1. berikan definisi bahasa mngikut tokoh² bahasa
- reed, c.a.: bahasa adalah lambang² yg kita jadikan sbg simbol² khusus utk mewakili sesuatu
- simanjuntak: satu struktur yg unik drpd bunyi² & ucapan yg dipilih & disusun secara sewenang²nya (arbitrari) utk dipakai oleh sesuatu masyarakat utk bhubung
- bloom: lambang² ptuturan yg dikeluarkan secara sewenang² & dipersetujui & digunakan utk bkomunikasi
- kesimpulan: bahasa tdiri drpd lambang² ptuturan yg dikeluarkan secara sewenang²nya (arbitrari)
2. bincangkan pemerolehan bahasa mngikut teori behaviorisme
- mnekankan kpentingan psekitaran dlm pmbljaran bahasa yg blandaskan teori plaziman operan
- pmbljaran bahasa kanak² blaku apabila ibu bapa / ahli keluarga yg lain mngajar kanak² bcakap & mberi galakan dgn mberi ganjaran setiap kali kanan² dpt meniru / mnyebut pkataan yg diajar itu. (ganjaran – pujian, senyuman, ciuman, tepuk tangan, pelukan dll yg mrangsang kanak² bcakap)
- manusia secara s/jadi dilahirkan dgn k’upayaan mplajari bahasa. (k’upayaan btutur adalah satu bentuk plakuan manusia yg dikenali sbg plakuan bahasa
3. apakah ciri² pmbljaran dlm teori behaviorisme?
- i. pmbljaran adalah satu proses mekanis yg tjadi antara rangsangan & tindak balas
- ii. suatu tindak balas akan diulangi jika diikuti dgn ganjaran
- iii. tindak balas yg diberi ganjaran (+) juga akan diulangi
- iv. sesuatu tindak balas yg sering diulangi akan mbentuk kbiasaan
4. bincangkan pemerolehan bahasa mngikut teori mentalis
- pemerolehan bahasa blaku secara mentalis
- kanak² dilahirkan dgn alat pemerolehan bahasa yg bsifat universal
- manusia telah diperlengkapkan dgn sesuatu yg khas secara s/jadi utk berbahasa
5. apakah p’amatan penting yg diberikan oleh chomsky?
- i. semua kanak² normal asalkan didedahkan dgn bahasa ibunda, akan memperoleh bahasa itu
- ii. pemerolehan bahasa tidak ada kaitan dgn kcerdasan
- bahasa tidak dpt diajar kpd makhluk lain
- iv. proses pemerolehan bahasa semua kanak² adalah sama mngikut jadual
- v. struktur bahasa sgt rumit & berbentuk sejagat
6. bincangkan pemerolehan bahasa mngikut teori kognitif
- pkembangan bahasa kanak² bkait rapat dgn pkmbangan mentalnya
- bahasa kanak² adalah manifestasi penting drpd pkmbangan mentalnya
- pringkat ptama - kanak² mbentuk skema / struktur kognitif hasil drpd interaksi dgn psekitaran
- pringkat pra operasi – pnguasaan bahasa kanak² semakin bkmbang
- dlm pringkat umur 4 thn, kanak² sudah pandai bcakap & boleh mbentuk ayat serta memahami pcakapan org lain
- pringkat operasi konkrit – sudah dpt mnguasai kemahiran spt hukum pngekalan, konsep hubungan, pkategorian & psirian
7. bincangkan pemerolehan bahasa mngikutv teori interaktional
- kbolehan kognitif shj tidak dpt mjelaskan pnguasan bahasa kerana pkmbangan kognitif hanya mlengkapkan seseorg kanak² dgn kbolehan mtafsir makna, ttp tidak jamin boleh dilahirkan dlm bentuk bahasa
8. senaraikan komponen² bahasa
- komponen bentuk: fonologi, morfologi & sintaksis
- komponen kandungan: semantik
- komponen pggunaan: pragmatik
9. apakah pbezaan antara fonologi & morfologi?
- fonologi: bunyi² bahasa yg diucapkan & p’aturan² bg menentukan bagaimana bunyi² itu dihasilkan
- morfologi: bidang yg mkaji struktur kata / bidang yg mkaji proses pmbentukan pkataan drpd unsur makna yg paling asas
10. apakah yg makna sintaksi?
- unsur tbesar dlm tata tingkat tatabahasa
- sintaksis / ayat boleh tbina drpd unit² tatabahasa yg lebih kecil spt frasa, pkataan & morfem
- merupakan satu bentuk pngucapan yg didahukui & diakhiri dgn ksenyapan serta mngandungi fikiran yg sempurna
11. berikan pbezaan kandungan & pggunaan (pragmatik)
- kandungan: tdiri drpd semantik (makna) mrujuk pkataan digunakan secara bmakna dlm komunikasi
- Pggunaan (pragmatik) : bahasa digunakan atas sebab² tertentu yg khusus
- Kita berbahasa utk mcapai matlamat komunikasi & fungsi sosial
- Konsep pragmatik – mnyampaikan mesej yg dikehendaki secara lisan & bukan lisan
- Mngembangkan kemashiran berbahasa utk pkmbangan kemahiran interpersonal, kreatvt & pbentukan t/laku
12. jelaskan jenis bahasa (pbezaan bahasa pnerimaan & pelahiran)
- bahasa penerimaan (receptive): merupakan k’upayaan memahami input komunikasi bahasa samada dlm bentuk pcakapan / penulisan
- bahasa plahiran (expressive): merupakan bentuk bahasa yg dpertuturkan / ditulis
13. apakah ciri² t/laku bg kanak² yg mhadapi masalah bahasa penerimaan?
- btindak balas secara tidak konsisten thdp bunyi / pcakapan
- tumpuan yg singkat, w/pun thdp pkara yg diminati
- tidak mnunjukkan reaksi ketika org lain bcakap dgnnya
- sukar memahami komnsep yg abstrak
- mudah tertarik kpd bunyi² luaran ketika bcakap dgnnya
- ada masalah dgn pktaan yg banyak makna
- masalah dgn mngenal hubungan pkataan dgn idea
- kerap mberi jawapan yg tidak sesuai
- sukar mplajari makna pkataan baru
- bmasalah dlm urutan peristiwa (cth hari dlm seminggu)
-
14. apakah ciri² t/laku bg kanak² yg mhadapi masalah bahasa plahiran?
- seorg pdiam
- tidak mngambil bahagian dlm pbincangan kelas
- kerap salah mggunakan pkataan
- mggunakan pkataan dgn susunan yg salah dlm ayat
- lesu & tidak bmaya ketika b’ucap
- banyak mggunakan gerakan fizikal drpd ekpresi verbal
- sentiasa mggunakan ayat² pendek
- bjalan² bila diajukan soalan / mdengar cerita
- mggunakan pkataan secara blebihan utk mjelas idea yg konkrit
- gagal memahami ptunjuk yg menandakan dia perlu bhenti bcakap
- sgt sukar mngingat
TOPIK 2: MASALAH BAHASA DAN KOMUNIKASI
1. berikan definisi masalah bahasa
- klemahan dlm k’upayaan utk memahami / mggunakan pkataan² mngikut konteks, samada secara verbal / nonverbal (the national information center for children & youth with disabilities)
- kcacatan / pkmbangan pmahaman yg mnyimpang / kandungan bahasa / pggunaan dlm ptuturan, tulisan, (atau kedua²nya) / sistem simbol yg lain. (the american speech-language-hearing associations)
2. apakah ciri² masalah bahasa?
- pggunaan pkataan & makna yg kurang sesuai
- tidak upaya mnyampaikan idea
- bentuk tatabahasa yg kurang sesuai
- kurang pbendaharaan kata
- tidak upaya mngikut arahan
3. mnurut ASHA masalah bahasa yg dihadapi ialah:
- fonologi: kerap mbuat ksalahan mggantikan bunyi dlm pkatan spt (nama utk mama)
- morfologi: pggunaan imbuhan yg luar biasa, struktur ayat yg salah & pggunaan tenses yg salah (dlm BI)
- sintaksis (ayat): mlibatkan kesalahan tatabahasa yg boleh mberi kesan dlm mnyusun & mnyampaikan pdpt
- semantik: pbendaharaan kata yg lemah, mggunakan makna pkataan yg tidak sesuai, & tidak b’upaya memahami makna pkataan
- pragmatik: mlibatkan ktidakupayaan kanak² memahami / mggunakan bahasa dlm konteks / pbualan dlm situasi berbeza
4. apakah punca masalah bahasa
- kelewatan bahasa: kanak² yg mperoleh bahasa lewat drpd kbiasannya (memerlukan intervensi awal utk mbantunya)
- aphasia: bpunca drpd kerosakan otak (kanak² = semasa lahir / ktumbuhan otak / org dewasa = akibat strok / kecederaan akibat kmalangan)
- gangguan proses auditori pusat: otak tidak dpt mterjemah maklumat auditori yg diterima drpd telinga dgn baik
- (aphasia = masalah bahasa akibat drpd ktidakupayaan utk mbentuk, / mperoleh semula & mberi makna kpd simbol² arbitrari bahasa)
5. apakah masalah bahasa yg dihadapi oleh kanak² masalah pmblajaran?
- mngingat kmbali pkataan
- mnyatakan pkara / bentuk yg abstrak
- memahami pkataan yg mpunyai plbagai makna
- mggunakan ayat yg betul & lengkap
- meminta pjelasan utk mesej yg kurang difahami
- mhasilkan mesej yg kompleks dr segi sintaksis
- memaklumkan sesuatu maklumat kpd org lain
- mplbagaikan gaya komunikasi utk mnyesuaikan dgn pdengar yg berbeza
6. apakah intervensi pngajaran bahasa yg dpt mbantu kanak² mngatasi masalah pnguasan bahasa?
- i. ajar bahasa dlm situasi: cth mbantu ayah di kebun
- ii. ikut urutan pkmbangan bahasa normal: bdasarkan kmampuan kanak² mngikut pringkat umur mereka
- iii. strategi pngajaran: guna strategi pngajaran yg khusus & bkesan ketika mperkenalkan konsep baru
- iv. bcakap tentang apa yg mereka fikir / lakukan: latih kanak² bcakap / mnyampaikan tentang apa yg mereka sedang fikirkjan / sedang mereka lakukan.
- v. terangkan apa yg org lain lakukan: minta murid mceritakan pkara yg dilakukan oleh org lain
- vi. gunakan cth yg betul: spy murid² dpt meniru kemahiran bahasa yg betul
- vii. gunakan aktvt harian: dlm mnyediakan latihan kemahiran bahasa dlm lingkungan konteksnya (di rumah / di sekolah)
7. apakah yg dimaksudkan dgn intervensi awal?
- Iaitu tindakan awal utk mbvantu memulihkan / mngurangkan masalah yg dihadapi oleh kanak²
8. ptuturan mpunyai 4 unsur. Huraikan
- Suara: tbentuk dlm 3 komponen iaitu pic (tinggi rendah nada suara), kekuatan / knyaringan suara & kualiti suara.
- Bunyi / resonan: aspek bunyi² ptuturan (dianggap sbahagian drpd suara)
- Ada indvdu bsuara kuat, lemah / tlalu nyaring
- Artikulasi: mlibatkan gigi, lelangit, bibir, & pgerakan lidah, utk mngeluarkan bunyi² bahasa
- Klancaran: k’upayaan btutur tanpa t’agak² / tsekat² yg boleh mgganggu komunikasi
9. apakah yg dimaksudkan dgn ptuturan normal?
- k’upayaan mngeluarkan bunyi² bahasa mlalui mulut
- dilafazkan dgn baik
- mpunyai kualiti semula jadi
- rentak & kadar yg baik
- mpunyai pbendaharaan kata yg mcukupi sesuai dgn pringkat umur
10. masalah ptuturan boleh dibahagikan kpd 3 kategori. Huraikan
- 1. masalah artikulasi:
- atau gangguan artikulasi adalah pngeluaran bunyi² yg abnormal (mnyebabkan pcakapan mjadi tidak tepat / pcakapan tidak sesuai)
- masalah artikulasi terdiri:
- i. pggantian: bunyi tertentu dlm sesuatu pkataan digantikan dgn bunyi yg lain (malan utk makan)
- ii. pgguguran: pgguguran / mhilangkan sesuatu bunyi konsonan. Pgguguran boleh blaku di pmulaan, di tengah, / akhir pkataan. (idung utk hidung / besa utk besar)
- iii. pngubahan: sebutan asal diubah hingga mhilangkan maknanya. (susah disebut syusyah)
- iv. pnambahan: mnambahkan bunyi tertentu dlm pkataan spt bawa disebut bawah / bawuah
- 2. masalah suara:
- Gangguan suara mlibatkan kualiti bunyi suara yg tidak normal / luar biasa.
- Suara kurang mnyenangkan apabila dikeluarkan secara sengau, serak / garau & berbisik
- Petunjuk gangguan suara:
- i. suara sengau
- ii. suara org yg sesak nafas
- iii. suara berbunyi kasar / spt org mnarik nafas sambil bcakap
- iv. suara sgt plahan
- v. Bcakap spt blagu
- vi. bcakap senada
- vii. pic suara biasanya tinggi / rendah
- viii. corak pnekanan pkataan dlm ayat yg blainan drpd biasa
- ix. bsusah payah mnyebut pkataan (mngerdip mata, dahi bkerut, mggemgam tangan dsbgnya)
- 3. Masalah kelancaran:
- Mlibatkan aliran ptuturan yg mpngaruhi kadar & klicinan ptuturan seseorg.
- Gagap adalah bentuk gangguan klancaran ptuturan
- Fakta yg bkaitan dgn gagap:
- Gagap sesuatu yg mesti blaku kpd setiap kanak² (2 – 4 thn). b’ansur² pulih stelah mlalui pngalaman interaksi dgn psekitaran
- Kaum lelalki lebih ramai gagap
- Gagap boleh diturunkan mlalui genetik / keluarga
- ciri² gagap:
- ptuturan tidak lancar (mngulang² mnyebut pkataan & pmanjangan bunyi pkataan)
- mlakukan pngulangan & pmanjangan sebutan satu huruf yg sama
- gagal mngaitkan pkataan dgn emosi
- cuba mnyembunyikan masalah gagap (mngubah nada & kadar ptuturan, memejamkan mata, mngulang sukukata, pkataan / frasa & mggerakkan tangan semasa btutur)
11. apakah punca masalah artikulasi?
- sumbing bibir / sumbing lelangit: kecacatan lelangit / bibir ialah kerenggangan tulang mulut, tisu lembut & struktur bahagian atas bibir (pngeluaran udara mlalui hidung)
- kecacatan lidah:
- pnyakit / kecacatan pada hidung:
- klumpuhan otak: yg mngawal sistem saraf tunjang & pgerakkan otot alat ptuturan (sukar mngeluarkan bunyi / suara yg betul)
- pniruan ptuturan yg salah: kanak² belajar btutur dgn meniru ptuturan org dewasa dgn mnyebut pkataan dgn pelat (nacik utk nasi)
- faktor psekitaran: psekitaran keluarga yg tidak banyak bcakap, mggunakakan dua atau lebih bahasa, tekanan emosi / kanak² yg tbiar tanpa bimbingan org dewasa
12. bagaimanakah utk mbantu kanak² yg mngalami masalah artikulasi?
- 1. terapi ptuturan: ahli terapi akan b’interaksi secara indvdu, kump kecil / secara terus dlm kelas
- strategi:
- i. aktvt intervensi: ahli terapi interaksi dgn kanak² mggunakan bahan spt gambar, buku, objek / peristiwa yg blaku utk mrangsang pkmbangan bahasa kanak²
- ahli terapi mnunjukkan cara pnyebutan yg betul (mggunakan kaedah latihtubi)
- ii. terapi artikulasi: mlibatkan artikulasi, phasilan bunyi & latihan² tunjuk cara pnyebutan yg betul (dijalankan secara pmainan)
- 2. pdekatan interaktif: ahli terapi mggunakan sifat s/jadi kanak² utk bcakap tentang apa yg sedang dilakukan, merancang utk lakukan, pkara yg ingin dilakukan.
- Sesi pmulihan dilakukan ketika kanak² sedang bmain, makan / semasa pergi ke restoran
- 3. komunikasi tambahan: bahasa isyarat kod tangan yg biasa digunakan utk kanak² mhadapi masalah ptuturan yg teruk
13. apakah punca masalah gagap & bagaimanakah utk mngurangkan masalah tsebut?
- punca gagap:
- i. ktidaksediaan mekanisma neuromuscular utk ptuturan ketika kanak² (otot² ptuturan belum bsedia & tidak stabil)
- ii. keadaan psekitaran t’utamanya psekitaran rumah yg tidak selamat, tidak mggembirakan, & hubungan emosi yg tidak cukup dgn ibubapa
- iii. fizikal yg lemah akibat kurang zat makanan & maslah kesihatan
- iv. kejutan secara tiba² spt kmalangan, kmatian org tsayang (ibu bapa), pngalaman yg mnakutkan & mhidap pnyakit
- v. Pniruan ptuturan yg salah semasa proses mula blajar
- vi. sejarah ahli keluarga yg gagap, kmungkinan akan diturunkan kpd anak²
- vii. seorg yg mahir tangan kiri boleh gagap jika dipaksa mggunakan tangan kanan utk mnulis / sbarang kerja
- panduan mngurangkan gagap:
- i. mnyesuaikan diri dgn gagap: sedarkan mereka bahawa ramai org yg mngalami masalah bcakap tsekat² & mungkin gagap dlm masa² tertentu
- mereka perlu mnerima hakikat secara (+) tanpa rasa takut & beremosi
- ii. terapi mngurangkan ketegangan: akan mngurangkan ketegangan fizikal & mental. (akan mningkatkan keselesaan & ketenangan mental. Ini boleh mningkatkan kecekapan & kyakinan utk mjalani khidupan tanpa tekanan)
- iii. latihan² yg mbantu mngawal ptunjuk gagap: latihan nyg boleh mnyumbang ke arah pngalaman ptuturan yg lancar & mbantu mereka mngawal gagap ketka blaku
- iv. pbincangan, cadangan & tugasan : setiap kali rawatan, masalah & situasi tertentu akan dibincangkan
- cadangan diberi utk mngatasi masalah yg dihadapinya & mjadikan situasi gagap sbg latihan utk mlaksanakan cadangan² yg diberi
- v. terapi kump: mhadiri sesi terapi secara kump. (btemu dgn org lain yg mhadapi masalah yg sama & bkongsi masalah masing²)
TOPIK 3: KEMAHIRAN LISAN
1. apakah definisi mdengar & huraikan pdpt Jalongo yg mnyatakan bahawa kemahiran lisan mlibatkan 3 pkara penting
- definisi mdengar: satu proses minda yg mberi makna kpd bahasa ptuturan
- pdengaran (hearing): proses fisiologi yg mrangkumi ktajaman pdengaran / k’upayaan mdengar & psepsi pdengaran (k’upayaan mbezakan bunyi², mngadun bunyi², & mnyimpan urutan bunyi dlm ingatan)
- mdengar (listening): bentuk t/laku psepsi (mberi tumpuan, mjadi peka, & memilih ptunjuk² isyarat drpd psekitaran
- auding: t/laku pmahaman yg bmula drpd pdengaran & mdengar
- (tmasuk mperoleh makna drpd apa yg didengar, mhubung bunyi sesuatu yg sudah diketahui, mnyusun, mbayangkan, &mhargai apa yg didengar)
2. nyatakan kpentingan kemahiran mdengar
- asas kpd proses komunikasi
- kbolehan bahasa yg mula² sekali bg kanak²
- mdengar asas kpd kemahiran bahasa yg lain (btutur, mbaca & mnulis)
- kemahiran bahasa yg paling kerap digunakan oleh manusia
3. apakah kperluan mdengar?
- berbeza mngikut situasi
- kemahiran mdengar tidak formal di rumah, taman pmainan, ketika bmain dgn rakan
- kperluan mdengar di sekolah bcorak formal (bcorak akademik, spt syarahan, pidato & kuiz)
4. apakah tujuan mdengar?
- mdengar dlm interaksi sosial (spt berbual & mesyuarat)
- utk mdapatkan hiburan: spt mdengar radio, mnonton tv, filem
- mdengar utk mdptkan maklumat & pngetahuan
5. huraikan tentang kemahiran btutur
- definisi: kgiatan mlafazkan bunyi² yg dilahirkan drpd alat sebutan (artikulator). Mrupakan kemahiran b’interaksi dlm suasana berbhasa manusia.
- kanak² mnguasai kemahiran btutur hasil drpd meniru / mngajuk ptuturan org dewasa di psekitarannya
- rangsangan & ganjaran diterima mggalakakannya mngulang² pkataan shingga dpt mnguasai ptuturan yg lebih kompleks
6. apakah aspek penting ptuturan yg perlu diberi phatian? (kamarudin hj husin)
- sebutan: mbunyikan huruf², pkataan / ayat dgn tepat & jelas
- tekanan:
- mora (panjang pendek):
- jeda (psendirian):
- intonasi: keadaan bunyi yg mnaik / mnurun ketika sesuatu ayat dilafazkan (boleh mbawa makna yg berbeza jika disebut dgn intonasi yg berbeza)
- nada:
- tatabahasa:
- klancaran: btutur tanpa tsekat², kemas & t’atur
- kfasihan: bukan shj lancar ttp jelas & tepat sebutannya (tanpa ada unsur dialek)
- laras bahasa:
7. apakah pbezaan masalah kemahiran lisan yg tunjukkan mlalui bahasa plahiran (ekspresif) & bahasa pnerimaan (reseptif)
- masalah bahasa plahiran:
- i. tidak mpunyai pbendaharaan kata yg mcukupi (mgganggu klancaran & tidak dpt mnyampaikan mesej dgn jelas)
- ii. gagal mngaitkan makna dgn pkataan yg diucap
- iii. lemah dlm mnyusun ayat² dlm ptuturan
- iv. gagap
- masalah bahasa penerimaan:
- i. tidak mpunyai pbendaharaan kata yg mcukupi (utk memahami pcakapan org lain)
- ii. mngalami masalah pdengaran (hingga mjejaskan pnerimaan input lisan drpd org lain)
- iii. mdengar secara memilih pkara yg hendak didengar shj (mgkin m’abaikan input yg bguna)
8. masalah bahasa lisan dpt dibahagikan kpd 3 kategori, huraikan
- masalah artikulasi: mlibatkan pggantian, pgguguran, pngubahan & pnambahan (pngeluaran bunyi ptuturan yg tidak normal shingga ptuturan mjadi tidak tepat)
- masalah suara: spt sengau akibat sumbing, tsangat garau, tlalu nyaring / tlalu plahan.(mberi kesan kpd proses komunikasi)
- klancaran: disebabkann masalah gagap (mnyebut sesuatu pkataan secara b’ulang² / tsekat²)
9. apakah masalah bahasa lisan yg digariskan oleh abd aziz talib?
- kecacatan fizikal:
- kecacatan ptuturan = spt sengau, pelat & bisu
- kecacatan plihatan = spt rabun & buta
- kecacatan p’amatan = spt mlihat huruf tbalik
- kecacatan pdengaran = spt kurang dengar / pekak
- keccatan tangan = boleh mnimbulkan masalah menulis
- gangguan bahasa ibunda:
- pngaruh dialek tmptan:
- pngaruh negatif media massa: pggunaan bahasa rojak & tidak tepat sebutannya (pasca disebut paska)
10. apakah bentuk ujian mdengar yg boleh dilaksanakan di pringkat rendah?
- mdengar & mngenal objek dgn pkataan
- memaham maksud ayat
- mlaksanakan arahan
- mdengar utk mdptkan maklumat
- mdengar & mngecam bunyi
- mdengar utk mdiskriminasi butiran
- mdengar & memadan
- mdengar & mnulis dsbgnya
11. apakah bentuk ujian yg boleh digunakan utk mnilai kemahiran btutur?
- btutur bdasarkan gambar
- bcerita bdasarkan gambar bsiri
- mlaporkan pristiwa yg dialami
- mnerangkan cara mbuat sesuatu dsbgnya
12. apakah aspek kemahiran yg dinilai di sek menengah?
- bacaan nyaring: sebutan, klancaran, keteloran, intonasi, kfasihan dsbgnya
- mjawab soalan kfahaman secara lisan
- pbualan mgikut tajuk (secara pbualan, soal jawab / berbincang)
13. nyatakan 6 sebab mengapa pnilaian ujian lisan utk kanak² bkeperluan khas adalah sukar & perlu dijalankan dgn teliti.(jalongo)
- tidak ada pngalaman: kanak² tiada pngalaman mngambil ujian, & tentang prosedur ujian. Juga tidak mngerti kpentingan ujian
- tidak ada tindak balas: kanak² tidak mjawab item ujian (tidak bmakna mereka tidak tahu jawapannya. Mgkin tidak berani / tiada kyakinan diri)
- bias budaya: mgkin mberi klebihan / tidak jika ujian hanya tertumpu kpd klompok tertentu shj
- kpalsuan: mgkin murid dpt mjawab soalan spt mnunjukkan gambar yg disebut oleh pmeriksa (ttp tidak bmakna kanak² dpt memulakan pbualan dgn org lain / rakan sebaya)
- kbijaksanaan ujian: murid² sering dihantar tuisyen utk semata² utk mnyediakan diri utk mduduki ujian (kanak² diajar cara² mngambil ujian shsj mgkin secara mhafal)
- bentuk binaan ujian: sesi ujian yg panjang tidak mnguntungkan murid (25 minit sudah cukup lama)
TOPIK 4: STRATEGI PENGAJARAN LISAN
1. berikan definisi pdekatan
- mcerminkan satu falsafah, pandangan, pegangan / pdirian bg mlihat, memahami & mdekati sesuatu pkara.
- Pdekatan bsifat abstrak & falsafah yg bkaitan bsifat teoritis
- Kekuatan sesuatu pdekatan hanya dpt dinilai setelah dilaksanakan
2. huraikan 4 jenis pdekatan pngajaran bahasa mngikut kamaruddin hj husin
- pdekatan induktif: pngajaran dimulakan secara mlihat cth² unsur bahasa yg diajar.
- Mlalui cth² mbantu murid mbuat ksimpulan / kputusan tentang aspek bahasa yg diajar
- Murid mbuat ksimpulan sdiri bdasarkan pemahamannya
- pdekatan deduktif: pngajaran dibuat dgn mberi ksimpulan / generalisasi tlebih dahulu di awal pngajaran & kemudian dikemukakan cth² yg sesuai
- pdekatan eklektik: pngajaran yg mggabungkan pdekatan induktif & deduktif
- (cth / fakta – ksimpulan – cth) (ksimpulan – cth – generalisasi)
- pdekatan komunikatif: murid diberi pluang mggunakan bahasa dlm konteks & situasi tertentu
- murid dilatih mggunakan bahasa dgn p’aturan² yg betul (tmasuk kemahiran mggunakan bahasa mngikut konteks & situasi)
3. berikan pbezaan pdekatan induktif & pdekatan deduktif
Aspek Pdekatan deduktif Pdekatan induktif
Andaian Pnyusunan awal amat bguna kpd murid Murid mnemui manfaat jika mnemui jawapan sdiri
Cara Generalisasi – cth Cth – generalisasi
Peranan guru Sbg pbentang & phurai jawapan Sbg pdorong & pngarah dlm pcarian jawapan
Peranan plajar Sbg penerima jawapan yg pasif Sbg pcari jawapan yg aktif
4. apakah pbezaan antara kaedah & teknik?
- kaedah: cara yg digunakan dlm sesuatu proses pngajaran. (cara mngajar yg disusun & dilaksanakan utk mngajar sesuatu kemahiran bahasa kpd pelajar dlm drj)
- kaedah utk mnyokong pdekatan pngajaran yg dipilih
- kaedah t/bahasa, kaedah terus, kaedah nahu tjemahan dsbgnya
- teknik: cara yg lebih khusus yg digunakan utk mngajar sesuatu kemahiran / apek bahasa
- bcerita, blakon, bbincang, sumbang saran, tunjuk cara, main peranan, soal jawab dsbgnya
5. jelaskan mngenai teknik² dlm pngajaran lisan
- teknik bcerita: guru mnyampaikan pngajaran mlalui bcerita² (guru mceritakan kpd murid)
- disusuli dgn aktvt spt soal jawab, murid mceritakan smula dsbgnya
- guru mbantu murid mlalui soalan² / gambar² bsiri / tunggal
- guru mberi phatian kpd aspek sebutan, bahasa, gaya ptuturan & klancaran
- teknik pbualan: btujuan mlatih murid bkomunikasi secara sosial spt melalui telefon,
- pbualan bkisar tentang pkara yg blaku dlm khidupan mereka setiap hari
- pbualan boleh antara guru – murid / sesama sdiri
-
- teknik mnyanyi: sbg satu bentuk aktvt yg mrehatkan & mnyeronokkan
- teknik mnyanyi utk mnarik minat murid utk mngikuti pngajaran
- guru bijak memilih lagu (yg betul t/bahasa, & pbendaharaan kata)
- teknik lakonan: kanak² dilatih mlakonkan watak² tertentu dgn mggunakan skrip yg pendek & ringkas
- teknik ini dpt mlatih sebutan, intonasi & klancaran ptuturan
- mlatih mggunakan plbagai jenis ayat spt ayat pnyata, ayat tanya, ayat seruan & ayat perintah
- teknik boneka: sangat digemari oleh murid² kerana sangat mnarik & mhiburkan
- mberi pluang kpd murid bcakap & blakon dgn mggunakan boneka sesama mereka
- teknik main peranan: murid malkonkan watak yg dipilih badasarkan cerita / situasi yg ditetapkan
- Guru mberikan situasi & murid malkonkan tanpa skrip
- teknik berbincang: samada pbincangan murid dgn guru / antara murid dgn murid
- isi² penting dicatat, kmudian isi disusun mngikut khendak tajuk pbincangan
- teknik pbahasan: utk mlatih murid² kemahiran btutur di hdpan khalayak yg ramai
- utk mbentuk kyakinan diri yg tinggi di kalangan murid sekolah
6. huraikan tentang teknik latih tubi dlm pngajaran bahasa
- dijalankan secara mngulang² aspek kmahiran lisan yg hendak diajar
- bkesan utk mngajar sebutan, intonasi & struktur ayat (pringkat sekolah rendah)
- akan dpt mbantu mereka mngingat kemahiran lisan yg dipelajari
- (latih tubi aspek sebutan / fonologi) (latih tubi aspek struktur / ayat)
7. berikan pbezaan latih tubi pasangan minimal & latih tubi pemintal lidah
- l/tubi pasangan minimal: guru perlu mnyediakan senarai pkataan yg mngandungi konsonan d dan l (minta murid mnyebut b’ulang kali hingga mahir)
- l/tubi pmintal lidah: utk mlatih kanak² mnyebut sesuatu bunyi dgn betul & tepat
8. nyatakan jenis latih tubi aspek struktur ayat yg digunakan dlm pngajaran bahasa
- i. latih tubi gantian: gunakan jadual tukar ganti utk mbina ayat
- ii. latih tubi bkmbang: guru mnyebut separuh & murid mnyambung ayat tsebut
- iii. latih tubi ulangan:
- iv. latih tubi mngubah:
-
TOPIK 5: KEMAHIRAN MEMBACA
1. apakah pbezaan proses nyah kod (decode) dgn proses pemahaman?
- nyah kod: mlibatkan pmahaman tentang hubungan antara huruf² & mterjemahkan pkataan tulisan kpd bentuk yg sama dgn bahasa lisan
- pemahaman: mbolehkan seseorg memahami makna sesuatu pkataan / makna pkataan mngikut konteks
2. berikan definisi bacaan
- harris & sipay: proses utk mperoleh tafsiran yg bmakna tentang lambang² bcetak / btulis
- kenedy: k’upayaan seseorg utk mngecam bentuk visual (lambang grafik yg mewakili bahasa/pkataan), mhubungkan bentuk dgn bunyi / makna yg telah diketahui & b’asaskan pngalaman lalu, memahami & mtafsir maksudnya
3. nyatakan rumusan yg dibuat oleh marohaini mngenai definisi bacaan
- plakuan mbaca adalah kompleks & tidak dpt diphatikan (2komponen utama mbaca, iaitu kemahiran mngenal / mngecam pkataan & kemahiran memahami apa yg dibaca)
- mbaca mesti dpt mhasilkan pemahaman, selain pngecaman & pnyebutan pkataan (k’utamaan pd pemahaman)
- semasa mbaca, perlu bfikir, merasai & mbayangkan apa yg sedang dibaca
- tujuan, jangkaan & pngalaman lalu mpngaruhi apa yg akan dibaca
- dlm sesuatu proses bacaan, tdpt susun atur tugasan
Tugasan tsebut ialah
- mngecam / mngenal lambang / pkataan yg dilihat
- mngaitkan lambang / pkataan dgn bunyi / makna
- mterjemahkan makna pkataan (kaitkan pngetahuan sedia asa)
- mngumpul & mcantumkan idea, pkataan, & ayat hingga mjadi sebuah idea lengkap
- cuba mhuraikan idea kpd org lain
4. apakah proses² penting yg tlibat dlm pngajaran mbaca?
- mbaca sbg satu proses sensori (kederiaan): deria plihatan & pdengaran, mrupakan dua deria yg bhubung rapat dlm proses mbaca
- deria plihatan - lambang² dilihat & disalurkan ke otak utk diproses utk mdpt makna sebenar
- deria pdengaran – pdengaran yg baik mbolehkannya mbaca dgn baik
- seseorg perlu mdengar mesej yg diterima spy dpt mhasilkan semula mesej yg jelas & tepat
- mbaca sbg proses p’amatan: mbolehkan seseorg mngenal dgn tepat lambang² & mngaitkannya dgn bunyi² & juga makna
- p’amatan bacaan spt berikut-
- mdiskriminasi (mngecam & mbeza)
- figure graound (mngenal objek², bentuk / corak²)
- ingatan (mngingat kembali apa yg dilihat / didengar)
- turutan (memahami giliran & turutan
- mbaca sbg satu proses bahasa: mbaca dpt mbantgu manuisa bkomunikasi & bhubung sesama mereka mlalui sitem lambang² tulisan
- mbaca adalah satu proses kognitif: mlibatkan proses kognitif spt mngecam, mdiskriminasi, & memahami
- kecerdasan seseorg mpngaruhi kmampuan dlm mbaca
5. memahami konsep adalah merupakan faktor kesediaan membaca kanak². Apakah maksud bagi konsep tsebut?
- semua benda mpunyai nama
- nama benda boleh ditulis dlm pakataan
- kedua² saling btukar
- simbol² pkataan boleh dibaca
6. apakah faktor² yg mpngaruhi ksediaan mbaca kanak²?
- keadaan fizikal: mpunyai mata, telinga, & organ ptuturan yg sempurna
- pngalaman & psekitaran: akan merangsang otak & mnimbulkan minat mabaca
- emosi, motivasi, & sahsiah: dorongan yg diberikan oleh ibu bapa boleh mpngaruhi sikap mbaca kanak²
- kcerdasan: kanak² yg cerdas akan dpt mnguasai kemahiran mbaca dgn lebih cepat
- p’amatan: semas mbaca kanak² perlu mdiskriminasi huruf & mdiskriminasi bunyi² huruf
- pnguasaan bahasa: kanak² ygb mnguasain bahasa dgn baik akan dpt blajar kemahiran mbaca dgn cepat & dpt mbaca dgn baik
7. apakah faktor yg mpngaruhi kbolehan mbaca?
- faktor yg ada pd diri murid / pbaca
- faktor yg ada pd bahan bacaan
8. jelaskan peringkat pngajaran mbaca yg dinyatakan oleh kamaruddin hj husin
- pringkat pnyediaan murid: myiasat thp kesediaan murid t’utama pnguasaan bahasa & emosi murid serta pngetahuan sedia ada murid
- pringkat mdirikan asas: mggunakan plbagai bahan bantu mngajar & bahan bacaan yg sesuai (ringkas, menarik & bmakna)
- pringkat mlatih mbaca & memahami: bahan bacaan yg diguna hendaklah dipilih dgn baik. selain penekanan kpd aspek sebutan & klancaran, juga mnekankan aspek pmahaman
- pringkat mlatih mbaca utk hiburan / mcari maklumat: selepas boleh mbaca dgn lancar & memahami isi bahan bacaan, mereka akan memilih bahan bacaan utk mcari maklumat & utk mngisi masa lapang
- pringkat mbina & mngukuhkan sikap gemar mbaca: mngadakan ptandingan mbaca, pameran buku, peraduan mngarang, dsbgnya
9. bagaimana mnguji kemahiran mbaca & apakah tujuannya?
- ujian diagnostik bacaan akan dpt mbantu guru mngesan kesukaran² khusus bacaan murid
- tujuan: mngesan secara objektif ksukaran² yg dihadapi oleh murid dlm proses mabaca
- dijalankan bterusan spy maklumat yg diperoleh dpt mberin gambaran sebenar klemahan murid
10. apakah penekanan yg perlu dilakukan dalam ujian bacaan nyaring, mnurut Abd aziz talib?
- pringkat huruf abjad:
- i. mngenal bentuk huruf, mngenal nama huruf & mngenal bunyi huruf (huruf kecil)
- mngenal bentuk huruf, mngenal nama huruf & mngenal bunyi huruf (huruf besar)
- memadan huruf besar – huruf besar
- diskriminasi plihatan (huruf yg bdekatan bentuk, huruf besar dlm pkataan & huruf kecil dlm pkataan)
- diskriminasi pdengaran (huruf² yg bdekatan bunyi foniknya)
- pbalikan huruf (huruf besar & huruf kecil)
- peringkat pkataan:
- mbatang sukukata tbuka, mbatang sukukata ttutup & mbatang sukukata yg mpunyai gugusan konsonan
- pbalikan pkataan, mbezakan bunyi fonem (e & a dlm pkataan)
- mbatang & mcantumkan sukukata tbuka dlm pkataan
- mbatang & mcantumkan sukukata ttutup dlm pkataan
- mbatang & mcantumkan sukukata yg mngandungi gugusan konsonan dlm pkataan
- kekeliruan antara ejaan & sistem bunyi bahasa melayu & bahasa inggeris dlm pkataan
- mnyebut pkataan dasar & pkataan b’imbuhan
- pringkat frasa:
- mbaca frasa sbg satu unit makna / pmikiran
- pringkat ayat: mbaca ayat² pendek & mbaca ayat² panjang
11. apakah kesilapan yg dilakukan oleh murid dlm ujian bacaan nyaring? (abd aziz talib)
- mbuang / mninggalkan : bunyi huruf / pkataan / imbuhan
- ulangan: mngulang² pkataan / sukukata
- gantian: bunyi huruf / pkataan diubah gantikan
- tambahan: bunyi huruf / imbuhan / pkataan
- pbalikan: huruf / pkataan / frasa dibaca secara tbalik / songsang
12. apakah masalah t/laku yg ditunjukkan oleh murid semasa ujian bacaan nyaring dijalankan?
- mbatang sukukata tlebih dahuluj
- bacaan tsekat² (pkataan demi pkataan)
- mbaca tlampau cepat / gopoh (tidak mhiraukan tanda bacaan)
- mbaca tlampau lambat (merangkak²)
- tidak boleh mbaca langsung
13. nyatakan prinsip pngajaran pmulihan bacaan
- memulakan pngajaran pd thp yg sesuai
- murid diberi tanggungjawab thdp pmbljaran mereka (pmbljaran akan lebih baik)
- gunakan bacaan nyaring & bacaan senyap mngikut kesesuaian (bacaan nyaring sesuai utk mningkat kmahiran sebutan & klancaran. Bacaan senyap sesuai utk mngawal proses bacaan sdiri)
14. apakah komponen pngajaran pmulihan bacaan?
- bacaan pringkat pngajaran: mbaca bahan mngikut thp pmblajaran mereka (mjumpai pkataan baru, konsep² baru)
- pngajaran bfokus: bgantung kpd keperluan murid (murid fokus kpd aspek bacaan yg mereka hadapin ksukaran)
- mnyemak / mneliti semula: mbantu murid utk mngingati semula pkara yg telah dipelajari
- bacaan bebas: murid digalakkan memilih bahan bacaan sdiri tanpa bimbingan guru (utk mcari maklumat & mnyeronokkan)
TOPIK 6: MASALAH BACAAN
1. nyatakan secara ringkas masalah bacaan yg dihadapi oleh muird²
- mbuang / meninggalkan (omission): bunyi huruf, pkataan & imbuhan ditinggalkan ketika mbaca (cth kering disebut kerin)
- ulangan (repitition): mngulang² pkataan / suku kata semasa mbaca (bukan kerana gagap)
- gantian: mggantikan huruf / pkataan dlm ayat yg dibaca (ladang dibaca lalang)
- tambahan (insertions): bunyi huruf / pkataan ditambah semasa mbaca
- (cth: saya suka makan rojak = saya sangat suka makan rojak)
- Pmbalikan: huruf, pkataan, atau frasa dibaca secara tbalik / songsang
- Tidak kenal huruf: mnyebabkan kanak² akan mnyebut sesuatu huruf sesuka hati, / dgn hanya meneka shj & mjadikan pkataan itu tidak bmakna atau blainan makna
- Salah sebutan: kanak² tidak mngenal huruf / tidak tahu mbunyikan huruf sehingga sesuatu pkataan tidak bmakna lg dlm dlm konteks ayat tsebut
2. apakah t/laku yg mnunjukkan murid² mhadapi masalah mbaca?
- mbatang sukukata tlebih dahlu (sebelum mnyebut seluruh pkataan)
- tsekat² / tidak lancar (pkataan demi pkataan)
- t’agak²: bhenti sejenak: sebelum mnyebut sesuatu pkataan semasa mbaca (sebab tidak pasti klancarannya
- tlalu cepat / gopoh (tidak mghiraukan tanda bacaan)
- mbaca tlampau lambat / mrangkak²
- mnunjukkan pkataan dgn jari
- t/laku tidak selesa spt mngejip² mata, mngerut dahi, mggeleng kepala dsbgnya
- suara tlalu plahan & tidak jelas (blurring)
- mata tlalau dekat dgn bahan bacaan
- cuba mngelak drpd aktvt mbaca
- tidak boleh mabaca langsung
3. nyatakan tentang masalah dlm kfahaman bacaan murid
- gagal memahami maksud pkataan, frasa yg bkaitan (waktu spt selepas, sudah, sebelum, pagi, sekejap dsbgnya)
- tidak memahami maksud pkataan dlm plbagai situasi (panjatlah lagi pokok itu: yg bmaksud mlarang memanjat pokok itu)
- gagal memahami / mbuat urutan idea / peristiwa yg tdpt dlm bahan bacaan
- lambat mberi t/balas (t’utama tidak memahami arahan)
- gagal mhubungkan sebab & akibat dlm bahan yg dibaca
- tidak dpt mngenalpasti pkara yg tidak munasabah dlm bahan bacaan
- tidak dpt mtafsir / mggunakan carta, graf, peta, rajah dsbgnya
4. berikan bberapa langkah yg dpt mngatasi masalah pemahaman kanak²
- mlatih mbuat pmetaan semantik / peta konsep
- carta aliran utama utk mlatih mbuat urutan peristiwa
- mbuat carta organisasi
- mggunakan kamus utk mdpt makna pkataan
- mggunakan teknik pnyoalan 5WH
5. apakah punca masalah mbaca menurut Guy L.B.?
- faktor fizikal: spt masalah plihatan, masalah pdengaran, masalah ptuturan, masalah neorologikal spt kerosakan otak
- kerosakan otak (serebral palsi, aphasia, trencat akal, dll)
- masalah kesihatan (epilepsi, masalah jantung, kurang zxat makanan yg serius, dll)
- faktor kognitif & bahasa: thp kecerdasan yg rendah & terencat akal
- faktor bahasa – mlibatkan bahasa pnerimaan (receptive language) yg mlibatkan k’upayaan semantik & sintaksis
- faktor emosi, psekitaran & pdidikan: kggalan mbaca mjadikan kanak² kecewa & mjejaskan emosi
- faktor psekitaran – tidak mdpt kasih sayang keluarga, kurang zat makanan, tiada galakan keluarga dsbgnya
- faktor pdididkan – tidak mnyediakan peluang pngajaran secara indvdu, tidak mberi phatian thdp ksediaan mbaca kanak², m’abaikan kemahiran mbaca dlm aktvt sekolah & teknik pngajaran yg kurang bkesan
6. huraikan bagaimanakah kaedah mbaca yg sesuai utk mngajar bacaan
- kaedah abjad / huruf: mementingkan kanak² mngenal nama² huruf (a – z)
- mngenali huruf vokal, huruf konsonan & diftaong (au/ai/oi)
- mperkenalkan bunyi² huruf, huruf² digabungkan mbentuk sukukata & seterusnya pkataan
- kaedah pandang sebut / seluruh pkataan: tidak mggunakan kaedah mngeja
- mbaca adalah bdasarkan pkataan² ygb biasa digunakan seharian
- mperkenalkan beberapa pkataan dahulu & diulang² mnyebutnya
- kaedah fonik / bunyi: menekankan kpd hubungan bunyi² dgn huruf²nya
- bunyi huruf yg diperkenalkan tlebih dahulu & diikuti dgn mbunyikan sukukata & seterusnya mbunyikan pkataan
- kaedah gabungan bunyi-kata: dimulai dgn bunyi huruf, digabungkan dgn nama huruf & bentuk huruf
- seterusnya mbina sukukata & pkataan. Latih tubi mengeja adalah perlu
(kaedah khas pmulihan bacaan)
- kaedah VAK: mggabungkan deria plihatan & pdengaran dgn tulisan
- murid mlihat & mnyebut pkataan sambil menulis pkataan bdasarkan ingatannya
apakah prosedur pngajaran kaedah mbaca VAK?
- memerhati pkataan yg hendak dipelajari
- mnyebut pkataan itu
- cuba mnulis pkataan bdasarkan ingatan
- mbandingkan hasil tulisan dgn pkataan asal
-
- kaedah plbagai deria – VAKT: v-visual (plihatan) / a-audio (pdegaran) / k-kinestetik (pgerakan) / t-tactile (sentuhan)
- bpegang rangsangan ke atas bberapa deria yg sensitif akan mngukuhkan pmblajaran
Berikan langkah² pngajaran kaedah plbagai deria-VAKT
- mggunakan surihan utk mngajar bacaan
- guru menulis huruf cetak yg besar di atas kertas
- murid mbuat surihan huruf dgn jari
- gunakan huruf drpd kertas pasir, talam bpasir/lumpur, mwarna dgn jari & huruf timbul yg besar (utk aktvt surihan)
- lihat huruf (V), dengar guru sebut (A), mnyebut huruf (A), rasa pgerakan otot semasa mbuat surihan (K), rasa pmukaan huruf dgn hujung jari (T), lihat pgerakan tangan masa tracing (V), dengar sdiri huruf yg disebut semasa mbuat surihan (A)
- kaedah fernald: gabungan pdkatan pngalaman bahasa & pmblajaran b’asaskan pdktan plbagai deria (VAKT)
- utk pengajaran indvdu
Nyatakan peringkat pngajaran dlm kaedah fernald
- mnyurih & menulis bdasarkan ingatan satu pkataan yg diberi
- menulis bdasarkan satu pkataan yg diberi
- menulis bdasarkan pkataan yg dijumpai dlm petikan
- blajar mlalui pkataan asas yg tdpt dlm teks
- kaedah gillingham: utk kanak² yg mngalami masalah bacaan yg sangat teruk
- memerlukan 5 sesi pngajaran seminggu selama 2 thn
- menumpukan pstrukturan pngjaran yg tinggi b’orientasikan pdkatan fonetik yg mggunakan teknik surihan utk mngajar huruf tunggal & bunyi yg bsamaan dgn nya
- menekankan pdekatan plbagai deria yg tdiri drpd enam kesatuan deria
- i. V-A (visual-auditory): pkataan yg ditulis & huruf² dihubungkan dgn bunyinya
- ii. A-V (auditory- visual): bunyi² huruf & pkataan digabungkan dgn imej-visual
- iii. A-K (auditory-kinestetik): bunyi² huruf & pkataan digabungkan dgn pgerakan otot² semasa mnyebut & menulis
- iv. K-A (kinestetik-auditory): tangan murid dibantu utk mnyurih / menulis bentuk huruf sambil mnyebut nama / bunyi huruf
- v. V-K (visual-kinestetik): huruf cetak & pkataan dikaitkan dgn pgerakan otot semasa btutur & menulis
- vi. K-V (kinestetik-visual): pgerakan otot semasa btutur & menulis dikaitkan dgn bentuk visual huruf
TOPIK 7: KEMAHIRAN MENULIS
1. apakah kaitan bahasa & tulisan?
- tulisan ialah lambang² bunyi yg diwakili oleh pkataan² yg ditulis.
- Apabila lambang² yg ditulis dibaca, maka wujudlah bahasa mlalui tulisan
- Mlalui tulisan manusia mlahirkan perasaan, fikiran & juga kmahuan mereka
- Mlalui tulisan manuisa mnikmati keindahan bahasa mlalui pnulisan yg indah & pnulisan yg banyak mberi maklumat
2. apakah pbezaan kemahiran mnulis secara mekanis dan menulis secara mentalis?
- menulis secara mekanis: menekankan kpd aspek tulisan yg betul, kemas, cantik & mudah dibaca
- mlibatkan koordinasi otot² tangan & jari dgn aspek visual dlm menulis pkataan²
- tumpuan pd peringkat awal psekolahan
- menulis secara mentalis: kemahiran menulis utk mlahirkan idea, perasaan, mberi maklumat, bcerita dsbgnya
- mlibatkan proses kognitif & dipupuk mlalui latihan² yg bterusan shingga kemahiran tsebut dikuasai
- diperkenalkan stelah murid mnguasai kemahiran menulis secara mekanis
3. apakah peringkat pkmbangan pngajaran mnulis?
- kemahiran dikuasai secara bperingkat²,(mngikut kesediaan & k’upayaan murid)
- bsedia dr segi kemahiran motor halus (kemahiran mngawal otot² jari & pgerakan jari)
- utk itu murid diajar secara tidak langsung mggunakan bbagai alat pmainan
- bsedia dr segi k’upayaan p’amatan visual
- mguasai kemahiran tatabahasa asas (boleh mggunakan plbagai jenis pola & struktur ayat mudah)
4. huraikan peringkat kemahiran menulis mngikut Kamarudin Hj Husin
- peringkat pra menulis: diajar jika murid telah mpunyai ksediaan menulis (spt pgerakan otot² tangan & jari) & dpt mbuat p’amatan visual (mbeza & mngecam benda²)
- dpt memegang pensil dgn betul & kemas
- banyak mlakukan latihan koordinasi mata & tangan (spy dpt meniru bentuk² yg dilihat)
- aktvt yg dilakukan utk mlatih pgerakan tangan, koordinasi mata & tangan, latihan² pgerakan mata mlalui lakaran tkawal & lakaran bebas
- peringkat mdirikan asas ( mekanis): selepas murid mnguasai kemahiran pra menulis
- aktvt awal tertumpu kpd menulis huruf² secara bebas (di atas kertas kosong, kertas petak & kertas garis tiga)
- guru menekankan cara memegang pensil dgn betul, kdudukan badan & bentuk huruf
- peringkat utk plahiran (mentalis): setelah dpt menulis huruf & pkataan dgn baik, murid digalakkan menulis utk mnyatakan perasaan, idea, / mceritakan sesuatu pkara yg blaku
- plbagai cara boleh dilakukan spt (mlengkapkan ayat, mjawab soalan pmahaman, menulis ayat bdasarkan gambar, mbina ayat, mnulis karangan & surat kiriman)
5. apakah kesediaan yg perlu dikuasai murid sebelum mereka diajar menulis, mngikut Hughes, Mercer & hoffmann
- i. mlakukan pgerakan tangan atas ke bawah, kiri ke kanan & depan ke belakang
- ii. mnyambung titik² di atas kertas
- iii. mlukis garis lintang dr kiri ke kanan, garis tegak dr atas ke bawah, & bawah ke atas
- iv. mnekap & mnyurih bentuk² geometri & garisan putus
- v. Mlukis bulatan lawan jam, garis mlengkung & bulatan arah jarum jam
- vi. mlukis garis condong
- vii. Mnyalin corak mudah & bentuk²
- viii. Mngenal huruf² & dpt mbezakan kserupaan & pbezaan bentuk huruf² tsebut
6. senaraikan masalah yg dihadapi oleh kanak² dlm kemahiran menulis mekanis (tulisan tangan) – Kaminsky & Powers
- kcelaruan psepsi visual (ktidakupayaan mngingat bntuk huruf utk ditulis semula)
- kgagalan mggabungkan imej visual huruf dgn pgerakan motor tangan / jari
- lemah / tidak cekap dlm kawalan otot² dlman tangan (ksukaran menulis)
- ingatan motor yg tidak sempurna (bkaitan pnyimpanan motor dlm otak)
- ksukaran utk mmahami / mlihat kperluan ruang
7. apakah tingkah laku yg ditunjukkan oleh murid yg mhadapi masalah dlm kemahiran menulis mekanis?
- mggenggam pensil
- cara mmegang pensil yg salah
- kdudukan badan yg canggung semasa menulis
- mngelak latihan menulis
- hasil tulisan tidak banyak (berbanding umur, k’upayaan mbaca & k’upayaan btutur)
- tlalu kerap mmadam
- kerap mrujuk kpd carta huruf (utk mnyemak bentuk huruf)
- keliru dgn arah (cth tulisan cermin / tulisan tbalik)
- lemah dlm mggunakan ruang (tlalu rapat / jauh)
- (Bentuk huruf): tidak dpt mbentuk huruf dgn betul
- Menulis dari kanan ke kiri
- Menulis abjad & ayat tbalik
- Tiada ktetapan kcondongan huruf
- Menulis abjad tidak lengkap / tidak sudah
- Menulis pkataan tbalik
- Jaraj huruf dgn pkataan tidak sesuai
- Menaik / menurun drpd garisan
- Mcampur huruf besar & huruf kecil
- Tulisan kabur (sukar utk dibaca)
8. dua masalah khusus dlm tulisan mekanis menurut Cherry K.H. iaitu agraphia & dysgraphia. Berikan pberzaan antara keduanya
- agraphia: tbahagi kpd dua bentuk
- i. p’olehan (acquired): khilangan k’upayaan menulis yg telah dikuasai sebelumnya (sebab kcederaan otak / sakit otak)
- ii. pkembangan (congenital): ksukaran luar biasa utk mplajari kemahiran menulis (tidak selaras dgn pcapaian intelektual & kemahiran² lain)
- dysgraphia : masalah tulisan yg sgt teruk / ktidakupayaan utk mggerakkan motor yg diperlukan utk menulis
9. nyatakan kategori kesalahan dlm tulisan
- bentuk huruf
- jarak
- kcodongan
- kualiti garisan
- saiz huruf & keselarasan
- kpantasan
10. nyatakan 3 kategori punca masalah tulisan mekanis
- aspek fizikal:
- kcacatan otak, kcacatan anggota, kesihatan yg sering tganggu
- fizikal rumah yg kurang mrangsang utk blajar, tmpt blajar tidak selesa
- tiada dorongan drpd ibu bapa
- aspek pmbelajaran:
- kurang pngalaman dlm mggunakan alat tulis
- kurang latihan & aktvt pggalak (ketika pringkat ksediaan menulis)
- tidak cukup latihan motor halus & koordinasi mata tangan
- alat tulis tidak sesuai. pngajaran guru tidak sejajar dgn pkmbangan murid
- sikap (-) guru thdp murid
- tulisan guru kurang elok
- aspek p’amatan:
- p’amatan & masalah pdengaran
- p’amatan & masalah plihatan
- kesukaran memahami konsep
- ksukaran dlm koordinasi mata-tangan
11. huraikan punca masalah tulisan disebabkan oleh aspek p’amatan
- p’amatan & ksukaran pdengaran:
- klemahan dlm mdiskrimimasi bunyi (spt B dan D)
- ksilapan menulis pkataan yg disebut / didengar
- p’amatan & masalah plihatan:
- ksukaran mdiskriminasi huruf yg mpunyai ciri psamaan bentuk
- masalah pbalikkan huruf, keliru dgn bentuk huruf / angka (cth n – u)
- plajar tpaksa mngagak tulisan yg kurang jelas
- hypermetrophia / rabun jauh
- myopi / rabun dekat
- astigmatisma (ksukaran melihat objek dgn jelas)
- strabimus (mlihatv dgn sebelah mata)
- juling
- ksukaran memahami konsep: keliru dgn huruf besar & kecil
- keliru dgn bentuk abjad
- ksukaran dlm koordinasi mata-tangan:
- tidak dpt menulis / mnyalin huruf dgn betul
- bmasalah memegang pensil dgn betul
- ksukaran menentukan kdudukan buku
12. senaraikan bentuk kerosakan alat pdengaran
- pekak konduktif: tidak mdengar bunyi yg bnada rendah
- pekak perseptif: tidak mdengar bunyi bnada tinggi
- pekak konduktif & perseptif: masalah bcampur aduk
- pekak rekrurmen: mdengar bunyi yg kuat shj
- secretory otitis media: disebabkan cecair yg mnyekat getaran
13. apakah penekanan guru dlm program pngajaran kemahiran tulisan mekanis spt dinyatakan oleh Kaminsky & Powers?
- mngawal ruang tulisan (dr ruang luas kpd yg lebih kecil)
- kelompokkan huruf (yg memerlukan pgerakan yg sama)
- mnunjukkan cth bentuk huruf yg betul (galakan murid mnyurih model huruf)
- banyakkan latihan menulis
- mlibatkan murid dlm penilaian kdiri
- kenalpasti kekuatan & klemahan murid
- myakini bahawa sesetengah murid mngalami ksukaran menulis & memerlukan galakan & sokongan
14. berikan cadangan yg boleh dilaksanakan dlm pngajaran pmulihan tulisan
- latihan memegang pensil dgn betul
- latihan mbuat pgerakan tangan & jari semasa menulis
- mbuat garis² lakaran
- mbetulkan cara duduk plajar semasa menulis
- mperkenalkan tulisan satu² (tulisan cap)
- mulai dgn huruf kecil (huruf besar diajar secara tidak langsung)
- berikan latihan koordinasi mata-tangan spt menekap, mnyalin, mlengkapkan, ptalian jarak, mnyambung titik, memadankan, mcari jalan keluar dsbgnya
15. apakah pkara yg perlu guru berikan phatian semasa mngajar tulisan?
- mkaji ksediaan menulis plajar tlebih dhulu
- latihan aktvt menulis perlu diperbanyakkan
- suasana bilik hendaklah selesa (tmasuk kdudukan kerusi meja)
- bahan utk menulis perlu sesuai
- langkah & urutan menulis sesuatu huruf hendaklah ditunjukkan
- jgn galakkan murid mggunakan getah pmadam
- buku latihan khas utk mbuat latihan menulis di rumah
TOPIK 8: KAJIAN SUKATAN PELAJARAN
1. apakah objektif kurikulum PKBP?
- i. mngamalkan t/laku & sikap (+) dlm mnguruskan khidupan seharian yg lebih bmakna & mjadi w/negara yg bguna
- ii. m’aplikasi pngetahuan & kemahiran serta dpt bdikari dlm khidupan sharian
- iii. mpunyai kmahiran & ktrampilan ke arah khidupan bkerjaya
- iv. mjaga keselamatan & kselamatan diri dgn sempurna
- v. mperkembangkan kemahiran berbahasa utk bkomunikasi, b’interaksi & bsosialisasi dgn menepati t/susila masyarakat majmuk
- vi. mngamalkan nilai² murni dlm khidupan seharian
- vii. memahami pkmbangan jasmani & mnguasai kemahiran motor utk mlibatkan diri dlm aktvt riadah
- viii. Mpunyai daya kreatvt & estetika utk mhargai k’indahan alam & warisan budaya
- ix. bsedia mngembangkan kemahiran teknologi maklumat & komunikasi
2. nyatakan prinsip utama model konseptual kurikulum PKBP
- i. pdidikan mnyeluruh & bsepadu
- ii. pmbljaran yg mggembirakan & bmakna
- iii. pdididkan sepanjang hayat
3. apakah pdekatan² pngajaran yg dibincangkan dlm sukatan plajaran?
- analisis tugasan
- belajar mlalui bmain
- pngajaran btema
- pmblajran pngalaman
- pmblajaran masteri
- pmblajaran kolaborasi (kump plbagai disiplin)
4. apakah kenis bahan cth bahan guru & bahan murid?
- bahan guru:
- kurikulum PKBP
- huraian sukatan PKBP
- surat² pekeliling
- bahan rujukan yg sesuai (buku aktvt, kamus bgambar, cakera padat bkaitan)
- bahan komputer, OHP, LCD
- bahan murid:
- alatan pandang dengar (elektronik & bukan elektronik)
- alatan terapi
- alatan muzik
- alatan rekreasi dan riadah
- alatan akses kdiri
- alatan seni & kraftangan
- alatan pngurusan diri
- alatan kemahiran hidup
5. nyatakan ciri² p’alatan yg digunakan oleh guru & murid
- mudah guna
- interaktif
- mrangsang pkmbangan psikomotor
- mrangsang pkmbangan kognitif
- mrangsang pkmbangan enosi (+)
- mrangsang pbentukan sikap (+)
- keseuaian dr segi tekstur, saiz & warna
- mudah ubah suai, tahan lama, & digunakan semula
- selamat digunakan
- tkini & bkesan
- mesra alam
- plbagai guna
- bebas drpd toksid
6. nyatakan bentuk penilaian yg boleh digunakan oleh guru PKBP
- senarai semak
- portfolio
- ujian rujukan kriteria (RPI)
- penilaian b’asaskan kurikulum
- penilaian pcapaian
7. jelaskan mngenai bidang & komponen dlm sukatan pelajaran PKBP
- bidang pngurusan khidupan:
- i. komponenpngurusan diri
- ii. komponen kemahiran manipulatif
- iii. komponen pengurusan t/laku
- iv. komponen kemahiran hidup
- bidang akademik bfungsi:
- i. komponen bahasa melayu
- ii. komponen matematik
- iii. komponen bahasa inggeris
- iv. komponen multimedia
- bidang krohanian & nilai² murni:
- i. komponen pdidikan agama islam
- ii. komponen pdidikan moral
- bidang sosial, riadah & kreatif:
- i. komponen pdidikan jasmani
- ii. komponen pdidikan seni
- iii. komponen pdidikan muzik, gerakan & drama
- iv. komponen sains, sosial, & alam sekitar
8. nyatakan objektif komponen bahasa melayu dlm PKBP
- i mdengar & mberi tindak balas kpd plbagai sumber
- ii. btutur dgn sebutan yg betul & btata susila
- iii. mbaca & memahami isi bacaan sesuai (mngikut pkmbangan & kbolehan plajar)
- iv. menulis pkataan & ayat mudah
- v. mlibatkan diri dlm interaksi sosial (mlalui pbualan, pmainan, pnulisan)
- vi. b’urus utk mdptkan pkdmatan
9. jelaskan kemahiran² dlm sukatan plajaran bahasa melayu PKBP
- i mdengar:
- mngenal deria pdengaran
- mberi phatian kpd bunyi² yg didengar
- mngenalpasti bunyi² yg didengar
- mngenalpasti arah bunyi
- mberi gerakbalas kpd pmintaan, arahan, cerita & puisi
- mdengar, mngingat & mnyatakan semula (maklumat, arahan, cerita & puisi)
- mdengar & mngesan urutan pbualan
- ii. btutur:
- mngenal alat ptuturan
- mlafazkan pngucapan btata susila
- mngajuk bunyi pkataan & ayat yg didengar
- bsoal jawan utk mdpt maklumat
- mnyatakan pmintaan (mngikut vsituasi)
- mceritakan semula (mggunakan pkataan sdiri)
- mngambil bahagian dlm aktvt (mlibatkan ptuturan mngikut situasi)
- mlafazkan puisi mudah(mngikut sebutan, intonasi & irama yg sesuai)
- iii. pra bacaan:
- mngenal psamaan & pbezaan dr segi rasa, warna, bentuk & saiz
- mngelaskan benda mngikut jenis & kump
- mngenal & mngecam bentuk huruf pd simbol yg dilihat
- iv. mbaca:
- mbina & mabaca sukukata
- mbina & mbaca pkataan & rangkai kata
- mnambah pbendaharaan kata
- mbaca & memahami ayat dlm konteks
- mbaca & memahami bahan yg dibaca
- mbaca mngikut arah & cara yg betul
- bcerita tentang bahan yg dibaca
- mbuat ksimpulan / rumusan
- mhayati puisi mudah (dgn gaya, sebutan, & intonasi yg betul)
- memahami & mberi pdpt tentang bahan yg dibaca
- mbina minat utk mbaca
- mperluaskan minat utk mbaca
- v. pra tulisan:
- mggerakkan tangan tanpa alat tulis
- mggerakkan tangan dgn alat tulis & mnuis dlm kdudukan yg bsesuaian
- mlakukankoordinasi mata-tangan
- vi. tulisan:
- mngenal, menekap, meniru bentuk huruf, sukukata & pkataan
- mnulis & mnyalin huruf, sukukata, pkataan secara tkawal
- mnyalin & mnulis ayat mudah
- mlengkapkan pkataan, rangkaikata & ayat
- mnyusun & mnulis semula pkataan spy mjadi pkataan yg betul
- mnyusun & mnulis semula rangkaikata spy mjadi rangkaikata yg betul
- mnyusun & mnulis semula ayat spy mjadi ayat yg betul
- memanjangkan ayat dgn mnambahkan rangkaikata yg sesuai
- mbina ayat
- mnulis karangan
- mbina minat mnulis
- mperluaskan minat mnulis
- vii. komunikasi:
- bcerita tentang diri & psekitaran
- mggunakan bahasa sbg alat phubungan dgn betul, btata susila, & bsesuaian dgn konteks
- m’aplikasikan kemahiran berbahasa mnerusi pggunaan teknologi maklumat (ICT)
10. apakah komponen² yg tdpt dlm Rancangan pendidikan indvdu (RPI)?
- pcapaian sedia ada (semasa):mjelaskan kekuatan / kelemahan dlm akdemik, kemahiran² tertentu, sosial, t/laku, komunikasi, urus diri dsbgnya
- matlamat jangka panjang: dinyatakan dlm bentuk t/laku, dpt diukur, dpt diperhatikan & mfokuskan kpd ktidakupayaan utama yg dikenalpasti bg muris tsebut
- objektif jangka pendek: mjelaskan langkah² yg b’urutan dlm mcapai matlamat jangka panjang. Dlm bentuk t/laku & dpt diukur. (akan dicatat oleh guru)
- penilaian: boleh dinilai setiap hari, setiap minggu, / pada tarikh² tertentu
- dilakukan dlm plbagai cara spt ujian pcapaian, temu bual, rekod anekdot, pmerhatian & portfolio murid
- pnilaian RPI akan mbantu guru, & ibu bapa mrancang matlamat jangka panjang & mbuat p’ubahsuaian pmblajaran.
11. aapakah yg dimaksudkan dgn RPI?
- satu pnyataan btulis tentang kperluan pdidikan pelajar
- cara pdidikan khas & pkhdmatan² yg diperlukan akan disediakan kpd indvdu
- mnyatakan phdmatan² yg dipsetujuin(guru & ibu bapa)
- mngandungi komponen² spt pcapaian sedia ada, matlamat jangka panjang & jangka pendek serta penilaian.
TOPIK 9: PERANCANGAN PENGAJARAN BAHASA
1. Jelaskan maksud psediaan mngajar mngikut pandangan kamarudin Hj Husin
- prencanaan / prancangan yg tdiri drpd langkah² pngajaran yg bakal dilaksanakan oleh guru dlm bilik drj
- mngandungi unsur² spt butiran am, tajuk plajaran, objektif, setb induksi, pkembangan, pnilaian, pnutup dsbgnya
2. apakah kpentingan rancangan pngajaran harian?
- i. utk mcatatkan semua prancangan mngajar dr awal hingga akhir pngajaran yg mlibatkan aktvt p&p dan pggunaan bahan bantu mngajar
- ii. guru lebih yakin mngajar & bhadapan dgn plajarnya
- iii. mbantu guru mbuat jangkaan masalah, kekuatan & klemahan pngajarannya
- iv. mnentukan objektif & mrancang aktvt utk mcapai objektif
- v. Guru dpt mrancang & mnyediakan bahan bantu mngajar yg sesuai
- vi. btindak sbg senarai semak, utk mngetahui ada pkara yg tertinggal / tidak
- vii. Memastikan semua pkara yg hendak diajar tdpt dlm psediaan mngajar
- viii. Btindak sbg rekod pngajaran guru (utk mngetahui sesuatu tajuk tewlah diajar / belum
3. nyatakan komponen penting dlm rancangan pngajaran harian
- komponen psediaan
- komponen pnyampaian
- komponen penutup
4. apakah unsur² yg tdpt dlm komponen psediaan?
- maklumat am: tarikh, masa, kelas, bilangan murid, mata pelajaran, & tajuk plajaran
- kemahiran: kbolehan tertentu yg diharap dpt dikuasai oleh plajar mlalui pngajaran guru. (kemahiran bahasa spt mdengar, btutur, mnulis & mbaca)
- pggabungjalinan isi kandungan: tdiri drpd bbberapa isi plajaran yg digabungjalinkan
- hasil pmblajaran: dlm bentuk t/laku, boleh diukur & khusus
- pngetahuan sedia ada: pngetahuan yg telah diplajari / bdasarkan pngalaman & pmerhatian
- prentasan kurikulum: mrangkumi isi kandungan mata pelajaran lain
- pnerapan nilai: mmilih mana² nilai murni yg hendak diterapkan sesuai dgn aktvt p&p (secara langsung / tidak langsung)
- unsur terapi: elemen yg mbezakan RPH kelas normal dgn RPH kelas pdidikan khas
- bahan bantu mngajar: sbarang media yg guru gunakan dlm p&p
5. nyatakan faedah pngetahuan sedia ada murid
- dpt mnentukan thp / prinbgkat pmbljaran murid
- dpt mngelak drpd guru mngulang mngajar sesuatu yg telah dplajari
- mbantu guru mbina bahan bantu mngajar
- mjangkakan hasil pmblajaran yg diharapkan
6. apakah unsur yg tkandung dlm komponen pnyampaian?
- induksi set: utk mfokuskan / m’orientasikan phatian murid thdp plajaran yg hendak dimulakan
- pkembangan palajaran: pringkat guru mnyampaikan isi plajaran, mggunakan segala teori & prinsip pedagogi yg dipelajarinya
- penutup: langkah akhir selepas pkmbangan pelajaran disampaikan. Minda plajar difokuskan kpd pkara yg telah diplajari mlalui ksimpulan , pnilaian / aktvt susulan
7. apakah tujuan set induksi?
- utk mfokuskan / m’orientasikan phatian plajar thdp pngajaran yg hendak dimulakan
- utk mnimbulkan minat serta perasaan ingin tahu mereka
- dijalankan dgn menarik dlm masa 3 – 5 minit
8. bagaimanakah set induksi dpt mbina aliran pmikiran murid? Mnurut pdpt kamarudin Hj Husin
- mnarik phatian: pastiakan murid telah bsedia memulakan plajaran (mlalui ptmbungan mata, gerak isyarat, suara guru, / mggunakan media panadang dengar)
- orientasi: memilih satu peristiwa, objek, proses, / alat yg boleh mnimbulkan minat palajar & mngaitkan dgn objektif pngajaran
- mwujudkan motivasi: mlalui kmesraan & smangat yg guru tunjukkan.( juga mlalui unsur² luar biasa)
- struktur: mberi tugasan ringkas & meminta murid siapkan dlm jangkamasa yg singkat
- mbuat pkaitan: mbuat pbandingan / mnyenaraikan psamaan / pbezaan aspek yg hendak diplajari dgn pkara yg telah diplajari
9. bagaimanakah cara utk mnarik phatian & mbina aliran fikiran palajar dlm pkmbangan plajaran?
- konsep & isi: isi yg hendak diajar & segala fakta adalah benar. (guru mesti bsedia, & b’ilmu bg myakinkan murid²)
- strategi p&p: guru mesti bijak mmilih strategi p&p (spt bpusatkan murid, bpusatkan guru, bpusatkan bahan)
- kemahiran pneguhan: pneguhan yg betul, sesuai & segera akan mningkatkan t/laku baik yg hendak ditingkatkan / dikekalkan di kalangan murid (pneguhan material spt makanan, buku, pen, pensil. Pneguhan sosial spt senyuman, pujian, kontak mata dsbgnya
- kmahiran mnyoal: soalan guru mbantu murid mbina konsep, gambaran fikiran, & lebih bkeyakinan utk mlibatkan diri dlm aktvt p&p
10. apakah teknik mnyoal yg bkesan?
- sebarkan soalan kpd semua
- beri masa utk murid mjawab
- gunakan lingkaran soalan utk mcungkil pmikiran murid (soalan yg bkait dgn soalan sebelumnya)
- soalan hendaklah mudah difahami
- soalan yg mcabar minda plajar
- beri pneguhan yg bsesuaian thdp jawapan murid
- pggunaan bahan bantu mngajar
11. bagaimanakah kemahiran penutup dpt dijalankan?
- kesimpulan: murid dpt mbentuk konsep serta mlihat pkaitan antara fakta yg diplajari
- ksimpulan juga sbg peneguhan kpd pngajaran utk mmudahkan murid mngingati apa yg diplajari
- guru mbantu murid mbuat ksimpulan mlalui soalan² yg dikemukakan
- pnilaian: secara ringkas, biasanya secara lisan utk mngetahui thp pemahaman murid. (pnilaian juga mbantu murid mbuat ksimpulan)
- aktvt susulan / tugasan: dijalankan pd akhir bahagian pnutup
- mrupakan kerja tambahan dlm bentuk kerja rumah
- utk mngukuhkan aspek pmblajaran yg telah disampaikan (bkaitan dgn isi plajaran yg telah disampaikan)
12. apakah makna pngajaran mikro?
- satu pndktan pngajaran praktik, dlm lingkungan 5 – 15 minit, utk mngajar sesuatu kemahiran utk sekumpulan kecil plajar
- pngalaman yg hampir sama dgn situasi bilik darjah sebenar
13. apakah faedah / kbaikan / kekuatan pngjaran mikro?
- i. satu pngalaman sebenar yg dpt mbantu guru² mnguasai kemahiran² tertentu
- ii. dpt mningkatkan kyakinan guru utk mngajar dlm kelas sebenar
- iii. mberi maklum balas serta merta slpas sesi pngajaran. Mngetahui klemahan & kekuatan spy dpt dibaiki
- iv. mberi pluang guru menonton rakaman video pngajaran yg dijalankan
- v. dpt mnguasai kemahiran² secara b’ansur²
14. apakah prinsip² yg perlu dipatuhi dlm set induksi – kamarudin hj husin?
- set induksi hendaklah bmakna kpd murid dgn mngambil kira faktor umur, kbolehan, minat & pngalaman
- set induksi hendaklah mpunyai hubungan dgn isi & objektif pngjaran
- set induksi mesti bkaitan dgn pngalaman & pngetahuan sedia ada murid
- set induksi dijalankan dlm keadaan murid cukup bsedia
15. apakah cara plaksanaan pngajaran mikro?
- model pongajaran mikro tbahagi 4: pngenalan, perancangan, plaksanaan & maklum balas
- peringkat pengenalan: pngenalan kosep pngajaran mikro kpd guru
- mbincangkan komponen² pngajaran yg akan dipraktikkan
- mbincangkan cara mbuat pnilaian & mnyediakan borang pnilaian
- peringkat perancangan: menentukan kemahiran mngajar & mmilih guru utk mngendalikan sesi pngjaran mikro
- plaksanaan: proses pngajaran bdasarkan psediaan mngajar
- guru akan mngajar sekumpulan plajar yg blakon sbg murid
- rakan yg lain memerhati & mbuat pnilaian
- mbuat rakaman video
- peringkat maklum balas: aktvt pbincangan dgn psyarah & guru² terlatih
- mbuat ulasan & cadangan utk mbaiki kelemahan
- guru yg gagal diminta mbaiki psediaan mngajar & mngajar semula kemahiran tsebut
16. apakah kemahiran yg biasa digunakan dlm pengajaran mikro?
- set induksi
- mnyoal
- menerang
- pngukuhan
- penutup
TOPIK 10: KAEDAH PENGAJARAN
1. mngapakah pmblajaran indvdu sangat penting?
- setiap pelajar berbeza dr segi intelek, minat, kecekapan, daya cipta, & kbolehan² lain
- murid berbeza dr segi pcapaian & kadar kpantasan pmblajaran
- murid mpunyai kperluan yg berbagai² memerlukan pmbljaran yg tsendiri
2. huraikan 2 bentuk pmblajaran indvdu
- i. bentuk ptama:
- dilakukan spt pngajaran biasa, btujuan utk mngatasi masalah² yg dihadapi indvdu tetentu
- guru mberi phatian telitiu & rapi kpd indvdu tsebut & mbantu mnyelesaikan masalah yg dihadapi
- sesuai utk pngajaran pmulihan & kpd plajar bmasalah pmblajaran
- ii. bentuk kedua:
- utk plajar yg maju dlm pmbljaran mereka
- murid blajar tanpa bgantung sangat kpd guru
- sumber pmbljran dirancang spy setiap murid btindak sdiri utk mcapai objektif²nya
- sistem ini mnekankan fleksibel dr segi masa, aktvt² dianogstik & pmulihan, pmilihan mngikut kmampuan sdiri serta tmpat & cara mpelajarinya
3. senaraikan jenis² pngajaran indvdu mngikut Syarifah Alwiyah Al Sagof
- munsyi / tutoring: pngajaran indvdu secara bguru, murid akan dibimbing dlm pelajarannya & dibantu jika ia lemah
- kursus mlalui pos:murid belajar tanpa bdepan dgn guru.
- Murid akan disediakan bahan² utk dibaca & dijawab secara pos
- Murid akan mngepos jawapan kpd guru utk disemak
- Jawapan yg telah disemak akan diposkan smula kpd murid
- rancangan b’unit mngikut kcepatan sdiri: mberi pluang kpd murid utk maju dlm plajaran tanpa mnunggu arahan drpd gurunya
- mbolehkan plajar maju menurut kadar kcepatan sdiri.
- Bahan pmbljaran disusun dgn unit² kecil yg lengkap dlm setiap unit kecil itu
- pngajaran trancang & pngajaran bbantukan komputer: pngjaran indvdu yg mbahagikan bahan pngajaran kpd bahagian² kecil, bahagian kecil akan dibahagikan kpd bberapa langkah
- dr langkah² ini pmblajaran disusun agar tiap langkah boleh diberi ganjaran
- pngajaran ini tbahagi kpd 3 jenis, iaitu linear, bcabang & pnyesuaian
4. jelaskan 3 jenis pngjaran terancang mngikut Sharifah Alwiyah AlSogof
- Jenis linear: pngajaran terancang yg maju mngikut satu jalan yg sama
- Jenis bcabang: pngajaran terancang yg disusun agar plajar cekap akan dpt maju dgn lebih cepat lg (jika semua jawapan betul)
- Jika jawapan²nya salah, plajar akan mngikut jalan yg bcabang
- Jenis pnyesuaian: mggunakan bantuan alatan tertentu spt komputer
- Setiap langkah & kmajuan pelajar dikawal oleh komputer
- Komputer akan mbantu murid dgn mberikan bahan pngjaran yg diperlukan
5. apakah yg dimaksudkn dgn pngjaran kumpulan?
- satu klompok / pasukan yg mngadungi bberapa org murid yg btingkahlaku sama, tlibat dlm proses pmbljaran
- mpunyai fungsi yg sama serta b’usaha & bkerja ke arah satu matlamat yg khusus
- kump sering dibentuk bdasarkan minat & kbolehan murid, aras k’upayaan / bdasarkan psahabatan
6. huraikan 2 bentuk kump
- kump mngikut kbolehan / pcapaian: murid yg lebih kurang sama kbolehan mereka
- kump cerdas, sederhana & kump lambat
- ini mbolehkan guru mberi phatian kpd satu² kump yg hampir sama kbolehan sbg satu usaha utk mngukuhkan lkemahiran yg diajar
- kump plbagai kbolehan & kcenderungan: biasanya murid dlm kump ini sudah mnguasai kemahiran asas
- mereka boleh saling mbantu (yg pandai mbantu yg lemah)
- mbantu pkmbangan sahsiah yg sihat, mngukuhkan sikap kerjasama, btimbang rasa, btanggungjawab, btolak ansur dsbgnya
7. apakah prinsip² pngajaran kump?
- wujudkan ptandingan yg sihat antara kump
- guru btolak ansur dgn suasana yg agak bising (ketika aktvt kumpm blangsung)
- guru b’edar dr satu kump ke satu kump lain seamas aktvt dijalankan
- benarkn plajar bgerak dlm kelas (tanpa mgganggu plajar lain)
- beri pluang kpd kump utk mbentangkan hasil kerja kump (guru mberi galakan, pujian / komen² yg mbina)
- phatian guru hendaklah sama rata bg semua kump
8. apakah kbaikan pngajaran kump?
- mrapatkan hubungan guru & murid serta murid dgn murid
- plajar yg lemah akan mdpt phatian & bimbingan yg setimpal
- plajar yg cerdas akan dibimbing utk kemahiran yg lebih tinggi
- dpt memupuk nilai² sosial yg (+) spt tolong mnolong, kerjasama, tanggungjawab, tolak ansur dsbgnya
9. apakah yg dimaksudkan bimbingan rakan sebaya?
- mlibatkan bimbingan secara indvdu (seorg sama seorg)
- utk mmenuhi kperluan indvdu plajar (mbina kemahiran² & mbantu mngembangkan konsep kdiri (+)
- kbiasaannya mngandungi murid² yg hampir sama (umur, minat, kecenderungan & kpentingan kbudayaan mereka.
10. nyatakan jenis bimbingan rakan sebaya
- mbimbing murid lsin dl lingklungan kelas
- murid yg lebih tua mbimbing dlm kelas yg lebih rendah
- dua org plajar yg hampir sama pcapaian blajar bsama² (saling bantu mbantu dl aktvt pmbljaran)
11. apakah kbaikan bimbingan rakan sebaya?
- plajar akan dpt mguasai kemahiran akademik
- mggalakkan murid b’interaksi sesama sdiri
- mbina hubungan yg baik antara rakan sebaya
- mberi pluang mereka mkaji, belajar, & mjalankan aktvt bsama
- mgagalakkan pkmbangan kemahiran interpersonel
- murid blajar bkerjasama, btolak ansur, mhormati thdp rakan yg lain dsbgnya
- guru mpunyai lebih masa utk mbantu pelajar yg mhadapi masalah pmblajaran yg lebih teruk
- boleh mbina hubungan psahabatan yg rapat antara murid dgn rakan pbimbingnya
- mbolehkan guru mngajar kump ttp masih dpt mberikan tumpuan kpd murid yg lemah
12. berikan cadangan dr Ornstein & Larsley utk mlaksanakan bimbingan rakan sebaya
- sediakan arahan² kpd setiap tutor tentang jadual masa & pkara yg perlu dibuat dgn jelas
- jgn benarkan tutor mganggap dirinya sbg pgganti guru (bkn utk mngajar)
- murid² memahami peranan masing² (t/laku tutor yg sesuai, mnunjukkan cth pkara yg perlu dcapai, & tunjukkan cara mcapainya
- maklumkan kpd ibu bapa tntang pbentukan bimbingan rakan sebaya
- sebarkan soalan kpd semua
- beri masa utk murid mjawab
- gunakan lingkaran soalan utk mcungkil pmikiran murid (soalan yg bkait dgn soalan sebelumnya)
- soalan hendaklah mudah difahami
- soalan yg mcabar minda plajar
- beri pneguhan yg bsesuaian thdp jawapan murid
- pggunaan bahan bantu mngajar
11. bagaimanakah kemahiran penutup dpt dijalankan?
- kesimpulan: murid dpt mbentuk konsep serta mlihat pkaitan antara fakta yg diplajari
- ksimpulan juga sbg peneguhan kpd pngajaran utk mmudahkan murid mngingati apa yg diplajari
- guru mbantu murid mbuat ksimpulan mlalui soalan² yg dikemukakan
- pnilaian: secara ringkas, biasanya secara lisan utk mngetahui thp pemahaman murid. (pnilaian juga mbantu murid mbuat ksimpulan)
- aktvt susulan / tugasan: dijalankan pd akhir bahagian pnutup
- mrupakan kerja tambahan dlm bentuk kerja rumah
- utk mngukuhkan aspek pmblajaran yg telah disampaikan (bkaitan dgn isi plajaran yg telah disampaikan)
12. apakah makna pngajaran mikro?
- satu pndktan pngajaran praktik, dlm lingkungan 5 – 15 minit, utk mngajar sesuatu kemahiran utk sekumpulan kecil plajar
- pngalaman yg hampir sama dgn situasi bilik darjah sebenar
13. apakah faedah / kbaikan / kekuatan pngjaran mikro?
- i. satu pngalaman sebenar yg dpt mbantu guru² mnguasai kemahiran² tertentu
- ii. dpt mningkatkan kyakinan guru utk mngajar dlm kelas sebenar
- iii. mberi maklum balas serta merta slpas sesi pngajaran. Mngetahui klemahan & kekuatan spy dpt dibaiki
- iv. mberi pluang guru menonton rakaman video pngajaran yg dijalankan
- v. dpt mnguasai kemahiran² secara b’ansur²
14. apakah prinsip² yg perlu dipatuhi dlm set induksi – kamarudin hj husin?
- set induksi hendaklah bmakna kpd murid dgn mngambil kira faktor umur, kbolehan, minat & pngalaman
- set induksi hendaklah mpunyai hubungan dgn isi & objektif pngjaran
- set induksi mesti bkaitan dgn pngalaman & pngetahuan sedia ada murid
- set induksi dijalankan dlm keadaan murid cukup bsedia
15. apakah cara plaksanaan pngajaran mikro?
- model pongajaran mikro tbahagi 4: pngenalan, perancangan, plaksanaan & maklum balas
- peringkat pengenalan: pngenalan kosep pngajaran mikro kpd guru
- mbincangkan komponen² pngajaran yg akan dipraktikkan
- mbincangkan cara mbuat pnilaian & mnyediakan borang pnilaian
- peringkat perancangan: menentukan kemahiran mngajar & mmilih guru utk mngendalikan sesi pngjaran mikro
- plaksanaan: proses pngajaran bdasarkan psediaan mngajar
- guru akan mngajar sekumpulan plajar yg blakon sbg murid
- rakan yg lain memerhati & mbuat pnilaian
- mbuat rakaman video
- peringkat maklum balas: aktvt pbincangan dgn psyarah & guru² terlatih
- mbuat ulasan & cadangan utk mbaiki kelemahan
- guru yg gagal diminta mbaiki psediaan mngajar & mngajar semula kemahiran tsebut
16. apakah kemahiran yg biasa digunakan dlm pengajaran mikro?
- set induksi
- mnyoal
- menerang
- pngukuhan
- penutup
TOPIK 10: KAEDAH PENGAJARAN
1. mngapakah pmblajaran indvdu sangat penting?
- setiap pelajar berbeza dr segi intelek, minat, kecekapan, daya cipta, & kbolehan² lain
- murid berbeza dr segi pcapaian & kadar kpantasan pmblajaran
- murid mpunyai kperluan yg berbagai² memerlukan pmbljaran yg tsendiri
2. huraikan 2 bentuk pmblajaran indvdu
- i. bentuk ptama:
- dilakukan spt pngajaran biasa, btujuan utk mngatasi masalah² yg dihadapi indvdu tetentu
- guru mberi phatian telitiu & rapi kpd indvdu tsebut & mbantu mnyelesaikan masalah yg dihadapi
- sesuai utk pngajaran pmulihan & kpd plajar bmasalah pmblajaran
- ii. bentuk kedua:
- utk plajar yg maju dlm pmbljaran mereka
- murid blajar tanpa bgantung sangat kpd guru
- sumber pmbljran dirancang spy setiap murid btindak sdiri utk mcapai objektif²nya
- sistem ini mnekankan fleksibel dr segi masa, aktvt² dianogstik & pmulihan, pmilihan mngikut kmampuan sdiri serta tmpat & cara mpelajarinya
3. senaraikan jenis² pngajaran indvdu mngikut Syarifah Alwiyah Al Sagof
- munsyi / tutoring: pngajaran indvdu secara bguru, murid akan dibimbing dlm pelajarannya & dibantu jika ia lemah
- kursus mlalui pos:murid belajar tanpa bdepan dgn guru.
- Murid akan disediakan bahan² utk dibaca & dijawab secara pos
- Murid akan mngepos jawapan kpd guru utk disemak
- Jawapan yg telah disemak akan diposkan smula kpd murid
- rancangan b’unit mngikut kcepatan sdiri: mberi pluang kpd murid utk maju dlm plajaran tanpa mnunggu arahan drpd gurunya
- mbolehkan plajar maju menurut kadar kcepatan sdiri.
- Bahan pmbljaran disusun dgn unit² kecil yg lengkap dlm setiap unit kecil itu
- pngajaran trancang & pngajaran bbantukan komputer: pngjaran indvdu yg mbahagikan bahan pngajaran kpd bahagian² kecil, bahagian kecil akan dibahagikan kpd bberapa langkah
- dr langkah² ini pmblajaran disusun agar tiap langkah boleh diberi ganjaran
- pngajaran ini tbahagi kpd 3 jenis, iaitu linear, bcabang & pnyesuaian
4. jelaskan 3 jenis pngjaran terancang mngikut Sharifah Alwiyah AlSogof
- Jenis linear: pngajaran terancang yg maju mngikut satu jalan yg sama
- Jenis bcabang: pngajaran terancang yg disusun agar plajar cekap akan dpt maju dgn lebih cepat lg (jika semua jawapan betul)
- Jika jawapan²nya salah, plajar akan mngikut jalan yg bcabang
- Jenis pnyesuaian: mggunakan bantuan alatan tertentu spt komputer
- Setiap langkah & kmajuan pelajar dikawal oleh komputer
- Komputer akan mbantu murid dgn mberikan bahan pngjaran yg diperlukan
5. apakah yg dimaksudkn dgn pngjaran kumpulan?
- satu klompok / pasukan yg mngadungi bberapa org murid yg btingkahlaku sama, tlibat dlm proses pmbljaran
- mpunyai fungsi yg sama serta b’usaha & bkerja ke arah satu matlamat yg khusus
- kump sering dibentuk bdasarkan minat & kbolehan murid, aras k’upayaan / bdasarkan psahabatan
6. huraikan 2 bentuk kump
- kump mngikut kbolehan / pcapaian: murid yg lebih kurang sama kbolehan mereka
- kump cerdas, sederhana & kump lambat
- ini mbolehkan guru mberi phatian kpd satu² kump yg hampir sama kbolehan sbg satu usaha utk mngukuhkan lkemahiran yg diajar
- kump plbagai kbolehan & kcenderungan: biasanya murid dlm kump ini sudah mnguasai kemahiran asas
- mereka boleh saling mbantu (yg pandai mbantu yg lemah)
- mbantu pkmbangan sahsiah yg sihat, mngukuhkan sikap kerjasama, btimbang rasa, btanggungjawab, btolak ansur dsbgnya
7. apakah prinsip² pngajaran kump?
- wujudkan ptandingan yg sihat antara kump
- guru btolak ansur dgn suasana yg agak bising (ketika aktvt kumpm blangsung)
- guru b’edar dr satu kump ke satu kump lain seamas aktvt dijalankan
- benarkn plajar bgerak dlm kelas (tanpa mgganggu plajar lain)
- beri pluang kpd kump utk mbentangkan hasil kerja kump (guru mberi galakan, pujian / komen² yg mbina)
- phatian guru hendaklah sama rata bg semua kump
8. apakah kbaikan pngajaran kump?
- mrapatkan hubungan guru & murid serta murid dgn murid
- plajar yg lemah akan mdpt phatian & bimbingan yg setimpal
- plajar yg cerdas akan dibimbing utk kemahiran yg lebih tinggi
- dpt memupuk nilai² sosial yg (+) spt tolong mnolong, kerjasama, tanggungjawab, tolak ansur dsbgnya
9. apakah yg dimaksudkan bimbingan rakan sebaya?
- mlibatkan bimbingan secara indvdu (seorg sama seorg)
- utk mmenuhi kperluan indvdu plajar (mbina kemahiran² & mbantu mngembangkan konsep kdiri (+)
- kbiasaannya mngandungi murid² yg hampir sama (umur, minat, kecenderungan & kpentingan kbudayaan mereka.
10. nyatakan jenis bimbingan rakan sebaya
- mbimbing murid lsin dl lingklungan kelas
- murid yg lebih tua mbimbing dlm kelas yg lebih rendah
- dua org plajar yg hampir sama pcapaian blajar bsama² (saling bantu mbantu dl aktvt pmbljaran)
11. apakah kbaikan bimbingan rakan sebaya?
- plajar akan dpt mguasai kemahiran akademik
- mggalakkan murid b’interaksi sesama sdiri
- mbina hubungan yg baik antara rakan sebaya
- mberi pluang mereka mkaji, belajar, & mjalankan aktvt bsama
- mgagalakkan pkmbangan kemahiran interpersonel
- murid blajar bkerjasama, btolak ansur, mhormati thdp rakan yg lain dsbgnya
- guru mpunyai lebih masa utk mbantu pelajar yg mhadapi masalah pmblajaran yg lebih teruk
- boleh mbina hubungan psahabatan yg rapat antara murid dgn rakan pbimbingnya
- mbolehkan guru mngajar kump ttp masih dpt mberikan tumpuan kpd murid yg lemah
12. berikan cadangan dr Ornstein & Larsley utk mlaksanakan bimbingan rakan sebaya
- sediakan arahan² kpd setiap tutor tentang jadual masa & pkara yg perlu dibuat dgn jelas
- jgn benarkan tutor mganggap dirinya sbg pgganti guru (bkn utk mngajar)
- murid² memahami peranan masing² (t/laku tutor yg sesuai, mnunjukkan cth pkara yg perlu dcapai, & tunjukkan cara mcapainya
- maklumkan kpd ibu bapa tntang pbentukan bimbingan rakan sebaya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan