan.
- Status lelaki tidak tlalu bgantung kpd kuasa ekonomi
- Status lelaki banyak bgantung kpd keperluan istiadat


TOPIK 4: SISTEM KEPERCAYAAN DAN AGAMA
1. Apakah definisi agama ?
- Edward Tylor : kpercayaan kpd roh & semangat (agama mpunyai elemen spiritual)
- Amalan animisme yg mpercayai objek² spt batu, pokok layak disembah
- Emile Durkheim : sistem kpercayaan & amalan yg bsepadu yg bkaitan dgn benda yg kudus (benda khusus tg dilihat mpunyai kuasa, yg dpt mnyatukan masy ke dlm satu komuniti moral / gereja
- `Clifford Geertz : sistem yg tdiri drpd plbagai simbol, utk mwujudkn dlm diri satu perasaan & ransangan yg kuat, mnyeluruh & bpanjangan. Mbentuk kesedaran thdp wujud satu bentuk aturan umum yg tertib & teratur dlm khidupan.

2. Apakah elemen² yg tdpt dlm kepercayaan / agama?
- kudus & duniawi
- doktrin & ritus
- p’antara & pengikut

3. Apakah makna kudus & b/mana sesuatu itu dianggap kudus?
- Kudus : sesuatu yg luarbiasa & mpunyai kuasa supernatural yg boleh menimbulkn rasa takut & gerun
- Sesuatu dianggap kudus mlalui :
- Ruang – ada tmpt² yg dikhaskan utk tujuan keagamaan spt pkuburan
- Plakuan – cth mngambil air sembahyang utk menyucikan diri sebelum solat
- Pbezaan biologi – perbezaan biologi antara lelaki & perempuan (wanita islam yg datang haid diharamkan sembahyang kerana tidak suci)
- objek² suci : plbagai objek digunakan dlm upacara pkahwinan spt salib, bulan sabit, patung & sbgnya
- golongan agamawan – sbg p’antara bg dunia sekular & dunia kudus

4. Apakah pbezaan antara doktrin & ritus?
- doktrin : ajaran, falsafah & ideologi sesuatu agama
- bersumberkan kitab² spt alQuran, Injil, Taurat atau Bhagavad Ghita
- ritus : tatacara b/mana agama diberikan wadahnya dlm bentuk yg ditentukan
- ekspresi lauaran yg mlahirka ajaran agama mlalui pbuatan yg simbolik
- cth tawaf mengelilingi kaabah sebanyak tujuh kali

5. Apakah beza perantara dan pengikut dalam agama?
- perantara : golongan agamawan yg mduduki hieraki yg tinggi & istimewa dlm upacara keagamaan.
- Sentiasa dirujuk oleh para pngikut & layak mngetuai upacara keagamaan
- Memberikan visi & idea tentang kebenaran dgn sungguh myakinkan pngikut
- Pengikut : org kebanyakan yg menurut ajaran atau doktrin yg dibawa oleh perantara
- Memainkan peranan penting sbg badan yg menggerakkan & mlestarikan sesuatu agama
- Dahagakan bimbingan & panduan drpd perantara kerana pngikut tidak mampu memikirkn halatuju kehidupan dgn sdiri

6. Nyatakan fungsi agama
- mngeratkan kesepaduan sosial dlm masyarakat
- mjadi alat kawalan sosial
- mjadi alat utk pdidikan
- mjadi sumber kosmologi sesuatu masyarakat
- mhuraikan ketidakpastian

7. Apakah makna magis dan nyatakan jenis²nya
- magis merupakan satu usaha yg dilakukan bg menggunkan kuasa supernatural atau semangat utk mcapai sesuatu matlamat mlalui plakuan yg telah ditetapkan
- magis memerlukan campurtangan bantuan luar utk mcapai hasrat
- Jenis² magis :
- i. Magis pelindung – btujuan utk mdpt plindungan drpd bahaya & malapetaka, biasanya dlm bentuk tangkal, azimat & pdinding
- ii. magis pemusnah – btujuan menyakiti / dimintanya ditimpa bencana spt santau & voodoo
- iii. Magis penawar – bertujuan untuk merawat penyakit / mengubati penyakit yg dibuat orang

8. Apakah makna ajaran sesat?
- merujuk kpd mana² kump agama yg tidak diiktiraf oleh masyarakat
- telah terpesong drpd akidah arus perdana
- kump ini akan mpermudahkan atau menolak amalan² agama arus perdana
- mggalakkan plakuan yg terkeluar dr garisan umum agama arus perdana spt bzikir dlm gelap. Bcampur gaul lelaki dan perempuan
- biasanya diketuai oleh seorg perantara yg karismatik & dianggap pesuruhb tuhan di muka bumi ini.


TOPIK 5 : SISTEM PENGELUARAN
1. Berikan definisi bg ekologi & teknologi
- ekologi : keseluruhan hubungan di antara sesuatu organisme & psekitarannya.( manusia berinteraksi dgn masyarakat utk mdptkan makanan & kperluan² yg lain
- teknologi : sesuatu cara mlaksanakan tugas mggunakan proses² teknikal, ilmu pengetahuan & peralatan. Teknologi bkembang selaras dgn peredaran zaman

2. Huraikan hubungan antara manusia, ekologi & teknologi
- manusia bgantung kpd teknologi utk b’interaksi dgn psekitaran sosialnya bg tujuan mnyelesaikan kpentingan hariannya.

3. Nyatakan asas kpd pbahagian tugas dlm masyarakat
- pkhususan jantina
- pkhususan umur
- pkhususan peranan

4. Bezakan tugas² lelaki dan tugas² wanita
Tugas lelaki Tugas wanita
- mburu - meramu (mngumpul makanan)
- mbina tmpt tinggal - mjaga anak²
- mnebas, mnebang utk bcucuk tanam - bcucuk tanam
- mternak binatang - mmasak makanan
- mjadi pemimpin - mngemas rumah

5. Jelaskan tiga teori yg mhuraikan pkhususan jantina dlm pbahagian tugas
- lelaki mpunyai tubuh badan & kekuatan fizikal yg mbolehkan mereka mlakukan kerja² berat
- wanita mlakukan kerja² di rumah selari dgn tugas pjagaan anak² (mlakukan tugas yg berat boleh mbahayakan anak²)
- dari segi reproduksi, lelaki boleh dikorbankan berbanding dgn wanita (wanita tidak boleh dlm bahaya, jika mereka pupus, siapkah yg akan melahirkan anak)

6. Pkhususan peranan terbahagi 2, iaitu kesepaduan mekanikal dan kesepaduan organik. Jelaskan
- kesepaduan mekanikal : ahli² masyarakat memainkan peranan yg sama, merasakan diri mereka setara dr segi sosial & mngamalkan nilai² tradisi dan kekeluargaan. (kesepaduan lahir drpd perasaan bahawa ahli² masyarakat mlalui khidupan & pngalaman yg serupa)
- kesepaduan organik : berasaskan pkhususan peranan & saling kebergantungan.
- seseorg ahli masyarakat tidak mungkin memiliki segala kemahiran yg diperlukan utk mnguruskankehidupannya (cth cikgu pandai mngajar tp tak boleh baiki kereta, kereta dihantar kpd mekanik)
- kesepaduan organik memastikan ahli² masyarakat memenuhi keperluan antara satu sama lain mngikut kemahiran masing²

7. Nyatakan kategori sistem pngeluaran makanan
- Mengumpul makanan / hunters and gatheres
- hortikultur
- Pastrolisme
- agrikultur
- industrialisasi

8. Nyatakan ciri² yg boleh diperhatikan dlm sistem² pngeluaran berikut :
- i. Mngumpul makanan / hunters and gatheres :
- populasi yg kecil – mngumpul makanan tidak mungkin mbawa hasil yg banyak & tidak mnyimpan makann mereka utk j/masa yg panjang
- (tanpa simpanan makanan yg banyak, populasi kurang bkembang)
- berpindah-randah / nomad – tidak menetap lama di mana² tmpt kerana berpindah mngikut pola phijrahan buruan
- keluarga merupakan unit sosial asas – mereka tdiri drpd pakatan antara keluarga² yg bkerjasama utk mburu binatang & meramu. (bsifat egalitarian & tidak mementingkan pbezaan sosial yg ketara)
- di kawasan terpencil – mereka berburu & meramu di kawasan yg terpencil spt di gurun & tundra. (senjata & peralatan yg mudah mereka mampu mdpt makanan yg mcukupi)

- ii. hortikultur : drpd masyarakat yg mngumpul makanan kpd masyarakat yg mngeluarkan makanan
- ledakan populasi – apabila masyarakat mngeluarkan makanan sdiri dgn banyak, maka lebih ramai manusia dpt ditampung pd suatu masa
- tmpt tinggal yg tetap – masyarakat pngeluar makanan lebih terikat kpd tanah mereka (harus menetap utk jangka masa yg lama sehingga hasilnya berbuah)
- pengkhususan peranan – bila sistem pngeluaran makanan semakin maju, hanya segelintir ahli masyarakat diperlukan utk mnyediakan makanan (yg lain bebas memainkan peranan² lain dlm masyarakat & ini mbawa kpd kesepaduan organik)

- iii. Pastrolisme : masyarakat yg mternak haiwan (lembu, kambing & biri²) sbg sumber makanan. Bpindah-randah utk mdptkan kawasan padang ragut yg baru.
- mreka juga mdpt makann mlalui tanamn & bdagang dgn kump² lain.
- lembu juga dijadikan mas kahwin, haiwan tebusan / korban utk acara keagamaan.

-iv. agrikultur : mggunakan teknologi, baja, sistem pengairan & jentera moden
- pengusaha agrikultur mdpt hasil blipat kali ganda berbanding dgn petani yg tlibat secara hortikultur
- memerlukan pelaburan yg besar dr segi tenaga kerja & modal
- penubuhan bandar – agrikultur memerlukan masyarakat menetap di ssuatu kaw utk jangka masa yg lama (mbawa kpd pnubuhan bandar)
- sistem pngeluaran makanan yg efisen – dgn bkembangnya teknologi, lebih banyak makanan dpt dihasilkan
- pngkhususan peranan – bila wujud kelas sosial yg btugas mngeluarkan makanan secara khusus, mbolehkan org lain memikul peranan yg berbeza

-v. Industrialisasi : banyak bgantung kpd teknologi moden
- telah melipatgandakan hasil pengeluaran petani
- teknologi moden dpt melibatkan kos yg amat tinggi

9. Nyatakan isu-isu yg berkaitan dgn alam sekitar
- pbersihan kaw hutan yg luas merosakkan akan merosakkan ekologi tempatan
- pternakan haiwan yg intensif boleh mhasilkan pcemaran dr segi sisa buangan haiwan
- pggunaan racun yg tidak tkawal akan mjejaskan sumber air yg bersih utk kgunaan manusia
- pertanian pindah mngancam biodiversiti ( kekayaan spesisn hidupan) dlm hutan
- kbakaran yg tidak tkawal mnyebabkan bandar² mngalami jerubu


TOPIK 6 : SISTEM PERTUKARAN
1. Bezakan antara ekonomi dan antropologi ekonomi
- ekonomi : mkaji bagaimana pngeluaran, p’agihan & pggunaan blaku dlm konteks masyarakat moden dan industri
- antropolg ekonomi : mkaji & mbandingkan sistem² pngeluaran, p’agihan & pnggunaan dlm masyarakat tribal dan pra-industri

2. Bagaimanakah masyarakat yg berbeza m’agihkan sumber mereka?
- i. Masyarakat pburu & peramu:
- tanah amat penting kpd masyarakat pburu & peramu sbg sumber makanan( tanah sbg tmpt mereka mburu & meramu)
- sempadan tanah tidak begitu ketat (sebabnya ialah)
- pburu mesti mjejak haiwan yg bhijrah mngikut musim
- menakluki & mlindungi sesuatu kaw itu memerlukan masa, tenaga & teknologi
- mngawal sesuatu kaw dgn ketat mungkin boleh mabawa konflik yg sia² (pkongsian rezeki lebih mbawa kbaikan )

- ii. masyarakat pastoral:
- memerlukan kaw yg lapang utk mternak haiwan
- mmerlukan dua sumber pnting – air dan pastura (padang ragut)
- mereka mngaturkan pjanjian antara satu sama lain memastikan akses kpd sumber tsebut
- padang ragut biasanya tidak dikawal oleh mana² individu

- iii. Masyarakat hortikultur:
- dibenarkan mggunakan tanah asalkan mereka mngerjakan tanah tsebut & mjaga hubungan
- tidak bhak mjual tanah itu sesuka hati
- mngamalkan ptanian pindah , tiada gunanya mereka terlalu terikat kpd sebidang tanah yg suatu hari nanti akan ditinggalkan jua

- iv. masyarakat agrikultur : agrikultur intensif memerlukan tanah yg luas & lapang
- dia mempunyai hakmilik peribadi ke atas tanah yg digunakan.
- (dia boleh mjual, mnyewa / mberi tanah tsebut sbg hadiah

3. bagaimanakah masyarakat melupus lebihan yg sedia ada
- mlupuskan lebihan dan
- mplbagaikan barangan tersebut. & pkhdmatan yg beredar dlm masyarakat

4. Nyatakan jenis sistem pertukaran
- timbal balas
- pengagihan semula
- sistem pasaran

5. Jelaskan maksud timbal balas & mbezakan tiga jenis timbal balas
- Timbal balas ialah ptukaran barangan perkhdmatan yg nilainya hampir sama di antara dua pihak tanpa mggunakan wang
- i. Timbal balas umum – ptukaran barang yg tidak mharapkan pulangan serta-merta
- sebenarnya pberian ini akan dibalas juga akhirnya apabila anak- anak mereka mjadi dewasa.
- Ii. timbal balas seimbang – ptukaran barangan di mana pihak² tlibat mharapkan pulangan barangan / pkhdmatan yg sama nilai dlm jangka waktu yg tertentu.
- Mlibatkan phubungan yg lebih formal, jarak sosial yg besar & tangggungjawab utk saling btukar hadiah
- Iii. Timbal balas negatif - ptukaran di antara pihak² yg cuba mngambil kesempatan antara satu sama lain. (ingin memaksimakan keuntungan)

6. Apakah yg dimaksudkan pengagihan semula?
- blaku apabila barangan disalurkan kpd sesuatu pusat & kemudian diagihkan semula berdasarkan peraturan yg tertentu
- thp 1 – pnyaluran barangan & pkhdmatan kpd suatu pusat
- thp 11 – pnagihan semula barangan & pkhdmatan tersebut kpd masyarakat

7. bincangkan tiga jenis pengagihan semula
- i ufti
- ii. org besar
- iii. Potlatch

8. Apakah makna bagi ufti?
- dlm masyarakat yg tidak mggunakan wang, ketua puaknya diberikan makanan & barangan lain
- kmudian diagihkan semua klpd masyarakat dlm bentuk kenduri besar-besaran
- pberian ufti bfungsi utk mngagihkan barangan kpd masyarakat, di samping mengiktiraf kuasa politik ketua puak dan mngukuhkan kesepaduan sosial

9. Apakah ,makna orang besar?
- org besar btindak sbg pmimpin mlalui kebolehan mereka myakinkan saudara mara & jiran tetangga utk mnyumbang lebihan utk tujuan mngadakan kenduri
- ciri² org besar :- mpunyai daya pujuk, murah hati, kemahiran bpidato, krajinan & kcergasan fizikal
- selalu bjimat dr segi pggunaan pribadi thdp makanan demi mengadakan kenduri

10. Apakah makna Potlatch?
- sistem p’agihan semula yg merupakan salah satu cth ekonomi prestij
- org meraih status / prestij dgn m’agihkan kekayaan mereka dlm bntuk pesta makan minum & pberian hadiah spt selimut & barangan dr luar
- status yg ingin diraih diukur pd jumlah pberian kpd org ramai. (lbih banyak hadiah lebih tinggi status)

11. Jelaskan mengenai sistem pasaran
- barangn & pkhdmatan dijual dan dibeli mggunakan mt/ wang
- nilai sesuatu barangan & pkhdmatan bgantung kpd prinsip penawaran & pmintaan
- sistem pasaran kurang mnekankan hubungan kerabat, peribadi / politik
- sistem pasaran mnekankan aspek ekonomi kerana pihak yg tlibat lebih memikirkan keuntungan mutlak drpd mngekalkan hubungan sosial
- diamalkan oleh masyarakat maju yg mpunyai lebihan barangan & sistem pbahagian tugas yg kompleks
- pkhususan tugas dlm masyarakat mbawa kpd keplbagaian barangan & pkhdmatan, ini mggalakkan ptukaran blaku.


TOPIK 7 : KEPIMPINAN DAN POLITIK
1. Berikan definisi bagi kuasa
- Kuasa : k’upayaan seseorg utk mnguasai indvdu ataupun kump serta kmampuan utk mngubah sikap ataupun klakuan mereka. (dlm keadaan aman /pun tegang)

2. Jelaskan konsep² kuasa berikut :
- i. Kuasa paksaan – kuasa yg berasaskn perasaan takut. Golongan bawahan akan memastikan agar mereka sentiasa mengikuti p’aturan yg telah ditetapkan pihak atasan
- ii. kuasa imbuhan / ganjaran – kuasa yg berasaskan kpd konsep upah / phargaan kpd golongan bawahan drpd atasan. (berbentuk kewangan / moral)
- iii. Kuasa sah / legitimate power – kuasa yg diperolehi drpd kedudukan yg dimiliki oleh seseorg dlm sesebuah organisasi / institusi. Golongan bawahan melihat kuasa yg dimiliki perlu dihormati kerana posisi tersebut mpunyain darjat / keistimewaan yg perlu dihormati (polis)
- iv. kuasa kbolehan – kuasa yg dimiliki kerana kemahiran & keistimewaan yg dimiliki oleh indvdu tsebut. (cth kuasa doktor mbuat kputusan yg bkaitan dgn pnyakit pesakitnya)
- v. Kuasa rujukan – kuasa yg dimiliki seseorg disebabkan masyarakat m’iktiraf kelebihan yg dimiliki oleh indvdu tsebut. Mpunyai ciri² karisma adalah cth kpd kuasa rujukan (tok guru)

3. Berikan definisi autoriti
- autoriti : kuasa yg telah diberikan kpd seseorg indvdu /pun kump, di mana kuasa tsebut telah diiktiraf & diakui oleh masyarakat di tmpt tsebut (kuasa yg diterima sah)

4. Jelaskan konsep² autoriti berikut :
- i. Autoriti tradisional – kuasa yg diberikan kpd seseorg indvdu /pun kump oleh budaya / tradisi masyarakat tsebut. Cth raja / permaisuri
- ii. autoriti karisma – kuasa yg tdpt pd indvdu berasaskan pd ciri² karisma yg dimilikinya. Kelebihan & kbolehan luar biasa yg dimiliki tsebut mjadikan indvdu tlibat mperolehi autoriti yg dipersetujui masyarakat.
- Iii. Autoriti rasional undang² - kuasa yg diberikan kpd indvdu / kump berasaskan kpd p’aturan & undang² di tmpt tsebut. (cth kuasa pasukan polis)

5. Jelaskan konsep politik
- politik penting dlm mnentukan pihak manakah yg akan memegang teraju pmerintahan tsebut. Politik mrangkumi pbuatan & tingkah laku rakyat / masyarakat yg mbawa banyak kebaikan kpd mereka sdiri mlalui proses mpngaruhi kerajaan

6. Berikan definisi pemimpin
- pemimpin : tmpt ataupun posisi yg diberikan oleh masyarakat utk dipegang oleh seseorg beserta dgn tanggungjawab yg tertentu yg perlu dipatuhi. (pemimpin merupakan tmpt yg tertinggi dlm masyarakat tsebut)

7. Jelaskan elemen² yg perlu wujud dlm konsep kepimpinan
- i. Pengikut – pemimpin tidak wujud tanpa pengikut & begitulah sebaliknya
- ii. sistem – utk mjalankan tugas sbg pemimpin, ia mesti berdasarkan kpd p’aturan² & undang² di dlm masyarakat ataupun negara tsebut.
- Iii. Sumber – sumber² yg diperlukan utk mbantu pemimpin mjalankan tugas dgn baik ialah masa, kewangan, p’alatan & bahan² keperluan.


TOPIK 8 : STRATIFIKASI SOSIAL
1. Apakah kriteria asas utk mengukur thp ketidaksamaan sosial?
- kekayaan
- kuasa
- status & prestij

2. Jelaskan kriteria² asas berikut utk mengukur ketidaksamaan sosial :
- i. Kekayaan – ketidaksamaan sosial diukur mngikut thp kekayaan. Bentuk rupa kekayaan mungkin berbeza antara satu masyarakat dgn masyarakat yg lain.
- Ii. kuasa – perbezaan sosial juga di bezakan golongan yg mempunyai kuasa dgn yg sebaliknya. (org yg bkuasa biasanya mpunyai kekayaan ttp tidak semua yg bkuasa mpunyai kekayaan harta benda)
- Iii. Status & prestij – ketidaksamaan sosial juga berlaku apabila berlakunya perbezaan status & prestij dlm masyarakat

3. Apakah perbezaan antara status & prestij?
- status – thp kehormatan yg diberikan kpd seseorg indvdu oleh masyarakat kerana beberapa faktor tmasuk budaya & amalan sosial
- status dikukur kpd kecemerlangan dr segi ilmu pengetahuan, kedudukan agama, & pkara² yg tidak semestinya bsifat kebendaan
- prestij – adalah pecahan drp status sosial. Ukuran prestij berbeza antara satu masyarakat dgn satu masyarakat.
- Ukuran prestij berdasarkan pemilikan harta yg bernilai tinggi

4. Nyatakan tiga jenis masyarakat berdasarkan thp ketidaksamaan sosial
- masyarakat egalitarian
- masyarakat berdarjat
- masyarakat berstrata

5. Apakah ciri² masyarakat egalitarian?
- thp kekayaan, kekuasaan ataupun prestij seseorg indvdu tidak akan melebihi indvdu² yg lain (semua dianggap sama)
- walau betapa tingginya khormatan yg diberikan kpd seseorg indvdu, dia tidak memiliki apa jua kuasa utk mempengaruhi hidup org lain
- golongan yg berstatus rendah tidak dinafikan hak utk memegang peranan yg ingin dipikul

6. Apakah ciri² masyarakat darjat?
- pembahagian kekayaan & kuasa tetap sama rata (spt egalitarian) ttp sesetengah indvdu dinaggap berprestij, berstatus & berpangkat
- tmpt² berprestij aakan diwarisi oleh golongan bangsawan
- seseorg tidak akan dipiliuh mjadi ketua kerana kebolehannya, kemahirannya atau kebijaksanaannya ttp kerana keturunannya
- walaupun ketua masyarakat darjat memiliki status & hak keistimewaan tertentu, tidak semstinya lebih kaya drpd org lain. (taraf hidup tidak jauh beza dgn taraf hidup org biasa
- ketua² biasanya menerima hadiah² pberian drpd org lain ttp hadiah itu tidak akan digunakan utk diri sendiri (kekayaan yg dimiliki akan diagihkan semula utk kebaikan masyarakat)

7. Apakah ciri² masyarakat berstrata?
- ketidaksamaan wujud dr segi perbezaan status (kekayaan, kuasa & status)
- ketidaksamaan boleh dilihat dr sudut politik, ekonomi & sosial
- indvdu & kump dlm masyarakat berstrata dibezakan dr segi status sosial, kekayaan, cara hidup, kuasa politik & taraf hidup

8. Apakah bentuk masyarakat berstrata yg dibezakan menurut mobiliti sosial?
- masyarakat berstrata sistem kelas
- masyarakat berstrata sistem kasta

9. Bagaimanakah mobiliti sosial berlaku dlm sistem kelas?
- seseorg indvdu dpt mengubah nasibnya utk mdptkan kekayaan, kekuasaan & prestij (pergerakan blaku samada ke atas atau ke bawah tangga sosial
- Cth dgn berusaha dgn gigih / nasib yg menyebelahinya, indvdu itu boleh memiliki kekayaan yg diingininya
- Status capaian – status seseorg indvdu yg bjaya dicapai berdasarkan kelayakan atau kebolehan sdiri

10. Nyatakan kelas² sosial yg wujud dlm Sistem Kelas ?
- i. Kelas kapitalis – terdiri drpd keluarga² kaya yg berpengaruh & pemilik bisnes yg besar & mewah
- kekayaan bgantung kpd aset² spt saham, bon, sekuriti & harta tanah
- mereka mnyediakan pkerjaan & menentukan nasib utk golongan masyarakat yg lain
- ii. kelas menengah atasan – tdiri drpd golongan profesional, pemilik bisnes atau mereka yg memeiliki pbadanan² yg dimiliki kelas kapitalis. Kelas ini bpendidikan tinggi & ramai yg mempunyai ijazah pasca ijazah & mampu mhantar anak² ke institusi pngajian tinggi
- iii. Kelas menengah – tdiri drpd mereka yg bkerja keras dan mpunyai gaji yg sederhana spt usahawan kecil, guru, jururawat dsbgnya.
- Mereka mrasai kselamatan bkerja ttp diancam inflasi & cukai
- Mampu mperbaiki nasib dgn mggandakan usaha mereka
- Iv. kelas buruh – tdiri drpd pkerja² yg mlakukan tugas² rutin yg mmerlukan pnyeliaan spt pkerja kilang, buruh kasar dsbgnya.
- Biasanya tidak bpendidikan tinggi & rezeki mereka amat dipengaruhi oleh keadaan ekonomi semasa
- v. Kelas bawahan – tdiri drpd mereka yg bergelut dgn kmiskinn krana tidak mpunyai pkerjaan tetap (gaji tidak stabil)
- taraf pdidikan yg amat rendah & sukar utk mngubah status yg lebih tinggi

11. Nyatakan ciri² sistem kasta
- mobiliti sosial langsung tidak wujud. (keahlian dlm sesuatu kasta ditentukan sejak kelahiran & tidak boleh diubah sepanjang hayat)
- mengasingkan ahli²nya berdasarkan hieraki yg tegar (kasta² yg berbeza tidak boleh bercampur-gaul utk bsosial / bkahwin jika blainan kasta)
- mereka mpercayai bahawa takdir telah ditentukan sejak kelahirannya. (tiada guna berusaha keras utk mperbaiki kehidupannya, tidak mungkin seseorg itu melangkaui kastanya)
- status terwaris – status yg dipegang seseorg indvdu itu diwarisi drpd satu generasi ke satu generasi seterusnya

12. Nyatakan kasta² yg wujud dlm Kelas Kasta
- i. Brahmin – tdiri drpd golongan perantara agama & cendekiawan. Dianggap paling suci dlm sistem kasta & mmegang tugas yg mmerlukn kuasa akal dan kbijaksanaan
- ii. ksatria – tdiri drpd golongan pemerintah & pendekar. Memegang peranan ptadbiran & perthanan
- iii. Vaisya – tdiri drpd golongan petani, pedagang & plukis. Mereka tertumpu pd sektor² perniagaan, agrikultur & pternakan haiwan. Memastikn ekonomi masyarakt bjalan dgn lancar
- iv. sudra – tdiri drpd golongan buruh. Mereka mlakukan tugas utk 3 varna teratas. (ttp masih dianggap sebahagian drpd sistem kasta)
- v. Pariah – tidak diiktiraf sbg sebahagian drpd sistem kasta. (dianggap kotor & oleh sebab itu hanya layak utk mlakukan kerja² remeh spt mcuci tandas
- mereka digelar the untouchables yakni tidak boleh disentuh

13. Huraikan stratifikasi sosial menurut pdekatan ² berikut:
- i. Teori fungsionalis :
- menganggap stratifikasi sosial menyumbang kpd kebaikan masyarakat, spy masyarakat dpt terus bfungsi
- bg memastikan masyarakat itu terus kekal & wujud, perlu ada sistem di mana tugas & peranan tertentu dijalankan oleh org yg betul² sesuai memikul tanggungjawab tsebut
- (mereka yg sanggup menanggung beban yg berat, layak menerima ganjaran yg setimpal dgn pngorbanan mereka)
- Ketidaksamaan sosial sesuatu yg fungsional kerana ia btindak sbg satu mekanisma yg mengagihkan ganjaran & memotivasikan pkerja utk blumba² mlakukan yg terbaik

- ii. teori konflik :
- mnganggap masyarakt lebih cnderung thdp pbalahn & konflik
- stratifikasi blaku kerana mereka yg mduduki tangga sosial teratas mampu menindas golongan bawahan dgn mggunakan kekayaan, kuasa & prestij yg mereka miliki.
- Sej memaparkan pgelutan kelas antara golongan borjuis yg memiliki cara pengeluaran dgn golongan proletariat yg menawarkan tenaga kerja kpd mereka utk bayaran gaji
- Borjuis bpndpt – ketidaksamaan sosial yg blaku merupakan sesuatu yg tidak dpt dielakkan.(sesiapa shj boleh mjadi kaya jika mereka berusaha dgn gigih)
- Proletariat – berada dlm kesederan kelas palsu kerana telah termakan janji² palsu golongan kapitalis.


TOPIK 9 : HUBUNGAN ETNIK
1. Apakah perbezaab ras dan etnik?
- ras : merujuk kpd ciri² fizikal & biologi yg dimiliki oleh sesuatu kump manusia.
- Ditentukan oleh faktor keturunan & biologi
- Etnik : merujuk kpd ciri budaya yg dimiliki oleh sesuatu kump atau masyarakat.
- Etnik adalah satu bentuk persepsi, samada oleh diri kita / oleh org lain thdp kita
- Persepsi etnik kadang-kala tidak ada kena mngena dgn ciri² biologi dan fizikal

2. manusia dikategorikan kpd beberapa kategori mengikut ras (warisan biologi & biologi), jelaskan ciri² kategori tsebut.
- i. Kaukosoid – bkulit putih, berambut perang, berbadan tinggi. Ramai tdpt di Eropah & Amerika
- ii. Negroid – kebanyakan pduduk benua Afrika yg berambut ikal, berkulit hitam dan berhidung kemek.
- Iii. Mongoloid – kebanyakan mduduki kawasan Asia Timur.

3. Dlm hubungan ras & etnik, kelompok² manusia yg berbeza ras & etnik dibahagikan kpd dua strata. Nyatakan
- i. Strata atas – dikategorikan sbg kelompok dominan, superordinat, superior / majoriti
- ii. strata bawah – dikategorikan sbg suboerdinat, inferior / minoriti.
- Biasanya ditindas & dinafikan bebera hak asasi, serta didiskriminasi oleh kelompok yg mduduki strata atas.

4. bentuk² hubungan ras & etnik dpt dikategorikan kepada :
- i. Kerjasama – yg didorongi oleh kpentingan bsama
- kerjasama merupakan asas utama utk mewujudkan perpaduan
- ii. persaingan – proses utk mngalahkan org lain utk mdptkan sesuatu yg lazimnya terhad.
- Iii. Konflik - proses psaingan utk mptkan sesuatu dgn cara melemahkan, mngalahkanatau menghapuskanpihak lain dgn cara-cara

5. Apakah pola² yg tdpt dlm hubungan ras / etnik yg mungkin tdpt dlm hubungan ras & etnik di merata tmpt
- i. Asimilasi – kelompok etnik / ras yang minoriti diasimilasikan ke dlm kelompok etnik / ras
- ii. pluralisme – golongan minoriti enggan menghilangkan identiti etnik atau ras , kerana mereka mempunyai kesedaran yg tinggi
- iii. Perlindungan undang² thdp minoriti – kump minoriti dilindungi oleh undang²
- iv. pemindahan pduduk – situasi di mana tjadinya konflik yg dahsyat antara kelompok ras & etnik, pnyelesaiannya dgn memindahkan ras / etnik yg tertentu ke kawasan lain.
- v. Penaklukan berterusan – kelompok dominan bhasrat utk mngekalkan keistimewaannya ke atas kelompok minoriti.
- Mereka mggunakan kuasa tekanan utk memisahkan & mngasingkan secara fizikal kelompok ras & etnik yg berbeza
- Vi. penghapusan – pembunuhan beramai-ramai tmasuk mggunakn snjata api & mnyebarkn pnyakit bjangkit spt cacar

6. Apakah faktor² asas yg menyebabkan blakunya hubugan bmusuhan antara kelompok ² ras dan etnik?
- rasisme & etnosentrisme
- fungsi & disfungsi rasisme dan etnosentrisme
- penyebab rasisme & etnosentrisme
- prasangka & diskriminasi
- stereotaip

7. Rasisme & Etnosentrisme adalah fahaman yg mnyebabkan berlakunya hububgan bmusuhan antara kelompok ras & etnik. Berikan perbezaan antara rasisme dan etnosentrisme
- Rasisme : anggapan seseorg bahawa ras sdiri adalah lebih baik, iaitu lebih superior drpd ras org lain
- Etnosentrisme : kpercayaan bahawa unsur² yg tdpt pd budaya sdiri spt agama, nilai, sikap dan amalan budaya adalah lebih baikdrpd yg dimiliki oleh kelompok² etnik lain

8. Nyatakan fungsi & disfungsi rasisme dan etnosentrisme
- fungsi : kesedaran tentang ras yg superior dpt mengikat ahli² sesuatu kelompok ras atau etnik di bawah satu solidariti & semangat kekitaan yg kuat
- disfungsi : dgn melihat kelompok lain sbg inferior dan lebih rendah dr segi taraf sosial dan budaya menyebabkan nmereka layak ditindas, diekspolitasi dan ditekan. (ini menyumbang wujudnya konflik & ketegangan dlm sesebuah negara berbilang ras & agama)

9. Jelaskan bagaimana etnosentrisme dan rasisme terbentuk
- i. Mestilah tdpt dua / lebih kelompok sosial yg dpt dikenalpasti mlalui pbezaan ciri² fizikal dan budaya
- ii. mestilah tdpt psaingan di antara kelompok² ke atas sumber² yg bbernilai spt kuasa, tanah & pkerjaan
- iii. Mestilah wujud kuasa yg tidak seimbang di antara kelompok² (tdpt satu kelompok yg dominan, yg mpunyai kuasa yg lebih kuat utk menafikan kelompok² lain hak ke atas sumber yg bnilai

10. Apakah makna prasangka dan diskriminasi?
- prasangka : merupakan pandangan buruk / prejudis thdp ahli² kelompok lain
- biasanya bsifat negatif (ahli kelompokm lain dibenci kerana pbezaan ras / etnik serta mempunyai ciri² yg tidak diingini
- diskriminasi : merupakan layanan yg tidak adil & tidak sama rata thdp indvdu / klompok atas dasar ciri² yg tidak relevn spt jntina, ras, etnik atau kelas sosial. (ssetengah kump manusia dinafikn ssuatu hak smata² krana pbezaan ras & etnik)

11. Apakah faktor yg mbawa kpd prasangka & diskriminasi?
- i. Persepsi sosial yg tidak tepat tentang sesuatu kump ras / etnik
- ii. sejarah ptembungan awal antara kump ras / etnik tsebut
- iii. Proses sosialisasi , apabila persepsi yg salah diperturunkan dr satu generasi ke satu generasi
- iv. peranan media masa spt tv, filem, surat khabar yg mburukan lg persepsi yg salah itu (cth org kulit hitam digambarkan sbg pjenayah, pmabuk & mjadi punca kpd segala maslah sosial & ekonomi)

12. Apakah yg anda faham mengenai streotaip? Apakah pula mangsa lempar salah?
- stereotaip : penyataan² yg ditanggapi tlebih dahulu, yg merupakan kpercayaan & jangkaan yg mbentuk pnyataan tsebut.
- Biasanya mengaitkan sifat² negatif dgn sesuatu golongan etnik spt pemalas, penipu, pngotor, pembelit dsbgnya.
- Cth : ungkapan kalau tidak menipu bukan Cina namanya
- Mangsa lempar salah – golongan yg dikambing hitamkan (dijadikan alat utk golongan dominan jika blaku sesuatu masalah sosial, ekonomi & politik)

13. Terdapat beberapa proses perpaduan ras / etnik. Bincangkan
- i. Segregasi : hubungan ras & etnik yg biasanya tinggal berasingan & terpisah dr segi fizikal, sosial & budaya (sistem aparteid selatan)
- ii. akomodasi : hubungan ras & etnik dicirikan oleh hidup bersama namun masih hidup berasingan
- mereka hidup secara harmoni dgn setiap kelompok diwakili di peringkat pusat (btolak ansur antara satu sama lain)
- iii. Akultrasi : hubugan ras & etnik yg dicirikan oleh asimilasi budaya, kelompok ras & etnik yg blainan saling meminjam unsur² budaya sesama mereka (kelompok minoriti menerima unsur² budaya kelompok dominan)
- iv. asimilasi : kelompok minoriti diserap ke dlm masyarakat dominan bukan shj dr segi budaya ttp juga aspek² lain spt pdidikan, ekonomi dll
- v. Amalgamasi : dicirikan melalui pkahwinan campur yg merentas sempadan ras & etnik. (tbentuk ras yg baru spt di Brazil & Hawaii)


TOPIK 10 : APLIKASI ILMU ANTROPOLOGI
1. Apakah yg dimaksudkan dgn pdekatan plbagai disiplin dlm antropolg?
- plbagai bidang ilmu spt ekonomi, politik, arkeologi, sejarah dsbgnya mpengaruhi pkmbangan antropolg (melatih seseorg utk bfikiran tbuka spy dpt menangani sesuatu pmasalahan drpd plbagai sudut)

2. Jelaskan peranan ahli antropolg dalam kerjaya berikut :
- i. Bidang akademik :
- lulusan antropolg diperlukan utk mbantu dr segi pdidikan & pnyelidikan
- dilantik sbg psyarah, tutor / pbantu pnyelidik
- menulis buku, artikel, jurnal & mjalankan pnyelidikan
- ii. bidang pnyelidikan :
- utk mjalankan pnyelidikan utk organisasi² yg memerlukan data utk tujuan² tertentu
- mpunyai kemahiran dlm kajian lapangan dgn mggunakan kaedah pmerehatian & ikut serta
- iii. Dunia korporat :
- ahli antropolg mkaji sesuatu sistem ekonomi itu dlm konteks budaya yg diperhatikan
- dpt mbantu syarikat² mbuat kajian yg mdalam tentang pola pbelanjaan pgguna dlm sesuatu masyarakat
- data yg dikumpul digunakan utk merangka strategi pemasaran yg bkesan / mperkembangkan produk yg baru
- jg bguna dlm p’iklanan kerana ilmu antropolg mliputi plakuan pgguna, simbol status, kgemaran budaya & tingkahlaku pmakanan
- iv. perubatan & kesihatan :
- ahli antropolg akan mkaji faktor² sosiobudaya yg mpengaruhi sebarang penyakit spt AIDS (mlalui seks rambang dsbgnya)
- antropolg perubatan boleh mnyumbang kpd kesihatan masyarakat dgn mdidik kita mngamalkan budaya hidup yg sihat


- v. Kebudayaan & kesenian :
- antropolg budaya cuba memahami kpentingan simbolik objek² seni kpd masyarakat yg mahasilkannya
- vi. pkhdmatan awam :
- peg penjara, pusat pmulihan, peg kebajikan masyarakat, tentera & polis
- vii. Badan bukan kerajaan NGO :
- spt SUHAKAM, Mercy M’sia, Greenpeace dsbgnya (kump yg btindak sbg kump pdesak yg mpejuangkan isu² spt hak asasi, alam smulajadi, hak wanita, hak org asli dsbgnya)

3. Jelaskan konsep globalisasi
- merupakan satu fenomena sejagat yg telah mggantikan sistem Perang Dingin
- globalisasi dikaitkan dgn proses integrasi pasaran, teknologi, & maklumat yg mlangkaui sempadan negara & budaya yg blaku dgn kadar yg sangat pantas.
- Globalisasi mnganjurkan kapitalisme pasaran bebnas yg mbawa gagasan, bila sesuatu negara mbuka sempadanya, maka ekonomi akan semakin maju mlalui bolk² ekonomi spt European Economic Union & North American Free

4. Apakah dampak² yg blaku akibat globalisasi?
- i. Revolusi komputer – memudahkan manusia mlaksanakan tugas² harian spt pmprosesan kata, utk hiburan, menyimpan maklumat dsbgnya
- ii. ledakan maklumat – maklumat dpt diakseskan secara merentasi sempadan negara & budaya
- mdpt sumber maklumat yg tidak tbatas
- iii. Kampong global – bmaksud pbentukan satu budaya global yg seragam di seluruh dunia

5. Huraikan proses globalisasi menurut :
- i. Teori modenisasi
- mbuat pbandingan di antara masyarakat tradisional & masyarakat moden & cuba mhuraikan realiti khidupan dlm kdua-dua masyarakat tsebut
- jg cuba merangka pelan pbangunan utk mnaiktaraf ekonomi di negara² mbangun
- (negeri mabangun dianggap mundur kerana terikat dgn pmikiran tradisional yg mnyekat potensi mereka)
- Teori ini mcadangkan negara mbangun mggunakan model tamadun barat jika hendak maju

- ii. teori sistem dunia
- mhuraikan globalisasi dgn mhubungkan antara negara² kaya dgn miskin dlm konteks ekonomi dunia
- teori ini mjelaskan ketidaksamaan ekonomi & sosial blaku kerana negara² maju menindas & mperalatkan negara² mbangun

6. Apakah ptunjuk yg selalu dikaitkan dgn kemodenan?
- teknologi yg tinggi
- perindustrian
- urbanisasi
- pdidikan formal
- kerajaan birokrasi yg efisen
- ekonomi pasaran yg kuat
- penentuan masa yg tepat
- kepelbagaian agama
- kadar klahiran & kamatian yg rendah
- mobiliti sosial bdasarkan kelayakan
- perubahan yg drastik & mdadak
- perancangan utk masa depan
- kemerosotan keluarga luas


_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan