TOPIK 1 :KONSEP POLITIK
- Fungsi politik ; i. Menegakkan sebuah negara
- Fungsi politik ; i. Menegakkan sebuah negara
ii. Mpejuangkan identiti & khormatan negara
iii. Sbg instrumen dlm proses pbentukkan negara
1.1 Definisi klasik : proses politik – sbg sesuatu yg mlibatkn semua jenis phubungan manusia
- politik dlm Islam – siasah yakni pkara² yg bhubung dgn hal ehwal kduniaan
1.1 Politik sbg satu proses sosial : umpamanya mhubungkan politik dgn kerajaan & undang²
- sains politik mrupakan pkajian emperikal tntang pbntukan & p’aguhan kuasa
- mlibatkn pngawasan, pngaruh, kuasa & autoriti
- Rumusan : mrangkumi faktor² pengagihan kuasa, pkajian kerajaan & t/laku manusia dlm
masyarakat agar ptentangan kpentingan dpt diselesaikan
1.2 Konsep negara ;
- satu kump org yg mhuni satu kaw yg tetap, bebas drpd kawalan luar & memiliki satu kerajaan
yg tsusun, sbahagian drpdnya mberi ketaatan yg tabii.
- Mrangkumi satu wilayah yg mpunyai pduduk & diperintah oleh satu badan politik. Kerajaan mpunyai hak kuasa ke atas rakyat dlm mjalankn kwajipan thdp negara
1.3 Perkembangan konsep kerajaan : rangkaian institusi² yg mtadbir negara utk mcapai matlamat, dasar & cita²nya.
- Kerajaan wujud jika ; i. Negara mgkekalkn kwujudan & kdudukannya ii. Negara mrancang masa dpnnya iii. Negara mjlnkan fungsi²nya iv. Negara mcapai dasar² & matlamat²nya
- Rumusan : kerajaan adalah agen negara yg bt/jawab m’agihkan nilai yg dibuat mlalui dasar awam.
1.2 Kaitan antara politik, institusi politik, negara & kerajaan :
- Fungsi pkhdmatan awam ; i. Mlaksanakn dasar di semua prgkt ii. Mbantu menteri dlm hubungan mereka dgn wakil rakyat iii. Beri taklimat kpd menteri (psediaan s/jawab parlimen)
iv. Mrangka undang²
2.1 Kemunculan institusi politik sejak zaman agrain :
2.2 Institusi politik dlm sistem pemerintahan semasa & selepas revolusi p’usahaan :
- sistem politik tradisional : i. Golongan atasan / aristokrat – istana ii. golongan bawahan /
rakyat biasa
- Politik atasan :
i. keesahan kuasa kpimpinan (ditentukan oleh adat & pnaung)
ii. kesetiaan kpd pmimpin
iii. psaingan antara puak² pmimpin
iv. kdudukan & knaikan pangkat seseorg pegawai
vi. kawalan pnguatkuasaan yhdp pmerintah & wilayah
vii. pngutan cukai
viii. perang & damai
- golongan bawahan ;
i. ttumpu kpd urusan kampung & daerah
ii. setia pd norma² yg dianjurkan oleh tradisi, kbudayaan & agama
- unsur dlm politik moden :
- hak asasi manusia
- kdaulatan rakyat
- pngesahan dari rakyat
- Kump² bkpentingan
1.3 Negara dan kerajaan sebagai institusi sosial ;
- negara moden :
- mggantikan negara patrimonial-feudal (raja & golongan aristokrat mjlnkan kuasa & fungsi kerajaan) negara moden mggantikan ciri² mutlak raja², dinasti² & aristokrat²
- mlibatkan satu revolusi dlm konsepsi tntang kuasa politik dari kmutlakkn takhta & dinasti kpd
institusi kerajaan yg rasional
- ppisahan & pkhususan fungsi yg jelas antara plbagai struktur sosial, politik & ptadbiran
- bidang² awam & bidang² pribadi juga dipisahkan, dikhususkan & dijelaskan
- raja mjadi lambang simbolik negara (bukan tuan punya negara)
3.1 Peranan negara :
- Ciri² utama negara moden: i. Identiti ruang ii. Kdaulatan iii. Rakyat iv. Kerajaan
- identiti ruang : dgn sempadan² ttentu, yg mngandungi unsur ekonomi, fizikal & psikologikal yg salin bhubungan & bgantungan antara satu sama lain
- kdaulatan dlm negeri : k’agungan kuasa negara mbuat & mnguatkuasakn undang² & p’aturan
- kedaulatan a/bangsa : phubungan diplomatik dgn negara² lain & oleh keahlian negara bebas
- rakyat : beerti kwujudan org dlm satu ruang negara itu (unit indvdu mhuni sesuatu negara)
- kerajaan : pihak yg bt/jawab mpertahankn k’utuhan & kdaulatan negara, mtadbir khidupan rakyat, m’aguhkan nilai² dlm negeri & hubungan dgn negara luar
- Fungsi negara ;
i. melindungi ahli dr ancaman dlm & luar negara
ii. B’usaha mberi pkhdmtn sosial & mmastikan taraf hidup yg minima
iii. Mgawal aktvt masyarakat tmasuk a/sekitar, prancangan bandar & desa
iv. Sbg usahawan dlm dunia pngeluaran, pniagaan & pdagangan
v. Mngadili pselisihan antara plbagai pihak yg bkpentingan
vi. Mhukum mereka yg mnyeleweng drpd p’aturan & undang²
3.2 Peranan kerajaan :
i. Mtadbir
ii. Mjaga keamanan & ktenteraman awam
iii. Mngawal keselamatan & ancaman luar
iv. Mnentukan kedailan
v. Mgalakkan pbangunan
vi. Mmungut cukai
vii. Mbuat & mlaksanakn p’aturan & dasar
viii. Mjalin hubungan diplomatik
- Organisasi kerajaan ;
i. P’undangan – mbuat & mminda undang²
ii. Eksekutif - mlaksanakan undang²
iii. Khakiman – mtafsir & mterjemah undang²
UJIAN
1. Apakah maksud politik
2. jelaskan elemen² penting sebuah kerajaan moden
3. bezakan konsep negara dgn kerajaan
iii. Sbg instrumen dlm proses pbentukkan negara
1.1 Definisi klasik : proses politik – sbg sesuatu yg mlibatkn semua jenis phubungan manusia
- politik dlm Islam – siasah yakni pkara² yg bhubung dgn hal ehwal kduniaan
1.1 Politik sbg satu proses sosial : umpamanya mhubungkan politik dgn kerajaan & undang²
- sains politik mrupakan pkajian emperikal tntang pbntukan & p’aguhan kuasa
- mlibatkn pngawasan, pngaruh, kuasa & autoriti
- Rumusan : mrangkumi faktor² pengagihan kuasa, pkajian kerajaan & t/laku manusia dlm
masyarakat agar ptentangan kpentingan dpt diselesaikan
1.2 Konsep negara ;
- satu kump org yg mhuni satu kaw yg tetap, bebas drpd kawalan luar & memiliki satu kerajaan
yg tsusun, sbahagian drpdnya mberi ketaatan yg tabii.
- Mrangkumi satu wilayah yg mpunyai pduduk & diperintah oleh satu badan politik. Kerajaan mpunyai hak kuasa ke atas rakyat dlm mjalankn kwajipan thdp negara
1.3 Perkembangan konsep kerajaan : rangkaian institusi² yg mtadbir negara utk mcapai matlamat, dasar & cita²nya.
- Kerajaan wujud jika ; i. Negara mgkekalkn kwujudan & kdudukannya ii. Negara mrancang masa dpnnya iii. Negara mjlnkan fungsi²nya iv. Negara mcapai dasar² & matlamat²nya
- Rumusan : kerajaan adalah agen negara yg bt/jawab m’agihkan nilai yg dibuat mlalui dasar awam.
1.2 Kaitan antara politik, institusi politik, negara & kerajaan :
- Fungsi pkhdmatan awam ; i. Mlaksanakn dasar di semua prgkt ii. Mbantu menteri dlm hubungan mereka dgn wakil rakyat iii. Beri taklimat kpd menteri (psediaan s/jawab parlimen)
iv. Mrangka undang²
2.1 Kemunculan institusi politik sejak zaman agrain :
2.2 Institusi politik dlm sistem pemerintahan semasa & selepas revolusi p’usahaan :
- sistem politik tradisional : i. Golongan atasan / aristokrat – istana ii. golongan bawahan /
rakyat biasa
- Politik atasan :
i. keesahan kuasa kpimpinan (ditentukan oleh adat & pnaung)
ii. kesetiaan kpd pmimpin
iii. psaingan antara puak² pmimpin
iv. kdudukan & knaikan pangkat seseorg pegawai
vi. kawalan pnguatkuasaan yhdp pmerintah & wilayah
vii. pngutan cukai
viii. perang & damai
- golongan bawahan ;
i. ttumpu kpd urusan kampung & daerah
ii. setia pd norma² yg dianjurkan oleh tradisi, kbudayaan & agama
- unsur dlm politik moden :
- hak asasi manusia
- kdaulatan rakyat
- pngesahan dari rakyat
- Kump² bkpentingan
1.3 Negara dan kerajaan sebagai institusi sosial ;
- negara moden :
- mggantikan negara patrimonial-feudal (raja & golongan aristokrat mjlnkan kuasa & fungsi kerajaan) negara moden mggantikan ciri² mutlak raja², dinasti² & aristokrat²
- mlibatkan satu revolusi dlm konsepsi tntang kuasa politik dari kmutlakkn takhta & dinasti kpd
institusi kerajaan yg rasional
- ppisahan & pkhususan fungsi yg jelas antara plbagai struktur sosial, politik & ptadbiran
- bidang² awam & bidang² pribadi juga dipisahkan, dikhususkan & dijelaskan
- raja mjadi lambang simbolik negara (bukan tuan punya negara)
3.1 Peranan negara :
- Ciri² utama negara moden: i. Identiti ruang ii. Kdaulatan iii. Rakyat iv. Kerajaan
- identiti ruang : dgn sempadan² ttentu, yg mngandungi unsur ekonomi, fizikal & psikologikal yg salin bhubungan & bgantungan antara satu sama lain
- kdaulatan dlm negeri : k’agungan kuasa negara mbuat & mnguatkuasakn undang² & p’aturan
- kedaulatan a/bangsa : phubungan diplomatik dgn negara² lain & oleh keahlian negara bebas
- rakyat : beerti kwujudan org dlm satu ruang negara itu (unit indvdu mhuni sesuatu negara)
- kerajaan : pihak yg bt/jawab mpertahankn k’utuhan & kdaulatan negara, mtadbir khidupan rakyat, m’aguhkan nilai² dlm negeri & hubungan dgn negara luar
- Fungsi negara ;
i. melindungi ahli dr ancaman dlm & luar negara
ii. B’usaha mberi pkhdmtn sosial & mmastikan taraf hidup yg minima
iii. Mgawal aktvt masyarakat tmasuk a/sekitar, prancangan bandar & desa
iv. Sbg usahawan dlm dunia pngeluaran, pniagaan & pdagangan
v. Mngadili pselisihan antara plbagai pihak yg bkpentingan
vi. Mhukum mereka yg mnyeleweng drpd p’aturan & undang²
3.2 Peranan kerajaan :
i. Mtadbir
ii. Mjaga keamanan & ktenteraman awam
iii. Mngawal keselamatan & ancaman luar
iv. Mnentukan kedailan
v. Mgalakkan pbangunan
vi. Mmungut cukai
vii. Mbuat & mlaksanakn p’aturan & dasar
viii. Mjalin hubungan diplomatik
- Organisasi kerajaan ;
i. P’undangan – mbuat & mminda undang²
ii. Eksekutif - mlaksanakan undang²
iii. Khakiman – mtafsir & mterjemah undang²
UJIAN
1. Apakah maksud politik
2. jelaskan elemen² penting sebuah kerajaan moden
3. bezakan konsep negara dgn kerajaan
TOPIK 2 : KEMUNCULAN KUASA DAN AUTORITI
2.1 Konsep Kuasa dan Autoriti
- definsi kuasa – k’upayaan mpngaruhi t/laku org lain mlalui bntuk sekatan ttentu
Sekatan secara paksaan Sekatan secara pujukan
- pmimpin mberi hukuman dlm bntuk ( - ) - Pmimpin mberi ganjaran dlm bntuk ( + )
- pmimpin boleh mngugut utk mnafikan ganjaran kpd penentang mereka - pmimpin mjanjikn kkayaan / phormatan kpd para pnyokongnya
- autoriti politik ; merupakan p’iktirafan hak utk mmerintah tanpa mngira kuasa sekatan yg dimiliki pmimpin
- jenis autoriti : i. Autoriti tradisional ii. autoriti karismatik iii. Autoriti legal-rasional
- autoriti tradisional ; hak utk mmerintah bpunca drpd pggunaan kuasa politik yg bterusan
(pmerintahan turun tmurun)
- autoriti karismatik ; bpunca drpd ciri² pribadi luar biasa yg ada pd seseorg pmimpin
- autoriti legal-birokratik / legal-rasional ; autoriti yg timbul dr jawaran politik (bukan dr indvdu yg mmegang jawatan)
- konsep kuasa ; kuasa lebih mrupakan perintah sedangkan pengaruh mlibatkan pujukan
- kwibawaan / keesahan kuasa ; tiada pmerintah yg boleh terus mmerintah dgn kuasa paksaan
semata² (paksaan tidak akan stabil)
1.1 Autoriti tradisional : mrupakan kuasa seseorg / sesuatu institusi yg disahkn oleh tradisi yg
mngatakn demikian & tradisi itu pula terus diterima oleh masyarakat
- mberikan k’utamaan kpd umur (tua lbih sah) / kpd klompok tpilih ttentu (golongan Brahmin /
aristokrat istana)
1.2 Autoriti karismatik : disahkan kerana pmegang kuasa itu mpunyai ciri² pribadi yg luar biasa
(mletakkannya di atas org² biasa yg lain)
- karismatik tidak boleh dipindahklan kpd org lain (tidak b’unsur keturunan)
- cth – kkuatan luar biasa, kcantikan, khebatan bpidato, kpintaran mngatur strategi perang dsbnya
1.3 Autoriti Legal-rasional ; ditumpukan kpd kdudukan politik, bukan kpd unsur² peribadi indvdu yg bkuasa
- keesahan kuasa ditentukan oleh undang² bukannya oleh tradisi
- kuasa & keesahan kuasa dikawal oleh p’undangan & p’aturan yg dianggap & diterima sebagai sah oleh masyarakat
2.2 Perbezaan antara kuasa dan autoriti
2.1 takrif kuasa : pngaruh / hak mutlak seseorg bhubung dgn kuasa pmerintah. (k’upayaan
mnyelesaikan masalah & mlaksanakan sesuatu dasar juga mongaruhi taatsetia rakyat)
- juga bmaksud, pngaruh, kawalan & pnyatuan yg bkait rapat antara satu sama lain. (juga boleh
mpngaruhi t/laku org lain)
- juga sbg satu kbolehan mmaksa org lain bbuat sesuatu ataupunutk mjayakan sesuatu rancangan mngikut naluri seseorg w/pun mereka enggan
- Rumusan : kbolehan mnyatakan sesuatu & mmaksa utk bbuat sesuatu kerana takutkn kuasa.
B’upaya mnyelesaikn masalah / konflik & taat pd satu² keadaan. Dipunyai oleh pmerintah dlm
sesuatu masyarakat.
- Rumusan : autoriti ialah kuasa yg sah & diterima umum (kmampuan utk mnyuruh org lain mlakukan sesuatu)
2.2 kepentingan kuasa :
- utk seseorg pmimpin mcapai matlamat & khendaknya
- bg seseorg pmimpin utk mdptkan sokongan dr org yg diperintah bg mlaksanakn & mjlankan
sesuatu dasar
- supaya org lain mnaruh kpercayaan & kyakinan thdpnya & mngikut printahnya
- utk mcapai mtlmt diri sdiri
- mjadi lambang kmegahan & kkuatan ( org yg bkuasa sj bebas mlakukan khendak)
- dpt mpngaruhi pngikutnya (pngikut mngikut arahan tanpa sebarang bantahan)
- dpt mjalankan ptadbiran dgn lebih t’atur
- boleh mhalang seseorg bbuat sesuatu yg boleh mharu-harakn negara (rakyat takut utk btindak ganas)
- dpt mnyatukan masyarakat (dgn mbawa pdamaian & ktenteraman)
- kelemahan kuasa :
- kuasa & pselisihan – seseorg yg bkuasa mggunakannya ke atas org yg lemah utk kpentingan sdiri
- kuasa & ktidakadilan – mggunakan kuasa utk mhukum sesiapa yg tidak mnurut printah
- kuasa & k’angkuhan – seseorg yg bkuasa, secara automatik / b’ansur² berasa dirinya yg paling
mutlak & mpunyai kbebasan mlakukan apa saja
- kuasa & pnyalahgunaan – pmimpin mula mnyalahgunakan kuasa yg ada
2.3 Legitimasi ; autoriti paling bkesan jika sesuatu arahan drpd pihak atasan dituruti w/pun tanpa arahan btulis / rasmi dikeluarkan
2.3 Amalan kuasa dan autoriti
- utk mmimpin seseorg pmrintah mesti mpunyai kuasa. Kuasa mnentukan seseorg pmimpin mpunyai pngaruh yg kuat. Kuasa mmerintah hanya akan wujud setelah seseorg itu dipilih / dilantik mjadi pmimpin
3.1 cara mendapatkan kuasa ;
- mpunyai personaliti yg baik utk mjadi daya pnarik yg kuat
- mmiliki harta kkayaan juga mjadi salah satu drpd sumber utk mdptkan kuasa
- mdptkan kuasa mlalui sesuatu ptubuhan lebih mberi jaminan drpd secara indvdu
- indvdu yg dipercayai oleh rakyat akan dipilih sbg pmimpin
3.2 kelayakan memerintah ; kuasa tanpa psetujuan rakyat tidak mbolehkan seseorg pmimpin
mmerintah secara sah
- Legitimasi akan diperoleh jika kuasa didapati mngikut segala yg ditetapkn oleh masyarakat
3.3 Ciri-ciri pemimpin yang diingini ;
- yakin diri – kyakinan diri spenuhnya thdp pnilaian yg dibuat serta k’upayaan diri mereka sdiri
- satu visi – objektif yg ideal utk mperbaiki keadaan pd masa hdpan
- k’upayaan mnyampaikn visi – boleh mnyampaikn dlm bntuk yg mudah difahami
- pnegasan thdp visi – sgt komited, sanggup mhadapi risiko, sanggup mbelanjakn kos yg tinggi serta mlakukn plbgai pngorbanan
- gelagat luar biasa – sbg sesuatu yg baru, tidak konvesional, serta mnentang kbiasaan
- sebagai agen p’ubahan – sbg agen yg radikal (bukan pjaga status quo semata²)
- sensitif thdp psekitaran – b’upaya mlakukn pnilaian realistik bkenaan kekangan psekitaran &
sumber² yg diperlukan
- lain-lain kriteria – tidak mmentingkan diri sdiri, sanggup bkorban masa & tenaga, sanggup mhadapi sebarang masaalah / konfilk yg timbul, bbudi pkerti & sentiasa dihormati
- t/jawab pmimpin :
- mngatur strategi utk kpentingan umum
- btanggungjawab mberi keselesaan kpd rakyat
- kerajaan tidak mjalankan dasar bsendirian
- tidak mngabaikn golongan yg diperintah
- m’utamakan segala kmahuan rakyat
- pmimpin sbg lambang :
- tidak dpt mnunaikn tugas & t/jawab yg telah diamanahkn kpdnya
- salah guna kuasa (utk kpentingan sdiri)
- k’utamaan rakyat diketepikan
UJIAN
1. Apakah psoalan² yg timbul di dlm kajian tntang phubungan kuasa dlm masyarakat ?
- berapa luaskah bidang kuasa
- kuasa atas soal apa
- apakah sumber² kuasa
- siapakah yg bkuasa & mjadi tumpuan kuasa
- apakah harga pnggunaan kuasa
2. Buat banding beza di antara konsep autoriti tradisional & autoriti karismatik
3. Autoriti boleh ditakrifkan sebagai kuasa yg sah. Apakah maksud sah di sini? B/mana kita mngukur bahawa sesuatu sistem politik itu dianggap atau diterima sebagai sah oleh ahli²nya?
TOPIK 3 : KLASIFIKASI SISTEM KERAJAAN
3.1 Pengenalan Klasifikasi
- satu usaha utk mngasingkan ciri² yg paling pnting drpd yg kurang pnting dlm satu sist politik.
- memudahkn & mmastikan pngelompokan pkara² yg sejenis, mbolehkan pbandingan yg pnting
1.1 Tujuan klasifikasi ;
- mengikut Aristotle ;
i. pmerintah satu org yg dianggap baik (monarki) & yg tidak baik (tirani)
ii. pmerintah oleh kump keci yg dianggap baik (aristokrasi) & yg tidak baik (oligarki)
iii. Pmerintahan oleh ramai org yg dianggap baik (d/krasi) & yg tidak baik (mobokrasi)
- mngikut Montesquieu ;
i. Republikan : mbahagikan kuasa antara yg banyak atau yg sedikit – (smakin dkat aristokrasi
mhampiri d/krasi, smakin rapat aristokrasi mcapai ksempurnaan).
ii. monarki : kuasa dipegang oleh satu org namun dikawal oleh undang² & oleh kuasa kump² lain
dlm masyarakat
iii. kuku besi : bntuk kerajaan yg paling buruk kerana kuasa tletak dlm tangan satu org shj
1.2 Masalah dalam memberi klasifikasi :
- masalah label ;
- institusi yg mpunyai label yg sama mgkin mlaksanakan fungsi yg serupa dlm sistem politik yg bbeza
- rejim digelar d/kratik @ autokratik bukan hanya mhurai, mgkategori, atau m’analisis institusi
politiknya, ttp juga mggambarkn pilihan
- masalah p’ubahan rejim ;
- kgagalan mngenalpasti rejim b’ubah – ( mngambil kira proses p’ubahan & mngelakkan sifat kaku yg blebihan)
3.2 Sistem klasifikasi :
- klasifikasi sistem politik & kerajaan ;
- autokratis, republikan & totalitarian
- sitem mobilisi, sistem teokratis, sistem birokratis & sistem pdamaian
- moden, total, & oligarki tradisional
- bcantum, prismatik, & tbias
- d/kratik, autoritarian & totalitarian
- yg palin lazim (liberal d/kratik, autoritarian & totalitarian)
i. kerajaan terhad – d/kratik : dibataskn kuasa mlalui plembagaan yg menentukn secara jelas apa yg boleh & yg tidak boleh dilakukan
ii. kerajaan tidak terhad – totalitarian & autoritarian : kuasa sgt luas tanpa batas² yg jelas. Bebas
mjalankan pmerintahan tanpa halangan² yg mngongkong pggunaan kuasa
2.1 Demokrasi liberal ; had² yg ttentu ke atas kuasa ( bkait dgn kbebasan & hak asasi indivdu
- ciri² d/kratik liberal :
i. lebih drpd satu parti p[olitik yg bsaing utk kuasa politik
ii. psaingan mrebut kuasa adalh tbuka
iii. kmasukan ahli baru utk kdudukan kuasa politik secara realatifnya tbuka
iv. tdpt p/raya umum (bdasarkan hak² mngundi yg sjagat)
v. kump pdesak & kump bkpentingan dibenarkn wujud utk mpngaruhi kputusan kerajaan
vi. kbebasan sivil – (bsuara, b’agama, kbebasan drpd ditahan smbarangan, diiktiraf oleh &
diprtahankan dlm sistem politik
vii. tdpt satu bntuk pngasingan kuasa (legislatif, eksekutif & khakiman)
2.2 Demokrasi Sosialis :
- sosialisme bmaksud – kbajikan umum yg mnguasai kpentingan² indvdu & kump² kecil indvdu
- hak milik psendirian dikawal & dihadkan (mjadi faktor utama ktidakadilan, kmiskinan, & pnindasan manusia oleh manusia)
- D/krasi sosialis bmaksud ; mperjuangkan hak pkerja & reformasi kbajikan mlalui rangka d/krasi- pasaran bebas.
- lebih ttumpu kpd keadilan sosial utk pkerja & bukannya kuasa politik utk kelas tsebut
- ptembungan idea ; aliran d/krasi sosialis mnimbulkan saranan :
i. peranan kerajaan besar dlm pngawalan & p’agihan ekonomi
ii. pmilikan langsung negara ke atas sektor² ttentu
iii. peranan negara kbajikan dlm mbela rakyat drpd kminkinan, pnindasan & kecemasan ekonomi dll
iv. pcaya p’agihan adil harta milik awam ttp yakin dgn kaedah p’ubahan secara evolusi aman mlalui institusi & norma d/krasi
- pbezaan² :
-. mnerima d/krasi sosialis thdp prosedur plmbagaan dlm mdptkan kuasa & mbawa p’ubahan
- mngambil bahagian dlm p/raya & bsaing secara tbuka
- mhormati kebebasan sivi
- mnolak kaedah kkerasan & revolusi
- pcaya kpd p’ubahan secara aman & refomis
- tidak mnganjurkan pmiliknegaraan sepenuhnya
- Mtlmt d/krasi sosialis : utk mngubah sistem ekonomi yg tlalu berat kpd kbebasan ekonomi kapitalis ke arah yg lebih ekonomi milik negara
- marxis – komunis :
- kapitalisme
- revolusi
- kediktatoran proletariat
- d/krasi sosialis ;
- ekonomi kapitalis sbg tmpt bmula
- p’bahan bperingkat dlm jangka masa yg panjang
- satu ekonomi lebih bbntuk milik negara sosialis
2.3 Autokrasi Autoritarian :
- Ciri² kerajaan autokratik ;
i. tdpt had² pnting ke atas psaingan politik
ii. tidak tdpt satu ideologi yg jelas & tsusun
iii. tdpt pggunaan kkerasan & ugutan dlm mdptkan kpatuhan
iv. kbebasan awam tidak dipentingkan, kbebasan hakim terhad, media dikawal oleh kerajaan
v. asas² kuasa & pmerintahan tidak jelas
vi. tidak tdpt pbezaan yg jelas antara bidang aktvt awam & bukan awam
vii. konsep pmisah kuasa tidak diterima & kbebasan khakiman tidak wujud / sgt tbatas
- rejim oligarki atau autoritarian :
i. rejimm konservatif ;
- monarki tradisional – pmerintah tradisional & infrastruktur institusi yg sdikit shj. Cth Arab Saudi, Maghribi & Nepal
- kdiktatoran konservatif – p/naliti pmimpin pnting & sedikit shj bntuk keesahan yg tmaktub
- teokrasi – rejim revolusioner yg mngerah sokongan massa. Cth Iran
ii. d/krasi liberal ; tdpt psaingan dlm p/raya, tdpt juga batasan thdp pihak pmbankang &
kbebasan sivil yg tbatas.
iii. rejim tentera :
- rejim tentera secara langsung ; mdpt kuasa mlalui rampasan kuasa, tiada p/raya,
pbangunan ekonomi yg rendah & darjah kestabilan politik yg tinggi (Nigeria, Bangladesh & Ghana)
- rejim awam tentera – sgt stabil, phubngan kuasa pihak awam dgn tentera sukar dinilai & stiasa
b’ubah² (chile, Brazil, Mesir & Syria)
- rejim tentera yg radikal ; kategori yg paling kontroversional, ptindihan kategori dgn rejim tentera secara langsung & rejim tentera - awam
3.3 Klasifikasi Struktur politik
- tbahagi kpd sistem federal (psekutuan) dgn sistem unitari (bpusat) ataupun sistem bparlimen dgn sistem bpresiden
3.1 Sistem persekutuan dan sistem unitari
- Kerajaan Psekutuan (federal) : kerajaan yg kuasa politiknya dibahagikan antara kerajaan pusat
dgn negeri² / wilayah² yg mjadi sebahagian drpd gabungan psekutuan
- mberi kesan kpd :
i. Pjalanan sistem parti
ii. pgerakan kump pdesak
iii. Phubungan antara dewan p’undangan dgn badan eksekutif
iv. status badan khakiman
v. Organisasi birokrasi
- sistem federal – mrupakan satu kaedah mbahagikn kuasa antara dua prngkat kerajaan
- kuasa sebuah kerajaan ke atasnya adalah sama / lebih tinggi - K.C Wheare
- Ciri² federalisme :
i. tdpt pbahagian kuasa bdasarkn plmbagaan btulis tntang fungsi kerajaan
ii. mpunyai kuasa yg tinggi ke atas bidang yg diagihkan kpdnya
iii. kedua² kerajaan mpunyai hubungan yg terus dgn rakyat
iv. kedua² kerajaan mdpt pngesahan kuasa dr rakyat
v. ssebuah kerajaan tidak boleh mngubah hubungan ini dgn sdiri
vi. ssebuah kerajaan wilayah wujud atas hak & kuasa yg tsendiri
Rumusan kerajaan federal :
- gabungan kerajaaan pusat, negari dan kerajaan tmptan
- stiap prngkat kerajaaan mpunyai kuasa autonomi sdiri dlm bidang ttentu
- hal ehwal luar & hal umum t/jawab kerajaan pusat
- kerajaan negeri bt/jawab ke atas tanah, hutan, & ptadbiran negeri
- tiada pihak yg mpunyai kuasa mnindas ke atas pihak lain
- cth, Amerika Sy. Brazil, Australia, Jerman, India & malaysia
- kerajaan pusat (unitari) : mpunyai kuasa² kerajaan sepenuhnya (tidak mngagihkan kuasa
kpd unit² kerajaan yg lebih kecil)
- Ciri² kerajaan unitari :
i. kerajaan pusat mpunyai segala kuasa kerajaan
ii. kerajaan pusat bkuasa mbatalkn undang² prngkat kerajaan negeri yg bgabung dlm kesatuan
iii. cth Britain, N Zealand, Perancis, Denmark, & Kesatuan Soviet
Kerajaan konfederasi Kerajaan republik
- kuasa kerajaan dlm tgn kerajaan negeri
- kerajaan pusat mpunyai kuasa terhad
- kerajaan pusat kurang bfungsi & tsekat ptadbirannya
- diwujudkn mlalui pjanjian yg longgar
- cth konfederasi Jerman utara (1867- 71) - tiada institusi raja
- presiden mjdai ketua negara
- cth, Amerika Sy, India, Filiphina,Perancis, Singapura, Portugal
3.2 Sistem Presiden dan sistem Parlimen :
- D/krasi bparlimen ; badan p’undangan yg mpunyai kuasa ttinggi ialah parlimen. Ahli² dipilih dlm p/raya umum. Badan yg mwakili rakyat utk mggubal undang² negara. Cth Britain, Jepun, M’sia
- Ciri² utama : i. Mpunyai ketua negara yg nominal (pngaruh politik tbatas) – presiden atau raja
ii. eksekutif politik (P/menteri atau canselor) bsama² kabinet adalh sbahagian drpd majlis
p’undangan iii. Majlis p’undangan dipilih oleh pngundi utk tempoh ttentu (ketua negara tetap
tarikh p/raya)
- pbezaan sesama kerajaan bparlimen :
- majlis p’undangan mgkin tdiri drpd satu atau dua dewan
- tdpt pbezaan dlm kaedah pmilihan ahli dewan kedua
- tdpt pbezaan dlm kuasa eksekutif utk mbubar majlis & mmanggil p/raya
- mgkin tdpt mahkamah agung utk mtafsir plmbagaan (Britain – majlis p’undangan adalah yg t’agung dr segi undang²
- d/krasi bpresiden : Cth Amerika Syarikat, Amerika Latin, Asia, Afrika
- Ciri² kerajaan bpresiden :
i. Presiden ialah ketua negara dr segi politik & ketua negara yg nominal
ii. presiden tidak dipilih oleh majlis p’undangan (dipilih secara langsung oleh semua pngundi)
iii. Presiden bukan sebahagian drpd majlis p’undangan (tidak boleh disingkir drpd jawatan oleh
majlis)
iv. Presiden tidak boleh mbubarkan majlis p’undangan & mmanggil p/raya
3.3 Perbezaan dan Persamaan antara Sistem Presiden dan sistem Parlimen
SISTEM PRESIDEM SISTEM PARLIMEN
Psamaan - sistem p/raya mngikut sistem majoriti mudah
- kuasa, peranan & p’aturan² badan p’undangan tidak begitu ketara
- pggubalan undang² adalah dibuat sbanyak tiga thp bacaan & pbahasan
pbezaan - kuasa badan p’undangan & eksekutif adalah bcantum - kuasa badan legislatif & eksekutif tpisah
- presiden mrupakn ketua negara dr segi politik & ketua negara yg nominal - presiden / raja sbg ketua negara (pngaruh politik yg tbatas)
- presiden sbg ketua eksekutif politik - P/menteri atau canselor sbg ketua
eksekutif politik
- presiden dipilih secara langsung oleh
semua pngundi - P/menteri atau canselor dipilih oleh satu majlis
- presiden bukan sbahagian drpd majlis p’undangan (tidak boleh
disingkirkn oleh majlis) - p/menteri atau canselor adalh sbahagian drpd majlis p’undangan
(dipilih & boleh disingkir oleh majlis)
UJIAN
1. Bezakan di antara konsep d/kratik & autokratik
2. Ada bberapa negara di asia yg mngamalkn pmerintahan tentera. Pd pandangan anda, mngapakah blakunya rampasan kuasa oleh pihak tentera?
TOPIK 4 : BUDAYA POLITIK
4.1 Bentuk Budaya politik
1.1 Takrif budaya politik ; mrangkumi sikap, kpercayaan, emosi & nilai sesuatu masyarakat yg
kaitan dgn sistem politik & isu² politik. (mungkin dianuti secara tidak sedar, ttp mungkin tsirat
dlm phubungan sseorg indvdu @ kump dgn sistem politik)
- budaya politik diasakan oleh plbgain faktor yg saling bkait, s/ada budaya politik bsifat homogenus @ hetergenus
- Faktor asas budaya politik ; i. Sejarah ii. Geografi iii. Pbezaan etnik iv. sosioekonomi
1.2 Subbudaya politik ; wujud apabila wujud pbezaan yg jelas antara satu kump dgn kump yg lain. Satu set sikap yg sama dgn subbudaya yg lain
- subbudaya politik bbeza mngikut darjah pnyertaan rakyat,
- indvdu mmainkan pranan yg lebih aktif, mmiliki lbih banyak maklumat politik & bharap boleh
mpngaruhi kputusan kerajaan
-
1.3 Asas budaya politik ;
i. Sejarah ; di Britain nilai² lama telah dibiarkan bgabung sikap² moden tanpa diganggu oleh
pbalahan pnguasaan kuasa asing
ii. Geografi ; kdudukan Britain sbg sebuah pulau budaya politik mlindungi negara itu drpd
pcerobohan negara asing.
iii. Pbezaan etnik ; kesan pbezaan etnik thdp budaya politik adalah bbeza
iv. sosioekonomi : masyarakat bandar sosioekonomi
1.4 Aspek budaya politik : komponen bdaya politik; i. Sikap thdp institusi negara ii. Sejauh
mana rakyat berasa yg mereka dpt mpngaruhi & mngambil bahagian thdp kberkesanan
4.2 Simbol² dalam budaya Politik
2.1 Takrif ; sesuatu masyarakat dilambangkan oleh benda – bdera, lagu kbangsaan, kmegahan
2.2 Tujuan simbol² ; utk memastikan keesahannya sdiri & utk mjalinkan perpaduan negara
- mhapuskan ingatan tntang rejim lama dgn mcipta lagu² kebangsaan baru, bdera baru, & mnulis sejarah
- mnonjolkan wira² negara yg baru @ mhidupkan smula mereka yg telah dilupakan
- Mnukar nama jalan bahkan juga nama bandar
2.4 Perubahan nilai melalui Sosialisasi politik ; (sosialis politik = proses pbntukkan & pkmbangan
sikap & kpercayaan thdp sistem politik)
- pnentu utama dlm pmbntukan & pkmbangan sikap & nilai : i. Keluarga ii. sekolah &institusi pngajaian, iii. Kump sukarela, phubungan kerja & phubungan tidak rasmi
iv. media massa v. Kerajaan & dibawah agensi & parti.
- peranan keluarga ; merupakan phubungan ptama dgn autoriti
- ptalian yg nyata antara klakuan mngundi ibu bapa dgn klakuan mngundi anak² mereka
-Rumusan :
- ssebuah masyarakat mpunyai budaya politiknya tsendiri
- budaya politik ssebuah masyarakat adalh manifestasi sikap, kpercayaan, emosi & nilai
masyarakat itu thdp sistem politik & isu² politik
- sikap² masyarakat mungkin tidak dianuti secara sedar ttp tsirat dlm phubungan sseama ahli
masyarakat dgn sistem politik. Budaya politik akan sntiasa bkmbang bsama dgn pkmbangan
dunia
UJIAN
1. Budaya politik mpnyai asas yg tsendiri. Apakah asas utama budaya politik?
2. Simbol² amat penting di dlm budaya politik. Oleh itu ada usaha utk mhapuskan ingatan tntang pmerintahan atau kerajaan sebelumnya. Apakah usaha² yg biasa dilakukan utk mcapai hasrat tsebut?
TOPIK 5 : PARTI-PARTI POLITIK
5.1 Pengenalan
- mtlmt parti politik cuba mdptkn kuasa politik mlalui usaha sdiri @ dgn k/sama parti politik lain
- mtlmt utama ialah mngatasi parti² lain utk mdptkn kuasa @ utk kekal bkuasa –Joseph Schumpeter
1.1 Takrif parti politik ; dr Peter B. Harris (1979) Foundation of Political Science - .
- satu badan org² yg bsatu nutk bsama mbina kpentingan negara mlalui prinsip² ttentu yg mereka setujui bsama
- satu kump dgn pnyokong² bpegang kpd prinsip² yg sama
- satu kump yg tsusun yg b’usaha utk mnguasai kdudukan personel & dasar² kerajaan
- stu kump kuasa yg statusnya telah dirasmikn & bfungsi sbg sbahagian drpd rejim pmerintahan
- organisasi tetap & bterusan sbilangan org yg bminat utk mnguasai kuasa atau terus utk
mnyimpannya
- mana² kump, w/pun tidak tsusun rapi, b’usaha utk mmilih pmegang² jawatan kerajaan di bwh
sesuatu label ttentu
- satu organisasi formal yg tujuan utamanya utk mletakkn (mngekalkn) org² di jabatan² awam yg akan mnguasai jntera kerajaan dgn andaian bahawa jentera kerajaan adalah sumber di dlm mbuat & mlaksanakn dasar² awam – Joseph Schumpeter
1.2 Fungsi parti politik ;
- mnyatukan, mnyenangkn & mstabilkn proses politik – (mbawa plbgai golongan manusia dgn plbgai l/blakang ke dlm struktur yg padu & b’erti.)
- b’usaha mdptkn kuasa, & justeru akan cuba mdptkn sokongan sluasnya – (mngumpulkn kpentingan² & cuba mgharmonikn kpentingan² tsebut)
- mhubungkan kerajaan dgn rakyat – (mngerah tenaga rakyat & mngeratkan identifikasi rakyat dgn dasar² awam)
- mngambil & mlatih pmimpin² politik – (mnyedia plapis kpimpinan politik di semua prngkat)
- mnimbulkn isu & mnberi panduan mtlmt, nilai, ideologi & falsafah kpd rakyat
- sbg broker kpd idea² - (mmilih isu² ttentu utk ditumpukan phatian, mngumpulkan plbgai kpentingan & mluahkn kpd pihak bkuasa)
- agen pbangunan negara – (pmbangunan smangat knegaraan, agen urbanisasi & agen kpd
p’ubahan sosial)
- mjlnkan fungsi kbajikan masyarakat & pkhdmatan utk org ramai – (samasa m/petaka spt banjir, perang, kbuluran dsgnya)
1.3 Gambaran keseluruhan fungsi parti politik sebelum & selepas merdeka di tanah Melayu ;
- Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) – parti ptama (Okt 1945, pngasas Ahmad
Boestamam).Mperjuangkan kmerdekaan. 1946 – Dr Baharuddin Al Helmi mjadi Presiden PKMM
- Hizbul Muslimin – diasaskn olen Ust Abu Bakar Al Baqir. Mtlmt utk mwujudkan sebuah Negara Islam. 1951 – Hizbul Muslimin mngasaskan Parti Islam SeMalaysia (PAS)
- Parti Kebangsaan Melayu Bsatu (UMNO) – ditubuh pd 11 Mei 1946, hasil Kongres Melayu
SeMalaya di Johor Bahru. Tujuan – i. Mnyatukn org melayu utk mnentang Malayan Union
ii. Mmelihara hak² org melayu & kdaulatan raja² melayu iii. Mperjuangkn kmerdekaan t/melayu.
Pd 1951 – Dato’ Onn Presiden ptama bcadang mbuka keahlian umno kpd semua kaum, ditentang, dia mletak jawatan.
- Independence of Malaya Party (IMP) – ditubuhkan oleh Dato’ Onn Jaafar. Ditukar nama kpd Parti Negara (1954). 1962 Dato’ Onn meninggal & Parti Negara juga bkubur
- Persatuan Cina T/Melayu (MCA) – diasakn oleh Leong Yew Koh & Kolonel Lee Hau Shik
(Feb 1949). Tan Cheng Lock – Presiden ptama. Tujuan : i. Mnyatukn org² Cina di t/melayu
ii. Mlindungi hak & kpentingan org²Cina iii. Bkerjasama dgn kerajaan mnentang komunis
iv. bkerjasama dgn kaum lain mperjuangkn kmerdekaan t/melayu
- Kongres India T/Melayu (MIC) – ditubuhkan pd Ogos 1946 oleh John Thivy. Mtlmt utk mlindungi kpentingan kaum India. Mnyertai Parti Perikatan pd 1955.
- Parti Perikatan – ditubuhkan 1952, dianggotai oleh UMNO & MCA. 1955 MIC mnyertai Parti
Perikatan. Mtlmt mnamatkan darurat, mperjuangkan kmerdekaan & mmenangi p/raya umum 1955.
- P/raya majlis Bandaran Kuala Lumpur Feb 1952 ; Parti Periktan menang 9 /13 kerusi. Parti Periktan mbuat tuntutan kpd kerajaan British : i. p/raya hendaklh disegerakan, selewat²nya
1954 ii. Ahli Majlis Undangan Psekutuan yg dipilih mnerusi p/raya hendaklah mpunyai suara tbanyak
- P/raya umum 1955 – Parti Perikatan menang 51 / 52 kerusi. Satu kerusi dimenangi PAS.
- Fungsi parti politik :
- mnyatukan kaum masing²
- mjaga kpentingan & hak kaum masing²
- b’usaha mnamatkan darurat
- bkerjasama dgn kerajaan mnentang komunis
- mperjuangkan kmerdekaan t/melayu
- mtadbir t/air sdiri
5.2 Struktur Parti² Politik
2.1 struktur am ;
- Caucus (jawatankuasa) ; keahlian yg kecil & pnumpuan kpd pmilihan yg sangat ketat. Ttumpu kpd aktvt p/raya
- Branch (cawangan) ; keahlian lebih besar (cawangan seluruh negara). Mpunyai struktur bpusat, unit² asas mngikut kaw p/raya. Aktvt lebih tetap bukan utk p/raya sj
- Cell (sel) ; struktur parti revolusioner, t’utamanya parti komunis. Bbntuk rahsia & struktur disesuaikn utk aktvt konspirasi
- Militia ; dikaitkn dgn parti-parti fasis & revolusioner, bbentuk para-militer. Hieraki mngikut hieraki tentera
2.2 faktor² penentu struktur parti politik ;
- faktor ideologi ; dlm mnentukan b/mana parti mhubungkan dirinya dgn sistem politik. Mpunyai kesan yg penting thdp struktur parti politik
- faktor struktur kerajaan ; btindak balas thdp institusi politik & struktur kerajaan yg sedia wujud
- faktor sosioekonomi ; thp pkmbangan ekonomi akan mpngaruhi sifat psaingan tsebut bkekalan
& seterusnya mpngaruhi struktur parti
- faktor budaya politik ; mrangkumi sikap & nilai yg bleluasa dlm masyarakat, mjadi sangat penting dlm mnentukan jenis parti politik
- faktor sejarah ; parti timbul bila p’ubahan sejarah blaku & tidak ttakluk kpd hukum saintifik.
5.3 Sistem Parti
3.1 Klasifikasi sistem parti ;
- sistem satu parti tulen ; undang² negara tsebut mlarang wujudnya parti lain. Cth di negara komunis spt di China, Vietnam, Korea U, & Cuba
- Sistem satu parti dominan ; undang² negara mbenarkn wujudnya parti² lain, ttp hanya satu shj parti yg wujud spt di Jepun, India, & Singapura.
- Sistem dua parti ; undang² mbenarkan kewujudan plbagai parti ttp dlm politik sebenar dua parti yg jelas dominan. Cth, Amerika Syarikat, New Zealand & Australia. (tdpt juga parti ketiga yg memainkan peranan utama dlm keadaan kbuntuan dlm psaingan politik antara dua parti
dominan – dipanggil sistem dua setengah parti. Cth Parti Liberal Britain, Parti democrat Jerman
barat)
- Sistem plbagai parti ; plbgai parti yg bsaing ttp tiada satu pun yg dominan. Cth Denmark -10 parti, Netherland – 15 parti. Sweeden, Norway, Itali & Perancis.
- Sistem Atomised ; tlalu banyak parti hingga mustahil utk mngenali parti kump mana yg boleh
memerintah. Cth. Indonesia – hampir 70 parti, Thailand, Pakistan & Poland.
- Sistem tiada parti ; parti² politik tidak wujud. Negara monarki spt Arab Saudi, Brunei & pmenrintah tentera di Haiti atau Nigeria
UJIAN
1. Apakah fungsi parti² politik dlm kerajaan moden hari ini ?
2. Buat banding beza di antara sistem satu parti tulen dgn sistem plbgai parti
3. Terangkan struktur parti UMNO di Malaysia.
- Fungsi parti politik :
- mnyatukan kaum masing²
- mjaga kpentingan & hak kaum masing²
- b’usaha mnamatkan darurat
- bkerjasama dgn kerajaan mnentang komunis
- mperjuangkan kmerdekaan t/melayu
- mtadbir t/air sdiri
5.2 Struktur Parti² Politik
2.1 struktur am ;
- Caucus (jawatankuasa) ; keahlian yg kecil & pnumpuan kpd pmilihan yg sangat ketat. Ttumpu kpd aktvt p/raya
- Branch (cawangan) ; keahlian lebih besar (cawangan seluruh negara). Mpunyai struktur bpusat, unit² asas mngikut kaw p/raya. Aktvt lebih tetap bukan utk p/raya sj
- Cell (sel) ; struktur parti revolusioner, t’utamanya parti komunis. Bbntuk rahsia & struktur disesuaikn utk aktvt konspirasi
- Militia ; dikaitkn dgn parti-parti fasis & revolusioner, bbentuk para-militer. Hieraki mngikut hieraki tentera
2.2 faktor² penentu struktur parti politik ;
- faktor ideologi ; dlm mnentukan b/mana parti mhubungkan dirinya dgn sistem politik. Mpunyai kesan yg penting thdp struktur parti politik
- faktor struktur kerajaan ; btindak balas thdp institusi politik & struktur kerajaan yg sedia wujud
- faktor sosioekonomi ; thp pkmbangan ekonomi akan mpngaruhi sifat psaingan tsebut bkekalan
& seterusnya mpngaruhi struktur parti
- faktor budaya politik ; mrangkumi sikap & nilai yg bleluasa dlm masyarakat, mjadi sangat penting dlm mnentukan jenis parti politik
- faktor sejarah ; parti timbul bila p’ubahan sejarah blaku & tidak ttakluk kpd hukum saintifik.
5.3 Sistem Parti
3.1 Klasifikasi sistem parti ;
- sistem satu parti tulen ; undang² negara tsebut mlarang wujudnya parti lain. Cth di negara komunis spt di China, Vietnam, Korea U, & Cuba
- Sistem satu parti dominan ; undang² negara mbenarkn wujudnya parti² lain, ttp hanya satu shj parti yg wujud spt di Jepun, India, & Singapura.
- Sistem dua parti ; undang² mbenarkan kewujudan plbagai parti ttp dlm politik sebenar dua parti yg jelas dominan. Cth, Amerika Syarikat, New Zealand & Australia. (tdpt juga parti ketiga yg memainkan peranan utama dlm keadaan kbuntuan dlm psaingan politik antara dua parti
dominan – dipanggil sistem dua setengah parti. Cth Parti Liberal Britain, Parti democrat Jerman
barat)
- Sistem plbagai parti ; plbgai parti yg bsaing ttp tiada satu pun yg dominan. Cth Denmark -10 parti, Netherland – 15 parti. Sweeden, Norway, Itali & Perancis.
- Sistem Atomised ; tlalu banyak parti hingga mustahil utk mngenali parti kump mana yg boleh
memerintah. Cth. Indonesia – hampir 70 parti, Thailand, Pakistan & Poland.
- Sistem tiada parti ; parti² politik tidak wujud. Negara monarki spt Arab Saudi, Brunei & pmenrintah tentera di Haiti atau Nigeria
UJIAN
1. Apakah fungsi parti² politik dlm kerajaan moden hari ini ?
2. Buat banding beza di antara sistem satu parti tulen dgn sistem plbgai parti
3. Terangkan struktur parti UMNO di Malaysia.
TOPIK 6 : KUMPULAN BERKEPENTINGAN (pendesak)
- kump pdesak – mpunyai drj plibatan politik yg lebih tinggi kerana peranan mdesak secara
langsung & aktif ke arah dasar² & p’aturan yg dkendakinya (semua kump pdesak adalah kump
bkepentingan)
- kump bkepentingan – mggambarkn kmiripan kpentingan² ttentu shj & tidak semestinya disusuli tindakan aktif mdesak pihak bkuasa (kump bkepentingan tidak semestinya kump pdesak)
6.1 Pengenalan
1.1 Takrif kumpulan berkepentingan
Parti politik Kump bkepentingan Kump pdesak
* wujud utk mdptkan kuasa & mggunakan kuasa
* mnumpukan peranan yg khusus kpd tindakan² politik * tidak mnyertai proses mdptkan
kuasa
*btindak utk mpngaruhi kuasa & mdesak pihak yg bkuasa
*b’usaha utk mpngaruhi mereka yg bkuasa & bukan utk mggantikan
mereka yg bkuasa
- kump pdesak – mpunyai drj plibatan politik yg lebih tinggi kerana peranan mdesak secara
langsung & aktif ke arah dasar² & p’aturan yg dkendakinya (semua kump pdesak adalah kump
bkepentingan)
- kump bkepentingan – mggambarkn kmiripan kpentingan² ttentu shj & tidak semestinya disusuli tindakan aktif mdesak pihak bkuasa (kump bkepentingan tidak semestinya kump pdesak)
6.1 Pengenalan
1.1 Takrif kumpulan berkepentingan
Parti politik Kump bkepentingan Kump pdesak
* wujud utk mdptkan kuasa & mggunakan kuasa
* mnumpukan peranan yg khusus kpd tindakan² politik * tidak mnyertai proses mdptkan
kuasa
*btindak utk mpngaruhi kuasa & mdesak pihak yg bkuasa
*b’usaha utk mpngaruhi mereka yg bkuasa & bukan utk mggantikan
mereka yg bkuasa
* aktvt utama tidak Smestinya tindakan politik tp boleh mrupakan aktvt sampingan dlm
mperjuangkn & mpertahankan pentingan
- takrif : i. Pkumpulan 2 atau lebih org yg dgn cara tbuka mnunjukkn bahawa pkumpulan itu wujud sbahagiannya utk mpngaruhi dasar awam atau pngagihan autoritatif nilai² dlm masyarakat – Joseph
La Palombra
- satu kump org² yg mpunyai mtlmt yg sama yg b’usaha mcapai mtlmt itu mlalui tindakan politik utk mpngaruhi dasar awam, atau lebih senang lagi, satu kump yg mahukan sesuatu dr kerajaan – D.G Hitchner
- Ciri² utama kump yg bkepentingan :
i. mpunyai kpentingan & mtlmt ttentu
ii. B’usaha mpngaruhi dasar ttentu utk mmuaskn, mdptkan & mpertahankn kpentingan² itu
iii. Bukan utk mdptkn kuasa secara langsung
1.2 Analisis dinamika kumpulan : kump bkpentingan dilahirkn oleh masyarakat industri- bandar –
smakin masyarakat mnuju kpd kmodenan, industrilisasi & pbandaram, smakin btambah kump²
bkpentingan yg akan b’usaha mpngaruhi kuasa politik ke arah kpentingannya
1.3 jenis kumpulan berekepentingan :
Kump promotional Kump protective
* mpunyai tujuan moral & mpjuangkan mtlmt am & bukan kbaikan kump semata²
* cth kump agama, kump kbajikan yg mpjuangkan pdamaian, ppaduan, keadilan dll
mperjuangkn & mpertahankan pentingan
- takrif : i. Pkumpulan 2 atau lebih org yg dgn cara tbuka mnunjukkn bahawa pkumpulan itu wujud sbahagiannya utk mpngaruhi dasar awam atau pngagihan autoritatif nilai² dlm masyarakat – Joseph
La Palombra
- satu kump org² yg mpunyai mtlmt yg sama yg b’usaha mcapai mtlmt itu mlalui tindakan politik utk mpngaruhi dasar awam, atau lebih senang lagi, satu kump yg mahukan sesuatu dr kerajaan – D.G Hitchner
- Ciri² utama kump yg bkepentingan :
i. mpunyai kpentingan & mtlmt ttentu
ii. B’usaha mpngaruhi dasar ttentu utk mmuaskn, mdptkan & mpertahankn kpentingan² itu
iii. Bukan utk mdptkn kuasa secara langsung
1.2 Analisis dinamika kumpulan : kump bkpentingan dilahirkn oleh masyarakat industri- bandar –
smakin masyarakat mnuju kpd kmodenan, industrilisasi & pbandaram, smakin btambah kump²
bkpentingan yg akan b’usaha mpngaruhi kuasa politik ke arah kpentingannya
1.3 jenis kumpulan berekepentingan :
Kump promotional Kump protective
* mpunyai tujuan moral & mpjuangkan mtlmt am & bukan kbaikan kump semata²
* cth kump agama, kump kbajikan yg mpjuangkan pdamaian, ppaduan, keadilan dll
* mpunyai tujuan selfish – mtlmt mmentingkn ahli kumpsdiri shj & secara khusus utk
mbaiki kdudukn material ahlinya
* cth kesatuan sekerja, dewan² pniagaan
- G.A Almond & J. S Coleman : klasifikasi kump bkpentingan
- kump bkpentingan bpesatuan ; kump & organisasi khusus bbntuk profesional yg bkait rapat
dgn jenis² phubungan & kjaya bandar industri. (kesatuan skerja, psatuan pniagaan, psatuan kjaya profesional)
- kump bkpentingan institusional ; sama dgn promotional
- kump bkpentingan tidak bpesatuan ; kump besar yg anggota bkongsi sama ciri² spt agama, lokasi georafi, kaum, bahasa & umur (oganisasi tidak tsusun, biasanya bgantung kpd j/cakap khas
- kump bkpentingan anomik : kump timbul scara spontan dgn isu² ttentu
1.4 pandngan Marxis dan lain-lain
- kbanyakn negara d/krasi liberal sdikit sbanyak dipngaruhi ciri² Korporatisme (korporatisme =
satu sistem pwakilan kpntingan yg unit² bahagiannya disusun ke dlm bberapa k/gori tsdiri,
wajib, mngikut hieraki & dibezakn mngikut fungsi, diiktiraf & dibenarkn oleh negara)
6.2 Faktor² penentu kaedah kumpulan berkepentingan
2.1 struktur institusi politik dan bentuk sistem parti ;
- Britain ; kump bkpentingan mnganggap usaha mereka lbih bjaya jika dpt mdampingi menteri² & k/tangan pkhdmatan awam
- Amerika Syarikat ; kump bkpentingan boleh mnumpukn sasaran mereka kpd institusi ptadbiran & p’undangan, mpgunakan yg satu thdp yg lain
- Perancis ; mggambarkn phubungan yg rapat kump bkpentingan (kesatuan sekerja) dgn parti
politik.
2.2 budaya politik ;
- Amerika – mnunjukkn t/ransi politik thdp aktvt kump bkpentingan
- Eropah – mnunjukkn sikap pmusuhan yg tinggi thdp aktvt kump yg ttentu. Kesatuan sekerja
sering dicurigai
- Perancis ; mpunyai kcenderungan btindak ganas dlm ssetengah budaya politik
2.3 jenis isu ; kump bkpentingan perlu btindak dgn cara yg berbeza dlm konteks yg ttentu
w/pun mtlmt masih tidak b’ubah
2.4 jenis kumpulan berkepentingan ;
- faktor² yg mpengaruhi cara kump bfungsi : i. s/ada mpunyai birokrasi yg besar & tetap
ii. Jenis kpimpinan kump
iii. Sjauh mana d/krasi diamlkn dlm kump bkpentingan
- faktor keahlian :
i. thp kwajipan ahli² harus diteliti
ii. Saiz keahlian dlm hubungan dgn potensi keahlian
iii. Jenis ahli, shubungan dgn faktor kelas, umur & jantina
- kkayaan ssebuah kump bkpentingan mpunyai kesan yg pnting thdp kaedah² yg digunakan
6.3 Faktor² penentuan pengaruh kumpulan berkepentingan
3.1 Dasar kerajaan ; satu faktor yg pnting, t’utama pnekanan thdp pbuat dasar pd dasar ttentu.
3.2 Kecekapan pengurusan dalaman : pbolehubah yg mberi kesan kcekapan ongurusan dlman
ssebuah kump : i. Sifat organisasi kump
ii. b/mana ahli mhubungkn diri dgn inisiatif para pmimpin
iii. Darjah pnyertaan ahli
iv. saiz & kdudukan kewangan kump
3.3 komitmen terhadap kepentingan ahli ;
- b/mana ssebuah kump mmaksimumkn potensi keahliannya & sjauh mana kpentingan yg sama
tbahagi antara organisasi yg bsaing
- ssebuah kump cuba mngaitkn mtlmt yg ditonjolkn sbg kpentingan nasional
- ptindihan keahlian di kalngan pmimpin kump mngurangkn kpuakan dlm tuntutan kump
6.4 Peranan dan teknik kumpulan berkepentingan
- Peranan ;
mbaiki kdudukn material ahlinya
* cth kesatuan sekerja, dewan² pniagaan
- G.A Almond & J. S Coleman : klasifikasi kump bkpentingan
- kump bkpentingan bpesatuan ; kump & organisasi khusus bbntuk profesional yg bkait rapat
dgn jenis² phubungan & kjaya bandar industri. (kesatuan skerja, psatuan pniagaan, psatuan kjaya profesional)
- kump bkpentingan institusional ; sama dgn promotional
- kump bkpentingan tidak bpesatuan ; kump besar yg anggota bkongsi sama ciri² spt agama, lokasi georafi, kaum, bahasa & umur (oganisasi tidak tsusun, biasanya bgantung kpd j/cakap khas
- kump bkpentingan anomik : kump timbul scara spontan dgn isu² ttentu
1.4 pandngan Marxis dan lain-lain
- kbanyakn negara d/krasi liberal sdikit sbanyak dipngaruhi ciri² Korporatisme (korporatisme =
satu sistem pwakilan kpntingan yg unit² bahagiannya disusun ke dlm bberapa k/gori tsdiri,
wajib, mngikut hieraki & dibezakn mngikut fungsi, diiktiraf & dibenarkn oleh negara)
6.2 Faktor² penentu kaedah kumpulan berkepentingan
2.1 struktur institusi politik dan bentuk sistem parti ;
- Britain ; kump bkpentingan mnganggap usaha mereka lbih bjaya jika dpt mdampingi menteri² & k/tangan pkhdmatan awam
- Amerika Syarikat ; kump bkpentingan boleh mnumpukn sasaran mereka kpd institusi ptadbiran & p’undangan, mpgunakan yg satu thdp yg lain
- Perancis ; mggambarkn phubungan yg rapat kump bkpentingan (kesatuan sekerja) dgn parti
politik.
2.2 budaya politik ;
- Amerika – mnunjukkn t/ransi politik thdp aktvt kump bkpentingan
- Eropah – mnunjukkn sikap pmusuhan yg tinggi thdp aktvt kump yg ttentu. Kesatuan sekerja
sering dicurigai
- Perancis ; mpunyai kcenderungan btindak ganas dlm ssetengah budaya politik
2.3 jenis isu ; kump bkpentingan perlu btindak dgn cara yg berbeza dlm konteks yg ttentu
w/pun mtlmt masih tidak b’ubah
2.4 jenis kumpulan berkepentingan ;
- faktor² yg mpengaruhi cara kump bfungsi : i. s/ada mpunyai birokrasi yg besar & tetap
ii. Jenis kpimpinan kump
iii. Sjauh mana d/krasi diamlkn dlm kump bkpentingan
- faktor keahlian :
i. thp kwajipan ahli² harus diteliti
ii. Saiz keahlian dlm hubungan dgn potensi keahlian
iii. Jenis ahli, shubungan dgn faktor kelas, umur & jantina
- kkayaan ssebuah kump bkpentingan mpunyai kesan yg pnting thdp kaedah² yg digunakan
6.3 Faktor² penentuan pengaruh kumpulan berkepentingan
3.1 Dasar kerajaan ; satu faktor yg pnting, t’utama pnekanan thdp pbuat dasar pd dasar ttentu.
3.2 Kecekapan pengurusan dalaman : pbolehubah yg mberi kesan kcekapan ongurusan dlman
ssebuah kump : i. Sifat organisasi kump
ii. b/mana ahli mhubungkn diri dgn inisiatif para pmimpin
iii. Darjah pnyertaan ahli
iv. saiz & kdudukan kewangan kump
3.3 komitmen terhadap kepentingan ahli ;
- b/mana ssebuah kump mmaksimumkn potensi keahliannya & sjauh mana kpentingan yg sama
tbahagi antara organisasi yg bsaing
- ssebuah kump cuba mngaitkn mtlmt yg ditonjolkn sbg kpentingan nasional
- ptindihan keahlian di kalngan pmimpin kump mngurangkn kpuakan dlm tuntutan kump
6.4 Peranan dan teknik kumpulan berkepentingan
- Peranan ;
i. Sistem politik
ii. Jenis sistem parti
iii. Kbudayaan politik
iv. jenis isu
v. Jenis kump di ssebuah negara
- kaedah yg digunakan ; (soalan 2)
- lobi ; usaha utk mpngaruhi dasar² awam melalui -
i. Pjumpaan p/badi
ii. Delegasi kpd wakil² badan p’undangan
iii. Mnulis surat
iv. mhantar m/randum atau petisyen
v. Panggilan t/fon, faks @ t/gram
- tawar-mnawar ; mlibatkn tawar-mnawar mlibatkn blanjawan negara, secara rahsia & di
sebalik tabir, utk mgimbangkan kpentingan² kump dlm masyarakat
- propaganda & pnerangan ; mlalui pnulisan, iklan , d/trasi & rapat umum. Ditujukan kpd pbuat
dasar & suara ramai (suara rakyat)
- mnyokong calon p/raya ; dgn harapan kmenangan calon tsebut akan mbantu mcapai matlmt kump tsebut
- pwakilan secara langsung ; btanding sbg calon bebas / mlalui parti ttentu utk mdptkn kerusi dewan p’undangan
- tindakan p’industrian ; i. Mogok ii. d/trasi iii. Boikot iv. kerja ikut p’aturan v. Sabotaj
- teknik “tidak sah” ; i. Kkerasan ii. Peras ugut iii. Rusuhan iv. rasuah & sogokan.
Rumusan :
- Kump bkpentingan wujud atas sebab² & mpunyai tujuan ttentu
- mtlmt bukan utk mdptkn kuasa politik, ttp bperanan mpngaruhi dasar² kerajaan bg mmuaskn / mptahankan kpentingan ttentu
- plbgai jenis kump & mpunyai kaedah serta teknik tsndiri utk mdptkan apa yg dipjuangkan.
UJIAN
1. Apakah fungsi kump bkpentingan dlm ssebuah kerajaan d/krasi liberal?
2. Jelaskan kaedah yg digunakan oleh kump bkpentingan dlm usaha mpngaruhi kputusan dasar awam
TOPIK 7 : PERWAKILAN, PILIHAN RAYA, TINGKAH LAKU MENGUNDI DAN PERANAN MEDIA MASSA
7.1 Kaedah dalam perwakilan
- kkaburan tntang phubungan antara wakil dgn yg diwakil ;
- ibarat hubungan antara pguam (yg serba tahu) dgn kliennya yg mnyerahkannya tindakan kpd
pguamnya
- si wakil harus mnyerupai ciri-ciri org (kump) yg diwakilinya
- si wakil mwakili kpentingan² bsama org² (kump) yg diwakilinya
- fungsi siwakil utk btindak bg pihak org² yg diwakilinya mngikut apa yg difikirkn oleh si wakil
1.1 Teori pwakilan demokratik liberal;
- mnekankn pranan & hak indvdu yg abadi & s/jadi yg tidak boleh dicabuli oleh sesiapa
- stiap indvdu diandaikn sbg insan yg rasional
- wakil bt/jawab kpd stiap indvdu di kawnya
- mwakili satu himpunan pdpt² indvdu
-mlindungi hak² asasi indvdu di kawnya drpd dicabuli
1.2 teori kolektivitis
- mnolak konsep indvdualisme sbg asas pwakilan, sbalik mnekankn pwakilan blandaskn klompok kelas.
- pwakilan mwakili kelas majoriti
- tiada eksploitasi ekonomi & wujudnya ksamaan sosial
- mnimbulkan konsep kdiktatoran kelas (mhalalkn pmerintahan kdiktatoran & pnindasan resmi
ke atas golongan minoriti)
1.3 kekuatan & kelemahan setiap kaedah
- tiga pdangan utama wakil ; i. Wakil btugas utk mdptkan kputusan² yg akan mningkatkn kpentingan & kperluan kawasannya
ii. Wakil dipilih utk bbincang dgn wakli lain utk mningkatkn kpentingan rakyat sluruh negara
(mlindung kaw adalah tugas kedua)
iii. Wakil bg kpentingan parti & khidmat utama utk kpentingan parti
7.2 Fungsi pilihan raya
- Dasar & kputusan awam dibuat oleh golongan kecil – i. Mwakili rakyat
ii. Bt/jawab kpd rakyat
iii. Diberi mandat oleh rakyat
iv. boleh dpersoal leh rakyat
- takrif p/raya ; proses mereka yg diperintah (rakyat) menentukan, mlalui cara² pmilihan ttentu, wakil² yg kpdnya diserahkn mandat utk mbuat kputusan, dasar & undang² masyarakat
2.1 fungsi utama ;
- p/raya utk mbntuk kerajaan
- cara utk rakyat mmilih & mngawal wakil² mereka – kuasa pngundi menarik balik sokongan kpd wakil
- saluran pnyertaan politik utk masyarakat ramai – mnimbulkan prasaan kkitaan, t/jawab thdp
p’aturan, dasar² & pjalanan sistem politik
- Satu bntuk komunikasi – antara yg mmerintah dgn yg diperintah (sensitif & respon thdp tuntutan politik)
- mngesahkn mereka yg mmegang kuasa – pmerintah mdakwa dirinya sah, utk mdptkn pmerintah yg diterima oleh rakyat
7.3 tingkah laku mengundi
-tiga pndktan luas – i. Model identifikasi parti (ktaatan jangka panjang kpd sesuatu parti) ii. Pndktn pmilihan rasional (bdasarkn prestasi & janji calon / parti)
iii. Pndktn sosiologikal (pkaitan t/laku mngundi dgn kelas, agama, / umur pngundi)
3.1 faktor politik dan faktor sosioekonomi :
- mnganggap p/raya, pngundian & pwakilan adalah baik & bfaedah - 80 – 90% tidak mngubah ktaatan parti mereka (terus mnyokong setiap p/raya)
- pngundi atas pagar mpunyai impak yg besar ke atas kputusan p/raya
- kempen² p/raya tidak banyak mpngaruhi kputusan majoriti pngundi (minoriti atas pagar akan ubah pdirian)
- m/festo & knyataan tntang pdirian calon / parti tidak banyak mngubah pdirian pngundi
- media massa (radio, tv & akhbar) tidak bnyak mpngaruhi pngundi
- majoriti pngundi mbuat kputusan bdasarkn kelas, agama, umur, kawasan, jantina & pdptan
- pngaruh tbesar ialah kluarga (t’utama negara mbangun)
- pngundi mhubungkan parti dgn imej & mngundi bdasarkan imej & bukannya pkiraan² rasional
3.2 faktor media massa
- negara p’industrian d/krasi liberal, sumber mklumat utma drpd media massa
- tv mmainkn pranan yg pnting dlm p’iklanan politik, & kempen p/raya
- media adalh mpkukuhkn lagi pdpt politik & ktaatan parti yg sedia ada
- ktidaktentuan mlalui putar belit media mningkat di kalangan pngundi negara d/krasi liberal
Rumusan :
- p/raya diadakn utk mmilih wakil² bg sesuatu kump utk tlibat sama dlm mnentukan dasar² pmerintahan sesebuah negara
- p/raya satu proses utk mnubuhkn sebuah kerajaan yg layak bkuasa secara sah utk mmerintah & mtadbir negara dlm kerajaan moden hari ini
ii. Jenis sistem parti
iii. Kbudayaan politik
iv. jenis isu
v. Jenis kump di ssebuah negara
- kaedah yg digunakan ; (soalan 2)
- lobi ; usaha utk mpngaruhi dasar² awam melalui -
i. Pjumpaan p/badi
ii. Delegasi kpd wakil² badan p’undangan
iii. Mnulis surat
iv. mhantar m/randum atau petisyen
v. Panggilan t/fon, faks @ t/gram
- tawar-mnawar ; mlibatkn tawar-mnawar mlibatkn blanjawan negara, secara rahsia & di
sebalik tabir, utk mgimbangkan kpentingan² kump dlm masyarakat
- propaganda & pnerangan ; mlalui pnulisan, iklan , d/trasi & rapat umum. Ditujukan kpd pbuat
dasar & suara ramai (suara rakyat)
- mnyokong calon p/raya ; dgn harapan kmenangan calon tsebut akan mbantu mcapai matlmt kump tsebut
- pwakilan secara langsung ; btanding sbg calon bebas / mlalui parti ttentu utk mdptkn kerusi dewan p’undangan
- tindakan p’industrian ; i. Mogok ii. d/trasi iii. Boikot iv. kerja ikut p’aturan v. Sabotaj
- teknik “tidak sah” ; i. Kkerasan ii. Peras ugut iii. Rusuhan iv. rasuah & sogokan.
Rumusan :
- Kump bkpentingan wujud atas sebab² & mpunyai tujuan ttentu
- mtlmt bukan utk mdptkn kuasa politik, ttp bperanan mpngaruhi dasar² kerajaan bg mmuaskn / mptahankan kpentingan ttentu
- plbgai jenis kump & mpunyai kaedah serta teknik tsndiri utk mdptkan apa yg dipjuangkan.
UJIAN
1. Apakah fungsi kump bkpentingan dlm ssebuah kerajaan d/krasi liberal?
2. Jelaskan kaedah yg digunakan oleh kump bkpentingan dlm usaha mpngaruhi kputusan dasar awam
TOPIK 7 : PERWAKILAN, PILIHAN RAYA, TINGKAH LAKU MENGUNDI DAN PERANAN MEDIA MASSA
7.1 Kaedah dalam perwakilan
- kkaburan tntang phubungan antara wakil dgn yg diwakil ;
- ibarat hubungan antara pguam (yg serba tahu) dgn kliennya yg mnyerahkannya tindakan kpd
pguamnya
- si wakil harus mnyerupai ciri-ciri org (kump) yg diwakilinya
- si wakil mwakili kpentingan² bsama org² (kump) yg diwakilinya
- fungsi siwakil utk btindak bg pihak org² yg diwakilinya mngikut apa yg difikirkn oleh si wakil
1.1 Teori pwakilan demokratik liberal;
- mnekankn pranan & hak indvdu yg abadi & s/jadi yg tidak boleh dicabuli oleh sesiapa
- stiap indvdu diandaikn sbg insan yg rasional
- wakil bt/jawab kpd stiap indvdu di kawnya
- mwakili satu himpunan pdpt² indvdu
-mlindungi hak² asasi indvdu di kawnya drpd dicabuli
1.2 teori kolektivitis
- mnolak konsep indvdualisme sbg asas pwakilan, sbalik mnekankn pwakilan blandaskn klompok kelas.
- pwakilan mwakili kelas majoriti
- tiada eksploitasi ekonomi & wujudnya ksamaan sosial
- mnimbulkan konsep kdiktatoran kelas (mhalalkn pmerintahan kdiktatoran & pnindasan resmi
ke atas golongan minoriti)
1.3 kekuatan & kelemahan setiap kaedah
- tiga pdangan utama wakil ; i. Wakil btugas utk mdptkan kputusan² yg akan mningkatkn kpentingan & kperluan kawasannya
ii. Wakil dipilih utk bbincang dgn wakli lain utk mningkatkn kpentingan rakyat sluruh negara
(mlindung kaw adalah tugas kedua)
iii. Wakil bg kpentingan parti & khidmat utama utk kpentingan parti
7.2 Fungsi pilihan raya
- Dasar & kputusan awam dibuat oleh golongan kecil – i. Mwakili rakyat
ii. Bt/jawab kpd rakyat
iii. Diberi mandat oleh rakyat
iv. boleh dpersoal leh rakyat
- takrif p/raya ; proses mereka yg diperintah (rakyat) menentukan, mlalui cara² pmilihan ttentu, wakil² yg kpdnya diserahkn mandat utk mbuat kputusan, dasar & undang² masyarakat
2.1 fungsi utama ;
- p/raya utk mbntuk kerajaan
- cara utk rakyat mmilih & mngawal wakil² mereka – kuasa pngundi menarik balik sokongan kpd wakil
- saluran pnyertaan politik utk masyarakat ramai – mnimbulkan prasaan kkitaan, t/jawab thdp
p’aturan, dasar² & pjalanan sistem politik
- Satu bntuk komunikasi – antara yg mmerintah dgn yg diperintah (sensitif & respon thdp tuntutan politik)
- mngesahkn mereka yg mmegang kuasa – pmerintah mdakwa dirinya sah, utk mdptkn pmerintah yg diterima oleh rakyat
7.3 tingkah laku mengundi
-tiga pndktan luas – i. Model identifikasi parti (ktaatan jangka panjang kpd sesuatu parti) ii. Pndktn pmilihan rasional (bdasarkn prestasi & janji calon / parti)
iii. Pndktn sosiologikal (pkaitan t/laku mngundi dgn kelas, agama, / umur pngundi)
3.1 faktor politik dan faktor sosioekonomi :
- mnganggap p/raya, pngundian & pwakilan adalah baik & bfaedah - 80 – 90% tidak mngubah ktaatan parti mereka (terus mnyokong setiap p/raya)
- pngundi atas pagar mpunyai impak yg besar ke atas kputusan p/raya
- kempen² p/raya tidak banyak mpngaruhi kputusan majoriti pngundi (minoriti atas pagar akan ubah pdirian)
- m/festo & knyataan tntang pdirian calon / parti tidak banyak mngubah pdirian pngundi
- media massa (radio, tv & akhbar) tidak bnyak mpngaruhi pngundi
- majoriti pngundi mbuat kputusan bdasarkn kelas, agama, umur, kawasan, jantina & pdptan
- pngaruh tbesar ialah kluarga (t’utama negara mbangun)
- pngundi mhubungkan parti dgn imej & mngundi bdasarkan imej & bukannya pkiraan² rasional
3.2 faktor media massa
- negara p’industrian d/krasi liberal, sumber mklumat utma drpd media massa
- tv mmainkn pranan yg pnting dlm p’iklanan politik, & kempen p/raya
- media adalh mpkukuhkn lagi pdpt politik & ktaatan parti yg sedia ada
- ktidaktentuan mlalui putar belit media mningkat di kalangan pngundi negara d/krasi liberal
Rumusan :
- p/raya diadakn utk mmilih wakil² bg sesuatu kump utk tlibat sama dlm mnentukan dasar² pmerintahan sesebuah negara
- p/raya satu proses utk mnubuhkn sebuah kerajaan yg layak bkuasa secara sah utk mmerintah & mtadbir negara dlm kerajaan moden hari ini
TOPIK 8 : DEWAN PERSIDANGAN
8.1 Dewan persidangan :
- M’sia mmilih pmerintahan secara d/krasi bparlimen & raja bplembagaan
- 1.1 Maksud Dewan psidangan ; satu phimpunan dimana kuasa plembagaan diperlukan / tidak
diperlukan bg tujuan mbuat undang² rasmi negara.
- struktur parlimen :
i. bikameral – mpunyai dua buah dewan (dewan rakyat & dewan negara)
ii. Unikameral – mpunyai satu dewan shj
- maksud kerajaan bparlimen ; i. Satu sistem eksekutif btanggungjawab kpd parlimen (mlalui p/raya umum)
ii. Diwujudkn oleh satu badan yg luas
- 1.2 Hubungan parlimen dgn eksekutif ; ketua eksekutif politik dipilih oleh dewan
p’undangan. Ketua parti yg tkuat dlm dewan mjadi P/Menteri & mmilih ahli² parti utk mbntuk
kabinet.
- 1.3 fungsi eksekutif, legilatif & pwakilan ;
- fungsi eksekutif ; mlaksana & mnguatkuasakn undang² & mnguruskn aktvt harian pmerintah.
- ketua eksekutif negara – Yg dPertuan Agong. Ahli² badan eksekutif ahli persidangan parlimen.
- Tugas ahli eksekutif ; i. Mtadbir negara – mngetuai kementerian masing².
Ii. Phubungan diplomatik – mngadakn phubungan dgn negara luar
iii. Badan pngampun – Yg dPertuan Agong mpunyai kuasa utk pngampunan atas ksalahan
seseorg.
- fungsi legislatif ; mggubal & mminda undang².
- fungsi pwakilan ; mmilih (mngekalkn kerajaan), mluahkan, mngajar, pberi maklumat.
- Peranan pwakilan ; i. mngesah & mnguatkuasakn dasar kerajaan
ii. Mnyelesaikan konflik antara kump yg diwakili iii. Kperluan bbicara kpd audiens yg lebih luas
8.2 Sistem Parlimen Malaysia
- kuasa p’undangan tletak pd parlimen yg mngandungi Yg dPertuan Agong, Dewan rakyat & Dewan Negara.
- 2.1 Dewan rakyat : ahli dewan rakyat ialah seseorg yg mmenangi ptandingan p/raya dlm satu
kaw parlimen.Dewan rakyat mpunyai kuasa pmutus dlm undang² kewangan. 222 kerusi
(82 PR & 140 BN)
- 2.2 Dewan Negara: Ahlinya dilantik (senator). Setiap negeri 2 org. Yg dPertuan Agong lantik 2
org dr KL & seorg dr Labuan. 40 lg dr kump org yg bjasa dlm pkhdmatan awam, pdagangan,
p’usahaan, pkhdmatan masyarakat & mwakili kaum² minoriti. w/negara yg b’umur 30 thn ke
atas. Tempoh tidak lebih 2 penggal (sepenggal 3 thn).
8.3 Ketua Eksekutif :
- 3.1 Maksud ketua eksekutif ; P/Menteri ialah ketua eksekutif.
- 3.2 Fungsi ketua eksekutif di negara² dunia ketiga ; Jenis bpresiden & jenis bperdana menteri
- 3.3 ketua eksekutif di M’sia ; P /Menteri ialah ketua eksekutif. Mjlankan kuasa pmerintahan.
- Mpunyai jawatan² lain .
- ketua jmaah menteri : i. bkuasa mcalon sesiapa sj utk dilantik oleh Yg dPertuan Agong utk mnyertai kabinet.
Ii. Mpngerusikn mesyuarat jmaah menteri.
Iii. Mnentu & mngawal agenda mesyuarat
- ketua ptadbir utama : i. Mrapatkan hubungan sektor awam dgn swasta.
Ii. Menentukan dasar & program yg btujuan mningkatkn prestasi pkhdmatan awam
iii. Mngubah sikap peg pkhdmatan awam
- ketua parti pmerintah ; i. Berhak menerima / mnolak senarai calon p/raya yg dikmukakn oleh parti anggota
ii. Mnentukan dasar & program yg tkandung dlm m/festo parti
iii. Mnentukan tarikh mminta Yg dPertuan Agong mbubarkan parlimen.
-Peg Diplomatik utama ; i. Hubungan dgn negara luar – mnentukan negara mana yg akan mpunyai hubungan d/matik
ii. Peranan M’sia di arena a/bangsa
iii. Negarawan & j/cakap dunia mbangun – Dr M mmainkn peranan sbg j/cakap dlm hal ehwal
Plastein, dasar arparteid, isu dadah, alam sekitar, p’agihan kkayaan dunia.
UJIAN
1. Apakah yg perlu difikirkan oleh seseorg ketua eksekutif utk mmilih anggota kabinetnya, sekiranya ia mngetuai kerajaan yg tdiri dr gabungan parti² politik?
2. Jelaskan peranan seorg ketua eksekutif bg sebuah negara yg mngamalkn sistem d/krasi bparlimen.
- kuasa p’undangan tletak pd parlimen yg mngandungi Yg dPertuan Agong, Dewan rakyat & Dewan Negara.
- 2.1 Dewan rakyat : ahli dewan rakyat ialah seseorg yg mmenangi ptandingan p/raya dlm satu
kaw parlimen.Dewan rakyat mpunyai kuasa pmutus dlm undang² kewangan. 222 kerusi
(82 PR & 140 BN)
- 2.2 Dewan Negara: Ahlinya dilantik (senator). Setiap negeri 2 org. Yg dPertuan Agong lantik 2
org dr KL & seorg dr Labuan. 40 lg dr kump org yg bjasa dlm pkhdmatan awam, pdagangan,
p’usahaan, pkhdmatan masyarakat & mwakili kaum² minoriti. w/negara yg b’umur 30 thn ke
atas. Tempoh tidak lebih 2 penggal (sepenggal 3 thn).
8.3 Ketua Eksekutif :
- 3.1 Maksud ketua eksekutif ; P/Menteri ialah ketua eksekutif.
- 3.2 Fungsi ketua eksekutif di negara² dunia ketiga ; Jenis bpresiden & jenis bperdana menteri
- 3.3 ketua eksekutif di M’sia ; P /Menteri ialah ketua eksekutif. Mjlankan kuasa pmerintahan.
- Mpunyai jawatan² lain .
- ketua jmaah menteri : i. bkuasa mcalon sesiapa sj utk dilantik oleh Yg dPertuan Agong utk mnyertai kabinet.
Ii. Mpngerusikn mesyuarat jmaah menteri.
Iii. Mnentu & mngawal agenda mesyuarat
- ketua ptadbir utama : i. Mrapatkan hubungan sektor awam dgn swasta.
Ii. Menentukan dasar & program yg btujuan mningkatkn prestasi pkhdmatan awam
iii. Mngubah sikap peg pkhdmatan awam
- ketua parti pmerintah ; i. Berhak menerima / mnolak senarai calon p/raya yg dikmukakn oleh parti anggota
ii. Mnentukan dasar & program yg tkandung dlm m/festo parti
iii. Mnentukan tarikh mminta Yg dPertuan Agong mbubarkan parlimen.
-Peg Diplomatik utama ; i. Hubungan dgn negara luar – mnentukan negara mana yg akan mpunyai hubungan d/matik
ii. Peranan M’sia di arena a/bangsa
iii. Negarawan & j/cakap dunia mbangun – Dr M mmainkn peranan sbg j/cakap dlm hal ehwal
Plastein, dasar arparteid, isu dadah, alam sekitar, p’agihan kkayaan dunia.
UJIAN
1. Apakah yg perlu difikirkan oleh seseorg ketua eksekutif utk mmilih anggota kabinetnya, sekiranya ia mngetuai kerajaan yg tdiri dr gabungan parti² politik?
2. Jelaskan peranan seorg ketua eksekutif bg sebuah negara yg mngamalkn sistem d/krasi bparlimen.
TOPIK 9 : ORGANISASI PEMERINTAH
9.1 Skop Pentadbiran Pemerintahan di Malaysia
- mngamalkn konsep pngasingan kuasa(eksekutif, legislatif & judisiari)
- Pkara yg boleh dilakukn oleh Parlimen; i. Senarai psektuan – tntang keadilan hal ehwal l/negeri, kewangan & ptahanan ii. Senarai negeri – mbabitkan pihak bkuasa p’undangan negeri shj
iii. Senarai bsama - pkara² tntang parlimen @ mana² pihak bkuasa
1.1 Bidang kuasa kerajaan Persekutuan
- mbuat dasar kerajaan psekutuan
- kabinet (menteri) mjalankan tugas ptadbiran
- tugas² kabinet : i. Mtadbir kerajaan pusat
ii. Mbuat dasar kerajaan
iii. Mperinci dasar² umum
iv. Mbntuk dasar koordinasi (mbina kerajaan yg cekap & efektif)
v. Mngendali sebarang kecemasan)
1.2 Bidang kuasa kerajaan Negeri
- ketua eksekutif – MB / KM
- Badan Ptadbiran ; i. Smj M’sia – Majlis Mesyuarat Negeri (EXCO)
ii. Sabah – Kabinet (menteri)
iii. Sarawak – Majlis Tetinggi (menteri)
- bidang kuasa ; i. Hukum syarak
ii. Ptadbiran kerajaan negeri
iii. Hari kelepasan negeri iv. Kerajaan tmptan
v. Pengeluaran lesen hiburan
vi. Tanah & bekalan air
vii. Ptanian & phutanan
viii. Pngurusan penyu & pnangkapan ikan sg
ix. Tanah lombong / lesen kuari
x. Harta karun
1.3 Pyelarasan & Pbahagian kuasa antara Kerajaan Psekutuan & Negeri
- senarai bsama ; i. Kbajikan masyarakat
ii. Biasiswa
iii. Plindungan binatang & bunga liar
iv. Prancang bandar & desa
v. Ternakan binatang
vi. Pparitan & pngairan
vii. Kesihatan awam
viii. Kbersihan & pcegahan pnyakit
9.2 Institusi Eksekutif, Legislatif dan Judisiari
2.1 Institusi Legislatif : mggubal & mminda undang² (mahkamah)
- tugas Yg Dpertuan Agong : i. Btitah dl upacara pbukaan rasmi parlimen
ii. Mmanggil & mnagguh mesy parlimen
iii. Mbubarkan parlimen
iv. Mpekenankn klulusan (akta baru, pindaan akta, pindaan plembagaan & undang² kewangan)
2.2 Institusi Eksekutif : mlaksana & mnguatkuasa undang²
- tugas eksekutif ; i. Mtadbir negara – mngetuai kementerian
ii. Phubungan diplomatik – mwakili negara mngadakan phubungan dgn negara luar
iii. Badan pngampun – YdP Agong mpunyai kuasa mberi pngampunan
2.3 Institusi Judisiari : mtafsir & mterjemah undang²
-fungsi utama ; i. Mlindungi hak² asasi manusia – drpd pcerobihan pihak eksekutif
ii. Mtafsir plembagaan & undang²
iii. Mnyemak undang² Parlimen, DUN & ptubuhan
iv. Mngisytiharkn sesuatu undang²
v. Mbatalkan undang² yg bcanggah dgn plembagaan
vi. Mjadi ptadbir keadilan dlm kes sivil
vii. Mjadi ptadbir keadilan kes² yg blaku di atas kapal / kapal terbang M’sia
2.4 Pengasingan kuasa antara tiga komponen
- mngelakkn blaku pmerintahan tirani
- dpt mngekalkn kbebasan, keadilan & pngawasan kuasa
- mudah bg rakyat melihat klemahan setiap badan
- utk mjamin kepentingan rakyat
9.3 Perkhidmtan Awam
3.1 Maksud Pkhidmatan Awam ; satu sistem yg mlaksanakan pbangunan & mberikan kmudahan serta
pkhidmatan kpd rakyat
- kgiatan penting : i. Mbantu kerajaan mbntuk dasar
ii. Mrancang dasar
iii. Mlaksana dasar
iv. Mnyelaras dasar
v. Mnilai kjayaan program & prijek kerajaan
- mngelakkn blaku pmerintahan tirani
- dpt mngekalkn kbebasan, keadilan & pngawasan kuasa
- mudah bg rakyat melihat klemahan setiap badan
- utk mjamin kepentingan rakyat
9.3 Perkhidmtan Awam
3.1 Maksud Pkhidmatan Awam ; satu sistem yg mlaksanakan pbangunan & mberikan kmudahan serta
pkhidmatan kpd rakyat
- kgiatan penting : i. Mbantu kerajaan mbntuk dasar
ii. Mrancang dasar
iii. Mlaksana dasar
iv. Mnyelaras dasar
v. Mnilai kjayaan program & prijek kerajaan
3.2 Struktur Pkhidmatan Awam
- prngkat ptadiran di M’sia ; i. Prgkt pusat ii. Negeri iii. Daerah iv. Badan bkanun
v. Ptubuhan sukarela
- prngkat ptadiran di M’sia ; i. Prgkt pusat ii. Negeri iii. Daerah iv. Badan bkanun
v. Ptubuhan sukarela
3.3 Birokrasi :
- tiga prgkt utk mninjau mutu pkhdmatan awam ; i. Individu / kump individu (pgawai² awam)
ii. Organisasi, jabatan & sektor
iii. Kerajaan & negara
- tiga prgkt utk mninjau mutu pkhdmatan awam ; i. Individu / kump individu (pgawai² awam)
ii. Organisasi, jabatan & sektor
iii. Kerajaan & negara
3.4 Kawalan thadap birokrasi : i. Kawalan dlman ii. Kawalam politik iii. Kawalan undang²
Ujian
1. Jelaskan peranan Yg dPertuan Agong sbg salah satu komponen Parlimen (rujuk nota : tugas Yg Dpertuan Agong)
2. Kerajaan Persekutuan boleh mcampuri bidang kerajaan negeri. Senaraikn bidang² tsebut.
- i. Mjlnkan siastan ttentu ii. Mwakili kerajaan negeri mbuat pjanjian dgn negara luar
iii. Mberi nasihat kpd krajan negeri
Ujian
1. Jelaskan peranan Yg dPertuan Agong sbg salah satu komponen Parlimen (rujuk nota : tugas Yg Dpertuan Agong)
2. Kerajaan Persekutuan boleh mcampuri bidang kerajaan negeri. Senaraikn bidang² tsebut.
- i. Mjlnkan siastan ttentu ii. Mwakili kerajaan negeri mbuat pjanjian dgn negara luar
iii. Mberi nasihat kpd krajan negeri
BAB 10 : IDEOLOGI DAN PERUBAHAN POLITIK
10.1 Nilai dalam politik
- nilai² adalh terhad, m/kala pmintaan & tuntutan utknya mlebihi yg ada
- nilai² yg ada perlu diagihkn di kalangan masyarakat oleh pihak yg bkuasa
1.1 Maksud nilai ; sistem nilai masyarakat – yg mberi pngertian tntang kpercayaan, kcencerungan @
pilihan subjektif dlm satu² masyarakat
-Takrif ; kpercayaan yg mdorong sseorg @ ssebuah institusi utk btindak mngikut pmilihan yg
b’asaskan nilai utama masyarakat. (nilai utama = ilmu kbijaksanaan, keadilan & ketelusan)
- nilai bsifat dinamik & nilai b’ubah mngikut p’edaran zaman.
- nilai perlu diperkukuhkn agar mjadi kbiasaan & mjadi satu budaya yg diamalkn dlm khidupan
- sistem nilai mpngaruhi proses mbuat kputusan dlm semua sistem politik
10.2 Ideologi
- Ideologi biasanya mpunyai implikasi kpd psoalan berikut :
- siapa yg harus mmerintah
- b/mana pmimpin dinamik
- apakah prinsip yg memandu pmimpin dlm ptadbiran
- apakah institusi yg perlu diubah @ yg perlu dikekalkn @ yg perlu dibentuk & b/mana boleh
dilaksnakan
2.1 Maksud ideologi ; Apabila idea² politik mjadi satu bntuk yg jelas & sistematik – Alan R. Ball
- Susunan @ organisasi pdpt, sikap & nilai, & mlaluinya satu cara bfikir & btindak, tntang manusia &masyarakat. – T.W. Adorno
- ideologi mgkin mudah & bpecah², mgkin kompleks & padu, mgkin bhubung dgn politik @ ekonomi @ agama & moral ataupun yg bhubung dgn pkara² yg lebih khusus spt pdidikan, harta @ kbudayaan harian.
- pandangan, anjuran @ ajaran yg mjawab soalan apakah masyarakat sempurna & b/manakah cara mdptnya
- ideologi, bhubung langsung dgn soal kuasa politik
- ideologi dikaitkan dgn ssuatu golongan ttentu dlm masyarakat (kelas mnengah, proletariat, gereja, ulama, pmilik tanah dsgnya)
- ideologi, mnentukan b/mana manusia harus bkelakuan & bfikir
- ideologi juga mpertahankn suatu sistem nilai & mpertikaikn sistem nilai yg lain
2.2 Fungsi ideologi ; ( Jelaskan fungsi ideologi)
- mpertahankan keesahan sistem & pmerintahan yg ada, pbahagian kuasa di dlmnya & tindakan² yg dibuat olehnya
- mberikan rangka dlm tuntutan dibuat @ tidak boleh dibuat. Mnentukan sempadan kpd tuntutan ke atas sistem politik
- sbg platform phubungan simbolik antara rakyat & pmerintah. (mjadi pengkerahan bg golongan elit utk mngembeling tenaga rakyat ke arah tujuan ttentu
- utk mdorong ppaduan rakyat, (pengkerahan mnyertai rapat umum & aktvt bsama yg mlibatkn pluahan ketaatan kpd ideologi, negara & pmerintah)
- utk myakinkn rakyat tntang dasar & p’ubahan (ideologi modenisasi di M’sia)
- mngesahkan struktur politik & p’agihan kuasa politik dlm sistem itu
- sesuai bg golongan elit politik utk mcapai plibatan masa dlm proses politik
- faktor kestabilan & ppaduan politik & sumber cabarab kpd struktur yg sedia ada
- utk mnyokong golongan elit yg dominan utk mnewaskan musuh² mereka
- mnyimpangkan phatian drpd masalah² dlman yg sukar
- cara mngesahkan kerajaan & dasar²nya
2.3 Ideologi dan perubahan ;
- ideologi mnolong masyarakat mnerima p’ubahan
- sbg alat utk mjelaskan p’ubahan politik & mbantu dlm pnerimaannya
- faktor p’ubahan politik : i. Indvdu
ii. Struktur sosial
iii. Thp pbangunan ekonomi
iv. institusi politik @ idea politik
- ideologi hanya satu drpd aspek p’ubahan
- darjah p’ubahan bgantung kpd darjah tekanan yg dikenakan thdp sistem politik & kbolehan sistem itu mnyesuaikan diri kpd p’ubahan
- kestabilan politik dicapai a/bila sistem dpt mnyerap p’ubahan tanpa pgolakan yg ganas
- p’ubahan tidak smestinya blaku mdadak ( minat ttumpu pd p’ubahan secara revolusioner)
10.3 Peranan Wanita dalam Politik
- Tiada nota = bincangkan sj
UJIAN
1. Jelaskan fungsi ideologi
2. David E. Apter mngemukakn pdpt bahawa peranan ideologi adalah utk ppaduan. B/manakah ideologi boleh mbntuk ppaduan?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan