Selasa, 19 Januari 2010

Sejarah Ketamadunan Manusia

TOPIK 1 : MASYARAKAT PRASEJARAH
1. Bincangkan kajian awal manusia sbg satu sistem sosial
- golongan paderi sbg ketua / pemimpin agama (tangga t’atas dlm susun lapis masyarakat)
- golongan askar profesional, yg bkembang mjadi golongan bangsawan & pegawai istana (tangga kedua selepas paderi)
- golongan petani (golongan ketiga)
- golongan hamba, dr tawanan perang & org byg bhutang (tangga paling bawah)

2. Apakah maksud arkeologi & b/mana kajian arkeologi dijalankan?
- arkeologi = kajian thdp tinggalan artifak, ekofak & feature masyarakat lampau secara sistematik mlalui proses carigali
- proses dijalankan =
- artifak = barang² purba yg dicipta manusia prasejarah (alatan pburuan, tembikar & phiasan)
- ekofak = tinggalan spt sisa makanan, tulang & tumbuh²an hasil drpd kgiatan manusia
- feature = tinggalan spt struktur bangunan & lubang sampah yg tidak diubah

3. Bincangkan lokasi kajian masyarakat prasejarah awal
- lokasi penempatan masyarakat prasejarah = dlm gua, tmpt plindungan spt kayu² besar & batu² besar
- belukar pnahan angin, rumah² di bawah tanah (drpd kayu balak & tanah), rumah drpd batu bata
- lokasi timbunan buangan = dijumpai di spanjang pinggir pantai & sungai (timbunan buangan, kulit² & sampah kbudayaan)
- kadangkala dijadikan tapak pkuburan (kulit kerang & siput yg tajam, mnyukarkan binatang mngorek kaw kubur bkenaan
-lokasi tapak plombongan = menemui tulang² & mayat plombong prasejarah yg dihempap batu (Cth Alibates Ranch di Texas )
- lokasi tapak upacara = tamsuk binaan megalitik yg tsergam (lukisan² yg luar biasa tdiri drpd ukiran kayu & batu)
- mdirikan kuil² / binaan tugu p’ingatan
- lokasi tapak pkuburan = di tmpt² pbuangan sampah, pkampongan besar, (kadangkala di bawah lantai rumah)
- tanah pkuburan mngandungi keseluruhan sampel keseluruhan pduduk yg mninggal dunia, usia, / status sosial
- lokasi taburan pmukaan = tapak yg tidak mmpunyai kaitan dgn arkeologi ttpmpunyai konteks geologi ttp mpunyai konteks geologi & geografi

4. Bincangkan konsep / ciri² zaman prasejarah awal, zaman paleolitik awal & mesolitik
- zaman prasejarah awal =
- mrujuk kpd zaman paleolitik (500 000 – 10 000 SM) & mesolitik
- tdpt 4 spesis manusia mdiami dunia
i. Pithecanthropus Erectus /Java man (500 000 SM)
ii. Sinanthropus Pekinensis / Peking man
iii. Fontechevade ditemui sebuah gua di charenti
iv. Homo neanderthalensis dijumpai di barat laut Jerman
- zaman paleolitik awal =
- Bkemahiran mereka plbagai jenis alat drpd batu
- alat drpd batu sbg sjata / barang phiasan
- di M’sia, tinggal dlm gua batu kapur bhampiran sungai
- zaman mesolitik
- tinggal di dlm gua & kaw tebing sungai & psisir pantai
- pbuatan alatan lebih halus pmbuatannya (drpd tulang, tanduk & gading)
- Mpunyai kmahiran mlukis di dinding² gua

5. Apakah ciri² masyarakat neolitik?
- masyarakat neolitik =
- mula mbina ptempatan kekal (mternak binatang, m’usaha tanaman & mnenun pakaian)
- ptempatan dikenali kampong kmudian bkembang mjadi bandar
- cth ptmpatan awal : Catal Huyuk Turki (6500 SM), Jericho, Pakistan (8000 SM)
- rumah yg didirikan bulat & bumbung berbentuk bongkah


TOPIK 2 : PERBANDINGAN ZAMAN PRASEJARAH AWAL & PRASEJARAH AKHIR
1. Apakah maksud kebudayaan arkeologi dari aspek sejarah?
- himpunan artifak² bakiatan dgn tmpat² tinggal & adat pkebumian yg sama

2. Apakah pbezaan budaya dr segi petempatan prasejarah awal & prasejarah aklhir?
- prasejarah awal =
- tidak mpunyai ptempatan yg tetap (nomad selalu bpindah randah)
- dipengaruhi faktor sumber bekalan makanan (binatang liar / tumbuhan)
- ptempatan smentara di gua² (Gua niah, Gua cha d Kelantan)
- prasejarah akhir =
- sistem ptempatan yg t’atur (mpunyai bangunan yg dibuat dr tanah liat)
- cth. Ptempatan di Jarmo, Utara Iraq

3. Nyataakan pbezaan dr segi pakaian masyarakat prasejarah awal & prasejarah akhir
- prasejarah awal = pakaian dibuat drpd kulit binatang pburuan
- prasejarah akhir = mhasilkan pakaian drpd tekstil (ditenun dr bulu binatang / daun pokok & jerami)

4. Apakah kegiatan sumber bahan mentah bg masyarakat prasejarah awal & prasejarah akhir?
- prasejarah awal = mburu binatang, mnangkap ikan & mmungut hasil hutan
- prasejarah akhir = mjadikan kgiatan ptanian & pternakan sbg asas sumber bahan mentah

5. Apakah prubahan pnting sbg bukti masyarakat prasejarah akhir telah mpunyai satu sistem sumber bahan mentah yg baik? ( Bincangkn kpentingan bidang ptanian kpd masyarakat prasejarah akhir)
- mwujudkn sistem ptanian yg lebih sistematik (tidak lg bgantung kpd hasil pburuan shj)
- ptempatan mereka bkmbang pesat (muncul pekan & bandar baru)
- dpt mptingkatkn mutu ptanian dr segi pngeluaran (pggunaan alat² ptanian yg baik)
- dpt mhasilkan hasil ptanian yg bskala besar ( sbg hasil pniagaan)

6. Apakah pbezaan sumber pmakanan antara masyarakat prasejarah awal & prasejarah akhir?
- prasejarah awal = bgantung spenuh kpd pburuan & hasil hutan
- mngamalkan pmakanan secara mentah
- prasejarah akhir = bgantung kpd sumber ptanian & pternakan
- mngamalkan pmakanan yg dimasak
- myimpan hasil patnian utk bekalan musim kemarau & sejuk

7. Apakah pbezaan pggunaan p’alatan bg masyarakat prasejarah awal & prasejarah akhir?
- prasejarah awal =
- lebih kpd pggunaan asas (hasil pbuatannya kasar)
- cth: pgguanaan alat batu yg dikendalikan oleh tangan / kapak tangan yg bfungsi sbg gergaji, pisau & kapak
- prasejarah akhir =
- bkemahiran mbuat alat drpd batu (lebih halus pbuatannya)
- Cth : sabit batu & anak lesung
- mpunyhai kmahiran mbuat tembikar & mbina rumah drpd tanah liat, kayu & batu-batan

8. Apakah pbezaan ketara corak pmerintahan prasejarah awal dgn prasejarah akhir?
- prasejarah awal = tidak mpunyai satu sistem pmerintahan yg jelas
- prasejarah akhir = mpunyai corak pmerintgahan yg t’atur spt sebuah institusi kerajaan
- mpunyai satu susun lapis masyarakat (wujudnya kerajaan yg bkuasa)

3. huraikan ciri² susun lapis masyarakat prasejarah awal & prasejarah akhir
- prasejarah awal = lbih kpd sistem sosial asas (ketua klompok ialah ktua kpd anak² & isteri
- prasejarah akhir = mpunyai sistem sosial ( seorg ketua dlm kump yg lebih besar)
- wujud golongan ketua² agama
- wujud golongan petani, ahli ptukangan, tentera & golongan atasan (yg mjalankan pmerintahan)

** 4. Jelaskan pbezaan budaya masyarakat prasejarah awal & prasejarah akhir
(ringkasan pbezaan )
Prasejarah awal Prasejarah akhir
Tmpt tinggal Tiada tmpt tinggal tetap (nomad) Pnempatan t’atur (mbina bangunan)
Pakaian B’asaskan kulit haiwan B’asaskan tekstil
Sumber bahan mentah Hasil buruan & hasil hutan Hasil ptanian, ternakan & pdagangan
Sumber makanan Buruan, tangkapan ikan, hasil hutan (dimakan mentah) Ptanian & pternakan (dimasak)
P’alatan Rekaan kasar (b’asaskan batu)
- satu alat plbagai guna Rekaan halus (b’asaskn batu)
- alat utk kgunaan khusus
Pmerintahan Tiada sistem pmerintahan yg jelas Corak pmerintahan t’atur
Sistem sosial Lebih b’asaskan keluarga Wujud sistem sosial b’asaskan kelas

9. Nyatakan psamaan² diantara masyarakat prasejarah awal & prasejarah akhir
- pgunaan bahasa pcakapan
- kmahiran ptukangan diwarisiturun tmurun
- org tua dianggap sbg ketua kluarga
- mngamalkan kpercayaan primitif
- mngamalkan sistem kkeluargaan monogami / poligami


TOPIK 3 : PEMBINAAN TAMADUN DUNIA
1. Apakah ciri² utama kemunculan tamadun?
- ptempatan & pbandaran =
- adanya ptempatan kekal (khidupan secara menetap & bsistematik)
- kaw yg mpunyai sumber makanan
- menumpukan kpd aktvt ptanian, ekonomi, politik & sosial yg lebih bkesan.
- sterusnya mlahirkan sebuah bandaraya / negara kota
- organisasi sosial = (berbentuk piramid)
- i. raja (ketua masyarakat)
- ii. golongan bangsawan & pbesar² (spt ketua agama, ketua tentera, ahli ilmuan, ptadbir & pakar dlm sesuatu bidang)
- iii. rakyat biasa
- iv. hamba abdi
- kpercayaan & agama =
- wujud ketika cuba memahami & mnyesuaikan keadaan khidupan dgn psekitaran (laut, sungai, matahari, hujan, panas, binatang, tumbuhan dsbgnya)
- mpercayai kuasa ghaib (animisme)
- animisme telah mbawa kpd prubahan kpd agama (dikenali politeisme / pnyembahan lebih drpd satu tuhan)

2. B/manakah pkembangan ptempatan di Mesir?
- kampung bandar (gbungan kg) Daerah (gbungan bandar) bandaraya / negara kota

3. Apakah aspek yg mpngaruhi kmajuan yg dicapai oleh sesebuah krajaan
- politik = satu sistem pyadbiran yg diamalkan oleh sesebuah kerajaan
- ekonomi = kperluan sesebuah kerajaan utk mmenuhi kperluan khidupan rakyat & kperluan lain yg boleh mberi sumbangan kpd pjalanan sesebuah negara
- sosial = kperluan kmudahan tmpt tinggal, kesenian, kmajuan yg dicipta utk kmudahan rakyat, pdidikan dsbgnya

4. Bincangkan ciri² pmerintahan yg wujud dlm pbinaan tamadun dunia²
- kerajaan beraja / monarki = seorg raja yg kuat mjadi plindung undang², hakim, & ketua tentera
- konsul = kerajaan yg dibentuk oleh kump yg bkuasa
- wujud a/bila peranan raja sbg ketua hakim, ketua tentera merosot & kuasa diambil alih oleh golongan konsul (iaitu golongan bangsawan)
- oligarki = raja dipilih ttp mpunyai kuasa yg terhad
- aristokrasi = golongan aristokrat yg mpunyai kuasa yg besar
- demokrasi = plibatan semua rakyat dgn cara mngundi & mhadiri dlm j/kuasa p’undangan & ptadbiran

3. Bincangkan antara kpercayaan & agama mngikut tamadun
- Mesir = mpercayai politeisme
- tuhan dikaitkan dgn unsur semulajdi (Re ; tuhan matahari, Ra,atum ; tuhan langit, Amun ; tuhan angin
-mpercayai khidupan slepas mati (mgambil berat urusan pkebumian)
- simati ditanam bsama p’alatan pribadi simati
- Indus = agama dikaitkn dgn patung proto-siva
- Dewa Brahma, Vishnu, & Siva mlambangkan kaitan dgn agama hindu
- Hwang Ho = mngamalkan kpercayaan poaliteisme & animisme
- pnyembahan nenek moyang
- Tuhan syurga (Shang Ti), Tuhan bumi (Tu), pnyembahan alam skitar (sungai, bukit dsbgnya)

4. Apakah sumber utama undang² yg dipkenalkan dlm sesebuah kerajaan
- Yunani = Dewan Phimpunan adalah badan yg btanggungjawab mggubal undang²
- Rom = Undang² btulis Hukum Kanun 12 (dipahat pd kayu / dikenali papan 12)
- Kod undang² Rom Rom 527 M / undang² Jusyinian
- Indus = kitab p’undangan (Dharma Sastra)
- China = p’undangan bteraskan 2 prinsip (hukuman secara berat & bcorak kolektif)

5. Buat pbandingan pmerintahan antara kerajaan Yunani & Mesopatamia
- Mesopatamia =
- bcorak beraja mutlak monarki
- raja sbg panglima tentera, ketua hakim, ketua rumah bhala & menteri
- raja sbg ketua pendeta (mpunyai kuasa mngawasi kerja² pbinaan rumah ibadat & yg bkaitan dgn agama
- bkuasa mlantik ahli keluarga mmegang jawatan di Zigurat
- Yunani = lima jenis pmerintahan (monarki, oligarki, plutokrasi, aristokrasi, tirani & demokrasi
- Athen mngamalkan sistem monarki (dibantu badan yg dinamakan konsul
-
6. Jelaskan corak pmerintahan kerajaan Melayu
- pemrintah tertinggi ialah Sultan & raja (simbol kdaulatan)
- dibantu oleh majlis tertinggi (bendahara, penghulu, bendahari, temenggung, & syahbandar)

7. Jelaskan pengurusan ptadbiran mngikut tamadun
- Mesir = diketuai oleh seorg raja (firaun)
- mpunyai kuasa penuh & mlantik kerabat diraja & golongan bangsawan sbg pegawai kerajaan
- ptadbiran dibantu oleh jurutulis (drpd org awam) utk mnulis segala rekod kerajaan
- sistem monarki mutlak
- Firaun btindak sbg ketua paderi, ketua hakim & ketua ptadbir
- Indus = tbahagi 2, sistem kerajaan kecil & kerajaan besar
- kerajaan kecil : lebih kpd kump / puak & tidak mpunyai raja
- kerajaan besar : mpunyai raja sbg lambang pmerintahan
- dibantu oleh menteri² & sebuah majlis.
- raja mjadi ketua tentera, ketua hakim, & eksekutif
- raja dianggap suci & mpunyai kdudukan yg tinggi
- Hwang Ho = pmerintahan beraja
- tbahagi 2 bahagian, iaitu pmerintahan pusat (di ibu kota) & provinsi / wilayah (di luar empayar)
- raja dibantu oleh golongan bangsawan & pegawai kerajaan
- golongan bangsawan dilantik sbg wakil kerajaan di wilayah di luar pusat ptadbiran
- golongan bangsawan berhak mewujudkan sistem patdbirannya (pungutan cukai, ptahanan & undang²)
- juga mlindungi raja jika blaku peperangan
- Inca = maharaja mpunyai kuasa mutlak
- mlantik ptadbir dikenali Apo, di bawah Apo ialah T,oqrik (btindak sbg Gabenor) yg mtadbir wilayah di bawah kekuasaan Apo.
- kurakas ialah ketua etnik , btanggungjawab mtadbir unit kecil (10 buah rumah)
- maharaja mjalankan ptadbiran secara pecah & perintah (mbahagikan klompok mngikut pkhususan masing² (spt petani, tentera, tukang, bangsawan)
- Maya = secara teokrasi (kputusan yg dibuat blandaskan agama matahari
- raja mjadi ketua pmerintaha (paderi² sbg penasihat raja)
- memerintah mngikut nasihat paderi & blandasakan kitab agama
-Aztec = Raja mjalankan pmerintahan kuku besi
- dibantu oleh Uey-Tlatoani (menteri hal ehwal lluar), panglima tentera & Cihuacoalt (pegawai hal ehwal dlm negera, pnyelengaraan sistem & saliran & sistem kehakiman)
- Aztec mngenakan cukai 2 kali setahun


TOPIK 4 : ORGANISASI SOSIAL & PERKEMBANGAN BUDAYA
1. Apakah makna Heirarki dlm organisasi sosial & jelaskan susunan heirarki dlm tamadun dunia
- heirarki = susunan klompok masyarakat mngikut pangkat / darjat. (masyarakat berbeza peranan & kdudukan dlm sesebuah tamadun dunia)
- susunan heirarki tbahagi kpd 3 kategori (kelas atasan, kelas menengah & kelas rendah)
- golongan paderi btindak sbg ketua / pmimpim agama (kelas atasan)
- akhirnya mjadi pmerintah / raja yg mpunyai kuasa mutlak (dianggap suci oleh masyarakat)
- golongan kaum kerabat mpunyai keistimewaan dlm mlantik pgganti raja
- golongan bangsawan / kelas menengah (awalnya tentera profesional)
- golongan tentera mngukuhkan kdudukan & btambah penting kuasanya (lalu mjadi golongan bangsawan & pegawai² istana.
- golongan rakyat biasa & golongan hamba (kelas rendah / bawahan)
- petani & ahli ptukangan mjalankan peranan masing² (golongan paling ramai)
- golongan yg paling penting dlm kgiatan ekonomi & ptanian
- mbayar cukai kpg golongan raja & bangsawan (utk mmaju & mjaga keamanan negara)
- hamba ditawan mlalui peperangan (boleh dijual beli)
- bkerja utk tuan² tanah / golongan menengah (sbg buruh paksa utk kerja² pbangunan negara)

2. Apakah makna struktur sosial & jelaskan tentang struktur sosial masyarakat Mesopatamia & Yunani ( Buat pbandingan struktur sosial masyarakat Mesopatamia & Yunani)

- Struktur sosial = susuanan sosial yg wujud dlm setiapm masyarakat
- dilihat mlalaui pbezaan tugas & peranan yg dimainkan oleh masyarakat tsebut
- Mesopatamia =
- raja = merupakan pemimpin / pmerintah yg paling tinggi
- memainkan peranan dlm ptadbiran & keagamaan
- mberi arahan / nasihat kpd pbesar², mlantik para pbesar, mnerima aduan rakyat
- mnyelesaikan masalah, mnerima kunjungan diplomat / ketua negara² asing
- sbg ketua tentera & mngetuai operasi tentera
- golongan bangsawan = mmilih calon pgganti raja
- mpunyai kuasa mnerima /mnolak calon yg diperkenankan oleh raja
- mpunyai tugas² khas (ketua paderi, panglima tentera, gabenor & hakim)
- mmiliki harta kekayaan, mpunyai tanah yg dianugerahkan oleh raja
-golongan profesional (rakyat biasa) = mpiunyai kemahiran tinggi dlm sesuatu bidang
- pmilik / p’usaha bank, pedagang, doktor, jurutulis istana & golongan artisan
- rakyat biasa (petani, ahli ptukangan & tentera bawahan)
- mjalankan aktvt utk mjana ekonomi (mlalui ptanian, ptukangan dsbgnya)
- golongan hamba (tawanan perang)
- terlibat dlm aktvt pbangunan negara (mbuat kuil, jalan, dsbgnya)

- Yunani = Athens & Sparta
- Athens = tbahagi 2 klompok
- klompok ptama = golongan bangsawan yg tlibat dlm politik & ptadbiran negara
- mpunyai kedudukan yg istimewa dlm masyarakat
- klompok kdua = golongan rakyat biasa (lelaki)
-mpunyai hak dlm bidang politik & tlibat secara langsung dlm proses pggubalan undang² (di Dewan Perhimpunan & majlis)
- semua lelaki diberi pluang mjadi anggota Dewan Phimpunan (6 hingga 12 bulan)
- Sparta = tbahaginkpd 3v klompok utama (peer, perioci & helot)
- Peer mjadi pmerintah & pmilik tanah
- Perioci / golongan pniaga & artisan (tlibat dlm aktvt ekonomi & kewangan negara)
- helot (petani yg mngerjakan tanah golongan peer) dan diikuti hamba

3. Bincangkan struktur organisasi masyarakat Mesir, India, China & Melayu
- Mesir =
- Firaun dianggap sbg raja (peranan dlm ptadbiran, keagamaan & ketua agama)
- pmilik tanah & panglima angkatan tentera
- dianggap sbg lambang kbenaran & keadilan (mnyediakan undang² & p’aturan)

- Golongan bangsawan & pdeta (kelas atasan & mbantu firaun mnguruskan ptadbiran negara & keagamaan)
- dilantik sbg hakim, gabenor, pegawai istana dsbgnya
- mnyediakan tenaga buruh paksa, mngurus sumber kewangan negra (memastikan negara mpunyai bekalan yg cukup

- golongan ptengahan (tentera, peniaga & artisan)
- dipilih drpd kalangan profesional
- kejayaan dlm ekspedisi peperangan diberi keistimewaan memiliki tongkat

-golongan pbantu Firaun (berperanan sbg pngukir tembikai
- bperanan mbina piramix
- bperanan mbina piramid & tugas² pngangkutan firaun

- golongan petani (penanaman gandum & barli)
- mnyerahkan 2/3 hasil tanaman kpd kerajaan (sbg cukai)

- golongan hamba tdiri drpd tawanan perang (mberi khidfmat kpd semua golongan atasan )

- India =
- tbahagi kpd dua golongan utama (golongan atasan & bawahan)
- golongan atasan (pendeta & pegagang)
- golongan bawahan ( petani , buruh, nelayan & hamba)
- Pdeta mpunyai pngaruh yg besar dlm bidang k’agamaan
- hasil ptanian dikumpul & diagihkan (di bawah pngawasan pendeta)
- petani & buruh (mjalankan aktvt ptnaian & mnyalurkan sebahagian drpd hasil kpd pihak kuil.
- golongan buruh mjalankan kerja spt mjaga kbersihan bandar, mbina tembok & mbina terusan

- China =
- kdudukan tertinggi dlm organisasi (raja, pmerintah kpd golongan bawahan)
- raja, mlaksanakan pmerintahan dgn adil & saksama
- golongan bangsawan (panglima perang yg mbantu raja utk mtadbir sesuatu wilayah secara mutlak)
- golongan sida (berada di istana) sbg pbantu peribadi kpd raja & keluarganya
- petani (golongan ketiga) golongan tbesar dlm masyarakat China
- golongan petani penting kerana mhasilkan makanan utama bg masyarakat China (beras)
- golongan keempat (pedagang & artisan yg tdiri drpd tukang emas & tembikar)
Golongan paling bawah ialah golongan tentera (perlu patuh dlm keadaan sekalipun kpd ketua)

- Melayu =
- Raja & sultan mpunyai kuasa & kwibawaan mjalankan pmerintahan di bawah negeri takluknyha
- segala arahannya hendaklah dipatuhi oleh semua rakyat jelata
- golongan ulamak juga memainkan peranan sbg pemerintah bg negeri yg tidak mempunyai raja / sultan
- golongan seterusnya ialah kaum kerabat & anak raja
- golongan ketiga bangsawan (mereka yg tlibat dlm sistem pemerintahan spt Bendahara, Laksamana dll)
- tmasuk org kaya yg mpunyai harta yg banyak (hasil pdagangan / anugerah dr pmerintah)
- seterusnya golongan pendeta / alim ulamak (pakar dlm bidang keagamaan)
- mjadi pakar rujuk kpd raja dlm mbuat kputusan
- diikuti golongan rakyat biasa yg jadi petani, ahli ptukangan, nelayan dsbgnya
- paling bawah ialah golongan hamba yg ditawan dlm peperangan
- golongan hamba bhutang (mereka yg tidak mampu bayar hutang)
- mjalankan pkerjaan mngikut suruhan tuannya (golongan pmerintah & bangsawan)

3. Huraikan struktur sosial dlm masyarakat Inca, Maya & Aztec
- Inca =
- Maharaja (Emperor) dianggap sbg Tuhan matahari (bkuasa penuh selagi masih hidup)
- Apo merupakan seorg menteri (kerabat diraja). Mentadbir tentori (negeri nyg tdpt dlm wilayah maharaja
- Toqrikq (selepas Apo) kedudukannya slepas Apo, merupakn gabenor wilayah yg memerintah wilayah yg plbagai kaum
- Kurakas mrupakan ketua kaum yg btanggungjawab memungut cukai (kurakas dikecualikan)
- Formen yg btanggung jawab mentadbir sepuluh buah rumah
- rakyat jelata merupakan golongan paling rendah

Maya =
- Raja mnduduki tahap yg paling tinggi
- pendeta & pbesar suara
- rakyat berada di tempat yg paling rtendah
- Aztec =
- Raja / Itzcoalt di tempay yg kedua
- merupakan paderi yg akan mnurudkan dlmmnguruskan

3. Jelaskan pkembangan sistem tulisan tamadun awal dunia
- mggunakan simbol yg dikenali piktograf
- mggunakan simbol² yg mewakili sukukata (lebih 300 simbol)
- simbol ditekan ke atas tanah liat yg dipanggil cenuiform
- tulisan heiroglift mjadi tulisasn rasmi

4. Apakah yg mpengaruhi pkmbangan budaya tamadun dunia?
- agama =
- tulisan =
- undang² =

5. Huraikan pkembangan agama bg masyarakat Mesopatamia, yunani, Mesir, Indus, Hwang Ho & melayu
- mesopatamia =
- masyarakat Sumeria mnganggap tuhan boleh mlindungi mereka drpd segala mala petaka / bahaya
- Enhill (tuhan udara), Anu ( tuhan langit ), & Enki (tuhan air)
- menganggap raja sbg wakil tuhan (tidak mnyembah raja)
- mpunyai kyakinan yg tinggi & amat mhormati tuhan mereka
- Ziggurat ( rumah ibadat) di bina setinggi enam / tujuh tingkatt

- Yunani =
- masyarakat ini pcaya bhw alam inin penuh dgn kuasa² misteri (dpt mbantu / mlindungi mereka drpd bencana )
- mereka mnyembah Dewa-Dewi spt Zeus, Hera, Apollo , Athena dll
- mpunyai banyak tuhan
- Zeus (tuhan kuat & agong)
- agama Yunani bsifat ikndividualistik

- Mesir =
- bpegang kuat kpd agama yg mjadi aspek utama dlm khidupan
- tdpt beberapa tuhan (Amon-Re / tuhan matahari, Osiris / tuhan sungai nil, Isis / tuhan bulan, Nut / tuhan langit, & shu / tuhan udara)
-
- Indus =
- mngamalkan agama Polytheistic (pcaya kpd banyak dewa-dewi)
- dewa mwakili fenomena alam (langit, bumi, air, api, binatang & tumbuhan)
- tuhan dianggap spt ibu bapa kpd makhluk (kerana kasih ibu dianggap paling suci& tidak akan mngecewakan anak-anaknya)
- antara dewa Brahma, Vishnu, & Siva
5. Apakah yg dimaksudkan dgn sistem kpercayaan
- Mesir = kpercayaan ada khidupan selepas mati.
- utk mneruskan khidupan simati memerlukan klengkapan seharian
- mereka menanam segala harta simati sbg psediaan di alam kmatian
- Indus = mpercayai pokok pipal & acacia sbg tempat tingal dewa-dewi
- pokok pipal paling suci ( seseorg yg mngikat daunnya dikepala akan mperoleh segala ilmunya)
- Arab = memandang rendah pd kaum perempuan
- mereka mbunuh anak prempuan (anak prempuan boleh mbawa malu)
- Yunani = percaya kpd alam (mpunyai kuasa misteri yg mbantu / meroskakan manusia)
- mlakukan pnyembahan kpd alam spt pnyembahan susu, madu, / binatang liar kpd alam)
- mreka mbuat pmujaan &b akhirnya percaya wujudnya tuhan

6. Jelaskan pbezaan antara kpercayaan & agama
- kpercayaan = kpercayaan manusia mngenai alam sekitar (animisme)
- mpercayai kekeuasaan alam skitar (matahari, air, sungai, batu, hujan dsbgnya)
- perlu hormat-mhormati bg mjamin kesajahteraan hidup
- [sesuatu yg diakui sbg kebenaran]
- agama = melalui paderi² yg mdakwa mereka wakil tuhan
- mereka mcipta tuhan sdiri (utk mjamin kekuasaan sdiri)
- [jalan memperoleh keredhaan tuhan]


TOPIK 5 : SISTEM PEMERINTAHAN
1. Apakah makna empayar?
- Empayar nerupakan sebuah kerajaan yg tertinggi & bdaulat yg diperintah oleh seorg pmimpin bwibawa
- mnguasai setiap wilayah, negeri / daerah yg luas
- empayar dibina melalui penaklukan yg didorong oleh idealisme / matlamat seseorg pmerintah

2. Apakah makna negara bangsa?
- sebuah negara yg bdaulat & rakyat mpunyai kesedaran sbg satu kesatuan yg b’asaskan kpd satu bangsa, satu bahasa, satu budaya & satu kesedaran

3. Apakah yg mdorong pmbentukan sesuatu negara bangsa?
- struktur soasial adalah berbentuk piramid
- raja memiliki seluruh tanah (golongan bangsawan diberi tanah oleh raja)
- Petani m’usahakan tanah yg dianugerahkan raja kpd bangsawan
- lama kelamaan bangsawan lebih bkuasa (raja tpaksa bgantung kpd golongan bangsawan kerana mereka lebih kaya & bkuasa dr raja)
- raja mula sedar betapa pentingnya pnyatuan sesebuah kaw drpd rumpun bangsa yg sama, akan mngukuhkan kdudukan mereka sbg pmerintah

4. huraikan dgn ringkas ciri² Negara Bangsa
- satu bangsa = pnyatuan negara dr satu bangsa yg sama, akan mngukuhkan kedudukan pmerintahan
- satu bahasa = satu bahasa kbangsaan dpt mngukuhkan jati diri rakyatnya
- satu budaya = kseragaman dlm budaya pmerintahan & cara hidup masyarakat
- satu kesedaran kbangsaan = ciri utama kmunculan sesebuah negara bangsa,
- mbentuk kesatuan kukuh dlm negara bangsa

5. senaraikan pbezaan antara sistem raja & republik
- sistem raja =
- raja sbg tuhan ; rakyat hendaklah mtaati & mhormati raja sepenuh hati (raja mnganggap rakyat sbg hamba)
- institusi paling atas dlm organisasi sosial = mpunyai kuasa dlm pggubalan & mlaksanakan dasar & bkuasa mutlak
- warisan = dipegang secara warisan oleh keluarganya
- cara pmerintahan = dibantu oleh pbesar² yg dilantik (pmerintahan secara bpusat di ibu negeri utk seluruh jajahan takluk)
- undang² di tangan raja = rakyat tidak boleh mpesoalkn tindakan / p’aturan yg digubal oleh raja (mesti menurut perintah raja)
- keistimewaannya = sntiasa lebih istimewa drpd rakyat (pmakaiannya, ptuturan, mpunyai kdaulatan, lambang kekuasaan spt pedang, keris & cop mohor)
- republik = (negeri yg tidak mpunyain raja)
- diperintah oleh seorg Presiden (dipilih oleh rakyat dlm pilihanraya)
- kuasa tidak spenuhnya terletak di tangan rakyat (rakyat mpunyai hak bsuara)
- tidak boleh mewarisi jawatan politiknya
- golongan bangsawan mpunyai keistimewaan dlm mtadbir negara

4. Apakah ciri pemerintahan republik di Rom
- ciri ptama = rakyat mmilih 2 org wakil utk mtadbir (mbentuk majlis)
- spy mereka dpt mngawal kuasa antara satu sama lain (memegang jawatan selama 1 thn)
- kedua² tidak mpunyai kuasa yg lebih & mutlak
- ciri kedua = mpunyai 3 badan utama (Dewan Phimpunan, Majlis & Majistret)
- Majlis dianggotai 2 org konsul
- mpunyai kuasa politik yg banyak (tp tidak boleh ambil tindakan tanpa psetujuan drpd seorg lagi)
- Senat tdiri drpd golongan Patrician (mnguruskn hal p’undangan, cukai & hal² lain)
- Rakyat biasa hanya boleh mjadi ahli Dewan Phimpunan shj
- Patrician memonopoli 2 institusi penting (senat & majlis)
- ciri ketiga = Rom ialah hak rakyat
- Patrician mpunyai kuasa & hak yg lebih luas
- Plebian mpunyai kuasa & hak yg kurang (tidak boleh mjadi wakil Senat & Majlis)
- Patrician mdominasi kuasa politik

7. Huraikan pemerintahan beraja di Mesir
- bjaya mnyatukan Mesir Utara & Mesir Selatan (Memphis sbg ibu kotanya)
- mewujudkan sistem beraja & dinasti (diperintah 30 dinasti)
- dikenali sbg Firaun (bkuasa mutlak ke atas tanah & air di Mesir)
- rakyat mesti patuh & mbayar cukai (pemerintahan kuku besi)
- dianggap sbg tuhan & anak tuhan (Amon Re)
- mbina piramid (sbg lambang kekuasaan & kebesaran)
- piramid tmpat bsemadi Firaun

8. Apakah pbezaan pemerintahan Dinasti Shang, Chou dan Dinasti Han di China?
- Dinasti Shang = raja mpunyai kuasa tertinggi memerintah satu golongan tentera yg besar
- dikuasai oleh bangsawan turun temurun
- raja btugas mngawal & mnyokong pbesar dlm pusat pmerintahan
- Kuasa politik raja bdasarkan kuasa agama
- rakayt mhormati raja (mbayar ufti & mberi khidmat sbg tentera sukarela
- Dinasti Chou = mngamalkan sistem feudal
- Bangsawan golongan kedua slpas raja (bkuasa mutlak mtadbir wilayah masing²
- Dinasti Han = undang² & sistem pmerintahan b’asaskan falsafah Confucius (pmerintahan melalui teladan)

9. huraikan pmerintahan beraja di India
- India ditadbir oleh pemimpin drpd golongan pendeta
- bkuasa mutlak & sangat dihormati
- tugas ; mngawal pbinaan baru, mnetapkan piawai timbang & ukuran, mngawasi sistem tulisan, bentuk bangunan, pelan jalan dsbgnya
- Sitem monarki & beraja (selepas tamadun awal)
- selepas bjaya mluaskan empayar ( raja mggelarkn dirinya Maharaja)
- raja merupakan ketua ptadbir, ketua hakim, penasihat & pggubal undang², ketua tertinggi angkatan tentera & kuasa raja tidak terhad



TOPIK 6 : KETAHANAN & PERTAHANAN
1. Apakah yg dimaksudkan ktahanan diri & fizikal
- ktahanan fizikal = merangkumi aspek² lahiriah tmasuk jasmani & ktenteraan

2. Dari sudut manakah mjadi kekuatan kpd ptahanan tamadun awal
- mesopotamia = tentera mggunakan lembing & anak panah. (Sargon mpunyai 5400 org tentera)
- mpunyai tentera bkuda yg mggunakan tombak & pemanah
- mggunakan besi & gangsa utk buat senjata
- Mesir = askar mggunakan busur & anak panah (drpd rumput buluh)
- juga mggunakan lembing, kapak
- p’alatan dibuat drpd gangsa & kayu ( perisai dr kulit binatang)
- mpunyai armada laut (tdiri drpd kapal & perahu)
- Arab = ketenteraan zaman arab pra-islam dipandang sbg profesion yg mulia
- kaum lelaki dilatih bmain senjata & bmain kuda
- peperangan mlibatkan seluruh anggota kabilah (perempuan & anak² & harta benda)
- mbawa pakar bedah, alat bunyian spt gendang, serunai & lagu² semangat
- perempuan yg ditawan dijadikan gundik / hamba abdi
- harta rampasan perang diagih kpd tentera (ketua kabilah ¼)
- sjata yg digunakan pedang, tombak, panah & baju besi
- Greaco-Roman = kekuatan tentera bgantung kpd tentera bjalan kaki yg dilengkapi lembing, btopi & berbaju besi)
- Raja Philip II mngubahsuai tentera phalanx anggota tentera dlm barisan mjadi 16 org (panjang lembing dr 3 meter kpd 4 meter)
- India = tdpt bberapa unit (unit asas ialah patti / platun).
- platun tdiri drpd 5 tentera pjalan kaki, 3 tentera bkuda, seorg bkereta kuda & seorg tentera bgajah
- 3 patti / platun mjadi senamukka / rejimen & aksauhini / batalion
- sjata digunakan kapak, pisau, busur, anak panah, belantan & tali pelontar batu
- zaman vedik anak panah, pisau, kapak, pedang diletakkan racun
- tentera bkuda btopi & bbaju besi drpd tmbaga
- zaman Asoka tentera laut diperkenalkan
-China = alat yg digunakan ialah panah, pedang, lembing & perisai
- mnggunakan serbuk letupan
- tentera mjalani seni mpertahankan diri secara tradisional
-Melayu = Srivijaya, majapahit, Funan, Melaka, acheh mpunyai angkatan laut yg kuat
- mperluaskan empayar dgn mnawan beberapa buah kerajaan
- alat yg digunakan keris, tombak & pedang
- silat cara mpertahankan diri cara tradsisonal
- barat = mlalui latihan ktenteraan yg bdisiplin (latihan bmain pedang, memanah, mnunggang kuda)
- portugis mggunakan meriam menyerang melaka
- perisai, senapang bsumbu, pedang, panah, pakaian seragam perang (baju besi, topi & kasut)
- mpunyai tentera bkuda & tentera laut & kapal laut

6. Huraikan struktur organisasi ktenteraan kerajaan² awal
- mesopotamia = tentera profesional + tentera yg dikerah oleh raja
- Sargon mpunyai 5400 tentera pngawal raja (gabenor mpounyai tentera masing²)
- Mesir = peringkat pusat (negara) & peringkat wilayah
- pringkat pusat diketuai Firaun (Komander Agung)
-mperingkat wilayah tdrpt wazir
- panglima tentera dibantu Adjutan Jeneral & pegawai ptempuran (25 org)
Tdpt jurutulis tentera dlm pngurusan ktenteraan (dibawah ketua kerani)
- Arab = Nabi Muhamad saw mjadi Ketua Turus Angkatan tentera & mngetuai semua peperangan
- tentera sukarela utk bjihad kjalan Allah
- India = tentera dibahagikan kpd 30 badan ptadbir & diagihkn nkpd 6 lembaga
- tiap lembaga 5 0rg ahli (tentera laut, bjalan kaki, bkuda, bgajah, bkereta kuda & bkenderaan)
- Melayu = organisasi tentera dipanggil org laut (mngawal pedagang drpd lanun)
- Zaman melaka, bendahara (sbg ketua angkatan tentera), laksamana (ketua angakatan laut), temenggongaa (keamanan & keselamatan dlm negeri)
- Tun Perak mluaskan empayarnya di tanah melayu & sumatera

7. Terangkan startegi & tektik peperangan yg diamalkan dlm ketenteraan kerajaan² awal
- mesopotamia = mbahagikan tenteranya di beberapa tmpt (4000 di ibu kota, selebihnya di istana)
- mbina kota ptahanan di sekeliling kota
- bsatu memerangi puak nomad yg mnyerbu delta² yg subur
- mesir = mbentuk armada laut utk mpertahankan mesir drpd serangan arah laut (pakistan, Rom & Yunani)
- Arab = mbina kem² tentera (di Basrah & Kufah)
- tentera laut ditubuhkan zaman Khalifah Othman Affan
- Graeco-Roman = penubuhan tentera elit (phalanx)
- btempur secara bsemuka di tanah rata
- India = mggunakan kapal perang (tdpt industri bina kapal)
- pasukan muzik utk mberi amaran spy bsedia
- gajah digunakan utk memecah barisan musuh & pintu kota / khemah musuh
- China = mbina tembok besar (2250 batu X 15 kaki X 20 kaki)
- tdpt 20000 menara pngawal X 100 org (mggunakan panah)
- 10000 menara pengawal yg lebih kecil

8. Nytakan jenis tentera dlm tamadun awal
- mesopotamia = tentera profesional & tentera yg dikerah
- gabenor wilayah mpunyai tentera sdiri
- 4000 dlm kota selebihnya di bangunan istana
- Assyria = pjalan kaki, kereta kuda & tentera bkuda
- pjalan kaki (infantri) pmanah yg handal
- tentera bkuda mbawa tombak, pedang kecil, pisau & cokmar
- Mesir = tentera bkuda, bkereta kuda & pjalan kaki
- pjalan kaki mpunyai 4000 org dibahagikn kpd 20 kompeni
- tentera bkuda 1000 org
- Khalifah umar = ( tentera bkuda, pjalan kaki, pkhdmatan pninjau sayap blakang (tentera tetap & sukarela)
- Iskandar Zulkarnain (Greaco-Roman) = tentera infantri hoplite, kalvari
- pjalan kaki hubungan dgn tentera bkuda
- India = tentera bkereta kuda, tentera bgajah, bkuda & infantri
- tentera laut & pngintip
- China = panglima naik kereta kuda (ada pemandu, perejam lembing & pemanah)
- tentera bjalan kaki
- Majapahit = tentera biasa, tentera tdiri drpd putera² raja, tentera bsenjata.
- barat = dibahagikan kpd batalion (tdiri drpd tentera darat & laut)



TOPIK 7 : PERKEMBANGAN EKONOMI
1. Apakah pbezaan antara konsep ekonomi dgn sistem ekonomi?
- konsep ekonomi = cara ekonomi diamalkan (ptanian kecil, ptanian pladangan, ptanian komersial dsbgnya)
- amalan yg dilakukn utk mjana ekonomi sesuatu tmpt & masyarakat
- sistem ekonomi = kaedah dlm plaksanaan kgiatan ekonomi. (sistem feudal, kapatalisme & pdagangan bebas)

2. Apakah konsep & sistem ekonomi yg dijalankan oleh masyarakat Mesopatamia, Mesir & Arab?
- Mesopatamia =
- Konsep : mjalankan ptanian secara ladang (milik raja, paderi & pegawai tentera)
- rakyat diladang tsebut (sbg pnyewa)
- penanaman bijirin & kurma
- Ladang istana & ladang bhala (ladang eksekutif yg dijalankan oleh rakyat biasa sbg pnyewa)
- Golongan bangsawab & org kaya m’usahakan secara psendirian (kebun² kecil milik petani miskin & org nomad)
- tdpt juga pternakan & pbinaan kapal dsbgnya
- Sistem : mjalankan sistem barter
- mggunakan kaedah matawang emas & perak (bkembang mjadi pdagangan antarabangsa)

- Mesir =
- Konsep : bgantung kpd ptanian (gandum, barli, millet, sayur²an, mternak binatang & mbuat bot)
- petani² mnyewa tanah² ptanian drpd golongan bangsawan (secara mluas)
- blaku secara komersial
- Sistem : pdagangan sistem barter (pdagangan stempat & antarabangsa)

- Arab =
- Konsep : mjalankan aktvt ptanian & mternak binatang
- bulu biri², kulit binatang, patung bhala & buah tamar (dieksport ke Parsi, Habsyah)
- tdpt pasar² budaya (dgn plbagai aktvt ekonomi dijalankan di situ)
- kalifah mjalankan pdagangan ke luar negara setiap musim
- Sistem : secara tukar barangan / sistem barter

4. Apakah konsep & sistem ekonomi masyarakat India, China, Melayu & Barat?
- India =
- Konsep : ekonomi urban (zaman Harappa), ekonomi ptanian & pternakan (zaman Vedik) & ekonomi b’asaskan pnanaman tebu, padi & kapas secara giat (zaman Maurya)
- Sistem : secara jual beli mggunakan matawang & dasar kewangan sistematik (zaman maurya & Gupta)
- mngamalkan amalan pinjaman wang & mngenakan cukai sbg sumber ekonomi pmerintah

- Cina =
- Konsep : secara ptanian (selepas blaku Revolusi Pdagangan dlm Dinasti Tang)
- mningkatkan hasil ptanian & mbuka tanah ptanian baru & mngamalkan ptanian a2 kali sethn
- blaku pningkatan ongeluaran padi, ganbum & sekoi (sumber bijirin utama)
- Sistem : kerajaan mngenakan cukai sbg pdptn kerajaan, mperkenalkan matawang kertas & surat pjanjian hutang

- Melayu =
- Konsep : mlibatkan aktvt ptanian (kerajaan Agraria, Funan & Angkor)
- kgiatan ekonomi b’asaskan laut spt perikanan & pdagangan mlalui plabuhan entreport (Kerajaan maritim)
- Masyarakat Melayu mjalankan ptanian sara diri (utk mnampung khidupan harian & mbayar cukai kpd pmerintah)
- ekonomi lain spt pternakan, perikanan & kraftangan
- Sistem : Kerajaan Funan & Angkor mngamalkan sistem barter
- Kerajaan maritim mjalankan sistem padagangan entreport (mjual / btukar barang dgn Agraria & mjual hasil dr Agraria keluar serta mbawa masuk barang utk dijual kpd Agraria)

- Barat =
- Konsep : Yunani mnumpukan ekonomi b’asaskn ptanian & pternakan (secara sara diri, lebihan baru dperdagangkan)
- Rom mjalankan pdagangan antarabangsa
- Sistem : sistem fuedal (masa Eropah jatuh ke tangan org Gasar)
- pdagangan bebas & antarabangsa dijalankan ketika ptengahan perang Salib (dan btambah pesat di zaman Renaissance.

6. Apakah pbezaan yg ketara dlm sistem ekonomi arab sebelum & selepas kdatangan Islam?
- sebelum kdatangan Islam = mnumpukan pbangunan prasarana (pbinaan pasar khusus utk pedagang spt pasar Ukaz & Daba)
- utk mmudahkan pedagang btemu & mjalankan urusan mereka
- selepas kdatangan Islam = wujud organisasi yg tsusun (syarikat yg mjalankan pniagaan khalifah tetentu)
- organisasi yg mlindungi pkerja (spt plukis, pngukir dsbgnya).
- jaminan barangan mereka mdpt bayaran yg sewajarnya tanpa pnindasan
- zaman khalifah Umar Al Khatab ( wujud Baitulmal iaitu badan kewangan yg bfungsi sbg badan yg mngurus harta negara utk dibelanjakan bg kpentingan rakyat)
- kerajaan Umaiyah (mbuat & mggunakan matawang sdiri utk mmudahkan pniagaan mgantikan sistem barter)
- juga mbina kmudahan limbungan kapal (utk mudahan pdagangan & kpentingan tentera lautnya)

7. Mengapa pbangunan prasarana penting dlm menentukan kmajuan pbangunan ekonomi
3. Apakah faktor fizikal sesuatu tmpt pdagangan mampu menarik minat padagang utk bdagang
4. Apakah klebihan yg ada pada dua sistem kewangan ini :
I. sistem barter
ii. sistem mata wang
5. Bincangkan satu kaedah ekonomi zaman pbinaan tamadun yg telah digunakan pd masa sekarang, & jelaskan pkembangnnya
- Sistem pbankan =
- mnyediakan kemudahan simpanan, pinjaman kpd pgguna
- urusniaga bank yg sistematik
- jaminan keselamatan
- mberi faedah atas simpanan & mngenakan faedah pd pinjaman
- memudahkan urusan pembayaran melelui pindahan akuan / penggunaan cek

- Sistem insuran =
- mjamin keselamatan / ganti rugi jika berlaku sesuatu
- jaminan daripada kerugian daripada kedua-dua belah pihak


TOPIK 8 : PERKEMBANGAN KEILMUAN
1. Apakah pkara yg paling utama sekali dlm menentukan dasar pdidikan setiap tamadun
- Mesopotamia = utk mlatih & mlahirkan jurutulis yg boleh mnguruskn ptadbiran, ladang² & ekonomi rumah bhala / pmerintah
- Mesir = kbolehan mnguasai kemahiran mbaca & mnulis
- Arab =
- Arab Badwi (pdalaman) : utk mlatih & mnyediakan diri utk mhadapi khidupan
- Arab Hadhari (kota) : penekanan kpd plbagai jenis pkerjaan yg bkaitan dgn khidupan kota
- Selepas kdatangan Islam : pdidikan mpelajari dunia & akhirat bg mlahirkan insan yg sempurna
- Greaco-Roman = lebih kpd utilitarian (kgunaan) iaitu bsifat jati diri utk kpentingan negara
- (b’asaskan khidupan)
- India = penekanan kpd aspek teologi yg mjadi asas kpd mlahirkan perasaan cinta & kasih kpd agama & tuhan (agama dasar pdidikan India)
- China = mlahirkan masyarakat yg boleh mbaca & mnulis serta mahir dlm pniagaan, ptanian & kesusasteraan
- Melayu =
- sebelum Islam : mementingkn kpd m’agungkn golongan pmerintah & bangsawan (spt mngenai adat istiadat, nilai budaya, pantang larang serta kerja kemahiran spt ktukangan)
- selepas Islam : menekankn konsep rasionalisme & akhlak (menekan konsep psamaan antara manusia)
- Barat =
- kota sparta : pdidikan utk mlahirkn indvdu yg boleh btindak dlm mpertahankan negara (mbentuk kekuatan fizikal & mlahirkan tentera yg kuat)
- kota Athens : mlahirkan ksempurnaan dlm mbina khidupan manusia (ilmu seni muzik, kesukanan & bidang² lain)
- zaman kmuncak : kperluan mmajukan khidupan (wujudnya pkmbangan pdagangan)

2. Pada pandangan anda apakah yg mjadi isu utama dlm menentukan kurikulum pdidikan tamadun awal dunia
- Mesopotamia = aliran sains & aliran sastera
- aliran sains : bkaitan nama tumbuh²an, binatang, serangga, batu-batan & negara.
- juga mcipta plbagai sifir matematik
- aliran sastera : kgiatan mbaca & mnyalin karya² sastera (puisi, lagu, & cerita² epik)
- Arab = pngajian peringkat rendah & peringkat tinggi (m/pelajaran matematik, falak, seni pbinaan, kesusasteraan & seni)
- selepas kdatangan Islam : mngenai AlQuran, Hadis, bahasa arab, pdidikan agama & ketenteraan
- Mesir = tbahagi kpd prgkt awal, menengah & tinggi
- prgkt awal : mhafal huruf, mnyalin teks² & mterjemah dlm bntuk prosa
- prgkt menengah : mbina ayat, mnulis dokumen undang² & subjek² lain
- prgkt tinggi : bfokuskn kpd sesuatu ilmu spt seni, kesusasteraan, undang² dsbgnya
- Greaco-Roman = sek prgkt rendah (stoic) & prgkt tinggi (Epicurus)
- pdidikan prgkt awal bkaitan agama & undang² (hafal undang² Dua Belas)
- prgkt menengah diajar mngenai kitab Odisa
- prgkt tinggi abfokus kpd latihan pidato, mekanik, falsafah, falak
- India = pbangunan kurikulum b’asaskan kitab Veda (agama & kpercayaan hindu)
- China = didedahkan dgn pelajaran yg btanggungjawab, berani mkritik & mngamalkan tradisi hormat mhormati
- Melayu = secara formal & bukan formal
- formal : di surau / masjid (Al Quran, nahu, Qasidah, fekah, tasawuf & hadis
- tidak formal : diberikan oleh ahli kluarga (ilmu ,mnangkap ikan, btukang, mnanam, mcari herba (utk lelalaki). Mmasak, mjahit, kerja kraf, menari (perempuan)
- Barat =
- sparta : pdidikn berbentuk fizikal (blari, mninju, mlompat dsbgnya)
- Athens : pdidikan utk sukan disamping mbaca, retorik, pidato, mngira & tatabahasa

4. pada pandangan anda apakah pbezaan utama tentang pngertian ilmu bdasarkan golongan sekular & agama
- sekular =
- Francis Bacon : pdidikan perlu bdasarkn kpd pngalaman & induksi
- John Amos Comeneis : fokus mnarik phatian kanak² spy bminat kpd ilmu
- John Locke : pdidikan btujuan mbentuk peribadi yg bebas & sesuai dgn khendak manusia
- agama =
- Gautama Buddha : pmikiran yg baik, keinginan yg baik, pokataan yg baik & klakuan yg baik
- Imam Al Ghazali : kanak² memerlukan pbentuk kanak² ke arah sesuatu maklumat & bukannya mbiarkan kanak² memilih bidang yg disukai

4. Nyatakan pngertian nasionalisme
- perasaan cintakan bangsa & negara yg lahir dlm diri pduduk sesebuah negara
- mngakui bahawa manusia di dunia tbahagi kpd banyak bangsa yg blainan (setiap bangsa bhak mbntuk negara sdiri)
- kdaulatan setiap negara tletak di tangan rakyat
- kesetiaan utama rakyat adalh kpd negara

4. Mengapa pjelajahan & pnerokaan penting dlm pkembangan keilmuan
- pkembangan ilmu lebih luas & dpt dimanfaatkan
- sesuatu ilmu tdpt dlm tamadun lain (perlu pjelajahan)
- pertejemahan ilmu astronomi mlalui pjelajahan (dr bahasa India ke bahasa Arab)
- mdalami ilmu melukis peta mlalaui pjelajahan
- mberikan maklumat baru bkenaan ilmu geografi (kpd negara takluk Iskandar Zulkarnain)

5. Sumbangan ilmu yg diperolehi oleh org melayu hasil drpd pjelajah & pnerokaan
- ilmu senibina yg dibawa oleh org India. (kubah masjid spt bawang)
- org melayu mpelajarinya drpd org India yg mpunyai kemahiran mbinanya

6. apakah faktor utama yg menentukan pkembangan sesuatu bidang ilmu
- rasional
- pngalaman
- pengamatan kjadian yg blaku
- kpercayaan kpd dewa-dewi
- mngikut kaedah yg sistematik & ilmiah

7. Jelaskan sumbangan ilmu kpd pkembangan masyarakat hari ini
- org Islam mpelajari ilmu perubatan dr India
- org Arab mpelajari teknik mbuat kertas drpd China
- org China mpelajari ilmu pelayaran drpd org Arab
- org Eropah mnggunakan matematik yg dihasilkn org Arab
- (ilmu mnyeluruh & diterima pakai di seluruh dunia)


TOPIK 9 : PENJELAJAHAN & PENEROKAAN
1. Huraikan maksud pjelajahan & pnerokaan serta kpentingannya kpd tamadun dunia
- Pjelajahan = aktvt mjelajah, mngelilingi / bjalan² ke merata tmpt utk kperluan hidup, mningkatkn kfahaman ilmu, mnyebarkan ajaran agama, mjaga keselamatan diri dr ancaman musuh & mnakluk
- penerokaan = dorongan kuat utk mngembara bg mcari penemuan baru & kmudiannya mnakluk, bdagang & mngembangkan ajaran agama bg sesuatu tamadun

2. Apakah faktor utama pjelajahan & pnerokaan tamadun India, China, Melayu dan Barat
- Mesopotamia = mjaga kselamatan mesopotamia dr serangan musuh (mnakluk Parsi, Assyiria & Jurusalem)
- mmenuhi kperluan negara (bahan makanan)
- penerokaan utk mdpt bahan mentah utk buat sjata (tmbaga, gangsa & timah)
- pnerokaan pdagangan : m’eksport hasil ptanian & mdpt p’alatan (rumah bhala, & alatan ptanian)
- Mesir = mjalinkna hubungan dgn masyarakat Asia barat & Yunani
- mcari jalan laut dr Laut Merah ke Meditrenean (utk mngelilingi benua Afrika)
- Arab = mngukuhkan kdudukan politik & pluasan kuasa (India, Asia Tenggara & China)
- mnguasai jalan pdagangan & mnyebarkan agama Islam
- mdalami ilmu astronomi dr Parsi & ilmu matematik dr India
- India = mhantar rombongan agama Buddha ke Sri Langka, Asia barat, Mesir & Eropah timur)
- Menerima agama Islam melalui pjelajahan empayar Moghul
- memasarkan hasil p’industrian & ptanian ke Asia tengah, asia tenggara & China
- China = pjelajahan dgn pbukaan Jalan Sutera Lama. (ROM & Arab)
- Hsuen Tang mjelajah ke India mdalami agama Buddha (bawa balik 700 kitab yg diterjemah dlm bahasa Cina)
- penerokaan ke Asia tenggara, teluk parsi, India, Afrika (mnemukan kompas magnetik, sekstan – alat mnentukan kdudukan kapal)
-Melayu = pjelajahan mbuka pnempatan baru (Bugis & minangkabau di Smj M’sia)
- mjelajah ke China utk dpt plindungan (Zaaman melaka)
- pnerokaan utk mngembangkan ilmu mpertahankan diri
- barat = org Yunani mjelajah mngelilingi Afrika
- menakluk Eropah & mpelajari bidang keilmuan Islam (masa perang salib)

3. Apakah tujuan pjelajahan & penerokaan?
- peningkatan ilmu = wujud unsur pinjam-meminjam ilmu antara tamadun
- Islam mpelajri sifar, ilmu perubatan & ilmu bintang drpd India
- Islam mpelajari mbuat kertas drpd China
- org China mpelajari ilmun[playaran drpd Arab
- pnyebaran agama = maurya mhantar mubaligh Buddha ke Sri langka, Asia barat, Mesir & Eropah timur
- pnyebaran agama hindu mlalui bahasa sanskrit ( kepulauan asia tenggara)
- Hsuen Tang mdalami ilmu Buddha & mbawac balik kitab² Buddha ke China
- Arab mjelajah keseluruh dunia utk mngembangkan Islam
- org Eropah mngembangkan kristian ke benua Afrika & Asia tenggara selepas perang salib
- kgiatan pdagangan = org mesir mjelajah ke Afrika utk bgadang & mbawa balik gading gajah, emas, bijirin, & minyak wangi
- org China mggunakan Jalan Sutera Lama utk bdagang dgn org Arab & Eropah
- pdagangan China & kepulauan nusantara utk mdptkan rempah ratus, & bijih timah
- zaman melaka rempah ratus di bawa dr Kepulauan Jawa & Sumatera

4. Apakah pnacapaian yg diperolehi melalui pjelajahan & pnerokaan?
- pcetusan ilmu =
- masyarakat mesir :bjaya mcipta sistem kalendar 365hari stahun (bdasarkan pgerakan bulan & matahari)
- mcipta jam bpandukan cahaya matahari & air
- mggunakan bintang utk mnentukan arah pjalanan pd waktu malam
- mcetuskan sistem tulisan mlalui pnyalinan dokumen, buku yg bakiatan dgn matematik, sejarah & sastera mlalui tulisan hieroglif
- pbinaan piramid mggunakan unsur matematik
- mesir juga mhasilkan buku² perubatan
- mesopotamia mpekenalkan kiraan pusingan jam 60 minit & 60 saat & 360° utk satu pusingan
- pnyebaran ilmu =
- mlalui terjemahan teks / katya ke dlm plbagai bahasa
- mlalui pnaklukan sesebuah kawasan / negara (buku² falak & matematik diterjemahkan kedlm bahasa arab oleh Bani Abassyiah
- mlalui pdagangan : alatan muzik (piano,& organ yg berasal dr Arab ) digunakan oleh barat.
- seni bina India di pelajari oleh kpulauan nusantara dr pedagang India ( kubah masjid)
- pkongsian & ptukaran ilmu =
- undang² yunani diterima pakai dlm p’undangan moden hari ini
- ilmu astronomi mesopotamia, Mesir & india digabungkan dlm menentukan masa & hari sbg ukuran yg standard
- ilmu geografi telah mjadi ilmunpkongsian semua tamadun dlm menentukan bahagian² yg ada di dunia ini
- mningkatkan pngetahuan agama melalui pkongsian spt yg dilakukan Hsuen Tang (mngemabara ke India mdalami agama Buddha)


TOPIK 10 : KESENIAN
1. Apakah definisi kesenian?
- Kesenian adalah ekpresi perasaan & sikap manusia
- mhasilkan sesuatu pkara dgn mberi penekanan kpd kecantikan, ekspresi & kgunaan

1. Huraikan pngertian kesenian dlm tamadun awal
- Nesopotamia =
- agama mpunyai ptalian yg erat dgn pkembangan kesenian
- hasil seni utk memuji dewa-dewi (syair, mantera, lagu² suci, teks, ulasan & epik yg mjadi asas kpd sistem kpercayaan dlm agama)
- juga bkait dgn seni bina pbinaan rumah² bhala
- seni halus (sastera, syair, mantera)
- seni gunaan (bangunan kuil, bhala, pakaian & phiasan pmerintah)
- Mesir =
- kesenian dikaitkan dgn keagamaan
- seni halus (ciptaan karya² klasik spt syair, puisi)
- seni gunaan (pbinaan piramid tmpt mnyimpan mumia Firaun)
- Arab =
- seni halus sebelum kdatangan Islam (syair)
- selepas kdatangan Islam (penekanan kpd ibadat mlalui seni pnulisan)
- India =
- seni halus (penulisan teks sastera sanskrit & sastera tamil)
- seni gunaan (bangunan agama & Taj Mahal)
- Cina =
- seni halus (kaligrafi, sastera, nyanyian)
- seni gunaan ( binaan bangunan kuil² Buddha, istana, & tembok besar negeri Cina)
- Melayu =
- melibatkan plbagai bidang yg luas (tasawuf, fikah, undang², pbuatan, kesenian sastera, tarian, lagu, dll)
- Eropah =
- seni halus (tujuan kemasyarakatan, politik & akhlak)
- seni gunaan (utk kmudahan awam spt tmpat mandi, tandas dsbgnya)

3. Jelaskan pcapaian dan sumbangan utama setiap tamadun dunia
- Kesusasteraan =
- mesopotamia : memaparkan kisah kbenaran tuhan iaitu keagungan tuhan, cerita tentang raja & lagu² suci tuhan & sejarah bangsa.
- pcapaian ialah mhasilkan karya sastera yg t’awal sekitar 2500 sm (tulisan berbaji)
- diterjemah ke bahasa Sumeria, kemudian ke bahasa Akaddia
- karya² mjadi teladan & panduan utk generasi akan datang
- Mesir : dibahagikan kpd 3 fasa
- fasa awal ; cenderung kpd keagamaan
- fasa kedua ; lebih kpd kehidupan seharian (memuji keagungan pmerintahan)
- fasa ketiga ; cerita berbentuk biografi, cinta, muzik & tarian
- India : dibahagikan kpd sastera sanskrit (pengaruh agama hindu) & sastera tamil (tamil sangam berbentuk puisi yg mceritakan peprangan, keadilan dsbgnya,)
sementara kesusasteraan etika mceritakan pengaruh buddha yg bbanyak mpengaruhi khidupan masyarakat india, peranan pmerintah & pcintaan.
- Muzik =
- Mesir : digunakan dlm upacara keagamaan
- lagu² utk mngembirakan tuhan mereka & mhindari kuasa jahat
- alat (gendang, tamborin & tepukan tangan)
- Mesopotamia : utk mdpt phormatan yg tinggi dr pemerintah (dipersembahkn oleh org awam utk pmerintah)
- psembahan dlm majlis santapan diraja, majlis tarian & acara pnyampaian puisi)
- China : mnubuhkan akademik wayang wawasan (utk mlatih mereka mbuat psembahan)
- alat muzik dibuat drpd tanah liat, batu, labu, buluh dsbgnya
- Eropah : pggunaan organ sbg alat muzik wajib dlm psembahan gereja
- alat (organ, lyre & cymbals)
- Melayu : psamaan asas dlm seni muzik etnik nyanyian & tarian (gamelan, kuda kepang, syair dll)
- lat (kompang, seruling, gendang, serunai dll)

- Seni bina =
- definisi : kecekapan merancang & mbuat bangunan indah sesuai dgn tujuan, maksud & idea utk mbinanya
- Mesir : mbina piramid, candi² & rumah bhala
- mjadi ikutan tamadun lain utk mbina binaan yg hebat (acropis di Yunani)
- elemen baru pd binaan spt bentuk bangunan yg lebih sempurna
- India : bangunan bcirikan agama Hindu & Buddha
- mberi sumbangan kpd pggunaan bentuk geografi (bentuk empat segi & bulat)
- Cina : pbinaan pngairan & pngawalan banjir & pbinaan tembvok besar
- bdasarkan teori feng shui (bdasarkan susunan yg mpunyai kharmonian)

- Seni ukir =
- bg tujuan agama, kecantikan, ketokohan, kebesaran tokoh & utk mgamabarkan falsafah zaman
- Mesir : melalui kuil², piramid & tiang² batu
Mggambarkan upacara agama, mitos & pkara tetentu sbg maklumat kpd rakyat (Sphinx – singa bkepala manusia)
- Mesopotamia : ukiran patung² drpd tembaga & gangsa (utk phiasan & keagamaan)
- China : ukiran tembikar, sampan, batu jed, gangsa, tanah liat, kayu & batu
- utk tujuan agama & mggambarkan status seseorg
- Melayu : dlm pbuatan barang perak, emas, tembaga & kayu
- ukiran bcirikan plbagai motif & maksud (cth keris, barang phiasan emas & ukiran rumah)
- mnggambarkan budaya dlm tamadun melayu (corak tumbuhan & alam psekitaran)

- Kaligrafi =
- definisi : garis / tulisan tangan yg indah / cantik dihasilkan dgn mggunakan berus / pen khas (bahasa arab disebut Khat)
- lukisan cina adalh kombinasi seni puisi, kaligrafi & lukisan
- kaligrafi islam tbahagi 2 (kaligrafi tulis & kaligrafi lukis)
- kaligrafi tulis : berbentuk dr huruf arab mnurut ketentuan & aturan (nasakh, thuluth, kufi, diwani)
- kaligrafi lukis : mggunakan huruf arab sbg asas dgn mggunakan cat minyak / acrylic (atas kanvas), cat air / pastel (atas kertas), batik (atas kain)
- kaligrafi merupakan sumbangan seni yg tinggi nilai kpd tamadun dunia hingga sekarang

Seni lukis =
Definisi : pmikiran yg mggambarkan sesuatu pkara, kjadian & luahan prasaan bdasarkn p[eristiwa blaku
China : wujudnya sekolah lukisan utk mlatih plukis yg berbakat (Wen Jen Hua)
- byak mggunakan unsur alam dlm lukisan (buluh mggambar semangat yg tidak mudah luntur, burung jenjang & itik mggambarkan kbahagian pasangan suami isteri)
- India : bsifat keagamaan yg dipengaruhi Bauddha, Hindu & Islam
- sumbangan dpt dilihat dlm buku panduan asas & rujukan tentang lukisan (Vishnuharmottaram)
- Eropah : bmotifkan pmandangan , hasil seni bina & keadaan masyarakat
- Leonardo da Vinci tkenal dgn potret Monalisa
- sumbangannya; masyarakat mngagumi hasil lukisan yg mpunyai nilai yg tinggi & khalusan pmbuatannya
-
4. jelaskan hubungkait sistem sosial dlm kesenian
- mereka yg mpunyai kemahiran seni diletakkan status profesional / kelas menengah (mjadi pakar rujuk dlm bidang masing²
- mpunyai taraf yg sama dgn golonganb profesional lain spt (doktor, ahli ekonomi / kewangan)
- biasanya diturunkan melalui warisan (kturunan ahli muzik, ahli ukir,)
- Arab jahiliah : pnyair diberi pohormatan yg tinggi (syair yg menang dlm ptandingan digantung di dinding kaabah sbg phormatan)

5. Apakah faktor utama yg mpengaruhi pkembangan seni setiap tamadun?
- utk rakyat mnyampaikan mesej mereka
- utk mperkembangkn aspek tulisan
- mcerminkan aspek pkembangan manusia
- thasil dr pmikiran yg bkembang / pningkatan kualiti hidup

6. terangkan kaedah pngaruh sesuatu kesenian bkembang masuk dlm sesuatu tamadun
- akultrasi = pnyerapan budaya asing ke dlm sesuatu budaya setempat / sebaliknya
- budaya seni meresap masuk akibat drpd penerimaan sesuatu agama baru dlm masyarakat
- cth seni muzik & nyanyian melayu (nasyid, bzanji, marhaban) hasil drpd seni Islam yg dibawa oleh org Arab & India
- pnyerapan seni dr segi kesusasteraan (merong mahawangsa, awang sulong) cerita mitos, epik & lagenda adalah pngaruh agama buddha

- Penyerapan = proses pngambilan sesuatu kesenian yg dibawa masuk terus ke dlm masyarakat yg belum dimilikinya
- pbinaan candi Buddha Borobodur ; senibinanya seni bina Buddha yg dibawa oleh pengaruh agama Buddha ke masyarakat nusantara
- pmbinaan nusantara b’asaskan kayu (pngaruh India & Buddha lebih kpd kemahiran dlm mbuat bangunan b’asaskan batu
- pbinaan masjid banyak pngaruh senibina Parsi, Rom Turki & Sepanyol (diserap ke dlm senibina Islam)

- Ubah suai = ciri² teknologi & bentuk sebelum ini diubah suai mngikut kperluan stempat
- sbelum kdatangan Islam kesenian melayu nusantara banyak dipengaruhi unsur hindu &Buddha (ukiran bcorak kosmos, haiwan & benda hidup)
- selepas Islam bkembang, senibina islam b’ubah kpd tumbuhan, benda bukan hidup (ubah suai blaku kerana pngaruh kefahaman agama & keadaan semasa)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan