Selasa, 19 Januari 2010

Pengenalan Sosiologi

TOPIK 1: APA ITU SOSIOLOGI
1. apakah yg dimaksudkan dgn imaginasi sosiologi?
- mkaji b/mana manusia dpngaruhi manusia lain
- keupayaan utk mlihat pngalaman & kpayahan yg dilalui sbg mcermin struktur masyarakat & zaman tsebut
- pluang utk mngaitkn pngalamn kita dgn masyrkt serta peristiwa silam
- [mberi pluang utk mngenalpasti hubungan antara khidupan pribadi dgn khidupan sosial masyarakt skeliling kita]

2. apakah peranan bidang sosiologi dlm bidang ekonomi, sejarah, sains poltik, psikologi, antrpologi & kerja sosial?
- ekonomi : b/mana manusia bkerja & b/mana pkerjaan serta agihan bhn ekonomi mpngarhui khidupan manusia
- sejarah : mggunakan fakta sejarah utk mnerangkan tentang sikap sosial & t/laku masa kini
- sains politik : mkaji b/mana institusi keluarga & sist pdidikan mpngaruhi sikap politik & t/laku pngundi
- psikologi : mkaji b/mana pmikiran & t/laku indvdu berbeza antara kump sosial @ b/mana ia mpngaruhi masyarakt
- antropolgi : mfokuskn kpd masyarakt yg moden & kompleks (mkaji tatacara hidup zaman moden disebabkan manusia sudah bpendidikan
- sosiologi : tertumpu kpd mcari ilmu tntang t/laku manusia
- kerja sosial : mkaji b/mana manusia mggunakan ilmu sosiologi utk mbantu manusia mnyelesaikan masalah sosial spt keretajan r/tangga & pnagihan dadah

3. b/mana mbezakan sosiologi dgn pmikiran logik?
- pdktn sosiologi : mmerlukan fakta & idea yg sistematik & diuji bdasarkn bukti serta konsisten & baru
- ilmu logik : tidak objektif (tk diuji secara sistematik), tidak konsisten & lapuk (bdasarkan perasaan, kpercayaan, & pngalman)

4. apakah faedah / manfaat m’aplikasikan sosiologi dlm khidupan kita?
- mbantu kita mnilai kebenaran asas logik
- mbantu kita mlihat sesuatu pluang / kekangan dlm khidupan secara lebih kritikal (kita boleh tlibat dlm mnentukan sesuatu ttp masyarakt yg berhak mbuat pnentuan t’akhir)
- mbantu kita mcapai matlamt dgn lebih bkesan
- mdorong kita mlibatkn diri secara aktif dlm masyarakt
- mbolehkan kita hidup dlm berbagai dunia (mggalakanan kita bfikir secara kritikal tentang kekuatan & klemahan semua cara hidup masyarakat dunia, tmasuk masyarakt sdiri

5. Apakah pandangan Auguste Comte tntang sosiologi?
- sosiologi mlihat masyarakt drpd satu pspektif baru iaitu pdktn sintifik yg mementingkan kaedah pmerhatian sistematik, pngujian kajian & analisis pbandingan sejarah
- apakah pbezaan dinamik sosial & statik sosial?
- Dinamik sosial : mlibatkan proses khidupan sosial yg mcorakkan pkembangan instutisi yg bkaitan dgn prubahan sosial
- Statik sosial : mlibatkan aspek² khidupan sosial yg bkaitan dgn p’aturan, kestabilan & organisasi sosial yg mbuat kump & masyarakt hidup bsama & bkekalan

6. apakah sumbangan / penekanan yg diberikan oleh Harriet Martineau mngenai sosiologi?
- mngenai gejala phambaan
- perlunya undang² utk mjaga pkerja² kilang & kdudukan kaum wanita
- kajian ke atas masyarakt merupakan satu bidang yg saintifik
- mperjuangkan kmajuan kaum wanita
- psamaan kdudukan wanita dlm masyarakat barat & hamba di Amerika (mperjuangkan kbebasan & keadilan utk mereka)

7. apakah pdpt Herbert Spencer mngenai sosiologi?
- masyarakt sbg satu sistem biologi yg tdiri drpd bahagian² yg saling bhubungan (kluarga, agama, pdidikan, kerajaan & ekonomi)
- mfokuskn kpd struktur & sumbangan fungsi struktur kpd kwujudan sesebuah masyarakt
- kerajaan tidak perlu campur tangan dlm pkmbangan masyarakat

8. apakah sumbangan Emile Durkheim?
- hubungan yg rapat antara ahli kump akan mhasilkan perasaan yg lebih kukuh serta bmakna
- pnyatuan sosial penting utk mnyokong kharmonian & kesejahteraan indvdu
- keruntuhan hubungan sosial akan m’akibatkan kesan negatif
- kita perlu mfokus kpd kump bukannya indvdu
- fakta sosial bperanan mngawal t/laku yg mlibatkan kpercayaan indvdu
- fakta sosial bperanan mngawal t/laku yg mlibatkan p’aturan, nilai moral, undang² serta corak t/laku di sekeliling yg akan mpngaruhi khidupan manusia
- aspek² yg bukan bahan fakta sosial adalah spt p’aturan sosial, prinsip moraliti, pngertian kpd simbol² & kesedaran yg wujud drpd p’amatan kpd fakta² sosial

9. apakah kaitan Max Weber dgn bidang sosiologi?
- weber mkaji tentang t/laku manusia drpd aspek² niat, nilai, kpercayaan & sikap
- ahli sosiologi perlu mnyiasat lebih drpd apa ayg tdpt dlm t/laku manusia
- konsep ksempurnaan mpunyai piawaian yg mjadi pngukur dlm mnilai kes² sebenar

10. apakah pdpt Karl marx?
- marx ingin mngubah struktur institusi kapitalis & mnubuhkan institusi baru utk mberi khidmat kpd masyarakat
- marx mcari prinsip asas dlm sejarah ke atas psekitaran ekonomi masyarakat yg sedang mbangun, drpd aspek teknologi & cara ,ereka mrancang pngeluaran mereka
- marx bpendpt sesebuah masyarakat dibahagikan kpd mereka yg mampu mjana kemewahan & mereka yg tidak mampu berbuat demikian. (mnimbulkan konflik)
- pkmbangan masyarakat bgantung atas ptembungan pendpt yg balianan & ini m’akibat wujudnya struktur yg lebih hebat


TOPIK 2: BUDAYA DAN MASYARAKAT
1. ahli sosiologi mbahagikan budaya kpd dua, jelaskan
- budaya kbendaan: tdiri drpd objek fizikal yg digunakan utk mcapai matlamat (cth; komputer, mesin kira, dll)
- budaya bukan kebendaan: tdiri drpd nilai², seni lukisan, bahasa, pandangan hidup, & simbol yg mewakili dunia sosial & fizikal (cth; cerita dongeng, kod p’undangan, muzik, pandangan hidup yg dipelajari)

2. apakah maksud budaya?
- corak hidup & sbg pmahaman psetujuan yg digunakan oleh manusia utk mjalankan aktvt seharian mereka.
- Budaya mcorakkan khidupan sesebuah masyarakat mlalui proses pmblajaran
- Psekitaran sosial akan mdidik spy m’perolehi plbagai kemahiran. (kemahiran jasmani, emosi, rohani, intelek & sosial)
- kanak² mperolehi budaya masyarakat mlalui proses sosialisasi


3. apakah yg dimaksudkan dgn difusi?
- manusia mnyerap budaya org lain ke dlm budaya sdiri.
- Difusi meliputi aspek² spt fesyen, muzik, tarian, makanan dsbgnya

4. Senaraikan elemen² dlm sesuatu budaya
- Bahasa: pggunaan bahasa mcerminkan budaya sesebuah bangsa.(cth; pkataan galas, bimbit, & kepit, mcerminkan bahawa kita banyak mggunakan anggota badan
- Bahasa merupakan asas kpd setiap budaya masyarakat. (mlibatkan ptuturan, pnulisan, nombor, simbol, &pgerakan yg tidak mggunakan bahasa)
- Pnguasaan beberapa bahasa dilihat penting dlm phubungan di antara plbagai bangsa
- Walau bahasa mrupakan budaya sejagat, namun tdpt beberapa pbezaan dlm pggunaannya. (dlm bahasa inggeris pggunaan she & he boleh mbezakan siapa yg dimaksudkan, ttp dlm bahasa melayu kita tidak mbezakan jantina kerana pbezaan ini tidak tekankan)

- Norma: p’aturan sosial yg menentukan t/laku yg boleh diterima & tidak boleh diterima dlm sesuatu situasi
- Bersetuju dgn apa yg boleh dilakukan & apa yg tidak boleh diterima oleh masyarakat
- Norma myediakan panduan yg boleh diaplikasikan dgn tindak tanduk agar sesuai dgn org lain apabila situasi kurang jelas / kabur
- Norma mnyediakan piawai, boleh mnilai seseorg & mbuat kputusan tentang bagaimana kita b’interaksi dgn mereka

- Kawalan: ganjaran / hukuman ke atas t/laku bsabit dgn norma sosial
- Nilai: merupakan andaian & pnilaian yg dilakukan thdp bahan, mtlamat / keadaan yg dianggap penting, diingini & perlu dicapai
- Nilai mbentuk sistem norma masyarakat dgn mdefinisikan kriteria utk mnilai t/laku yg boleh diterima & ditolak
- Nilai mpngbaruhi t/laku manusia & digunakan sbg kayu ukur utk mnilai t/laku org lain
- Budaya boleh b’ubah ttp kbanyakan nilai bkekalan spanjang hayat
- Nilai mbentuk falsafah hidup yg bmakna & altruism merupakan nilai yg semakin diketepikan

5. nyatakan pbezaan norma formal dgn norma tidak formal
- norma formal: telah didokumenkan & ditetapkan jenis hukumannya, jika mlanggar norma tsebut.(undang² adalah norma formal)
- norma tidak formal: diterimapakai oleh sesebuah masyarakat ttp tidak didokumenkan.
- Cth: pakaian yg sesuai dipakai

6. apakah faktor²pnerimaan norma?
- tidak diikuti oleh kbanyakan ahli masyarakat: merokok tidak digalakkan, ttp ramai remaja yg merokok (remaja tidak mngikuti norma)
- norma yg diterima segelintir indvdu: lumba haram tidak diterima sbg norma ttp diminati oleh kump remaja (mat rempit)
- norma diketepikan kerana bcanggah dgn masyarakat: nak masuk campur dianggapmjaga tepi kain, di biar spt mggalakan ipderaan blaku
- norma yg bcanggah tp masih diterima: mbunuh kerana mpertahan diri boleh diterima
- norma yg bgantung kpd p’rubahan situasi politik, ekonomi & sosial: pkahwinan campur sudah boleh diterima & mjadi norma

7. apakah beza kawalan (+) & kawalan (-)?
- kawalan (+): berbentuk pujian / ganjaran
- kawalan (-): berbentuk denda, ugutan / hukuman pjara

8. apakah nilai² asas manusia?
- kejayaan
- kecekapan
- keselesaan kbendaan
- nasionalisme
- keadilan
- keagungan sains
- kpercayaan

9. apakah yg dimaksudkan dgn integrasi budaya?
- budaya sesuatu kaum disesuaikan dgn keadaan sekeliling spt cuaca, lokasi, bilangan pduduk & thp teknologi
- variasi budaya di M’sia (cth: budaya org melayu di negeri² di utara & selatan)
10. jelaskan tentang budaya kecil, counterculture & kjutan budaya
- budaya kecil: budaya yg diikuti oleh sbilangan kecil spt petani, nelayan, remaja, pelajar universiti dll,
- mereka sebahagian drpd msayarakat yg lebih besar
- mereka mpunyai nilai, norma, & adat resam yg tsendiri
- sambil mngamalkan budaya kecil merekja juga mngamalkan budaya yg dominan dlm masyarakat
- ini mwujudkan sebuah bahasa (argot) yg digunakan & difahami oleh ahli dlm budaya kecil tsebut
- counterculture: corak budaya yg kuat mnentang budaya yg diterima oleh masyarakat umum.
- Akibat sesetengah golongan keluar drpd kump masyarakat tsebut
- Kejutan budaya: perasaan yg bsifat mngelirukan & mnekan (stressful) yg dialami manusia apabila memasuki /mngalami psekitaran budaya yg asing
- Kurang selesa dgn budaya yg dilihat apabila mngembara / mlancong ke negara lain

11. apakah pbezaan etnosentrisme dgn culture relativism
- etnosentrisme: mnganggap budaya sdiri lebih baik drpd budaya org lain
- etnosetrisme wujud disebabkan kurang pemahaman tentang budaya (sekiaranya kita mlihat sesuatu budaya itu diluar drpd konterksnya , kemungkinan budaya itu dianggap pelik & aneh
- culture relativism: bsikap tbuka thdp budaya org lain
- menerima nilai & norma yg berbeza, serta tidak menilai mngikut kpercayaan & nilai kita


TOPIK 3: SOSIALISASI
1. apakah faktor yg mpngaruhi sosialisasi manusia?
- pengaruh psekitaran: ibu bapa, latar belakang keluarga
- pngaruh keturunan: apa yg diwarisi drpd keturunan boleh bkembang / tbantut mlalui proses sosialisasi

2. nyatakan proses sosialisasi yg tlibat dlm mbentuk indvdu yg boleh mnyesuaikan diri dgn masyarakat
- pdktan & pngaruh kdiri: indvdu mbentuk aspek dlman spt emosi & kpercayaan mlalui interaksi dgn org lain
- kanak² meniru org di sekeliling yg sering b’interaksi dgnnya (meniru t/laku keluarganya)
- interaksi akan btukar drpd meniru kpd pggunaan simbol.(spt gerak isyarat, objek & pkataan )

3. apakah pbezaan proses sosialisasi pringkat bmain & pringkat pmainan?
- Peringkat bmain:
- kanak² akan meniru org dewasa yg rapat dgnnya (ibu , bapa)
- kanak² akan memegang beberapa peranan yg menarik spt mjadi ibu & anak (bcakap kpd diri sdiri)
- peringkat pmainan:
- mlikbatkan kanakj² memegang peranan kump & kanak² perlu memegang peranan org lain dlm pmainan tsebut

4. apakah pbezaan sosialisasi jangkaan dgn sosialisasi semula?
- sosialisasi jangkaan:
- seserog blatih utk kdudukan masa hdpannya, pkerjaannnya & hubungan sosialnya.
- Proses sosialisasi jangkaan bmula apabila seseorg mula memikirkan tentang apakah pkerjaannya suatu hari nanti
- Sosialisasi semula:
- Proses ini blaku bila seseorg pelu mninggalkan corak t/laku yg lama & menerima corak t/laku yg baru sbg sbahagian drpd transisi dlm hidup

5. apakah yg dimaksudkan dgn agen sosialisasi?
- indvdu, kump, /organisasi yg mpngaruhi t/laku & diri seseorg
- t/laku dilakukan samada bcorak ganjaran / hukuman
- kluarga adalah agen sosialisasi yg ptama

6. senaraikan agen sosialisasi
- keluarga: kluarga memegang tanggungjawab utk mensosialisasikan kanak² drpd bayi hingga mjadi seorg dewasa
- jantina: kluarga mewujudkan peranan jantina yg blebihan, apabila menetapkan kerja rumah mngikut jantina. (cth: anak perempuan mngaush adik, memasak & mabsuh. Anak lelaki mbuang sampah & mnolong kerja diluar rumah
- sekolah: btanggungjawab mngajar kemahiran kognitif, secara formal spt mbaca, mnulis, matematik & sejarah
- sekolah mngajar / mdidik kanak² dlm plbagai aspek sosialisasi khidupan
- rakan sebaya: tdiri drpd rakan yg sama umur, & thp sosial yg saman
- kanak² akan mjauhkan diri drpd cengkaman ibu bapa & sekolah. Mereka mewujudkan budaya sdiri dgn nilai, simbol, bahasa, pakaian & idola mereka sdiri
- media massa: tv, komputer, internet merupakan media massa yg paling bpengaruh
- tempat kerja : btindak sbg agen sosialisasi yg formal & tidak formal
- jiran: pduduk dlm kaw mewah akan lebih prihatin tentang pjagaan anak² mereka berbanding dgn ibu bapa di kaw miskin

7. apakah pbezaan kump rujukan (+) & kump rujukan (-)?
- kump rujukan (+): indvdu yg ingin berada dlm kump tsebut suatu ketika nanti (cth seorg plajar yg ingin mlanjutkan pljaran ke pringkat sarjana akan mlihatv pensyarah sbg kump rujukannya
- kump rujukan (-): mereka yg ingin kita jauhi disebabkn sikap & t/laku yg tidak boleh di terima oleh masyarakat

8. terangkan dgn ringkas fungsi² keluraga
- mhalalkan hubungan klamin
- mlahirkan anak: btujuan mnambahkan bilangan ahli dlm masyarakat, utk mggantikan ahli yg mninggal dunia, bhijrah & mnyambung generasi ke generasi
- sosialisasi kanak²: pjagaan fizikal & latihan utk mjadi dewasa (mngajar tentang nilai, bahasa, norma, kpercayaan, teknologi dsbgnya)
- mngekalkan ekonomi: tanggungjawab keluarga utk mnyediakan makanan, tmpt tinggal, plindungan, pjagaan kesihatan dll

9. apakah pkara yg dipelajari mlalui rakan sebaya?
- blajar mjadi lebih bdikari & kurang bgantung kpd org dewasa (mpercepatkan kedewasaan)
- belajar kemahiran sosial & taat kpd kump
- belajar tentang psahabatan & teman di antara ahli yg sama taraf (nilai yg tidak tdpt dlm hubungan sosial dgn org² yg bpengaruh (ibu bapa & guru)


TOPIK 4: KELUARGA
1. apakah pbezaan definsi keluarga antara George Peter Murdock dgn Resis?
- Murdock: keluarga sbg satu kump sosial yg mpunyai ciri² umum spt kediaman, kerjasama ekonomi, & pbiakan manusia.
- Keluarga tdiri drpd dua org dewasa yg blainan jantina yg bhak mngadakan hubungan kelamin yg mpunyai seorg / lebih anak
- Keluarga bkerjasama dlm aspek ekonomi, & mjalankan fungsi pdidikan iaitu mensosialisasi kanak²
- Resis: kluarga sbg sati institusi manusia universal yg mngandungi satu kump ahli yg bstruktur dgn fungsi khusus utk mensosialisasikan kanak² yg baru dilahirkan

2. berikan 6 ciri² keperluan asas sesebuah keluarga
- mhasilkan ekonomi
- mensosialisasikan kanak²
- mjaga mereka yg skit & b’umur
- mjalankan aktvt rekreasi
- mngawal nafsu seksual
- mlahirkan anak

3. apakah pbezaan antara keluarga nuklear dgn keluaraga kembangan?
- keluarga nuklear: sepasang suami isteri & anak²
- keluarga kembangan: beberapa pasangan org dewasa (datuk, nenek, ibu & bapa saudara, & ahli keluarga lain)
- kebanyakan anak lelaki tinggal bsama dlm satu rumah

4. apakah fungsi asas sesebuah keluarga?
- utk pkembangan zuriat: utk masyarakat mjadi bkembang ahlinya perlu melahirkan zuriat, mggantikan org dewasa & warga emas yg mninggal dunia
- agen sosialisasi: keluarga mjadi agen sosialisasi yg sangat bkesan berbanding dgn org dewasa yg lain
- utk sokongan emosi: keluarga mrupakan pusat khidupan emosi, tmpt kita akan mdpt sokongan / kpastian (mrangkumi kasih sayang, kesemalatan, perasaan kekitaan, & ksejahteraan)
- status sosial: status sosial berbeza mpngaruhi cara ibu bapa mdidik anak²

5. apakah pbezaan pandangan ibu bapa kelas abawahan dgn kelas ptengahan?
- ibu bapa kelas bawahan: b’anggapan ptumbuhan & pkembangan anak akan blaku secara smulajadi
- ibu bapa kelas ptengahan: b’anggapan bahawa pjagaan anak memerlukan banyak tunjuk ajar & didikan sekiranya ingin anak tsebut bkembang dgn baik

6. berikan pandangan Melvin Kohn, tentang, jenis pkerjaan ibu bapa drpd ibu bapa dpt mpengaruhi cara mereka btindak
- ibu bapa kelas bawahan: lebih mnekankan kpd kpatuhan luaran shj & kurang memotivasikan anak² . mereka lebih kpd pggunaan hukuman
- ibu bapa kelas ptengahan: cuba mperkembangkn sifat ingin yahu & ekspresi pandangan dlm anak² mereka. Kurang mngenakan hukuman ttp lebih kpd ganjaran & keistimewaan

7. apakah maksud homogami dlm pkahwinan?
- mereka yg bkahwin dgn org yg mpunyai ciri² latarbelakang yg sama
- manusia jatuh cinta dgn org yg tinggal bdekatan, sekolah bsama, / bkerja dlm pejabat yg sama

8. apakah makna pkahwinan?
- psetujuan sosial yg kekal & rasmi antara dua org dewasa yg blainan jantina, utk mngekalkan hubungan jangka panjang yg mlibatkan hak & tanggungjawab kpd satu sama lain & juga thdp anak².

9. apakah pbezaan antara endogami & eksogami?
- endogami: kehendak masyarakat ke atas ahlinya utk mcari pasangan drpd kelompoknya shsj. (kelas, bangsa, kump etnik, & agama yg sama)
- eksogami: mhendaki ahli masyarakat mcari jodohnya di luar kelompoknya. (luar keluarga nuklear, klan / kelompoknya)

10. apakah jenis² pkahwinan yg tdpt di dunia ini?
- monogami – satu suami, satu isteri
- poligami – satu suami, dua atau lebih isteri
- poliandri – dua atau lebih suami, satu isteri (isteri dikongsi dgn adik lelaki yg lain)
- pkahwinan kelompok – dua atau lebih suami, dua atau lebih isteri (bukan satu norma masyarakat)

11. bagaimanakah dikatakan pkahwinan yg berjaya?
- jeanette & robert lauer:
- mnganggap pasangan sbg rakan baik
- suka pasangan mereka
- mlihat pkahwinan satu komitmen jangka masa panjang
- pcaya pkahwinan itu suci
- setuju dgn pasnagan tntang tujuan & halatuju
- pcaya pasangan lebih menarik slepas bkahwin
- mahu hubungan bkekalan
- ketawa bsama
- nicholas stinnett:
- mhabiskan banyak masa bsama
- cepat mluahkan phargaan
- mningkatkan kesejahteraan antara satu sama lain
- b’agama
- tidak mhadapi maslah dgn t/laku (+)

12. apakah pbezaan antara pjanjian tradisional & pjanjian k’agamaan dlm pkahwinan?
- pjanjian tradisional: boleh memohon cerai slepas 6 bulan hidup b’asingan / pceraian serta merta jika salah seorg pasangan mlakukan zina
- pjanjian k’agamaan: perlu mlalui kaunseling sbelum bkahwin, & dikecualikan sebarang pceraian (kecuali tlibat zina, deraan, & ditinggalkan )

13. apakah kesan pceraian?
- keluarga tidak t’urus, anak² mngalami maslah t/laku & akademik
- kmungkinan tcicir drpd sekolah, mngambil dadah, mngandung lebih awal, mlahirkan anak luar nikah dll
- ibu bapa yg bcerai tidak banyak bkomunikasi dgn anak²
- ibu tunggal lebih tertekan dsebabkan mgahadapi ksukaran utk mngawal & btindak ke atas anak tsebut
- masalah kewangan mrumitkan keadaan ibu tunggal
- mhancurkan khidupan anak²
- kesan kpd anak²:
- kanak² mgkin mngalami masalah psikiatrik semasa mbesar & selepas dewasa
- mgkin mjadi delinkuen juvenil, tiadk mhabiskan psekolahan menengah,
- mereka juga akan mlalui pceraian dlmkhidupan bkeluarga
- pceraian mninggalkan parut ke atas jiwa kanak² mbuatkan mereka murung & kurang perasaan selamat sehingga masuk alam dewasa


TOPIK 5: INTERAKSI SOSIAL
1. nyatakan elemen² dlm interaksi sosial
- status
- peranan sosial
- kump sosial
- institusi sosial
- kerajaan

2. apakah yg dimaksudkan dgn status?
- thp kedudukan seseorg drpd aspek kemewahan, pngaruh & martabat
- kedudukan seseorg dlm kump / masyarakatnya spt ibu, datuk bandar, rakan, wanita & pngetua (pandangan sosiologi)

3. jelaskan maksud status diwarisi, status dicapai, status utama, & status tidak konsisten
- status diwarisi : status yg diwarisi drpd kump / masyarakat. (cth umur & jantina)
- bangsa, agama, latar belakang, keluarga & status ekonomi merupakan asas umum utk mberi status kpd seseorg
- status dicapai: diperolehi mlalui usaha & psaingan (doktor, pelajar universiti, guru dll)
- status yg gagal (pcuri, pelacur, & pbunuh)
- status utama: status yg paling menonjol berbanding dgn status lain.
- Umur status utama kanak², jantina status utama kbanyakan masyarakat
- Seorg guru, juga seorg bapa, bstatus seorg lelaki. (status utamanya ialah seorg guru lelaki)
- Status tidak konsisten: status yg btentangan dgn norma masyrakat
- Cth: seorg perempuan 50thn bercinta dgn lelaki 17thn / seorg gadis mhisap rokok di majlis kenduri.

4. apakah yg dimkasudkan dgn peranan sosial
- peranan yg menentukan t/laku manusia yg dipandang sesuai / tidak dgn statusnya
- status ialah apa yg dilakukan (status apa yg diperolehi)
- peranan mbantu mrumuskan t/laku dlm minda agar dpt mcorakkannya mngikut cara yg sesuai
- peranan mbuat kita menerima tanpa pbezaan peribadi (kita tidak akan mnyoal siapa yg akan merawat seorg pesakit, asalkan dia doktor)
- peranan sbg pbenteng dlm hidup, ia mberi kebebasan tp tidak sepenuhnya
- kbanyakan manusia akan mngikut garis panduanyg sesuai utk peranan nya agar tidak tkeluar drpd jangkaan masyarakat thdp t/laku peranannya.
- Ktegangan peranan: indvdu mngalami pngalaman yg mnyedihkan disebabkn beberapa tekanan ke atas peranannya. (cth: seorg ibu tunggal yg susah, yg mnyara anak perlu bantuan kewangan drpd kbajikan masyarakat. (jika diterima dia dilabel sbg org yg suka bgantung kpd kerajaan)
- Konflik peranan: seseorg indvdu tpaksa memikul dua / lebih peranan yg tdpt pcanggahan antara peranan² tsebut
- Kadangkala kita memegang peranan yg tidak mempnyai kesesuaian antara satu sama lain.

5. apakah pbezaan lakon peranan, set peranan, tanggungjawab peranan & phubungan peranan?
- lakon peranan: seseorg yg malakukan t/laku sebenar mngikut statusnya
- set peranan: satu status mungkin ada beberapa peranan
- cth: status seorg pelajar, akan mbawa beberapa peranan spt, sbg plajar sek, satu peranan sbg rakan sebaya dlm kelas, satu peranan sbg ketua kelas, satu peranan olahragawan sekolah
- tanggungjawab peranan: setiap peranan mesti ada sekurang² ²satu peranan yg perlu diurus sbg tanggungjawab kpd peranan lain
- cth: tanggungjawab peranan guru, mngajar, memriksa latihan, mberi ujian, mjadi contoh teladan dll
- phubungan peranan: dlm satu kump tdpt hubungan peranan yg kompleks, peranan² tsebut btindih antara satu sama lain.

6. apakah makna kumpulan sosial & apakah pbezaan kategori & kump?
- Kump., dua / lebih indvdu yg bkongsi perasaan bsama & diikat dgn corak interaksi sosial yg kukuh
- satu klompok manusia yg berada di satu tmpt pada masa yg sama
- sekump manusia yg bkongsi ciri² spt status, fizikal / corak t/laku
- kategori: umur, jantina, kaum, pkerjaan & thp pdidikan
- kategori lebih meluas & hubungan sosial antara ahlinya dlm kategori tidak mgkin blaku

7. apakah kesan apabila hubungan sosial antara manusia tjalin kukuh dlm jangka masa yg panjang?
- indvdu bfikir bahawa hubungan mlingkungi batas²
- indvdu mnyumbang kpd sifat² yg wujud dlm kumpnya & mnganggap sbg bsesuaian
- indvdu mlihat kump sbg mpunyai satu set budaya yg mngandungi norma & nilai² yg unik
- indvdu akan mwujudkan kesetiaan kpd kump, mbuatnya bperasaan bsatu identiti dgn kump tsebut

8. apakah enam fungsi asas dlm masyarakat (institusi sosial) mnurut Talcott Parsons?
- i. masyarakat perlu merancang semua aktvt utk ahlinya mdpt asas barangan & pkhdmatan utk terus hidup tanpa mgganggu psekitaran (makanan, pakaian, tmpt tinggal, & minuman)
- ii. masyarakat perlu mpertahankan ahlinya drpd ugutan dlman & luaran. (ugutan luar & kmusnahan alam s/jadi = taufan, banjir, gempa bumi. Ugutan dlman = pbunuhan, rompakan, rogol, AIDS dll)
- iii. semua masyarakat perlu mggantikan ahli yg telah mninggal dunia / bhijrah. (kita juga boleh mggantikan hasil ptanian dgn tanam semula)
- iv. masyarakat perlu mngajar ahli baru tentang hak, kewajipan, tanggungjawab & jangkaan t/laku.
- v. Mggalakkan ahli lama & baru utk memenuhi tanggungjawab & akur kpd t/laku yg dijangkakan. (mnyediakan aktvt / t/laku yg bmakna & bmatlamat atau mggunakan cara paksaan & hukuman ke atas mereka.
- vi. masyarakat perlu mwujudkan mekanisma utk mnyelesaikn konflik (konflik boleh mggugat kestabilan utk bkmbang & memajukn ahlinya)

9. apakah tanggungjawab keluarga?
- keluarga mdidik ahli barunya tentang apa yg perlu dilakukan & mggalakkan ahli memenuhi jangkaan tsebut
- mnyatu & mnyelesaikan isu² dlman spt mewarisi harta pusaka
- mnyelesaikan isu tentang mnyokong ahli masyarakat yg mpunyai kekurangan utk mnguruskan khidupan mereka spt bayi & anak kecil

10. apakah kmungkinan yg blaku dlm mnguruskan fungsi keluarga?
- kluarga mgkin mperkukuhkan isu pkauman, ktidaksamaan jantina & kelas semasa mbuat jangkaan thdp t/laku & matlamat ahlinya
- kluarga mgkin menekankan sikap prasangka & diskriminasi atas dasar kaum, agama, jantina
- kluarga boleh mngekalkan ekonomi mlalui pkahwinan / mewarisi harta
- dlm kluarga juga boleh blaku konflik dlm bentuk kganasan & pderaan fizikal
- ada kluarga yg mnanamkan nilai² yg btentangan dgn kganasan
11. apakah peranan institusi ekonomi?
- utk mhasilkan & mngedar barangan & pkhdmatan kpd sluruh masyarakat
- mdisiplinkan & mggalakan masyarakat utk mjalankan peranan mereka sbg pngeluar, pngedar & pgguna barangan
- dlm ekonomi kapitalis pkerja digalakkan bkerja dgn diberi gaji, bonus / hukuman sekiranya mnganggur

12. apakah fungsi pdidikan dlm masyarakat?
- bfungsi utk myampaikan kemahiran kpd ahli masyarakat yg muda agar mereka mjadi ahli ekonomi yg produktif
- mngajar kemahiran asas spt mbaca, mnulis & mngira
- mjadi satu mekanisma yg bkuasa utk p’ubahan sosial
- mhasilkan masyarakat yg mampu bsaing & bkemungkinan mngubah / mngurangkan ktidaksamaan / diskriminasi

13. apakah tugas kerajaan?
- satu badan utk mjaga kbajikan ahli masyarakat drpd serangan dlman & luaran
- mnubuhkan kod penal & sivil utk mjelaskan satu piawai tentang pkara & t/laku yg boleh & tidak boleh diterima
- kerajaan dibentuk utk mnolong ekonomi mlalui program kbajikan masyarakat, yg m’agihkan barangan & pkhdmatan kpd indvdu² yg tidak bkemamapuan

14. huraikan teori k’utuhan mekanikal oleh Emile Durkheim
- kunci integrasi sosial ialah thp ahli masyarakat bsatu mlalui pkongsian nilai & hubungan sosial
- skump manusia mlakukan tugas yg sama akan merasai kesedaran yg sama & perasaan umum yg mnyatukan mereka
- mereka mpunyai banyak psamaan hingga mereka mngenali perasaan masing²

15. apakah makna k’utuhan organik mngikut teori Emile Durkheim?
- pgantungan antara satu sama lain spt murid memerlukan guru utk mnimba ilmu & guru perlukan murid utk mdpt pkerjaan


16. apakah pbezaan Gemeinschaft & gesellschaft?
- gemeinschaft: sebuah masyarakat yg rapat phubungannya (masyarakat kampung yg mngenali antara satu sama lain)
- gesellschaft: hubungan yg tidak rapat

17. apakah masalah AIDS dan kesannya?
- pngidap AIDS adalah dr golongan heteroseksuals, homoseksuals,
biseksual (lelaki / perempuan) dewasa, kanak², & bayi
- penagih dadah yg bkongsi jarum, transfusi darah yg tercemar / bayi yg dilahirkan oleh ibu yag HIV (+)
- kesan: mnimbulkan ksulitan sistem pjagaan kesihatan utk mcari pnawar
- mhadapi kesan (-) & dilabelkan sbg HIV(+)
- dipandang serong & mjadi golongan tsingkir drpd masyarakat
- pihak bkuasa kurang mnumpukan phatian kpd krisis AIDS

18. apakah masalah golongan b’umur dan kesannya?
- keadaan kesihatan yg kronik & kurang b’upaya
- mudah tdedah kpd segala jenis pnyakit spt sakit jantung, reumatisme & arthritis, masalah pdengaran, masalah plihatan dsbgnya

19. huraikan tentang pnyakit Alzheimer
- pnyakit yg mlibatkan kemerosotan bahagian otak (lemah & kurang upaya – emosi, kognitif & fizikalnya)
- kbanyakan dlm lingkungan 85 thn ke atas
- ramai dijaga di rumah bbanding di hospital
- mjadi beban kpd ahli kluarga


TOPIK 6: KUMPULAN DAN ORGANISASI
1. apakah ciri² umum kump?
- keinginan utk bersama (kekitaan)
- mewujudkan identiti kump, sbg mcerminkan identiti mereka
- mpunyai perasaan ingin tgolong dlm kump (kump dalaman)

2. apakah pbezaan kump dalaman & kump luaran
- kump dlman: ahlinya merasa tgolong dlm kump tsebut (clique)
- kump luaran: ahlinya tidak merasa diri mereka tgolong dlm kump tsebut

3. apakah beza kumpulan tidak formal & kump formal
- kump tidak formal: sekump kawan yg tidak mpunyai struktur sosial yg tegar
- kump formal: mpunyai struktur sosial yg tegar. (ada status, p’aturan & peranan yg khusus, kadang² p’aturan & pngawalan yg btulis)
- cth: KPPK, koperasi

4. apakah pbezaan antara kump primari & sekunder?
- kump primari:mpunyai ciri² spt mesra, peramah, bkerjasama, &hubungan bsemuka.
- Mngambil berat tentang ahli lain & mhargai satu sama lain
- Sgt diperlukan dlm khidupan seharian
- Saiz kump adalah kecil (tidak melebihi 12 org)
- Cth: keluarga & rakan
- Kump sekunder: ciri² thad oleh pnyertaan & hubungan formal & tidak mesra.
- Mnyertai dgn niat utk mcapai matlamat khusus
- Tidak berapa kisah tentang kesejahteraan ahli kump
- Kump sbg loncatan utk mdpt sesuatu
- Tidak sgt diperlukan
- Cth: rakan sekerja, rakan sedarjah, ahli² politik, ahli koperasi dll

5. apakah yg dimaksudkan dgn kump diad? Berikan cth
- mngandungi hanya 2 org ahli
- sekiranya salah seorg enggan b’interaksi maka bubarlah kump diad
- jika setiap ahli dlm kump mberi phatian kpd satu sama lain, hubungan akan lebih mesra, b’emosi & mdalam.
- Cth:2 org kawan rapat, sepasang kekasih, dua org kakak, dsbgnya.

6. nyatakan pngaruh saiz kump ke atas t/laku & sikap
- saiz kump kecil: merasa lebih btanggungjawab thdp ahli kump
- (sekiranya dia tidak mbantu, tidak ada org lain yg akan mnolong)
- mereka akan btindak secara informal
- saiz kump besar: seseorg ahli b’anggapan tanggungjawab adalah bsama & bukan tletak dibahunya shj
- kurang perasaan kekitaan & mjadi lebih formal
- mpunyai perasaan / anggapan bahawa, ahli lain tidak akan mngambil kira apa yg diperkatakan

7. apakah tujuan organisasi ditubuhkan? (jenis² organisasi & tujuan)
- organisasi sukarela: mnyrdiakan rekreasi, kseronokan & kpuasan mnyertai bsama org lain
- cth: kelab remaj, pandu puteri. Psatuan sivik dll
- organisasi koersif: mngenakan p’aturan kemasukan & memastikan ahli tidak keluar drpd organisasi dgn sewenang²nya
- cth: ahli dlm pjara / pesakit di hosp mental
- organisasi utilitarian: organisasi yg mngambil berat tentang pkara² seharian.
- Mnyertai hanya utk mdpt apa yg mereka khendaki
- Cth: koperasi, parti politik

8. apakah yg dimaksudkan dgn birokrasi?
- satu bntuk organisasi yg blandaskan p’aturan khusus yg jelas, tidak bsifat peribadi, & mpunyai struktur kuasa heiraki.
- Kbanyakan organisasi adalah birokrasi (cth: sekolah, kerajaan & perpustakaan awam)

9. bilakah organisasi mula btukar kpd birokrasi?
- organisasi mula bkembang
- cara lama mngurus kerja tidak lg sesuai
- hubungan primari pkerja dgn pnyelia mula renggang
- garis panduan tanggungjawab & kuasa mjadi kabur
- laporan penting mula tidak terurus & hilang
- organisasi mjadi tlalu besar & kompleks, shingga struktur perlu diubah

10. apakah cir² birokrasi yg dikemukakan oleh Max Weber?
- pbahagian tugas yg kompleks: setiap pkerja mpunyai tanggungjawab & tugas khusus
- kuasa heiraki: dipegang oleh beberapa org di pucuk organisasi.
- ramai pkerja di bahagian tengah organisasi & lebih ramai pkerja di bahagian bawah organisasi
- p’autran & prosedur khusus: utk mngawal segala aspek organisasi (secara t’perinci)
- sistem ganjaran: diberin bdasarkan kcemerlangan (bukan hubungan kekeluargaan / hubungan primari)
- kecekapan ditentukan oleh, ujian, pngalaman lepas, / latihan formal
- ganjaran, naik pangkat & promosi bdasarkan kcemerlangan bkerja
- laporan btulis: laporan btulis tentang aktvt² organisasi & dossier t’perinci setiap ahli
- urutan surat-mnyurat dlm organisasi akan mjadi dokumen rasmi organisasi

11. jelaskan kekuatan / kbaikan birokrasi
- pita merah (prosedur yg perlu dilalui) mberi kebaikan
- cth: p’aturan & undang² pita merah kerajaan perlu dilakui oleh syarikat pbuangan sampah, mjadikan mereka mlakukan kerja pbuangan sampah dgn bhati² agar tidak mjejaskan kesihatan awam
- birokrasi tidak mlihat siapa anda: tidak perlu mggunakan pngaruh pihak tertentu utk mdapatkan sesuatu.
- Birokrasi mggalakkan kesamaan & mngurangkan diskriminasi
- Kebaikan kpd pkerja: mberi pluang pkerja bebas bfikir, kreatif & bsikap tbuka
- Intelektual pkerja: birokrat mnunjukkan pcapaian yg lebih tinggi dlm ujian yg ditadbir oleh penemuduga
- Birokrat menekan intelektual yg tinggi masa waktu rehat (mbaca buku, majalah & pergi ke muzium)

12. nyatakan 5 kesan negatif / kelemahan birokrasi
- undang² & p’aturan: undang² & p’aturan tidak banyak menolong sekiranya tjadi sesuatu masalah di luar jangka. (kpatuhan mngikut p’aturan mbawa halangan utk malkukan sesuatu tindajan)
- p’aturan yg mnimbun: undang² &p’aturan sentiasa ditambah.
- Mlambatkan k/tangan kerajaan utk mngambil tindakan (juga dirasai oleh pihak swasta)
- Utk b’urusan perlu mngisi borang² jabatan kerajaan
- p’aturan yg bcanggah & tidak masuk akal: p’aturan yg melilit boleh memerangkap seseorg. (bila kita mematuhi satu² p’aturan, kmungkinan kita mlanggar p’aturan yg lain pula)
- cth: kerajaan mngadakan kempen anti rokok, tp kerajaan juga mberi subsidi kpd penanam tmbakau
- birokrasi mberi ganjaran: ganjaran spt gaji, status & kuasa. Ini bgantung kpd saiz pkerja & kewangan agensi tsebut. Akhirnya birokrasi mningkat
- pkerja bsaing: utk mcerminkan diri sibuk & penting, mereka akan mnambah kerja dgn mnulis memo, mwujudkan p’aturan baru, mngisi borang & mngemas fail. (bila letih mereka perlukan pbantu)
- kenaikan pangkat: pkerja akan dinaikkan pangkat shingga ke thp kurang cekap.
- Birokrasi bfungsi sebab masih ada pkerja yg ingin meningkat kecekapan mereka sebelum naik pangkat yg mlebihi drpd kbolehan mereka.

13. apakah prinsip² yg mngambil peranan dlm p’ubahan organisasi?
- i. organisasi b’ubah dgn lebih bkesan jika kadar plibatan ahli tinggi.(memastikan semua ahli dlm organisasi mlibatkan diri)
- ahli yg mlibatkan diri akan mnyokong p’ubahan organisasi.
- ii. usaha utk mbawa p’rubahan dlm organisasi perlu peka kpd khendak peribadi ahli organisasi. (masalah yg mnimpa ahli mnyebabkan semangat ahli akan mjunam)
- sesi kaunsling mungkin perlu utk mngendalikan perasaan emosi yg disebabkan p’ubahan ini.
- iii. jangkaan oleh mereka yg b’usaha mbawa perubahan amat pnting. (jangkan boleh mpngaruhi t/laku)
- cth. bila organisasi diambil alih oleh organisasin lain, ada pkerja tpaksa diberhentikan. Ini mnimbulkan perasaan tidak selamat di kalngan pkerja lain.
- iv. mereka yg b’usaha ke arah p’rubahan perlu tahu struktur sosial & operasi organisasi. (jika sebahagian drpd sistem perlu diubah, maka seluruh sistem akan tjejas)
- kesan p’ubahan organisasi akan bkekalan utk bberapa thn & pkerja perlu bkerja keras mwujudkan semula komunikasi bkesan mggantikan prancangan informal yg telah lenyap

14. kenapakah wujudnya penentangan thdp p’rubahan?
- sesiapa yg cuba mngubah cara pmerintahan adalah musuh kpd negara
- mementingkan sdiri utk mngekalkan status quo. (takut khilangan kuasa, kekayaan, & kedudukan dlm masyarakat)
- manusia telah mnerima keadaan khidupan mereka yg telah ditetapkan oleh institusi. (menerima p’rubahan jika keseluruhan menentang kwujudan institusi tsebut)
- mereka menentang sekiranya p’rubahan mbawa krugian kpd apa yg mereka hargai.(perlu mjaga kpentingan dlm status quo tsebut)
- manusia selesa dlm khidupannya (walaupun mereka berada dlm keadaan tidak mnguntungkan)
- keran perubahan perlu mhadapi sesuatu yn baru & mungkin tidak mnentu (mereka ingin elak drpd perasaan demikan)


TOPIK 7: KAWALAN SOSIAL DAN DEVIANS
1. apakah makna devians?
- tingkahlaku yg mnyimpang drpd norma sosial yg diterima umum dianggap sbg devians.
- Sebarang tingkahlaku yg bcanggah dgn norma, tidak kira sama ada pbuatan kecil / yg lebih berat

2. apakah yg mnyebabkn tingkahlaku devians (punca)?
- bpunca drpd sejenis fizikal yg pincang tugas / pelik / diwarisi
- mrupakan luahan masalah psikologi / sifat sahsiah yg luar biasa
- indivdu dipngaruhi oleh pmikiran & tingkahlaku org sekelilingnya
- (sudut psikologi: devians sbg tdpt kekurangan dlm sahsiahseseorg)
- (sudut psiko-sosial: tingkahlaku devians dipngaruhi rakan sebaya)

3. punca devians secara fisiologi
- mpunyai tingkahlaku blainan drpd org lain : kerosakan pd otak, lanjut usia, pderaan secara alkohol

4. punca devians secara psikologi
- sakit mental bpunca drpd konflik dlman yg kemudian mpngaruhi indvdu utk btindak mlawan norma sosial

5. bagaimanakah tingkah laku devians mngikut ahli psiko sosial?
- org lain yg mnolonbg mbentuk tingkahlaku indvdu
- indvdu yg melibatkan diri dgn t/laku devians biasa b’interaksi & bkomunikasi dgn indvdu lain yg bt/laku demikian
- indvdu mgkin bkeinginan utk mlakukan t/laku & mjadi pggerak utk mlakukannya
- peranan kump dlm mggalakkan t/laku devians – Becker
- indvdu yg mlibatkan diri dgn t/lakub devians mpunyai klemahan mngawal diri / ktiadaan p’aturan masyarakat yg jelas & tekanan sosial – teori containment
- ktiadaan pngawalan sosial / kekangan yg lain thdp tlaku tsebut – teori pngawalan
- utk mcari kseronokan & mngelakkan kesakitan (jika mereka merasa ganjaran t/laku devians lebih baik drpd hukuman, mereka akan mlibatkan diri dlm t/laku devians)

6. apakah pjelasan t/laku devians menurut pandangan sosiologi?
- penekanan kpd kebendaan mdorong t/laku devians
- masyarakat yg menekankn kbendaan tp mberi pluang kpd sebahagian shj masyarakatnya, akan wujudkn t/laku devians spt mcuri, myamun, mlacur, dsbgnya
- masyarakat yg tidak bpluang mnikmati kjayaan kebendaan akan, mngubah cara hidup kpd bgelandangan (mngambil dadah & mbunuh diri)
- mereka akan mcipta mtlamat & cara baru, bkemungkinan btentangan dgn cara yg diterima masyarakat (mlakukannya secara pberontakakan)
- ada yg tidak bputus asa & mereka b’usaha setiap hari dgn harapan usahanya akan berbaloi.

7. huraikan tentang teori anomie oleh Emile Dukheim
- devians boleh dijadikan fungsi dlm sesebuah masyarakat ttp devians jg boleh menyebabkan sesebuah masyarakat kurang bfungsi
- anomie (situasi sosial); manusia sukar mnyesuaikan t/laku mereka dgn norma yg mereka anggap lemah.
- Anomie blaku apabila jangkaan tentang ganjaran & phargaan tidak sama dgn apa yg mereka terima
- Norma yg mngikat mereka kpd khidupan konvesional mjadi lemah mnyebabkan mereka mninggalkan keluarga, pkerjaan & merantau jauhmcari kekayaan (mbina komuniti yg bukan tradisional, mggalakkan jenayah, kganasan, placuran & gangguan awam)

8. huraikan teori structural strain oleh robert k. Merton
- memandang kekayaan duniawi sbg matlamat, dicapai melalui pdidikan yg tinngi (mdpt pkerjaan bgaji lumayan)
- kump miskin tak bpeluang mdpt pdidikan tinggi & mngecapi sumber ekonomi
- utk mcapai mtlamat juga mereka mggunakan cara yg tak konvesional (melakukan apa saja tmasuk cara haram & jenayah)
- sesebuah masyarakat yg mnyanjung kemewahan sbg tanda kjayaan & pd masa yg sama mnyekat pluang ramai utk mdpt kjayaan, mnyebabkan blakunya t/laku antisosial

9. apakah lima repons kpd t/laku devians mengiut Merton (teori structural strain?
- keakuran: ahli masyarakat mnerima kjayaan kbendaan sbg matlmat budaya & wujud cara utk macapai matlamat tsebut. (t/laku ini merupakan asas yg kukuh utk mjadin masyarakat yg maju)
- inovasi: masyarakat memegang kukuh kpd kjayaan matlamat, disebabkan cara mcapai tidak ada, mereka b’uasaha mcapai matlamat dgn cara inovatif. (mlibatkan diri dlm placuran, mngedar dadah, menipu, merompak, rasuah dll utk mdpt wang & simbol kjayaan)
- ritualisme: indvdu mnolak matlamat kjayaan tp mngekalkan cara utk mcapainya. (mereka mlakukannya bukan utk matlamat tp tpaksa / ritual. Cth. Seorg plajar U mlalui khidupan di U kerana khendak keluarga)
- retreatisme: kdua-dua cara & matlamat yg ingin dcapai ditolak tanpa mcuba norma baru (cth. penagih dadah yg dibiarkan tcicir drpd masyarakat)
- mberontak: indvdu yg mnolak matlamat budaya & cara mcapainya & mggantikannya dgn norma baru. (mngalih kesetiaan kpd kump baru dgn ideologi baru. Cth. pergerakan militia)

10. huraikan teori budaya transmisi
- t/laku devians boleh dipindahkan dr satu generasi kpd generasi yg lain
- sekump etnik yg bpindah ke sebuah kaw baru, anak² mereka akan mpelajari corak delinkuen drpd kanak² yg tdpt di kaw tsebut

11. huraikan teori differential association
- mnekankan interaksi sosial dlm mcorakkan t/laku & sikap manusia
- indvdu belajar devians dlm kump devians yg mereka sertai.
- Mereka bukan shj belajar mjadi devians, ttp juga blajar tentang sikap yg bsesuaian dgn devians
- (keluarga bpindah ke kaw baru utk mngelak anak² tpengaruh dgn unsur (-), keluarga ini sedang m’aplikasikan teori differential asociation)

12. huraikan teori konflik
- kapitalis m’eksploitasi & mngambil hak rakyat ttp thindar drpd hukuman jenayah
- indvdu yg mjadi mangsa didorong oleh pgelutan utk hidup akan btindak & tindakan ini dilihat oleh kapitalis sbg jenayah
- marxisme bpandangan t/laku devians spt alkoholisme, pnyalahgunaan dadah. Sakit mental, placuran dll sbg adalah hasil ppecahan & krunttuhan yg bpunca drpd pnindasan & eksploitasi kpd kaum miskin, wanita / kaum minoriti

13. huraikan teori labeling
- i. Tidak ada tindakan yg bbentuk jenayah / tidak jenayah. (jahat bukan niat yg intrinsik ttp cara manusia mdefinisikan & tindak balas kpdnya) inddvdu akan btindak devians jika indvdu tsebut dilabelkan sdemikian
- ii. manusia mlibatkan diri dlm t/laku devians dgn mlanggar sesetengah norma. t/laku primary devians iaitu t/laku yg mlanggar norma sosial ttp t/laku ini dilepas pandang oleh pngawal sosial
- iii. sama ada t/laku itu dilihat sbg devians, bgantung kpd apa yg mereka lakukan & apa yg org lain lakukan ke atas tindakan mereka.
- Iv. mlabel indvdu sbg devians ada kesannya. Indvdu devians akan mngamalkan reaksi indvdu ;lain thdpnya
- v. Indvdu yg dilabelkan sbg devians mdpti dirinya disisih & dsingkir. Pnyisihan & p’asingan akan mjurus indvdu ke dlm kump devians bsama² indvdu lain bkongsi nasib yg sama.
- Indvdu yg mngikuti kump devians akan mngukuhkan lagi imejnya sbg devians, mransang gaya hidup devians & mlemahkan hubungan dgn komuniti

14. huraikan teori pngawalan
- mnyoal mngapa ada manusia yg tidak mlakukan t/laku devians.
- Org muda akan akur sekiranya mpunyai hubungan yg kukuh dgn masyarakat

15. nyatakan 4 dimensi hubungan menurut Hirschi
- hubungan rapat: proses hubungan sosial dgn org lain
- memerlukan satu thp pngawalan oleh semua pihak yg tlibat.
- Jika hubungan psikologi & emosi antara ahli kump adalah tinggi & ahli ambil kisah tentang pandangan ahli lain, (mngurangkan peluang devians blaku)
- penglibatan: mlibatkan diri dgn aktvt konvensional. (pasukan pngakap, pandu puteri dll)
- aktvt ini btujuan menarik phatian kump ini drpd tlibat dgn dadah, alkohol, aktvt seks bebas & jenayah
- komitmen: pnumpuan yg diberikan dlm hubungan & ptalian sosial
- indvdu yg mpunyai komitmen yg kukuh dlm khidupan sosial tidak akan dlm t/laku devians, sbb takut hilang khormatan & kpercayaan masyarakat. (cth plajar yg bcita² mjadi doktor tidak akan mjadi penagih dadah)
- kpercayaan: tentang nilai & idea bsabit dgn moral. Semakin kurangb kpercayaan masyarakat thdp nilai semakin tinggi kmungkinan devians akan blaku

16. apakah takrif jenayah?
- satu tindakan devians yg ditegah oleh undang², tindakan yg dianggap haram oleh sesetgh pihak (kerajaan). Pihak ini mganggap tindakan yg mgganggu ktenteraman awam & tidak boleh dikawal

17. nyatakan jenis² jenayah
- jenayah juvana: melibatkan org muda (umur 18 thn ke bawah)
- jenayah terancang: organisasi birokratik besar yg mnyediakan barangan & pkhdmatan yg haram kpd pmintaan org awam (mafia)
- jenayah kolah putih: dikalangan ahli masyarakat yg bpengaruh, t’uatama semasa mjalankan urusniaga mereka. (jenayah korporat, rasuah, pggelapan wang, penipuan cukai, manipulasi saham dll)
- jenayah yg dilakukan kerajaan: jenayah phapusan etnik, yg mangsanya dikatakan sbg salah agama / latarbelakang (skandal Presiden Clinton dgn pekerja white house)
- jenayah & teknologi: spt pornografi kanak², penipuan kad kredit, cetak rompak, pcerobohan rangkaian komputer dll)

18. nyatakan bentuk² kawalan sosial utk mcegah devians / jenayah
- keakuran & konformiti:
- kawalan sosial tidak formal
- kawalan sosial formal
- pcegahan devians
- undang² & masyarakat

19. bagaimanakah keakuran & korformiti dpt mngawal devians & jenayah?
- kawalan sosial ialah interaksi bsemuka. Mereka akan akaur utk mngelak drpd mlukakan hati org yg sekelilingnya
- mlanggar norma akan mmalukan seseorg & ini mnunjukkan tindakbalas thdp pngawalan sosialnya.
- Jika bsendirian pun kita akan mngurangkan devians kerana bimbang org akan tahu
- Jika kita bsosial banyak akan mcorakkan t/laku kita. Kita juga blajar apakah jangkaan org lain kpd kita, oleh itu kita akur kpd norma masyarakat

20. nyatakan kawalan sosial tidak formal
- setelah matang kita mngambil alih peranan drpd org lain & mlihat diri sdiri sbgaimana org lain mlihat kita. (kita menilai diri sdiri dr kaca mata org lain)
- kawalan sosial mjadi sbahagian drpdkpercayaan kita tentang bgaimana kita spatutnya btindak
- 3 jenis kawalan sosial tidak formal
- Tekanan kump: indvdu dipngaruhi oleh jangkaan & reaksi kump manusia di sekelilingnya (kump tekanan)
- Perpaduan kump: indvdu akan akur vwalaupun hanya 3 / 4 org ahli dlm kump. Keakuran kerana thp ahli kump bsatu adalh tinggi
- Respon kump: indvdu yg tidak mahu akur akan disisih dr kump
- integrasi tinggi antara ahli kump & sikap tidak suka yg tinggi kpd devians
21. apakah yg dimaksudkan kawalan sosial formal?
- merujuk kpd agensi kawalan sosial formal utk mngambil tindakan
- kawalan formal hanya digunakan apabila t/laku itu bsifat devians, haram / memerlukan tindakan intervensi
- tga bentuk kawalan sosial formal:
- i. mcegah t/laku devians dgn mnyingkirkn peluang drpd blaku (mhindar pnyebab)
- ii. mhalang devians dgn ugutan / hukuman (rasa takut)
- iii. mereformasi / msosialisasi manusia agar mjauhi t/laku devians

22. bagaimanakah pencegahan devians berkesan?
- usaha gigih adalah myingkirkan pnyebab blakunya jenayah
- tumpuan kpd msosialisasikan kanak-kanak
- pasarraya / pusat beli belah mngurangkan thp jenayah bbanding kedai runcit runcit di tepi jalan
- kawalan ketat ke atas org yg tak dikenali
- mnyediakan tmpt kereta yg selamat, myediakan pngawal keselamatan dll

23. kenapa undang² & masyarakat gagal mngawal jenayah & devians?
- polis hanya btindak mnyelesaikan kes jenayah jika ada menerima laporan (banyak kes jenayah yg tidak dilapor)
- penjara tidak mhindar jenayah kerana pjenayah tidak nampak kemungkinan akan dihukum
- ramai yg ditangkap mlakukan jenayah ttp tidak dihukum, kerana:
- i. Pdakwa tidak mjatuhkan tuduhan kerana prosedur pnangkapan tidak lengkap
- ii. pegawai tidak ikut p’aturan dgn teliti / fail tidak lengkap
- iii. tuduhan tidak dpt dikemukakan kerana kurang bukti
- iv. saksi tidak hadir di mahkamah


TOPIK 8: STRATIFIKASI DAN MOBILITI SOSIAL
1. apakah yg makna stratifikasi?
- mewujudkan lapisan masyarakat dlm populasi yg mnguasai pbahgaian yg ketidaksamaan thdp kperluan, pdptan, kekayaan, kuasa & darjat
- struktur stratifikasi mgkin, kelas atasan atas, atasan tengah, atasan bawah, ptengahan atas, ptengahan tengah, ptengahan bawah, & bawahan bawah.
- Negara² mbangun mpunyai dua kelas shj, atasan & bawahan.

2. bagaimanakah bentuk stratifikasi sosial – karl marx (dimensi ekonomi)?
- faktor ekonomi ialah pboleh ubah tidak bsandar yg mnerangkan tentang kwujudan kelas sosial
- kelas sosial dlm zaman industri; buruh, pbantu rumah, pkerja kilang, seniman, p’usaha kecil, kapitalis mata wang. (dikecilkan kpd dua kelas sosial shj)
- pmilik kekayaan/ kapitalis (bourgeoisie) akan memerintah & pkerja bekerja utk dpt gaji (proletariat) akan diperintah.
- Kelas kapitalis akan mengeksploitasi pkerja (mnikmati hasil pekerjaan pkerja) & kaum buruh tidak mpunyai apa² kecuali tenaga bkerja.

3. apakah kesan pningkatan ketidaksamaan pdptan?
- pjagaan kesihatan yg tidak memuaskan
- pmakanan yg terhad
- kualiti perumahan yg rendah
- kurang plindungan polis

4. bagaimanakah bentuk stratifikasi sosial – weber (dimensi kuasa)?
- kuasa mpunyai k’upayaan utk mngawal t/laku manusia (walau btentangan dgn khendak mereka)
- mggunakan kuasa utkm kpentingan diri & bukannya utk masyarakat sejagat
- kjayaan ekonomi & kuasa tak smestinya btindih
- wang boleh digunakan utk kuasa (tp tak smestinya digunakan dgn cara ini)
- pmilikan wang mlalui pngeluaran bukan asas kpd kuasa
- kpakaran ilmu boleh digunakan utk mperkembangkan kuasa
- kemahiran & kmasyhuran adalah faktor yg mberi peluang utk memeliki kuasa
- kuasa bkaitan dgn kedudukan sosial seseorg
- manusia boleh mngatasi kekurangan sumber, jika mpunyai pngikut yg ramai / bijak mnguruskan sumber
5. bagaimanakah bentuk stratifikasi sosial – weber (dimensi darjat)?
- darjat ialah p’iktirafan, khormatan & kagungan yg dikaitkn kdudukan sosial
- pnilaian sosial yg disenangi bdasarkn kpd norma & nilai dlm sesebuah kump. (ketaatan, k’agunan diberi kpd ketua dlm kump)
- darjat tidak diberi secara sukarela / dituntut. (p’iktirafan mesti dr org lain)
- mereka yg mpunyai thp darjat yg sama, bkongsi gaya hidup. (cth anak² mereka akan masuk universiti swasta.

6. apakah asas penentuan darjat pkerjaan?
- pampasan
- pdidikan
- kemahiran
- kperluan k’ipayaan
- kekuasaan bkaitan dgn pkerjaan
- kpentingan pkerja kpd masyarakat
- gaya pkerjaan

7. Senaraikan ciri² stratifikasi universal
- negara² bpndapatan tinggi (amerika, derman, peranchis, denmark, jepun, kuwait, australia, new zealand dll)
- negara² bpndapatan sederehana (rusia, poland, hungary, romania, mexico, malaysia, thai dll)
- negara² bpndapatan rendah (afrika, indonesia)

8. nyatakan ciri² negara bpndapatan rendah
- ekonomi bgantung kpd ptanian
- populasi sangat tinggi
- psamaan dr segi kemiskinan
- rakyat bpndapatan rendah
- populasi meningkat & mngekalkan thp klahiran yg tinggi

9. bagaimanakah ahli sosiologi mngenalpasti kelas sosial?
- kaedah objektif
- kaedah penempatan kendiri (mngelaskan diri sdiri)
- kaedah reputasi.(disoal bagaimana mereka menilai org lain)

10. apakah yg anda faham mengenai kaedah objektif?
- mkategori kelas sosial mngikut pndapatan, jenis pkerjaan / thp pdidikan
- mnyediakan ukuran statistik dlm mngenalpasti bbagai hubungan dlm kelas (spt jjangkaan hidup, pnyakit mental, pceraian, thp jenayah, sikap ahli politik dsbgnya)
- kaedah ini paling mudah & murah utk mkaji kelas sosial
- data statistik diperolehi drpd agensi kerajaan & biro penapisan
- di amerika kdudukan kelas keluarga bgantung kpd kedudkan suami dlm pasaran kerja.

11. bagaimana pduduk amerika menetapkan thp khidupan mereka?
- kelas t’atas – indivdu yg kaya/kelas elit (mereka yg bjaya dlm hidup)
- eksekutif, korporat & kump profesional (mereka yg mnikmati kjayaan dlm hidup)
- mnikmati khidupan selesa dr aspek kbendaan, tp kurang mnikmati hidup mewah (sumber kewangan yg kurang bbanding kelas atas)
- menikmati pkerjaan yg dihormati & mpunyai khidupan biasa. Mereka mhadapi kekangan dr aspek sumber
- mdapati ksukaran utk mjalani hidup, mereka yg mhadapi kesusahan. Suami isteri bkerja, namun pndptan masih rendah
- mereka yg miskin – terbawah & tbiar. Ramai yg mdpt bantuan kerajaan.

12. mlalui kaedah reputasi, Warner mngenalpasti enam kelas :
- atasan atas
- atasan ptengahan
- atasan bawah
- bawahan atasan
- bawahan ptengahan
- bawahan bawah

13. apakah implikasi kelas sosial dlm masyarakat?
- menatukan peluang khidupan seseorg
- mpngaruhin jangkaan kesihatan & khidupasn seseorg
- mjejaskan peluang hidup dgn cara lain.
- Mjejaskan gaya hidu manusia (banyakanya mereka mnikmati barangan & pkhdmatan)
- Corak tingkahlaku. (mberi pluang utk mnikmati aktvt khidupan)

14. apakah dua kategori kesan kelas sosial?
- peluang khidupan : k’upayaan utk memeiliki pkara² yg baik dlm kehidupan (kesihatan, kbahagiaan, pdidikan, kekayaan, plindungan p’undangan & nyawa sdiri)
- gaya hidup: golongan kaya & miskin dipisahkan oleh wang, aspek pdidikan, pkahwinan, phubungan keluarga, pjagaan anak dsbgnya)

15. apakah cth ktidaksamaan dlm peluang khidupan?
- golongan miskin mbayar lebih utk pkhdmtan & barangan yg sama
- bkemungkinan ditangkap sebab mlakukan jenayah. Kmunkinan dituduh & dipenjarakan)
- kmungkinan tidak mngenali sesiapa utk meminta ptolongan
- juga mnerima pkhdmatan awam spt memungut sampah, plindungan polis, mperbaiki jalan

16. apakah gaya hidup bg kelas sosial?
- kelas sosial atasan – bkahwin lewat, thp pceraian rendah, boleh mnyesuaikan diri dgn alam pkahwinan
- ibu bapa kelas buruh – psamaan pjagaan anak, bbanding dahulu
- ibu bapa kelas bawahan – kurang mberi phatian kpd kperluan sosial & emosi kanak² (cenderung mggunakan hukuman fizikal)
- ibu bapa kelas ptengahan – bminat menolong anak mperkembangkn sifat spt mngambil berat tntang org lain, mngawal diri & sifat ingin tahu
- ibu bapa kelas buruh – menekankan pngakuran, p’aturan, & kemas.

17. bagaimanakah mobiliti sosial blaku?
- masyarakat b’ubah, mngubah pbahgian tenaga kerja, mpekanlkan jawatan baru, mngurangkan jawatan lama & mngalih p’untukkan sumber
- pgerakan blakau dgn kwujudan berbagai jenis bakat. Mereka tidak b’upaya mngawal p’agihan k’upayaan & bakat

18. apakah itu mobiliti sosial?
- indvdu dlm masyarakat boleh bgerak dr satu thp ke satu thp yg lain dlm sitem stratifikasi.
- Pgerakan indvdu / kump dr satu status sosial kpd yg lain

19. apakah pbezaan sistem tbuka & sistem tertutup?
- sistem terbuka: indvdu boleh mngubah status dgn mudah
- bdasarkn status pcapaian, iaitu atas dasar pmilihan &psaingan sdiri
- sistem tertutup: indvdu mhadapi ksukaran utk mnukar status
- status bpunca adalh diberikan oleh kpd indvdu oleh kump / masyarakat.

20. nyatakan jenis² mobiliti sosial
- secara menegak: drpd satu status kpd satu status yg lebih tinggi / rendah
- secara mdatar: pgerakan dr satu status sosial kpd status sosial yg mpunyai sama darjat

21. apakah pnyebab kpd tingginya pgerakan ke atas dlm mobiliti sosial di antara generasi di amerika
- p’ubahan dlm struktur pkerjaan merintas masa. (pkmbangan tknologi mnyebabkn wujud lebih banyak jawatan di bahagian atas struktur)
- kelahiran anak ada kaitan dgn kelas sosial. (pkerja kolar putih mpunyai bilangan anak yg kurang berbanding kolar biru)
-
22. apakah faktor² yg mpngaruhi pcapaian status?
- mnamatkan psekolahan mpunyai pngaruh yg kuat ke atas pcapaian pkerjaan
- status ibu bapa mpunyai pngaruh secara langsung ke atas pcapaian pkerjaan
- phubungan latar blakang keluarga dgn status semasa dewasa
- sosial yg mewah mbawa kpd seseorg itu mnamatkan pngajian di kolej (kombinasi ini mlonjakkan pdapatan)

23. apakah pbezaan mobiliti negara mbangun & negara sedang mbangun?
- pduduk negara mbangun mpunyai pdptan lebih drpd pduduk negara sedang mabangun
- pdududk negara mbangun lebih b’untung drpd pduduk negara sedang mbangun (kmudahan elektrik, air, pngangkutan, telefon & makanan)
- pduduk negara mbangun lebih tinggi status berbanding pduduk negara sedang mbangun
24. apakah ciri² pduduk negara kurang mbangun?
- bpndapatan kurang drpd $1000 stahun
- tidak mpunyai bkalan air dlm rumah
- tidak mdpt rawatan doktor btauliah


TOPIK 9: KETIDAKSAMAAN SOSIAL PERINGKAT GLOBAL
1. Bagiamanakh stratifikasi (ketidaksamaan) peringkat global boleh tjadi?
- pjajahan
- neokolonialisme
- sistem dunia
- modenisasi
- korporasi multinasional

2. bagaimanakah ketidaksamaan sosial mlalui pjajahan blaku?
- negara p’industrian mnakluk negara² yg lemah
- m’ekploitasi tenaga & sumber alam tempatan
- mnyebarkn bendera mereka & mnguruskan kerajaan tanah jajahan
- mbentuk negara² yg kurang p’industrian

3. apakah peranan neokolonialisme?
- negara² p’industrian mggunakan pasaran a/bangsa utk mngawal negara² lemah
- negara p’indutrian memindahkn industri ke negara² yg kurang p’industrian
- negara kaya mjual senjata kpd negara bukan p’industrian dgn cara kredit
- kerana hutang negara ini tpaksa akur dgn syarat pdagangan yg ditetapkan oleh neokapitalis

4. jelaskan empat jenis negara di bawah teori sistem dunia menurut Immanuel Wallerstein.
- negara teras: negara² p’industrian yg ptama (Britain, Perancis, Belanda & Jerman). Negara kaya & bkuasa.
- Negara separa periferi: negara² di sekeliling Mediterranean yg mngalami kemeroston ekonomi akibat bgantung kpd negara teras
- Negara periferi: negara² Eropah timur yg mjual hasil ptanian kpd negara teras, mngalami ekonomi yg bkembang plahan
- Negara yg tkeluar drpd pkmbangan kapitalis: kbanyakan negara² di Afrika & Asia.(semakin kapitalis bkembang, hubungan dgn negara² ini b’ubah)

5. terangkan maksud modenisasi
- modenisasi ialah – p’ubahan ekonomi, sosial & budaya yg blaku apabila masyarakat pra industri mlakukan transisi kpd masyarakat industri yg maju (Amerika, Jepun)
- negara² kurang mbangun, b’ubah mngikut thp kmajuan dr aspek p’industrian, pbandaran, pdidikan, pdptan & gaya hidup (ciri² negara maju)
- akan mngalami kmajuan dr segi pjagaan kesihatan, perumahan & pmakanan, mnyediakan pmilihan barangan & pkhidmatan yg bbagai.
- Mabawa banyak pkara (+) spt pningkatan keadaan khidupan, mngubah norma budaya, nilai & institusi.
- Mlemahkan hubungan kekeluargaan, keluarga yg rapuh & kesamaan gender.

6. Jelaskan bagaimana negara² di dunia mjadi negara² mbangun?
- tidak perlu bsaing dgn sumber & pasaran (belum ada negara yg sudah mbangun waktu itu)
- mpunyai sumber kekayaan bahan semulajadi
- mdpt potolongan & modenisasi mlalui b’abad² eksploitasi ke atas negara & pduduk yg lemah (mguna hamba, org asli)
- pcerobohan ke atas tanah, sumber bahan & manusia

7. Apakah makna korporasi multiunasional?
- firma yg mpunyai pejabat pusat di sebuah negara & anak syarikat di negara² lain.
- Hasil pdptan tahunan mngatasi kluaran negara kasar kbanyakan negara yg mereka b’urusan

8. Nyatakan maksud kemiskinan
- kemiskinan mutlak: indvdu yg tidak mpunyai k’upayaan utk mnyediakan kperluan asas khidupannya
- kemiskinan mnurut bank dunia: pdptan kurang drpd satu dolar sehari
- kemiskinan relatif: indvdu mampu mnyediakan kperluan asas tp tidak mampu utk mngekalkan thp khidupan yg sederhana
- kemiskinan subjektif: mbandingkn pdpdtan indvdu sebenar dgn jangkaan & persepsi indvdu thdp pdptannya.

9. apakah dimensi dlm mdefinisikan kemiskinan?
- berapa ramai yg miskin
- sejauh mana rendah kemiskinan seseorg drpd garis kemiskinan
- berapa lamakah seseorg itu miskin (sementara/bterusan)

10. Jelaskan faktor yg mnyebabkan kmiskinan
- tidak mdpt pluang mcari pkerjaan yg mpunyai pdptan yg mcukupi
- ramai ibu bapa tunggal & ibu tgunggal
- kekurangan pkerjaan kurang kemahiran yg mbayar gaji bpatutan
- tidak mpunyai peluang mdpt pendidikan / mngikut program latihan
- melibatkan diri dlm urusan ptanian
- tinggal di luar bandar & kurang makan
- tdpt di kaw luar bandar, bgantung kpd hasil tanaman mereka
- hidup dgn cara yg tradisi
- kurang bminat kpd teknik ptanian moden, takut gagal
- struktur sosial, menekankan ciri² masyarakat yg menafikan sesetengah ahli masyarakat dari mpunyai pluang mlanjutkan pelajaran
- tcicir dr sekolah, mlahirkan anak masa remaja, & mpunyai ramai anak

11. Senaraikan usaha² utk mngurangkan ketidaksamaan sosial di kalangan rakyat
- pdktn trickle down
- pdktn Robin Hood
- pdktn intervensionis
- pdidikan

12. apakah yg dimaksudkan pdktn Trickle down?
- mngurangkn cukai & pbelanjaan negara utk mhapuskan p’aturan kerajaan pusat & pita merah
- mnyediakan insentif utk sektor swasta mperkembang & mningkatkan pngambilan pkerja
- mngawal inflasi & mewujudkn satu jangka masa org akan hidup mewah
- manfaat semua org

13. apakah dia pdktn Robin Hood?
- menekankan p’agihan kekayaan
- korpratasi besar dipemiliknegaraan
- memaksa mereka yg mewah mbayar cukai tmasuk program anti kemiskinan

14. apakah makna pdktn intervensionis?
- mnyediakan latihan utk pkerja yg tidak mpunyai kemahiran
- mewujudkan pkerjaan utk pnganggur
- merangsang ekonomi & mnyediakan insentif cukai utk sektor swasta mngembangkan bidang yg kurang aktif dgn mngambil pkerja baru

15. bagaimana pendidikan mngurangkan ketidaksamaan?
- pdidikan mnyediakan cara utk mningkatkan mobiliti

16. apakah perbezaan pdpt James Dvidson Hunter mngenai keluarga tradisi dan keluarga progresif?
- keluaraga tradisi: didominasi oleh lelaki yg mlindungi keluarga
- myokong polisi kerajaan yg mlindungi p’ubahan bentuk keluarga tradidional
- ibu btanggungjawab kpd tugas seharian dlm rumah, ayah mnyara seisi keluarga
- tidak bsetuju dgn pdpt mengenai hak sama rata suami isteri
- pjagaan anak adalah aktvt bmakna kpd ibu
- progresif: bkongsi kerja rumah, (lelaki perlu mbantu kerja dlm rumah)
- institusi keluaraga merangkumi sepasang suami isteri yg tidak mpunyai anak, keluarga homoseks, ibu & bapa tunggal, mererka yg hidup bsama dan mongamis.
- Mementingkan kasihsayang & pjagaan antara satu sama lain dlm keluarga


TOPIK 10: PENDIDIKAN
1. Bagaimanakah institusi pend mbantu mpertahankan masyarakat yg teratur & efisien mengikut pandangan Fungsionalis?
- melalui pngembangan budaya
- mlalui proses sosialisasi dlm pendididkan
- mlalui pendidkan awal kanak²
- mlalui kawalan sosial
- mlalui agen p’ubahan

2. Apakah peranan pngembangan budaya menurut fungsionalis?
- peranan sekolah utk mnyampaikan norma & nilai budaya kpd generasi baru
- pbljran bkesan sekiranya apa yg dipelajari bguna kpd khidupan kanak²
- pnyampaian budaya mlalui pggunaan komputer, pnilaian & kbertanggungjawabn, disiplin yg ketat & mnambah tugasan rumah serta pmikiran kritikal
- pdidik yg profesional & dilatih adalh btanggungjawab mngembangkn budaya
- peranan kurikulum & kandungan kurikulum dipngaruhi oleh bberapa kbimbangan & trend dlm masyarakat
- sekolah sbg pnyampai sebahagian budaya yg diperlukan utk bjaya

3. Apakah yg dimaksudkan proses sosialisasi dlm pdidikan?
- pdidikan bmula mlalui keluarga & rakan sebaya (agen sosialisasi)
- guru² di sekolah mberi pdidikan secara formal
- pngajaran nilai budaya masyarakat & norma tkandung dlm kurikulum tsirat
- masyarakat bperanan mlatih ahlinya utk mjadi produktif & mampu memikul peranan.

4. nyatakan isu² yg disentuh dlm pdidikan awal kanak²
- di mana pkmbangan kognitif bmula? (di rumah / di sekolah)
- umur pmbelajaran formal bmula
- manfaat mhantar anak ke pra sekolah (utk ibu bapa bkerja / miskin)
- peranan program prasekolah dlm msosialisasi kanak²

5. jelaskan peranan sekolah sbg agen kawalan sosial
- btanggungjawab utk mngajar nilai² spt disiplin, hormat, patuh, mnepati masa, & tidak bputus asa (murid blajar secara formal & informal)
- mdidik anak² muda spy mjadi plajar yg baik, pkerja yg komited pd masa hdpn & rakyat yg patuh pd undang²

6. apakah pandangan yg dikemukakan mngenai isu masalah t/laku plajar dlm sekolah?
- masalah disiplin mcerminkn pgelutan antara plajar & org dewasa dlm sekolah (plajar pihak yg lemah sering mberontak thdp p’aturan autoritarian)
- hukuman adalh tidak bkesan malah mbiakkan kganasan
- pneguhan (-) (spt hukuman dera) tidak bkesan utk mbawa prubahan t/laku yg diingini
- hukuman dera mewujudkan sekolah yg bsifat tidak bperi kmanuisiaan (tindakan yg tidak sesuai akan mningkatkan kecohan, mberontak & mhindatrkan pmblajaran)
- plajar yg mngalami hukuman dera adalah mereka yg kecewa dgn sikap sekolah

7. beri cadangan utk mngatasi masalah di sekolah
- asing plajar dlm kelas mngikut jantina
- memaksa pglibatan ibu bapa plajar
- mngadakan kawalan polis dlm sekolah
- mghalang plajar bmasalah drpd mhadiri psekolahan

8. huraikan peranan komputer sbg agen perubahan
- pggunaan komputer telah mngubah dgn pesatnya proses pngajaran di semua pringkat
- plajar bkomunikasi & b’interaksi dgn org lain drpd plbagai latar belakang budaya mlalui internet
- kerajaan memastikan pggunaan komputer bmula dr sekolah rendah hingga sekolah menengah
- guru subjek digalakkan mggunakan p’isian komputer dlm pngajaran mereka
- teknologi komputer juga ketara di pringkat pngajian tinggi (PJJ)
- interaksi mlalui video & internet memudahkan plajar blajar kursus² online

9. apakah makna pandangan teori konflik?
- tekanan dlm masyarakat akan blaku kerana kump² dlm masyarakat akan bsaing utk kpentingan diri / kump
- akan mbawa kpd kmungkinan blakunya pgelutan antara kump berada & kump tidak berada (lemah)
- kump berada mdominasi kuasa, kkayaan, kebendaan, darjat & pngaruh
- kump lemah sentiasa bdepan dgn cabaran bila cuba mdptkan kkayaan
- prubahan adalah sesuatu yg tidak dpt dielakkan, (kadangkala mbawa kpd tgulingnya struktur kuasa yg sedia wujud)

10. bagaimana pgredan & pnentuan status blaku?
- pgredan:
- guru mberi gred yg lebih baik drpd sepatutnya utk mbuktikan pngajaran mereka adalah bkesan / satu cara utk mningkatkan rekod pcapaian sekolah
- pgredan telah memutar belitkan gambaran sebenar tentang apa yg dicapai oleh plajar
- gred bukan lagi pngukur kpd pcapaian akademik (ttp sbg satu alat utk mcapai sesuatu matlamat)
- penentuan status:
- pdidikan formal akan mngurangkan jurang ktidaksamaan thp sosio ekonomi & mnyediakan pluang utk mereka yg berada di kelas sosial yg rendah mcapai status ekonomi yg lebih tinggi

11. kenapa masyarakat memilih sekolah swasta?
- mnumpukan kpd golongan yg bpendapatan tinggi
- faktor akademik di sekolah swasta
- nilai moral & etika di sekolah swasta
- sekolah swasta adalah pilihan lebih baik
- sekolah swasta mggalakkan plajar belajar
- mnyediakan p’aturan disiplin yg lebih ketat
- kemudahan pmbljaran yg lebih baik

12. nyatakan pjalanan sekolah swasta
- tanpa bantuan kewangan kerajaan
- pngambilan guru tanpa mrujuk kpd kementerian
- boleh mcuba kaedah / strategi pngajaran baru
- btanggungjawab ke atas pcapaian akademik plajar
- jika tidak memenuhi syarat yg ditentukan, lesennya akan dibatalkan (sekolah ditutup)
- mpunyai autonomi yg lebih berbanding sekolah awam (btanggungjawab sepenuhnya ke atas pkmbangn plajar
- bilangan plajar dlm kelas terhad (kurang)
- bilangan plajar yg kecil memudahkan guru mberi phatian
- ada yg b’orientasi mngikut aliran sains / sastera

13. apakah kritikan thdp sekolah swasta
- kurikulum yg tidak mantap, guru kurang bpengalaman, bangunan yg kurang sesuai, pnyalahgunaan sumber kewangan sekolah
- kekurangan bahan pngajaran, makmal, perpustakaan, & ptukaran guru sering blaku
- ada yg mngambil plajar mngikut kump etnik, kaum & agama, (mngurangkan pdedahan kpd budaya kaum lain)

14. apakah pandangan teori interaksionis?
- mnumpukan kpd interaksi indvdu dgn org lain di sekelilingnya
- mereka yg mpunyai psamaan drpd aspek budaya akan mpunyai tafsiran & definisi situasi sosial yg sama.
- Fokus interaksi antara rakan sebaya dlm kump., antara guru dgn plajar / antara guru dgn pngetua.
- Interaksi ini bpusat kpd isu² tentang sikap plajar & pcapaian mereka, psepsi plajar thdp konsep kdiri & kesannya ke atas aspirasi mereka & status ekonomi & hubungan dgn pcapaian plajar.

15. apakah pbezaan teori labeling & teori ptukaran dlm konteks sekolah di M’sia
- teori labeling: jika seorg plajar sering dikatakan bodoh oleh gurunya, kmungkinan besar dia akan mnerima hakikat ini & menanamnya dlm konsep kdirinya & seterusnya btindak mngikut label yg diberi.
- teori ptukaran: mnekankan kos & ganjaran yg tlibat dlm interaksi. Cth.plajar blajar & guru mdpt ganjaran.
- Interaksi ini mlibatkan indvdu & kump memegang tanggungjawab bsama. t/laku b’asaskan ganjaran akan terus kekal.

16. huraikan sistem birokrasi dlm sekolah
- mpunyai struktur sosial yg tdiri drpd status heiraki & pkhususan peranan mngikut p’aturan & prosedur (bdasarkan fungsi pbahagian kuasa)
- pngawasan ke atas sekolah dilakukan oleh mereka yg diberi kuasa oleh lmbaga yg tdiri drpd org kbiasaan
- lmbaga mlantik & mnetapkan ptadbir, guru, mnentukan jenis program pdidikan, mbina infrastruktur, mluluskan bajet utk operasi.
- Plajar berada di kdudukan paling bawah dlm birokrasi sekolah
- t/laku plajar dikawal oleh satu set p’aturan disiplin (tidak boleh bcakap dgn nada tinggi, angkat tangan jika ingin mjawab, tidak dibenar meniru semasa mjawab ujian, tidak boleh blari sepanjang koridor)

17. nyatakan 4 thp organisasi formal sekolah
- lembaga pdidikan
- ptadbir
- guru
- plajar

18. jelaskan peranan guru sbg pdidik
- agen sosialisasi kanak² iaitu mngajar kanak² mjadi ahli masyarakat
- guru memegang kuasa & mggunakannya – kuasa org dewasa, pggredan, mhukum, btingkahlaku mesra, memuji, mggalakkan & mpunyai hubungan yg rapat
- mnyampaikan kurikulum dgn bkesan
- mngajar kanak² 3M (mbaca, mnulis & mngira)
- mngurus & mnyediakan bilik darjah
- mwujudkan psekitaran kondusif utk pmblajaran yg maksima,
- mngawal pjalanan aktvt & plajar
- mjadi cth kpd plajar mereka

19. senaraikan psediaan seorg guru
- mnguruskan p’aturan & disiplin dlm bilik darjah
- bsedia utk mlaksanakan kaedah pmbljaran baru
- bsedia utk m’integrasikan pggunaan teknologi pdidikan dlm kaedah pngajaran mereka
- latihan khusus utk guru² sekolah rendah
- memiliki ijazah sarjana
- mnyediakan tmpt utk mlatih bakal guru dlm pngajaran di kelas






















































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan